ارز دیجیتال اتریوم Ethereum چیست؟(بررسی ارز دیجیتال اتریوم)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ارز دیجیتال اتریوم Ethereum چیست؟(بررسی ارز دیجیتال اتریوم)"


  • 22:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال Ethereum، آینده اتریوم و استخراج اتریوم برای شما ارائه کنیم. با توجه به اینکه قراره در این مقاله اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال اتریوم برای شما ارائه کنیم، بهتره مقدمه ای در مورد ارزهای دیجیتال داشته باشیم تا بتونین به راحتی مفهوم این ارز دیجیتال رو درک کنین. این روزها ارزهای دیجیتال مسیر خودشون رو با سرعت بیشتری در بازارهای مالی طی می کنند و همین موضوع نیز باعث شده تا افراد زیادی که تجربه و دانش کافی در بازارهای مالی دارن، راه صد ساله رو یه شبه برن و سودهای زیادی رو به دست بیارن.
اگه بخواهیم به زبان ساده تر تعریفی از ارزهای دیجیتال دشته باشیم، می تونیم بگیم که ارز دیجیتال نوعی ارز مجازی هست که انتقال اون به کمک رمزنگاری های کاملا پیچیده و بدون وابستگی به هیچ نهاد و بانک های مرکزی و یا هر فرد دیگه ای امکان پذیر هست. همچنین بهتره بدونین که نگهداری و انتقال این نوع کدهای بسیار پیچیده به کمک شبکه غیر متمرکز انجام پذیر هست. سیستم های کامپیوتری قدرتمندی در شبکه وجود دارن که اطلاعات به شکل توزیع شده درون اون ها ثبت میشه که مجموعا به کل این سیستم دفتر کل توزیع شده یا بلاکچین میگن.
با گسترش بازار کریپتوکارنسی ها، ارزهای دیجیتال زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از این ارزها به دلیل داشتن ویژگی های خاصی که دارن، مورد استقبال قرار می گیرن و محبوبیت زیادی به دست میارن. شاید در این میان اسم ارز اتریوم رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این ارز دیجیتال به دست بیارین. بهتره بدونین یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین رمز ارزها، ارز اتریوم هست. این مقاله از سری مقالات آموزش ارز دیجیتال ارزسنج رو بخونین و کامل با این ارز آشنایی پیدا کنین.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

در پاسخ به سوال ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که ارز دیجیتال اتریوم با نماد اختصاری ETH نوعی ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 314.58 میلیارد دلار و سهم 17.27 درصدی از کل بازار، در رتبه 2 بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره. همچنین اتریوم یه شبکه بلاک چین غیر متمرکز هست که توکن بومی این شبکه نیز توکن اتر هست. جالب اینجاست که این توکن به کاربران این امکان رو میده تا تراکنش هایی رو انجام بدن و سود دارایی های خودشون رو از طریق استیک کردن، استفاده و ذخیره توکن های غیر قابل تعویض به دست بیارن.
اگه بخواهیم به زبان ساده تر شبکه اتریوم رو برای شما توضیح بدیم، می تونیم بگیم که اتریوم نوعی سیستم آزاد و عمومی بر پایه تکنولوژی بلاک چین هست که شامل زبان برنامه نویسی و سیستم پرداخت مخصوص خودش هست. همچنین ارز دیجیتال ETH هیچ کنترل کننده و مدیریت کننده ای نداره و هزاران سیستم کامپیوتری به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنیا اون رو مدیریت می کنند. بهتره بدونین که در شبکه این ارز هیچ چیزی از ثبت داده ها بر روی یه سرور مرکزی و به صورت محرمانه وجود نداره.
شبکه ETH زیرساختی مبتنی بر بلاک چین هست که برای برنامه های غیر متمرکز یا Dapp ها مورد استفاده قرار می گیره. به عبارت دیگه اتریوم متعلق به هیچ فرد خاصی نیست و یا شرکتی اون رو کنترل نمی کنه. همچنین مالکیت ارز دیجیتال اتریوم برای همه افرادی هست که به خرید و فروش و استخراج اون مشغول هستن. نکته قابل توجه این هست که ارز دیجیتال اتریوم قابل دستکاری نیست و حتی کسی که اون رو راه اندازی و ایجاد کرده نیز نمی تونه در اون دخالتی داشته باشه.

تاریخچه ارز دیجیتال اتریوم:

ارز دیجیتال اتریوم

نوبه این رسیده تا در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ اطلاعاتی در مورد تاریخچه ارز دیجیتال ETH برای شما ارائه کنیم. بهتره بدونین که ایده راه اندازی و ساخت ارز دیجیتال اتریوم توسط برنامه نویسی به اسم ویتالیک بوترین در سال 2013 ارائه شد. همچنین ویتالیک بوترین در مجله بیت کوین نیز فعالیت می کرد و معتقد بود که بیت کوین دچار نقص فنی و مشکل شده که باید با استفاده از روش یا راهی اون رو برطرف کرد. به این ترتیب ویتالیک بوترین با تمرکز بر موضوع برطرف کردن نقص فنی بیت کوین، در ژانویه سال 2014 به کمک چند نفر از توسعه دهنده های دیگه، ایده خودش رو تکمیل کرد و در ماه اوت همون سال، برای راه اندازی پروژه خودش، سرمایه جذب کرد.
جالب اینجاست که بدونین در حال حاضر پروتکل اجماع اتریوم بر مبنای الگوریتم POW یا همون گواه اثبات کار هست. ولی قراره که به زودی به الگوریتم اثبات سهام یا POS منتقل بشه. به این ترتیب با انتقال اتریوم از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام، تغییرات بنیادی و مهم و زیادی در بلاک چین اتریوم به وجود میاد که یکی از این تغییرات ثابت شدن میزان کارمزد تراکنش هست. همچنین ممکنه تعداد کل کوین ها موجود ارز اتریوم نیز ثابت بمونه. به عبارت دیگه با انجام این کار سکه های در گردش اتریوم هیچ وقت تغییر نمی کنه. مقاله الگوریتم اثبات سهام چیست رو توصیه میکنیم مطالعه کنین.
شبکه اتریوم در ژانویه سال 2014 به طور عمومی معرفی شد و تونست سرمایه زیادی در این سال به دست بیاره شبکه توسعه و گسترش پیدا بکنه. بهتره بدونین که تیم اصلی بلاک چین اتریوم در ابتدا شامل افرادی به اسم های ویتالیک بوترین، میهای آلیسی، آنتونی دی لوریو، چارلز هاسکینسون، جو لوبین و گوین وود هست که اشخاصی با تجربه در زمینه ارزهای دیجیتال و صنعت بلاک چین بود. نکته قابل توجه اینجاست که بوترین شبکه اتریوم رو در کنفرانسی مربوط به بیت کوین در شهر میامی هم معرفی کرد.

نحوه کار شبکه اتریوم چگونه است؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال ETH چیست؟ در موردش توضیحاتی برای شما ارائه کنیم، نحوه کار شبکه اتریوم هست. بهتره بدونین که شبکه Ethereum بر اساس شبکه ارز دیجیتال بیت کوین و فناوری بلاک چین بیت کوین راه اندازی و ساخته شده. ولی شبکه اتریوم جوری تغییر پیدا کرده که این قابلیت رو داشته باشه تا برنامه های فراتر از سیستم های پولی رو هم پشتیبانی بکنه. تنها شباهتی که شبکه بیت کوین با شبکه اتریوم داره این هست که شبکه بیت کوین نیز مثل شبکه اتریوم همه تاریخچه معامله های شبکه های مربوط به خودش رو نگهداری و ذخیره می کنه.
بهتره بدونین که شبکه Ethereum کارها و فعالیت های زیادی نسبت به رقیب های خودش انجام میده. همچنین هر نود یا اعتبارسنج در شبکه اتریوم باید تازه ترین حالت یا اطلاعات مربوط به هر قرارداد هوشمند درون شبکه موجودی هر کاربر و تریدر همه کدهای قرارداد هوشمند و مکان ذخیره اون ها رو به دست بیاره. نکته قابل توجه این هست که در اصل شبکه Ethereum این امکان رو داره تا به عنوان یه ماشین مجازی حالت مبتنی بر معامله نیز مورد استفاده قرار بگیره که همین موضوع نیز باعث شده این شبکه زیادی مورد استقبال قرار گبیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره. همچنین شبکه اتریوم از میلیون ها معامله به وجوود اومده و این تراکنش ها برای تشکیل بلوک ها دسته بندی میشن که هر بلوک با بلوک های قبلی خود زنجیره میشه.
ارز اتریوم با استفاده از توان محاسباتی برای تامین انرژی شبکه فعالیت می کنه. به عبارت دیگه افراد و سازمان ها از رایانه های خودشون برای اجرای نرم افزار یا گره های این شبکه استفاده می کنند. به این ترتیب هر کسی می تونه رایانه خودش رو برای اجرای یه گره تنظیم بکنه. همچنین شبکه اتریوم برای پردازش تراکنش ها به اپراتورهای گره متکی هست. این اپراتورهای نیز برای اجرای کارهای محاسباتی خودشون به سخت افزار و نرم افزارهای خاصی نیاز دارن و در ازای استفاده از این سخت افزارها، هزینه ای دریافت می کنند که به این هزینه ها گس گفته میشه.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم

شاید تا الان اسم ماشین مجازی اتریوم رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی راجب این مفهوم به دست بیارین. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال ETH چیست؟ اطلاعاتی در مورد ماشین مجازی اتریوم برای شما ارائه می کنیم. بهتره بدونین که ماشین مجازی اتریوم نوعی نرم افزار کاملا تورینگ هست و روی شبکه Ethereum راه اندازی میشه و با عبارت اختصاری EVM نیز شناخته میشه. همچنین ماشین مجازی اتریوم از زبان برنامه نویسی به هر میزان که کاربر دوست داشته باشه زمان و حافظه در اختیارش قرار میده.
ماشین مجازی اتریوم یا EVM فعالیت ایجاد برنامه های بلاک چینی رو بسیار راحت تر و کارآمدتر از همیشه می کنه. همچنین به جای اینکه برای هر برنامه یه بلاک چین یا شبکه به وجود بیاره، می تونین از بلاک چین اتریوم برای هزاران برنامه استفاده کنین. به عبارت دیگه هر گره اتریوم شامل یه ماشین مجازی هست که قراردادهای هوشمند رو اجرا و پیاده سازی می کنه. به این ترتیب همه گره ها به صورت همگام اجرا میشن. نکته قابل توجه اینجاست که ماشین مجازی اتریوم می تونه زمان انجام امور این شبکه رو هم در دست بگیره. بنابراین می تونه حداقل 140 کد مختلف رو اجرا کنه.

اتریوم در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

شبکه Ethereum به توسعه دهنده ها این امکان رو میده تا برنامه های کاربردی غیر متمرکز رو به وجود بیارن و اون ها راه اندازی کنند. همچنین یه برنامه غیر متمرکز یا Dapp نیز در این شبکه این قابلیت رو داره تا بدون نیاز به واسطه ها و با استفاده از توزیع گروهی یه کار مخصوص رو انجام بده. برای مثال شبکه بیت کوین یه برنامه غیر متمرکز یا Dapp هست که کاربران این امکان رو می تونن داشته باشن تا با استفاده از اون دارایی های دیجیتالی به اسم بیت کوین رو به صورت همتا به همتا انتقال بدن.

ویژگی های شبکه Ethereum:

Ethereum

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، با گسترش بازار کریپتوکارنسی ها، ارزهای دیجیتال زیادی به وجود اومدن که هر کدوم به دلیل داشتن ویژگی های خاصی که دارن، محبوبیت زیادی به دست آوردن و مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفتن. در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال ETH چیست؟ به بررسی ویژگی های اتریوم می پردازیم.

•    مستقل بودن

یکی از ویژگی های شبکه اتریوم، مستقل بودن این شبکه هست. بهتره بدونین که شبکه اتریوم از همه ویژگی های تکنولوژی بلاک چین که بر روی اون اجرا میشه، استفاده می کنه. همچنین این فناوری بدون نیاز به حضور شخص دیگه یا شخص ثالثی فعالیت می کنه. به عبارت دیگه همه برنامه های غیر متمرکز و DAO های مستقر در شبکه بدون نیاز به حضور و کنترل انجام میشن.

•    اصول مورد توافق

هر شبکه بلاک چین بر اساس یه سری اصول مورد توافق به وجود اومده. به عبارت دیگه همه گره ها در داخل شبکه باید با هر تغییری که درون شبکه به وجود میاد، موافقت کنند. این ویژگی نیز امکان تقلب، فساد و غیر قابل اعتماد شدن سیستم رو از بین می بره و باعث محبوبیت شبکه میشه.

•    غیر متمرکز بودن

یکی دیگه از ویژگی های شبکه اتریوم این هست که غیر متمرکز هست. به عبارت دیگه کل این شبکه غیر متمرکز هست. به این ترتیب همه برنامه ها همیشه آنلاین هستن و هیچ وقت خاموش نمیشن. علاوه بر این، طبیعت غیر متمرکز و امنیت رمزنگاری شده شبکه اتریوم رو به خوبی از حمله های هکرها و فعالیت های پانزی و جعلی محافظت می کنه.

هدف راه اندازی شبکه اتریوم چیست؟

شبکه اتریوم

نوبه این رسیده تا در این بخش از مقاله ارز دیجیتال ETH چیست؟ به بررسی هدف راه اندازی شبکه اتریوم بپردازیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال اتریوم برای اولین بار در سال 2013 توسط توسعه دهنده و شخصی به اسم ویتالیک بوترین که در اون زمان 19 سال داشت، معرفی شد. ویتالیک بوترین نیز بعد از مدتی با کمک برخی از توسعه دهنده ها، اقدام به راه اندازی و پیاده سازی ایده شبکه اتریوم کرد. بهتره بدونین که شبکه اتریوم یکی از پیشگامان ایده توسعه شبکه بیت کوین و بلاک چین برای استفاده بیشتر در معامله ها بود.
جالب اینجاست که شبکه بیت کوین با هدف تغییر سیستم بانکداری آنلاین و معامله های روزمره به وجود اومد و سازندگان و توسعه دهنده های ارز اتریوم نیز قصد دارن تا از همون فناوری برای جایگزینی افراد ثالث اینترنتی استفاده کنند. بهتره بدونین افراد ثالث نیز افرادی هستن که داده ها رو ذخیره و نگهداری می کنند، وام ها رو انتقال میدن و با ابزارهای مالی پیچیده فعالیت می کنند. همچنین شبکه Ethereum این قابلیت رو داره تا به روش های زیادی برای مردم مفید باشه و مورد استفاده اون ها قرار بگیره. در نتیجه شبکه اتریوم با هدف برطرف کردن نقص های شبکه بیت کوین، به طور رسمی در سال 2015 راه اندازی شد.

نحوه استخراج اتریوم چگونه است؟

برای اینکه ارز دیجیتال Ethereum رو به دست بیارین، دو راه وجود داره که یکی از این راه ها، بررسی قیمت اتریوم و خرید اون از صرافی هاست و راه دوم استخراج اتریوم هست. به طور کلی استخراج اتریوم نیز از دو راه ممکن هست. یکی از این راه ها استفاده از کارت های گرافیکی هست که در این روش از استخراج اتریوم با استفاده از تعدادی از کارت های گرافیکی که بهشون ریگ نیز گفته میشه، کار استخراج انجام میشه. روش دوم استخراج اتریوم نیز استفاده از ASIC هست. ASIC به دستگاه هایی گفته میشه که از مجموعه مدارهایی تشکیل شده که برای استخراج ارزهای دیجیتال به کار گرفته میشن و دستگاه های ASIC ی که برای استخراج ارز اتریوم استفاده میشن؛ از الگوریتم ETHASH استفاده میکنن.

شباهت اتریوم و بیت کوین:

شبکه اتریوم

بهتره بدونین که ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین شباهت های زیادی دارن که باعث شده ارز دیجیتال اتریوم محبوبیت زیادی به دست بیاره و مورد استقبال افراد قرار بگیره. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال ETH چیست؟ اطلاعاتی در مورد شباهت اتریوم و بیت کوین برای شما ارائه می کنیم.

•    اتریوم نیز مانند بیت کوین استخراج می شود

یکی از انواع شباهت اتریوم و بیت کوین این هست که ارز دیجیتال اتریوم نیز می تونه مثل ارز دیجیتال بیت کوین استخراج بشه. به این ترتیب شما می تونین با استفاده از روش استخراج اتریوم، درآمد به دست بیارین. اگه شما توان مالی برای خرید تجهیزات استخراج بیت کوین رو ندارین، توصیه می کنیم تا به دنبال استخراج اتریوم برین چون هزینه کمتری برای شما به دنبال خواهد داشت.

•    اتریوم نیز مانند بیت کوین شبکه اختصاصی دارد

یکی دیگه از انواع شباهت اتریوم و بیت کوین این هست که ارز اتریوم نیز مثل ارز دیجیتال بیت کوین، یه بلاک چین اختصاصی داره. همچنین در بلاک چین اتریوم اطلاعات مربوط به تراکنش ها و همچنین قراردادهای هوشمند ذخیره و نگهداری میشن.

•    شبکه اتریوم یک ارز دیجیتال اخصاصی دارد

یکی دیگه از شباهت اتریوم و بیت کوین این هست که شبکه اتریوم نیز همانند بیت کوین، ارز دیجیتال اختصاصی داره. بهتره بدونین که ارز دیجیتال اتر، رمز ارز اخصاصی شبکه اتریوم هست و نام اصلی اون اتریوم نیست، ولی به دلیل اینکه این ارز دیجیتال مخصوص شبکه اتریوم هست، این اسم به سر زبون ها افتاده.

بررسی اینده اتریوم:

اینده اتریوم

یکی از فاکتورها و عوامل مهمی که سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال در هنگام سرمایه گذاری بهش توجه دارن، بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال مورد نظرشون هست. اگه شما نیز قصد سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال Ethereum رو دارین، باید ابتدا قیمت و آینده اتریوم رو مورد بررسی قرار بدین تا بتونین بهترین تصمیم رو برای خرید این رمز ارز بگیرین. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال Ethereum چیست؟ به بررسی قیمت و اینده ETH می پردازیم. بهتره بدونین که ارز دیجیتال Ethereum دومین رمز ارز بزرگ از نظر ارزش بازار هست. همچنین خیلی از پروژه های ارز دیجیتال نیز در بستر شبکه اتریوم توسعه و گسترش پیدا کردن.
با افزایش تعداد تراکنش ها در شبکه Ethereum سرعت پاسخ دهی شبکه کمتر میشه و هزینه های ثبت تراکنش در اون به شدت افزایش داشته. همچنین از طرف دیگه به وجود اومدن دقیب های قوی با مقیاس پذیری بیشتر، کار رو برای ارز دیجیتتال اتریوم کمی سخت کرده، ولی ارز دیجیتال اتریوم 2 می تونه نقطه پایانی برای همه این مسئله ها باشه. بهتره بدونین که با راه اندازی اتریوم 2، بلاک چین اتریوم تبدیل به یکی از مقیاس پذیرترین و امن ترین شبکه ها میشه که ویژگی های غیر متمرکزی اون هم نسبت به بقیه ارزهای دیجیتال بالا هست. به این ترتیب می تونیم آینده اتریوم رو درخشان تصور کنیم. مقاله اتریوم 2 چیست؟ شما رو کامل با آینده این ارز آشنا خواهد کرد.
در کنار ارز دیجیتال اتریوم 2 خیلی از پروژه های لایه دوم نیز به مقیاس پذیری و کاهش هزینه تراکنش های بلاک چین اتریوم کمک کردن. همچنین بهتره بدونین که ارز دیجیتال اتریوم یه جامعه طرفدارای و توسعه خیلی قوی و قدرتمند از سراسر دنیا داره و تیم مدیریتی اون نیز خیلی فعال هست. همین موضوع باعث شده تا خیلی از تحیلگران و معامله گران تصور داشته باشن تا آینده ETH درخشان میشه. نکته قابل توجه این هست که اگه شبکه اتریوم بتونه مقیاس پذیری خودش رو با حفظ امنیت و غیر متمرکزی شبکه افزایش بده، آینده ETH درخشان میشه.

سرمایه گذاری در اتریوم چگونه است؟

اینده اتریوم

ما می خواهیم در این بخش از مقاله ارز دیجیتال Ethereum چیست؟ برای شما توضیح بدیم که سرمایه گذاری در اتریوم چجوری هست. بهتره بدونین که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کار پر ریسک هست. چون بازار ارزهای دیجیتال نیز مثل سایر بازارهای مالی نوسانات قیمتی زیادی داره و همین امر باعث شده تا قیمت ارزهای دیجیتال همیشه نوسان داشته باشن. جالب اینجاست که بدونین ارز دیجیتال اتریوم با توجه به ارزش بازار خود، نوآوری های زیادی در سال گذشته داشته و به دلیل داشتن تیم توسعه دهنده قوی، یکی از کم ریسک ترین ارزهای دیجیتال هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال Ethereum چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال Ethereum، آینده ETH، استخراج اتریوم و شباهت اتریوم و بیت کوین برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال اتریوم نوعی سیستم آزاد و عمومی بر پایه تکنولوژی بلاک چین هست که شامل مرورگر، زبان برنامه نویسی و سیستم پرداخت مخصوص خودش هست. همچنین شما می تونین ارز دیجیتال رو با استفاده از صرافی ها خریداری کنین و یا با استفاده از روش استخراج اتریوم، این ارز دیجیتال رو به دست بیارین. ارز دیجیتال اتریوم به دلیل داشتن ارزش بازار بالا، یکی از کم ریسک ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتوکارنسی ها هست.

آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج در زمینه های دوره های آنلاین ارزهای دیجیتال، مقالات آموزشی تخصصی و ویدیوهای رایگان و جدیدا آموزش حضوری ارز دیجیتال در ارومیه در کنار کاربران ایرانی هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال اتریوم Ethereum چیست؟(بررسی ارز دیجیتال اتریوم)

  1. مسعود عدالت (1401/01/01)

    خیلی عالیه که آموزش حضوری هم دارین

در مورد ارز دیجیتال اتریوم Ethereum چیست؟(بررسی ارز دیجیتال اتریوم) نظر دهید
سوال امنیتی :9+34 = ?