قطع برق واحدهای استخراج ارز دیجیتال مجاز از چهارشنبه 21 ژوئن در ایران

قطع برق واحدهای استخراج ارز دیجیتال مجاز از چهارشنبه 21 ژوئن در ایران
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده ‌اند که تا 21 ژوئن دسترسی استخراج‌ کنندگان ارزهای دیجیتال فعال و دارای مجوز در کشور به برق را قطع خواهند کرد. بر اساس گزارش تهران تایمز، این تصمیم از سوی دولت برای اطمینان از تامین انرژی کافی برای شهروندان اتخاذ شده است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی وزارت نیرو اعلام کرد برق واحدهای استخراج مجاز ارز دیجیتال از ابتدای تیر ماه 1401 احتمالا تا پایان تابستان قطع خواهد شد. وی افزود که جمهوری اسلامی ایران از هفته آینده افزایش مصرف انرژی خود را رصد خواهد کرد.

براساس توضیحات سخنگوی وزارت نیرو، در حال حاضر 118 واحد استخراج ارز دیجیتال مجاز در کشور وجود دارد که باید از ابتدای ماه آینده برق خود را از شبکه سراسری قطع کنند. وی با بیان اینکه هفته گذشته مصرف برق کشور رکورد 62 هزار و 500 مگاوات را در زمان پیک مصرف به ثبت رساند که رقم قابل توجهی است، اظهار داشت بر اساس پیش بینی ها، نیاز مصرف برق در هفته جاری بیش از 63000 مگاوات است که به معنای عرضه محدود برق خواهد بود که این امر دولت را مجبور به اقدام برای جلوگیری از خاموشی کرده است.

ماینینگ ارزهای دیجیتال در ایران

پس از تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران برای استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان فعالیت صنعتی در سال 2019 شرکت‌ های متعددی به لطف برق ارزان قیمت، استخراج ارزهای دیجیتال را در سراسر کشور آغاز کرده اند و اکنون نیروگاه ‌های جمهوری اسلامی ایران به این صنعت به عنوان فرصتی برای افزایش درآمد خود نگاه می‌ کنند.

به گزارش تهران تایمز، در ژانویه 2020 از زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان یک فعالیت صنعتی تایید کرده است، دولت بیش از 1000 مجوز استخراج ارزهای دیجیتال برای چندین شرکت صادر کرده است.

به غیر از اپراتورهای دارای مجوز، این کشور همچنین دارای بسیاری از ماینرهای غیرمجاز دیجیتال است که فشار بیشتری بر شبکه ملی وارد می کنند. دولت در مقاطع مختلف تلاش کرده تا عملیات غیر مجاز ماینرهای ارزهای دیجیتال را متوقف کند اما موفقیت چندانی نداشته است.

کاهش سوددهی ماینینگ

از آنجایی که ارزش بیت کوین و اتریوم به پایین ‌ترین حد چند ساله اخیر خود رسیده است، ماینرهای ارز دیجیتال اظهار داشته اند که ماینینگ دارایی ‌های دیجیتال در طول روند نزولی بازار سود چندانی ندارد. بر اساس داده های کریپتورنک نیز کاهش قیمت بیت کوین به طور قابل توجهی ماینینگ را بی سود کرده است. بر اساس داده ها، میانگین هزینه استخراج و قیمت بیت کوین اکنون برابر است.

برای مثال؛ استخراج ‌کننده‌ ای که از یک دستگاه انویدیا 3090 استفاده می ‌کند، بیش از 2 دلار در روز پاداش دریافت می ‌کند که کمتر از هزینه برقی است که ماینر پرداخت می کند.

افزایش مجازات استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال

براساس بیانیه اخیر شرکت توانیر؛ به گزارش ایرنا، براساس آیین نامه جدید افزایش مجازات ها شامل افزایش جزای نقدی حداقل سه و حداکثر پنج برابر، حبس متخلف و ابطال پروانه کسب در صورت تکرار می باشد. طبق بیانیه هرگونه استفاده از برق یارانه ای برای مشترکین خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری برای استخراج ارز دیجیتال ممنوع می باشد.

سخنگوی شرکت توانیر اظهار داشت که استفاده از برق یارانه ای برای استخراج ارزهای دیجیتال، کیفیت تامین برق در شبکه سراسری را کاهش داده و به وسایل برقی مردم آسیب می رساند.
 

تگ ها