لیکوئید 1 میلیارد دلاری Anchor در طول سقوط UST و Luna 

لیکوئید 1 میلیارد دلاری Anchor در طول سقوط UST و Luna 
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پروتکل وام دهی مبتنی بر Terra Anchor هفته گذشته شاهد بیش از 1 میلیارد دلار لیکوئید بوده است که بزرگترین رویداد لیکوئید برای یک پروتکل واحد می باشد. این اتفاق همزمان با سقوط بازار ارزهای دیجیتال و سقوط اکوسیستم ترا رخ داده است.

بر اساس داده‌ های The Block، 1.048 میلیارد دلار وثیقه ارز دیجیتالی که توسط وام گیرندگان در Anchor سپرده شده بود، بین 7 تا 12 می بر روی این پلتفرم لیکوئید شده است. لونا بیش از 750 میلیون دلار یا نزدیک به 75 درصد از لیکوئید Anchor در طول دوره به خود اختصاص داده است.  لیکوئید آوالانچ 261 میلیون دلار بود که باقیمانده در اتریوم، سولانا و کازماس پخش شده است.

آخرین باری که یک رویداد بزرگ لیکوئید شدن مانند این اتفاق افتاد یک سال پیش بوده است؛ زمانی که وام دهندگان دیفایِ کامپاند و آوی در بحبوحه سقوط عمومی بازار قرار گرفتند، که در آن زمان مجموعاً 633 میلیون دلار نقدینگی داشته اند.

دلایل لیکوئید Anchor

در مورد انکر، سقوط  استیبل کوینUST  محرک اصلی لیکوئید آن بوده است که برای درک چگونگی این اتفاق، باید بدانیم Anchor چگونه کار می کند.Anchor یک پلتفرم وام دهی در اکوسیستم Terra است که کاربران می ‌توانند با قرار دادن وثیقه در قالب دارایی‌ های دیجیتال، از جمله لونا، اتریوم، آوالانچ، سولانا یا کازماس، از Anchor وام بگیرند.

استقراض در انکر با نرخ بهره 10 درصد می باشد و وام گیرندگان می توانند تا 60 درصد از وثیقه ای سپرده گذاری شده در پلتفرم را وام بگیرند. Terra Anchor این وام ها را در قالب استیبل کوین UST ارائه می داده است. لیکوئید در انکر زمانی رخ می دهد که ارزش وثیقه کاهش یابد. در واقع با کاهش ارزش لونا و استیبل کوین UST و سایر ارزهای وثیقه لیکوئید اتفاق افتاده است.

لونا تقریباً 99 درصد از ارزش خود را در طول این دوره لیکوئید از دست داده است و از 73 دلار به 0.83 دلار کاهش یافته است. ارزش سایر دارایی های ارائه شده به عنوان وثیقه نیز کاهش یافته است.

وام گیرندگانی که لونا را به عنوان وثیقه سپرده بودند، با کاهش قیمت کوین در هفته گذشته، موقعیت های خود را به طور فزاینده ای در معرض خطر قرار داده اند. همین امر در مورد وام گیرندگان سایر دارایی ‌ها همزمان با کاهش ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال رخ داده است.

زمانی که ارزش توکن‌ های مورد استفاده به ‌عنوان وثیقه به اندازه کافی پایین آمد، لیکوئید اتفاق افتاده است. براساس نمودارهای ارائه شده در کوین مارکت کپ، بخش عمده لیکوئید لونا بین 9 تا 10 می رخ داده است.

دلایل فروپاشی Terra (LUNA) از نظر مدیر عامل بایننس

چانگ پنگ ژائو، مدیر عامل بایننس، در پست اخیر خود دلایل روشنی برای فروپاشی اکوسیستم ترا به اشتراک گذاشته است. او در این پست به شدت از تیم پروژه درباره تصمیمات و طراحی اکوسیستم انتقاد کرده است.

یکی از ایراداتی که CZ به آن اشاره کرده است مربوط به پشتوانه دارایی است. به گفته وی، زمانی که یک دارایی، دارایی دیگری را به عنوان وثیقه داشته باشد، همیشه این احتمال وجود دارد که وثیقه کم یا تضعیف شود. حتی اگر 10 برابر تضمین شده باشد، دارایی وثیقه می تواند بیش از 10 برابر شکست بخورد.

نقص دیگری که CZ به آن اشاره کرد، اینست که استخراج بیش از حد یک دارایی ارزش کل بازار آنرا بطور ناگهانی افزایش می‌ دهد، همانطور که Terraform Labs انجام داده است. در اصل استخراج بیش از حد ارزش ایجاد نمی کند، فقط دارندگان موجود را رقیق تر خواهد کرد. همچنین او به موضوع پروژه دیفای انکر 20درصد APY ثابت برای توسعه پروژه اشاره کرده است. به گفتهCZ،APY های بالا لزوما به معنای پروژه های سالم نیست.
 

تگ ها