مسدود کردن 9200 حساب بانکی در ایران به دلیل تراکنش های مشکوک ارزی و دیجیتال

مسدود کردن 9200 حساب بانکی در ایران به دلیل تراکنش های مشکوک ارزی و دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق گزارش ‌ها، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تقریباً 10000 حساب بانکی را به دلیل تراکنش ‌های مشکوک ارز خارجی و ارزهای دیجیتال مسدود کرده است که این اقدام با همکاری بانک مرکزی کشور انجام شده است.

براساس گزارش رسانه‌ های داخلی، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، 14 می با صدور بیانیه ‌ای اعلام کرد که تعدادی از حساب‌ های بانکی را به دلیل تراکنش ‌های مشکوک ارزی و ارزهای دیجیتال مسدود کرده است. این وزارتخانه در ادامه اظهار داشت که در مجموع 9219 حساب بانکی متعلق به 545 شخص مسدود شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که کل ارزش معاملات بلوکه شده بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان بوده است که بر اساس نرخ روزانه دلار در بازار آزاد ایران، تقریباً 2 میلیارد دلار می باشد. ارزش پول جمهوری اسلامی ایران اخیرا در برابر دلار آمریکا به پایین ‌ترین حد در چهار ماه گذشته رسیده است. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هیچ جزئیاتی در مورد حساب ها یا میزان گردش مالی ارزهای دیجیتال حسابهای متخلف و همچنین بانک های متخلف ارائه نکرده است.

اقدام وزارت اطلاعات با دستور قاضی و با همکاری بانک مرکزی کشور انجام شده است. این اقدام بخشی از برنامه اخیر دولت رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی برای مبارزه با تراکنش ‌های غیرقانونی و غیرمجاز ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال بوده است. در دسامبر سال گذشته، این وزارتخانه اعلام کرد که حساب های بانکی بیش از 700 معامله گر غیرقانونی ارز در کشور را مسدود کرده است.

مقررات ارزهای دیجیتال در جمهوری اسلامی

در سال 2018، ایران استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان یک صنعت قانونی به رسمیت شناخت تا نظارت بیشتری روی ماینینگ کشور داشته باشد. با این حال هیچ قانون خاصی در مورد آن انتشار و تصویب نکرده بود؛ اگرچه صنعت ارزهای دیجیتال در ایران تنظیم نشده است، بانک مرکزی ایران CBI، در آوریل 2021 به بانک ‌ها و صرافی ‌های داخلی اجازه داد تا از ارزهای دیجیتال استخراج شده داخلی و دارای مجوز برای پرداخت هزینه واردات به کشور استفاده نمایند.

هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در حال سرکوب استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال می باشد. مقامات در دو سال گذشته حدود 7000 تاسیسات ماینینگ غیرمجاز را تعطیل کرده اند. دولت جمهوری اسلامی همچنین قوانین جدیدی را برای افزایش مجازات ‌های استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال، از جمله جریمه اضافی و حبس به مفاد قانون اساسی اضافه کرده است.

برای دومین بار در سال جاری، جمهوری اسلامی ایران استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در تلاش برای کاهش فشار بر زیرساخت های انرژی در حال فروپاشی خود ممنوع اعلام کرده است. 
همچنین از آنجایی که درحال حاضر هیچ چارچوب قانونی برای تضمین حفاظت از دارایی ها وجود ندارد، سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال از هیچ حمایتی در بازار ارز دیجیتال برخوردار نمی باشند.

فضای ارزهای دیجیتال جمهوری اسلامی ایران تا حد زیادی کنترل نشده است. در فروردین ماه، بانک مرکزی اجازه استفاده از استخراج‌ های داخلی را ممنوع اعلام کرده است یا این حال مقامات سیاسی جمهوری اسلامی در حال ایجاد یک سیستم رسمی برای استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای از بین بردن تحریم ها می باشند و پیش از این از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم ها استفاده نموده اند.

تگ ها