ممنوعیت حساب های دیجیتال و NFT در وی چت چین

ممنوعیت حساب های دیجیتال و NFT در وی چت چین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

برترین پلتفرم رسانه اجتماعی در چین، وی چت، سیاست های خود را برای ممنوعیت حساب هایی که دسترسی به خدمات دیجیتال یا NFT را فراهم می کنند، به روز کرده است. طبق دستورالعمل‌ های جدید وی چت، حساب ‌های مرتبط با صدور، تجارت و تامین مالی ارزهای دیجیتال و NFT محدود یا ممنوع خواهند شد و در رده کسب و کار غیرقانونی قرار خواهند گرفت و در صورت تخلف مجازات خواهند شد.

این خط‌ مشی، تجارت ثانویه NFT را نیز پوشش خواهد داد؛ به گفته وی چت بررسی عملکرد حساب ‌هایی که خدمات یا محتوای مربوط به تراکنش ثانویه دیجیتال را ارائه می کنند نیز مطابق این ماده انجام خواهد گرفت. دستور العمل جدید توسط گزارشگر اخبار دیجیتال و بلاک چین، کالین وو مستقر در هنگ کنگ در 20 ژوئن اعلام شده است، این اقدام با توجه به اینکه وی چت بیش از 1.1 میلیارد کاربر روزانه در چین دارد، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

براساس دستورالعمل جدید، پس از مشاهده تخلفات ذکر شده، پلتفرم عمومی وی چت، با توجه به شدت تخلفات، به حساب ‌های رسمی متخلف دستور خواهد داد تا ظرف مدت زمان خاصی آنرا اصلاح کنند و در عین حال برخی از عملکردهای حساب تا زمان اصلاح نیز مسدود خواهد شد.

ممنوعیت تدریجی تجارت ارزهای دیجیتال از ماه می تا سپتامبر سال گذشته در چین آغاز شده است. با این حال، هنوز یک منطقه خاکستری نظارتی در مورد NFT ها در کشور وجود دارد، با اینکه شرکت ‌ها و پلتفرم ‌ها عموماً معاملات ثانویه NFT را ممنوع کرده اند، هم اکنون این دارایی ها در فیات قابل خریداری می باشند.

موضع مقامات چین در خصوص دارایی های دیجیتال

به طور کلی، مقامات نسبت به NFT ها بدبین هستند، به طوری که سازمان بانکداری چین، نهاد مالی اینترنتی چین و سازمان اوراق بهادار چین در ماه آوریل با ارائه بیانیه مشترک در مورد ریسک های پنهان سرمایه گذاری در دارایی های دیجیتال به مردم هشدار داده اند.

پلتفرم ‌های محبوبی مانند WeChat و WhaleTalk متعلق به گروه انتس از ماه مارس پس از اینکه هر دو شروع به حذف یا محدود کردن پلتفرم‌ های NFT از شبکه ‌های خود به دلیل عدم وضوح مقررات و ترس از سرکوب دولت چین کردند، از این فن آوری فاصله گرفته اند.

با وجود تمامی محدودیت های اعمال شده از طرف جمهوری خلق چین، براساس گزارش رسانه محلی تا 18 ژوئن تعداد پلتفرم ‌های دیجیتالی کلکسیونی در چین به بیش از 500 عدد رسیده است که از فوریه 2022 افزایش 5 برابری داشته است.

مقامات چینی به صراحت اعلام کرده اند که از عناصر مالی اقتصاد جدید دیجیتال از جمله NFT استقبال نخواهند کرد. NFT ها یا توکن های غیر قابل تعویض، دارایی های دیجیتالی هستند که نشان دهنده اشیاء منحصر به فرد یا کمیابی در هنر یا موسیقی می باشند.
 

تگ ها