موافقت بانک مرکزی روسیه با پرداخت های دیجیتال برای تسویه حساب های بین المللی

موافقت بانک مرکزی روسیه با پرداخت های دیجیتال برای تسویه حساب های بین المللی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

رئیس بانک مرکزی روسیه اخیراً در مورد امکان استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای تسویه حساب بین المللی توضیحاتی ارائه کرده است. به نظر می رسد بانک مرکزی روسیه از موضع سخت گیرانه پیشین خود در خصوص ارزهای دیجیتال کوتاه آمده و در حال حاضر معتقد است که روسیه باید فقط از دارایی ها دیجیتال برای تسویه حساب بین المللی استفاده کند و احتمالا اجازه استفاده از دارایی های دیجیتال در داخل روسیه را نخواهد داشت.

این توضیحات از سوی رئیس کل بانک مرکزی و مخالف ارزهای دیجیتال اظهار شده است. الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، اخیراً در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ SPIEF، شرکت کرده و بر اساس گزارشی از رسانه دولتی کومرسانت، درباره استفاده روسیه از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای تجارت بین ‌المللی توضیحاتی ارائه داده است.

رئیس کل بانک مرکزی در جریان این نشست به خبرنگاران گفت که موضع بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتال تغییر نکرده اما با توجه به شرایط کشور در بحبوحه جنگ با اوکراین و تحریم های همه جانبه غرب ملایمتر شده است، وی افزود که ارز دیجیتال نباید به عنوان وسیله ای برای پرداخت در داخل کشور استفاده شود، اما در خصوص استفاده در تسویه حساب های بین المللی، اگر به سیستم مالی روسیه نفوذ نکند، زیر ساخت این امکان فراهم شده است پیش از این نشست و قبل از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، معاون اول رئیس بانک مرکزی نیز اظهار داشت که روسیه با پرداخت ‌هایی دیجیتالی مانند بیت کوین در معاملات بین ‌المللی و زیرساخت‌ های مالی بین ‌المللی مخالفتی ندارد.

موضع پیشین بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتال

پیش از این، بانک مرکزی روسیه لایحه ممنوعیت استخراج و تجارت ارزهای دیجیتال را در ژانویه گذشته به پارلمان ارائه کرده بود. پس از ارائه این لایحه از سوی بانک مرکزی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آشکارا نظر بانک مرکزی مبنی بر داشتن مزیت رقابتی در بخش ماینینگ را به چالش کشید و از آنها خواست در این مورد تجدید نظر نمایند.

در پاسخ به درخواست پوتین برای بررسی مجدد، لایحه ای برای تنظیم بیت کوین و اکوسیستم گسترده ارزهای دیجیتال توسط دولت روسیه ارائه شده است. در همان ماه، وزارت دارایی نسخه اصلاح شده خود از لایحه را منتشر کرد که به دنبال تنظیم صحیح اکوسیستم بوده است.

در نتیجه، با وجود اختلاف نظر دولت و مقامات پولی روسیه در خصوص تنظیم قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال، دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه اظهار داشت که زمان تنظیم قوانین ارزهای دیجیتال با توجه به مخالفان و موافقان قَدر مشخص نیست. هم اکنون هم بانک مرکزی و هم دولت بر موضع خود باقی هستند، با این حال لحن بانک مرکزی اخیرا نسبت به ارزهای دیجیتال ملایمتر شده است.

براساس گزارش رویترز، دولت روسیه در مرحله اجرای روبل دیجیتال خود قرار دارد، اما اخیراً به حمایت از استفاده از ارزهای دیجیتال در راستای پولشویی یا تامین مالی تروریسم پرداخته است، بر اساس داده های دانشگاه کمبریج، روسیه سومین مرکز بزرگ استخراج بیت کوین در جهان می باشد.
 

تگ ها