نتایج گزارشات FTC ایالات متحده در خصوص کلاهبرداری های دیجیتال 2021

نتایج گزارشات FTC ایالات متحده در خصوص کلاهبرداری های دیجیتال 2021
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق داده های ارائه شده توسط کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحدهFTC ، بیش از 46000 نفر از ابتدای سال گذشته بیش از 1 میلیارد دلار ارز دیجیتال را در اثر کلاهبرداری از دست داده اند. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده روز جمعه، 3 ژوئن گزارشی با عنوان "Data Spotlight" در مورد کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال منتشر کرده است.

طبق اظهارات رگولاتور، FTC تنها آژانس فدرال در ایالات متحده است که در حوزه حمایت از مصرف کننده و صلاحیت رقابت در بخش های گسترده ای از اقتصاد فعال می باشد. به گفته فلچر، محقق ارشد داده در FTC، گزارشات ارائه شده توسط توسط کمیسیون نشان دهنده تقریباً یک دلار از هر چهار دلار شهروندان آمریکایی است.

به طور خاص، در سال 2021، 680 میلیون دلار زیان در ارزهای دیجیتال جعلی گزارش شده که در سه ماهه اول سال جاری این زیان به 329 میلیون دلار رسیده است. براساس اظهارات وی؛ برترین ارزهای دیجیتال برای پرداخت به کلاهبرداران، بیت کوین (70 درصد)، تتر (10 درصد) و اتریوم (9 درصد) بوده اند.

وی افزود: تقریباً نیمی از افراد گفته اند که اقدام به کلاهبرداری از طریق تبلیغات در پلتفرم رسانه های اجتماعی شروع شده است. برترین پلتفرم های گزارش شده توسط قربانیان کلاهبرداری اینستاگرام با 32 درصد، فیس بوک با 26 درصد، واتساپ با 9 درصد و تلگرام با 7 درصد بوده اند. طبق گزارشFTC، از این میان بیش از 575 میلیون دلار در کلاهبرداری های سرمایه‌ گذاری و اسکم های عاشقانه با 185 میلیون دلار ضرر در ارزهای دیجیتال از سال 2021 در رتبه دوم قرار گرفتند.

به گفته رگولاتور FTC، میانگین سنی کلاهبرداری های صورت گرفته از 20 تا 49 سال بوده که افراد 30 ساله بیشترین آسیب را از این کلاهبرداری ها دیده اند. با این حال، میانگین ضررهای گزارش شده افراد با افزایش سن افزایش یافته است، برای مثال؛ زیان گزارش شده برای افرادی با میانگین سنی 70 سال به 11708 دلار رسیده است.

روش های اسکم یا کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال 

متأسفانه با افزایش علاقمندی و گسترش دسترسی به ارزهای دیجیتال، جرایم ارزهای دیجیتال نیز در حال افزایش می باشد. از جمله کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال وب‌ سایت ‌های جعلی است که دارای داده های جعلی و اصطلاحات تخصصی دیجیتال می باشند که تقریبا همیشه نوید سود های عظیم و تضمین ‌شده را می ‌دهند.

یکی دیگر از موارد، کلاهبرداری پانزی ارز دیجیتال است که مجرمان؛ ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌ گذاری تبلیغ می کنند و با پرداخت پول سرمایه‌ گذاران جدید به سرمایه‌ گذاران قدیمی، توهم سود کلان را ایجاد می ‌کنند. روش نوین دیگر کلاهبرداری استفاده از یک چهره محبوب عمومی است، سلبریتی موردنظر با تبلیغات خود افراد بسیاری را ترغیب به سرمایه گذاری می کند.

کلاهبرداری های عاشقانه نیز نمونه دیگری از کلاهبرداری هاست، بیشتر کلاهبرداران از طریق برنامه های دوستیابی یا رسانه های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری می کنند. مرکز شکایات جرایم اینترنتی FBI بیش از 1800 گزارش از کلاهبرداری های عاشقانه مبتنی بر ارزهای دیجیتال را در هفت ماه اول سال 2021 ارائه کرده است.

تگ ها