نتایج گزارش صندوق بین المللی پول درخصوص ارتباط بیتکوین و مارکت سهام آسیا

نتایج گزارش صندوق بین المللی پول درخصوص ارتباط بیتکوین و مارکت سهام آسیا
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

صندوق بین المللی پول، IMF اخیرا گزارشی در مورد مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال و همبستگی مارکت دیجیتال با سهام آسیایی منتشر کرده است. طبق گزارش؛ همبستگی بازده و نوسانات بین بیت کوین و بازار سهام آسیایی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

این گزارش با تحقیقات و ارزیابی ماری گولد وولف، معاون بخش آسیا و اقیانوسیه صندوق بین ‌المللی پول، نادا چویری، رئیس هیئت هند و تارا ایر، اقتصاددان در بخش تحلیل ثبات مالی جهانی در بخش بازارهای پولی و مالی صندوق بین‌المللی پول به نتایج شگفت انگیزی از همبستگی بیت کوین و بازارهای مالی اشاره کرده است.

طبق ارزیابی کارشناسان، همبستگی‌ بازده و نوسانات بین بیت کوین و بازارهای سهام آسیایی قبل از همه ‌گیری کووید19 پایین بوده و بطور ناگهانی از سال 2020 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بدین ترتیب؛ معاملات ارزهای دیجیتال همزمان با شیوع کووید19 و دریافت کمک ‌های دولتی افزایش یافت، در حالی که نرخ‌ های بهره پایین و شرایط تامین مالی آسان نیز در این روند صعودی نقش داشته اند.

براساس سند ارزیابی؛ با انباشت سرمایه سرمایه گذاران آسیایی روی ارزهای دیجیتال، همبستگی بین عملکرد بازارهای سهام منطقه و دارایی های دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم افزایش یافت و پس از گذشت دو سال از آغاز همبستگی این ارتباط همچنان قوی باقی مانده است.

همچنین افزایش همبستگی مارکت دیجیتال در آسیا با افزایش شدید نوسانات ارز دیجیتال در برخی از کشورهای آسیایی همراه شده است که نشان ‌دهنده ارتباط قوی بین این دو طبقه دارایی است. این همبستگی امکان ایجاد شوک‌ های اقتصادی را فراهم می کند که می توانند بر تمام بازارهای مالی تأثیر بگذارد.

مقامات صندوق بین ‌المللی پول همچنین تاکید کردند که چارچوب ‌های نظارتی برای ارز دیجیتال در آسیا باید متناسب با کاربردهای اصلی دارایی‌ های دیجیتال در کشورها تنظیم شوند. همچنین دولت ها با ایجاد دستورالعمل های روشن در مورد موسسات مالی، به دنبال اطلاع رسانی و حمایت از سرمایه گذاران خرد باشند. در نهایت، برای تاثیر بیشتر بر روند رشد بازارهای مالی، مقررات ارزهای دیجیتال باید بصورت جمعی و با حضور مقامات کشورهای مختلف صورت گیرد.

همبستگی بیت کوین و بازارهای مالی

از زمان ایجاد بیت کوین، سرمایه گذاران امیدوار بودند که این ارز بی ربط به بازار سهام معامله شود. با این حال بیت کوین در برحه های زمانی مختلف با بازارهای مختلف سهام همبستگی داشته است. اخیرا نیز بیت کوین بیشتر شبیه سهام فن آوری یا بیشتر شبیه به S&P 500 معامله می شود. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این روند از ابتدا چنین نبوده و بیت کوین برای طولانی مدت با بازار سهام ارتباط نخواهد داشت.

همچنین براساس ارزیابی کارشناسان اقتصادی؛ مارکت دیجیتال معیاری برای سنجش احساسات سرمایه گذاران است. برای مثال بیت کوین کاهش می یابد، روز بعد داوجونز سقوط می کند و این الگویی است که نشان می دهد بیت کوین یک شاخص پیشرو است و احتمالا در طولانی مدت مستقل از بازارهای دیگر معامله خواهد شد.