وتوی قانون دیجیتال مصوب مجلس ملی توسط رئیس جمهور پاناما

وتوی قانون دیجیتال مصوب مجلس ملی توسط رئیس جمهور پاناما
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پانامای مستقر در آمریکای لاتین پیش از این به عنوان بهشت مالیاتی ارزهای دیجیتال شهرت داشته است، اما قانونگذاران پاناما اخیرا با تصویب لایحه ای استفاده از بیت کوین و هشت ارز دیجیتال دیگر را تنظیم نموده و استفاده از آنها برای پرداخت مالیات و تراکنش های خصوصی را تایید کرده اند.

لاورنتینو کورتیزو، رئیس جمهور پاناما نیز اخیرا از حق وتوی خود استفاده کرده و درخواست اصلاحاتی در لایحه تصویب شده توسط مجلس ملی داشته است. انتقادات رئیس جمهور فقط به موارد خاصی پرداخته و تأثیری بر کلیت قانون نداشته است. با این حال، لایحه برای بررسی بیشتر و تصمیم گیری در خصوص انتقادات رئیس جمهور به مجلس فرستاده شده است.

این خبر توسط گابریل سیلوا، یکی از حامیان این قانون در شبکه های اجتماعی اعلام شده است؛ گابریل سیلوا، نماینده مجلس ملی از تصمیم رئیس جمهور انتقاد کرده و اظهار داشته تاخیر در تصویب قانون ارزهای دیجیتال تنها باعث از دست دادن فرصت ایجاد شغل، جذب سرمایه گذاری و ترکیب فن آوری و نوآوری در بخش دولتی خواهد بود، این کشور مستحق فرصت های بیشتر و همچنین شمول مالی یکپارچه تری است.

براساس توضیحات گابریل سیلوا، هم اکنون مجلس ملی در حال مطالعه تغییرات مورد نیاز برای این لایحه است و در ادامه روند بررسی این لایحه به دو کمیته مجلس ملی؛ کمیسیون دولتی و کمیسیون تجاری ارسال خواهد شد که بعد از آن، دوباره پس از تغییرات احتمالی به مجلس بازگردانده و مفاد ان در مجلس ملی به رای گذاشته خواهد شد. این نماینده مجلس اشاره ای به جزئیات موارد وتو رئیس جمهور نکرده است.

قانون موسوم به ارزهای دیجیتال، که نتیجه ادغام دو پروژه مختلف قانون ارزهای دیجیتال می باشد، یک سیستم شناسه مبتنی بر بلاک چین و همچنین استفاده از فن آوری ‌های بلاک چین را برای بهبود شفافیت عمومی می باشد.

اظهارات رئیس جمهور در خصوص ارزهای دیجیتال

وتوی بخشی از قانون تصویب شده در خصوص ارزهای دیجیتال توسط اعضای هئیت دولت تعجب آور نبوده است. پیش از این رئیس جمهور پاناما در مورد دامنه و برخی از تعاریف این قانون ابراز نگرانی کرده است. در مصاحبه وی در ماه می در خصوص تصویب قانون ارزهای دیجیتال اظهار داشت که تصویب قانون مربوط به فن آوری جدید نیازمند بررسی تمام جوانب آن است که اطلاعات کنونی هئیت دولت در این خصوص کافی نیست و نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت که مسائل حل نشده پولشویی در این لایحه مشهود و نیاز به بررسی مجدد دارد، این کشور روابط دشواری با گروه ویژه اقدام مالی FATF، دارد و FATF پاناما را در لیست خاکستری خود همراه با کشورهایی مانند فیلیپین، یمن و ترکیه قرار داده است.

با وجود تمامی این موارد، رئیس جمهور پاناما، لاورنتینو کورتیزو اظهار داشت که این لایحه در صورت بررسی های مورد نیاز قانون بدیع و خوبی خواهد بود.
 

تگ ها