پیشنهاد قانونی شدن بیت کوین در مکزیک، با وجود مخالفت بانک مرکزی

پیشنهاد قانونی شدن بیت کوین در مکزیک، با وجود مخالفت بانک مرکزی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

سناتور ایالت نوو لئون مکزیک، ایندیرا کمپیس، معتقد است که قانونی شدن بیت کوین احتمالا به فراگیری مالی در سراسر جهان کمک خواهد کرد. از این رو این سناتور مکزیکی اصرار دارد تا بیت کوین مانند السالوادور به عنوان پول قانونی کشور برسمیت شناخته شود.

طبق اظهارات سناتور ایندیرا کمپیس، هدف از ارائه این لایحه رفع موانعی است که ساکنان مکزیک برای دسترسی به کالاهای مالی و آموزشی با آن روبرو می باشند. از سوی دیگر، مکزیک با موانع بسیاری در خصوص تنظیم ارزهای دیجیتال روبروست به عنوان مثال، بانک مرکزی مکزیک استفاده از ارزهای دیجیتال را در چارچوب مالی این کشور ممنوع اعلام کرده است.

به گفته این سناتور، به دلیل عدم اعتماد به موسسات بانکی درصد بزرگی از جمعیت مکزیک فاقد حساب پس ‌انداز رسمی می باشند و این نوع خاص فن آوری دولت ها را قادر می ‌سازد تا جایگزینی برای سیستم مالی ایجاد کنند تا میلیون‌ ها نفر بتوانند در آن پرداخت و پس انداز نمایند.

سناتور مکزیکی به پتانسیل های بیت کوین اعتقاد دارد و به گفته او هم اکنون نزدیک به 70 درصد مکزیکی ها به آموزش های مالی دسترسی دارند که احتمالا پس از راه اندازی طرح ارز جهانی تصمیم گیری بهتری در خصوص امور مالی خویش انجام خواهند داد. وی اظهار داشت که پذیرش بیت کوین فرصتی برای مقابله با نابرابری و دستیابی به شمول مالی است.

وضعیت قوانین ارزهای دیجیتال در مکزیک

ارزهای دیجیتال در مکزیک ممنوع است. دولت و مرجع مالی، CNBV، مجموعه ‌ای از قوانین فین‌ تک 3 را در مارس 2018 وضع کرده اند که یک چارچوب نظارتی و ایمن برای دارایی‌ های دیجیتال ایجاد کرده است.

با این حال، در ژانویه سال جاری، بانک مرکزی مکزیک،CBM اعلام کرد که در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود، پزو دیجیتال،CBDC می باشد. پیش بینی می شود که ارز دیجیتال بانک مرکزی مکزیک، CBDC تا سال 2024 در گردش باشد تا به مکزیکی ها در دسترسی به خدمات مالی و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین کمک نماید.

از زمان تصدی این سمت در سال 2018، سناتور کمپیس در چند سال گذشته به شدت حامی گسترش ارزهای دیجیتال بوده است. او سال ‌ها توسط شبکه ‌بزرگی از کارآفرینان، توسعه ‌دهندگان نرم‌ افزار و حامیان ارزهای دیجیتال مورد حمایت بوده است.

سناتور کمپیس اخیرا اظهار داشته که با وجود مخالفت بانک مرکزی مکزیک وی افراد بیشتری برای حمایت از ارزهای دیجیتال جذب خواهد کرد و تجارت ارزهای دیجیتال را ترویج خواهد داد.

همچنین هیچ قانون خاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال در مکزیک وجود ندارد. بنابراین، از آنجایی که هیچ مقررات یا ممنوعیتی برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود ندارد، ماینینگ نیز یک فعالیت مجاز در مکزیک می باشد. برای مثال Chia Network، شرکت پشتیبان XCH Coin، در حال راه اندازی عملیات گسترده استخراج ارزهای دیجیتال در کشور می باشند.