چگونگی ارتباط قیمت بیت کوین با مالیات استخراج در قزاقستان

چگونگی ارتباط قیمت بیت کوین با مالیات استخراج در قزاقستان
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بر اساس گزارشی از یک رسانه خبری محلی، وزیر اقتصاد ملی قزاقستان، مالیات استخراج بیت کوین را به قیمت دارایی پایه محدود خواهد کرد که باعث خواهد شد کشور به طور غیرمستقیم از افزایش قیمت بیت کوین در آینده نفع ببرد. وزیر اقتصاد ملی قزاقستان در این خصوص اظهار داشت که دولت در حال بررسی افزایش بار مالیاتی برای ماینرها و بررسی ارتباط نرخ مالیات برای ماینرها با هزینه ارز دیجیتال می باشد.

براساس برنامه دولت رونق تجارت دیجیتال برای بودجه کشور مفید خواهد بود و ظاهرا این اقدام بخشی از یک استراتژی ملی گسترده برای بهره مندی از بخش دیجیتال در حال توسعه می باشد و همچنین براساس دستورات اجرایی رئیس جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکایف، مالیات استخراج بیت کوین تا 10 برابر افزایش خواهد یافت.

پس از ممنوعیت کامل ماینینگ در چین، ماینرهای بزرگ مجبور به مهاجرت و یافتن محل جدید عملیات های استخراج خود شده اند. که بسیاری از ماینرها به ایالات متحده، برخی از نقاط اروپا و کشورهای همسایه چین نقل مکان کرده اند.

بسیاری از ماینرهای بیت کوین نیز به دلیل انرژی ارزان، هوای سرد و فضای ذخیره سازی سخت افزار خود به قزاقستان نقل مکان کردند. با این حال، عملیات استخراج بیت کوین با موانع متعددی از جمله آشفتگی سیاسی و قطع اینترنت مواجه شده است.

در گزارشی دیگر از رسانه های خبری محلی، آلن دورجیو، رئیس انجمن ملی صنعت بلاک چین و مرکز داده قزاقستان، تصریح کرد که زمانی که قیمت بیت کوین به یک آستانه خاص برسد، مالیات ها افزایش یا کاهش خواهند یافت.

بنا بر توضیحات او یک درجه بندی خاص برای استخراج در نظر گرفته خواهد شد. همانطور که رسانه های جدید محلی اضافه کردند، ماینر های بیت کوین در قزاقستان در ژانویه 2022 از شبکه برق ملی قطع شدند. به گفته این مقام دولتی، ماینر ها همچنان قادر به استخراج ارزان نیستند. برای مطالعه بیشتر به مقاله ی استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می گیرد مراجعه کنید.

تغییر روند ماینرهای بیت کوین قزاقستان

مالیات پیشنهادی برای عملیات استخراج بیت کوین در قزاقستان برای ماینرها ناپایدار خواهد بود، اما با این حال راه حل کوتاه مدتی است که نهادهای ماینینگ را قادر می سازد دوباره آنلاین شوند.
قزاقستان از یک سرمایه گذاری سودآور برای ماینرهای اولیه بیت کوین به یک کابوس عملیاتی تبدیل شده و اکثر ماینر ها در قزاقستان متضرر شده اند.

براساس داده ‌هایArcane Research، هر ساعت آفلاین بودن ماینرها برابر با 4.8 میلیون دلار ضرر می باشد. حدود 90.000 تجهیزات ماینینگ در این کشور وجود دارد که نزدیک به 8 درصد از ظرفیت الکتریکی قزاقستان را تشکیل می دهد. با اینکه قوانین مالیات جدید به نفع کشور است، اما می تواند باعث خروج بزرگ دیگری از استخراج بیت کوین شود.