استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می گیرد ؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می گیرد ؟"


  • 21:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

استخراج یا Mining بیت کوین چیست و چگونه انجام می گیره؟ در صنعت بلاکچین و ارز های دیجیتال، سبک و سیاق برای فعالیت و کسب درآمد متنوع و زیاد هستش و درامد در این بازار فقط محدود به پیدا کردن سیگنال خرید ارز دیجیتال یا فروش اون نیست. هر کس با توجه به شرایط، سرمایه و امکاناتی که داره یکی روش رو انتخاب می کنه و در اون فعالیت داره، در مقالات قبلی در مورد روش هایی مثل تریدینگ، سرمایه گذاری، ایردراپ و .... بحث کردیم و آموزش هایی ارائه دادیم. در این مقاله قصد داریم به شکل تخصصی و جامع، استخراج ارز دیجیتال و ماینینگ رو بررسی کنیم. استخراج بیت کوین و سایر رمز ارز های قابل استخراج، پیش نیاز ها و ملزوماتی داره که موضوع بحث در این مقاله هستش.
بسیاری از مردم فکر می کنن که وقتی از استخراج ارز دیجیتال حرف می زنیم، منظورمون بیت کوین هستش در صورتی که ارز های متعددی هستن که قابلیت استخراج دارن و به طور کلی هر بلاکچین و رمز ارزی که برای تایید تراکنش ها از الگوریتم اثبات کار یا Proof of work استفاده کنه، قابل استخراج و ماینینگ هستش. حالا این که الگوریتم اثبات کار (POW) چیه در ادامه در موردش صحبت خواهیم کرد. قبل از ورود به مقوله های اصلی امیدوارم که این مقاله براتون مفید باشه و نهایت استفاده رو ببرید. چنان چه سوال یا نظری هم داشتین می تونین در قسمت نظرات یا با پشتیبانی آنلاین مطرح کنید.

الگوریتم اثبات کار چیست ؟

الگوریتم اثبات کار چیست؟

الگوریتم اثبات کار چیست و بلاکچین های این الگوریتم چه تفاوتی با بقیه دارن؟ همونطور که می دونید بلاکچین شبکه ای غیر متمرکز هستش که برای مدیریت و اداره نیاز به یک فرد یا نهاد مرکزی نداره. تراکنش هایی که در شبکه بلاکچین جاری میشن نیاز به ساز و کار هایی دارن تا بررسی و تایید بشن تا امورات شبکه بلاکچینی پیش بره. در این بین الگوریتم های مختلفی هستن که برای این دسته از کار ها توسعه پیدا کردن. یکی از اولین و معروف ترین این الگوریتم ها، الگوریتم اثبات کار یا Proof of work هستش. در این الگوریتم، دستگاه های سخت افزاری با نام ماینر، وظیفه دارن تا با انجام یک سری معادلات پیچیده ریاضی، تراکنش ها رو تایید کنن و بلاک های جدید رو در شبکه ایجاد کنن.
پس متوجه شدیم که استخراج ارز دیجیتال و ماینینگ، مختص رمز ارز هایی هست که برای تایید تراکنش ها از الگوریتم اجماع کار (POW) استفاده می کنن. از معروف ترین این ارز ها می تونیم به بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دوج کوین و .... اشاره کنیم. اصلی ترین مشکلی که این الگوریتم داره، بحث مصرف انرژی و مسائل زیست محیطی مربوط به اون هستش که باعث انتقاد برخی از فعالان حوزه محیط زیست شده. اتریوم که در حال حاضر با مصرف برق و انرژی استخراج میشه، قصد داره در ورژن دوم خودش یعنی اتریوم 2 الگوریتم اجماع کار خودش رو به الگوریتم اجماع سهام (POS) تغییر بده و کلا استخراج و ماینینگ رو حذف کنه. یا مثلا ممکنه به خاطر داشته باشین که اظهارات از قبیل این که بیت کوین برای محیط زیست مخاطره آمیزه، در مقاطعی باعث افت قیمتی این ارز شده. در هر حال موضوع این مقاله ما استخراج بیت کوین هستش و قراره که در این مورد حرف بزنیم و در ادامه این مقوله رو به شکل جامع و تخصصی با هم بررسی خواهیم کرد.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین چیست

استخراج بیت کوین و ماینینگ این ارز، همواره یکی از راه های کسب درآمد در دنیای ارز های دیجیتال بوده. این شیوه از کسب درآمد از ارز های دیجیتال، تفاوت های کلیدی با بقیه شیوه ها مثل سرمایه گذاری، ترید و خرید و فروش داره. شما با هر مقدار سرمایه ای می تونین ترید و معامله انجام بدین ولی برای ماینینگ، حداقل 30 تا 50 میلیون تومان سرمایه نیازه. در حال حاضر یک ماینر معمولی و متوسط، بالاتر از 30 میلیون تومن قیمت داره. از همین رو این شیوه برای کسانی که سرمایه و دارایی کمتری دارن مناسب نیست. در فرآیند استخراج بیت کوین، به طور خلاصه چند مرحله داریم. اول تهیه دستگاه ماینر هستش. دوم تامین برق و انرژی پایدار. از اونجایی که مصرف برق ماینر ها بالا هستش ( هر دستگاه بالای 1500 وات) تامین انرژی ارزان و پایدار که بتونه این حجم از مصرف رو پشتیبانی کنه ضروری هستش. سومین نیاز، اتصال دائمی به اینترنت بدون قطعی هستش. با فراهم کردن سه مورد مذکور، میشه پروسه ماینینگ رو راه اندازی کرد. در ادامه به شکل تخصصی دستگاه های ماینر و متعلقات اون رو بررسی می کنیم.

دستگاه ماینر چیست؟

استخراج بیت کوین چیست

خب تا اینجا شاید براتون سوال پیش اومده باشه که اصلا دستگاه ماینر چیست و چطوری کار می کنه. در اوایل پیدایش بیت کوین سختی شبکه بیت کوین اونقدری کم بود که میشد حتی با سخت افزار کامپیوتر های خانگی هم استخراج بیت کوین انجام داد. رفته رفته با افزایش سختی شبکه، دیگه کامپیوتر های خانگی توان استخراج بیت کوین رو از دست دادن و دستگاه های مجزا و مختص استخراج ارز دیجیتال با نام ماینر ساخته شدن. ماینر ها دستگاه های کامپیوتری با معماری ASIC هستن که توان پردازش های قوی رو دارن و همچنین می تونن 24 ساعته مدام کار کنن.
دستگاه های ماینر مصرف برق بالایی دارن و ضعیف ترین ماینر موجود در بازار، حداقل 1200 وات مصرف برق داره و از همین رو استفاده و نصب این دستگاه ها به شکل خانگی هم غیر قانونی هستش و هم هزینه برق زیادی. به علاوه این دستگاه چون برای خنک شدن نیاز به فن های قدرتمندی دارن، بسیار پر سر و صدا هم هستن. به یک مجموعه که در اون تعداد زیادی ماینر در حال فعالیت برای استخراج ارز دیجیتال هستن، اصطلاحا فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج گفته میشه. به طور کلی دستگاه های ماینر رو با چندین مولفه میشه شناخت و از کم و کیف کارکرد اون اطلاع حاصل کرد. این مولفه ها، به قرار زیر هستن.
•    هش ریت (Hash rate) : هش ریت چیست ؟ هش ریت در اصل معیاری برای نشان دادن قدرت عملکردی یک ماینر هستش و هر قدر بیشتر باشه، یعنی ماینر قدرتمند تره و ارز بیشتری می تونه استخراج کنه. به عبارتی دیگه، هش ریت، میزان سرعتی رو نشون میده که که یک ماینر می تونه معادله هش رو حل کنه و پاداش بگیره. 
•    الگوریتم ماینینگ : برای ارز های مختلف ماینر های مختلف ساخته میشه و دلیل این امر هم تفاوت در الگوریتم های ماینینگ هستش. برای مثال الگوریتم SHA256 یکی از این الگوریتم ها هستش و برای ارز هایی مثل بیت کوین و بیت کوین کش مورد استفاده قرار می گیره
•    مصرف انرژی : همونطور که اشاره شد، ماینر ها دستگاه های پر مصرفی هستن که صد ها وات برق مصرف می کنن. طبیعتا هر قدر بر قدرت و نرخ هش ریت یک ماینر افزوده بشه، مصرف انرژی اون هم زیاد تر میشه و باید هزینه بیشتری برای مصرف برق پرداخت کرد.

هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین پدیده ای هستش که هر 210 هزار بلاک یک بار به مدت تقریبی 4 ساله در شبکه بیت کوین اتفاق میفته و در هر بار پاداش استخراج ماینر ها، نصف میشه. تاکنون برای بیت کوین به ترتیب در سال های 2012، 2016 و 2020 شاهد هاوینگ بودیم و هاوینگ بعدی هم دو سال دیگه یعنی در 2024 خواهد بود. در هر دفعه از هاوینگ مقدار پاداش دهی به ماینر ها به نصف مقدار قبلی کاهش پیدا می کنه. خب شاید براتون سال بشه که اصلا فلسفه هاوینگ چیه و چه لزومی داره تا همچین ساز و کاری هر 4 سال یک بار استخراج بیت کوین رو کاهش بده. در اینجا باید شما رو با یک مفهوم کلیدی در بازار سازی آشنا کنیم. یعنی مفهوم عرضه و تقاضا. همونطور که می دونید هر قدر عرضه کالا یا دارایی بیشتر بشه، قیمت اون کاهش پیدا می کنه و متقابلا هر مقدار عرضه کاهش پیدا کنه، قیمت ها بالا تر میره. در دنیای ارز های دیجیتال، برای حفظ ارزش توکن، ساز و کار هایی رو در نظر می گیرن تا با مدیریت عرضه و تقاضا، ثبات ارزش یک توکن رو حفظ کنن. مثلا بعضی از پروژه ها توکن سوزی دارن یا مثل بیت کوین که با گذشت زمان، ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال رو محدود تر می کنن.
البته تا به الان بعد از هر هاوینگ برای بیت کوین، افزایش و رشد چشمگیر قیمتی رو برای بیت کوین شاهد بودیم. چرا که در نگاه اول شاید این طور به نظر برسه که با هر بار هاوینگ، ماینر ها متضرر میشن ولی عمیق تر که نگاه کنیبم، درسته که مقدار کمی استخراج بیت کوین بعد از هاوینگ کاهش پیدا می کنه، ولی با افزایش قیمتی بعدش، شکاف ایجاد شده پر میشه.

استخراج بیت کوین در ایران قانونی است ؟

استخراج بیت کوین در ایران

برای رمز ارز ها و موارد مربوط به اونا تاکنون قانون مدون و مشخصی تدوین نشده. برای مقوله استخراج بیت کوین هم قوانینی در نظر گرفته شده ولی شفافیت و جامعیت لازم رو ندارن. برای راه اندازی مزرعه استخراج بیت کوین در ایران، باید مجوز اخد بشه. افراد و شرکت هایی که قصد راه اندازی چنین چیزی رو دارن می تونن در سامانه بهین یاب به آدرس behinyab.ir با بررسی شرایط و ضوابط درخواست مجوز کنن. راه اندازی مزرعه هایی بدون کسب مجوز از وزارت صنعت و معدن، تخلف حساب میشه و در صورت شناسایی، ضمن ضبط و مصادره تجهیزات، جریمه نقدی هم شامل حال فرد متخلف خواهد شد. نرخ برق مصرفی ماینر های قانونی هم معمولا با نرخ برق صادراتی محاسبه میشه. از همین رو چنان چه سرمایه لازم، برای استخراج بیت کوین و راه اندازی مزرعه استخراج رو داشته باشید، از طریق سامانه بهین یاب که متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت هستش اقدام کنید و مسیر قانونی در پیش بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد استخراج بیت کوین Bitcoin چیست؟ و مولفه های اون صحبت کردیم. ماینینگ و استخراج بیت کوین کار پرسودی هستش ولی محدودیت های فراوانی مثل مشکلات قانونی، مصرف زیاد برق و .... رو داره. البته خوشبختانه همونطور که گفتیم، در مواردی امکان اخذ مجوز برای این کار وجود داره. به طور کلی اگر قصد انجام چنین کاری رو دارید حتما از مبادی قانونی اقدام کنین و قبل از شروع به کار، همه جوانب رو بسنجید. دستگاه های ماینر هم چیز ارزان قیمتی نیستن و یک دستگاه ماینر معمولی، حداقل قیمتی در حدود 30 میلیون تومن داره. امیدورام این مقاله دید مناسبی از ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال بهتون داده باشه و استفاده لازم رو برده باشید. نظرات تون در مورد این مقاله رو هم می تونید در انتهای صفحه در بخش نظرات، با ما به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می گیرد ؟

در مورد استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می گیرد ؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+37 = ?