کلاهبرداری هرمی بزرگ در ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری هرمی بزرگ در ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

در یک حکم تاریخی، پابلو رناتو رودریگز، یکی از بنیانگذاران AirBit Club، توسط قاضی ناحیه ایالات متحده، جورج بی. دانیلز، به ۱۲ سال زندان محکوم شد. به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ)، رودریگز، همراه با توطئه‌گرانش، یک طرح هرمی گسترده جهانی را طراحی کردند که از طریق وعده‌های دروغین مبنی بر تجارت ارزهای دیجیتال و سود استخراج، میلیون‌ها دلار از سرمایه‌گذاران پولشویی کرده اند.

یکی از بنیانگذاران AirBit به اتهام کلاهبرداری 100 میلیون دلاری رمزنگاری محکوم شد:

طبق تحقیقات وزارت دادگستری، این طرح پیچیده شامل جذب سرمایه‌گذاران بی‌تجربه برای خرید عضویت در باشگاه AirBit با تضمین بازدهی قابل‌توجه بود. با این حال، رودریگز و همکارانش به جای درگیر شدن در فعالیت‌های ارزهای دیجیتال قانونی، وجوه را به حساب شخص دیگری منتقل کردند در حالی که از یک عملیات پیچیده پولشویی برای پنهان کردن سودهای غیرقانونی خود استفاده کردند. متهمان دیگر رودریگز، گوتمبرگ دوس سانتوس، اسکات هیوز، سیسیلیا میلان و کارینا چایرز قبلاً به گناه خود اعتراف کرده اند و منتظر صدور حکم هستند. دادگاه همچنین دستور ضبط عواید کلاهبرداری را صادر کرده است که شامل دارایی های خیره کننده 100 میلیون دلاری مانند ارز ایالات متحده، بیت کوین (BTC) و املاک و مستغلات است. دامیان ویلیامز، دادستان ایالات متحده، با توصیف اقدامات رودریگز به عنوان بهره برداری آشکار از ارزهای دیجیتال برای اهداف کلاهبرداری، بر اهمیت این پرونده در جلوگیری از کلاهبرداران احتمالی از دادن وعده های دروغین مبنی بر سرمایه گذاری پرسود ارز دیجیتال تاکید کرد.

الگوی مشکل ساز سرمایه گذاری های متقلبانه:

طبق اسناد دادگاه، رودریگز و دوس سانتوس در سال 2015 باشگاه AirBit را تأسیس کردند و به شدت آن را به عنوان یک باشگاه بازاریابی چند سطحی که در صنعت ارزهای دیجیتال فعال است، به بازار عرضه کردند. طبق گزارش‌ها، این دو، نمایشگاه‌ها و ارائه‌های عجیب و غریبی را در سراسر جهان ترتیب دادند، قربانیان را به سرمایه‌گذاری در پول نقد ترغیب می‌کردند و دسترسی آنها را به پورتال آنلاینی که بازده سرمایه‌گذاری نادرست را نشان می‌داد، فراهم می‌کردند. در اوایل سال 2016، قربانیانی که قصد برداشت وجه داشتند، با بهانه‌ها، تاخیرها و هزینه‌های گزاف پنهان مواجه شدند. معماران این طرح، از جمله رودریگز، پول های کلاهبرداری شده را برای اقلام لوکس خرج کردند، نمایشگاه های بیشتری را برای جذب قربانیان بیشتر تأمین مالی کردند، و از طریق شبکه ای از حساب های بانکی داخلی و خارجی پول را جمع آوری کردند. به گفته وزارت دادگستری، حساب اعتماد وکیل رودریگز که توسط اسکات هیوز مدیریت می شود، نقش مهمی در پنهان کردن درآمدهای غیرقانونی طرح AirBit Club ایفا کرده است. قبل از AirBit Club، رودریگز و دوس سانتوس در یک طرح سرمایه گذاری هرمی دیگری به نام Vizinova درگیر بودند که منجر به نبرد قانونی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شد. هیوز، وکیل مدافع رودریگز و دوس سانتوس در پرونده ویزینووا، بعداً با حذف اطلاعات منفی در مورد هر دو طرح از اینترنت به آنها در انجام کلاهبرداری AirBit Club کمک کرد. با محکومیت رودریگز، عدالت در مورد یکی از چهره‌های کلیدی که مسئول کلاهبرداری از قربانیان بی‌شماری از طریق AirBit Club است اجرا شد.
 

تگ ها