Cosmos یک برنامه بزرگ برای سال 2024 دارد

Cosmos یک برنامه بزرگ برای سال 2024 دارد
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

Cosmos، یک بلاک چین که در آن توسعه دهندگان می توانند زنجیره های سفارشی ایجاد کنند که به هم متصل می شوند و ارتباط برقرار می کنند، نقشه راه خود را برای سال 2024 نشان داده است. طبق پست X در 25 سپتامبر، نقشه راه بر افزایش مدولار بودن، بهبود تجربه توسعه دهندگان، پرداختن به "بدهی های فنی" و منجر به پذیرش کاربر با این کار، توسعه‌دهندگان Cosmos قصد دارند پلتفرم شناخته‌شده‌تر، اتریوم را در اختیار بگیرند. در قلب Cosmos ویژگی‌هایی مانند Tendermint وجود دارد، یک سیستم اجماع که زنجیره‌های بلوکی مانند زنجیره BNB را متصل می‌کند. Cosmos SDK، یک کیت توسعه نرم افزار که به کدنویس ها اجازه می دهد زنجیره های بلوکی سیال و سفارشی بسازند. و ارتباطات بین بلاک چین (IBC)، که از آنجا همه زنجیره‌های سفارشی Cosmos مستقر شده می‌توانند به هم متصل شده و ارتباط برقرار کنند و به طور موثر قابلیت همکاری را افزایش دهند.

Cosmos می خواهد بدهی فنی را بازپرداخت کند و SDK خود را مدولارتر کند:

در سال 2024، با مطالعه نقشه راه، Cosmos قصد دارد با جذب توسعه‌دهندگان از پلتفرم‌های رقیب، موقعیت خود را به هنگام بازپرداخت «بدهی فنی» مستحکم کند. در توسعه برنامه، بدهی فنی منجر به کار اضافی می شود و می تواند ناشی از محدودیت منابع و تغییر نیازهای کد باشد.Cosmos  پایگاه توسعه دهندگان خود را برای بازپرداخت این بدهی گسترش می دهد و Cosmos SDK را ماژولارتر می کند. اگرچه تیم مدعی است که SDK از نظر تئوری ماژولار بوده است، تعویض و اصلاحات، اجرای عملی را چالش برانگیزتر کرده است. بنابراین، برای مقابله با این چالش‌ها، کارهای انجام شده روی Cosmos SDK تا سال 2024 ادامه خواهد یافت. سپس، هدف این خواهد بود که کیت در هسته ماژولارتر شود. این باعث می شود که سازگارتر و انعطاف پذیرتر شود و نیازهای توسعه دهندگان را برآورده کند.

اتریوم همچنان غالب است:

هنوز مشخص نیست که آیا این امر در سال 2024 قابل دستیابی است یا خیر و آیا کاسموس به اندازه اتریوم مسلط خواهد شد یا خیر. در حال حاضر، اتریوم بر اساس ارزش بازار و کل ارزش قفل شده (TVL) در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) پلتفرم قراردادهای هوشمند پیشرو است. علاوه بر این، اکوسیستم لایه‌های ۲ آن در حال افزایش است و پروتکل‌ها و بلاک‌چین‌های بیشتری به اتریوم متصل می‌شوند تا از فعالیت‌های پیشگامانه شبکه استفاده کنند. داده های DeFiLlama در 29 سپتامبر نشان می دهد که تمام 10 پل برتر به اتریوم متصل هستند. برای مثال، Stargate-by Cosmos به اتریوم و چندین بلاک چین از جمله Avalanche و BNB Chain متصل است. علاوه بر استارگیت، پل‌های دیگر با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند و عمدتاً به لایه ۲ اتریوم و Polygon، زنجیره جانبی متصل می‌شوند. به عنوان مثال، zkSync Era، Base، Arbitrum، Polygon و Optimism Gateway به اتریوم متصل هستند. در مجموع، این پل‌ها توکن‌هایی به ارزش میلیون‌ها دلار را به اتریوم و از اتریوم منتقل می‌کنند.
 

تگ ها