بیت کوین چیست و چگونه استخراج می شود؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بیت کوین چیست و چگونه استخراج می شود؟"


  • 04:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 15 دقیقه

بیت کوین چیست؟، کاربرد ارز BTC چیست؟، از کجا و چگونه بیت کوین بخریم؟، استخراج Bitcoin چگونه است؟ و. . . از جمله سوال هایی هستن که بعد از شنیدن اسم ارز دیجیتال Bitcoin ذهن مخاطب رو درگیر خودش می کنه. اگر شما هم به دنبال پاسخی برای این پرسش ها هستین، تا انتها ی این مطلب همراه ما باشین؛ چرا که قراره به تمامی این سوال ها پاسخ کامل بدیم.
همچنین تو این مطلب در مورد نحوه ماینینگ بیت کوین و میزان درآمد استخراج بیت کوین صحبت می کنیم. البته قبل از همه ی این ها باید تاریخچه ای از پیدایش بیت کوین به شما ارائه بدیم. لازم به ذکره که برای درک بهتر و ارائه پاسخی جامع به پرسش بیت کوین چیست ویدیو آموزشی هم برای شما تهیه کرده ایم که تماشای اون رو بهتون پیشنهاد می کنیم.همچنین برای مطالعه بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال به مقاله آموزش ارزدیجیتال مراجعه کنید.

ارز دیجیتال Bitcoin چیست؟

ارز دیجیتال Bitcoin چیست؟

بیت کوین اولین دارایی دیجیتالی جهان است که برای اولین بار در ژانویه 2009 به دنیا معرفی شد. ایده اولیه این ارز سال ها قبل و در پروژه های مختلف به اون پرداخته شده بود ولی تا قبل از سال 2009 اجرای موفقی از اون ارائه نشده بود. تا اینکه بعد از بحران مالی سال 2008 در آمریکا و سقوط بازار املاک، فرد یا گروهی ناشناس با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، بیت کوین رو ساخت.
تا به امروز که بیش از 14 سال از ارائه بیت کوین می گذره، هویت ساتوشی ناکاموتو پنهان مانده. البته حدس و گمان هایی در این مورد وجود داره که هیچ کدوم قابل استناد نیستن. با اینکه در ابتدای عرضه این رمز ارز، افراد زیادی اون رو جدی نگرفتن؛ ولی الان عده زیادی به این یقین رسیدن که بیت کوین و ارزهای دیجیتال آینده پول و سیستم های مالی دنیا هستن. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رمز ارزها مقاله ارز دیجیتال چیست؟ ما رو مطالعه کنین.
ارز دیجیتال BTC با توجه به نحوه عرضه و قیمت گذاری اون، یک دارایی ضد تورمی هستش؛ دقیقا مثل طلا و نقره. به همین خاطره که خیلی ها از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یاد می کنن. با استفاده از این دارایی امکان انتقال ارزش در سراسر دنیا امکان پذیر شده. مزیت کاربرد بیت کوین برای این منظور، کارمزد بسیار پایین و سرعت بالای انتقال آن نسبت به روش های سنتی است.
توجه داشته باشید که ارز Bitcoin یک دارایی دیجیتالی هستش و هیج نسخه ای از اون به شکل فیزیکی وجود نداره. شاید عکس بیت کوین به شکل سکه های طلایی و نقره ای رو دیده باشین؛ این تصاویر مربوط به ماکت و سکه های تزئینی این رمز ارز هستن. توجه داشته باشین که برای نگهداری بیت کوین فقط میتونین از حساب های کاربری که در بستر بلاک چین وجود دارن، استفاده کنین.
به لطف همین شبکه Blockchain هست که امکان کنترل ارزهای دیجیتال توسط دولت ها و ارگان های مختلف وجود نداره. همچنین هیچ فرد و یا کشوری نمیتونه ادعای مالکیت و تسلط به این شبکه رو داشته باشه. مدیریت و کنترل این شبکه و تراکنش هایی که روی اون انجام میشن به عهده نود ها و اعضای اون شبکه است. در ادامه همین مقاله بیشتر در این مورد بهتون توضیح میدیم. 
در حال حاضر بیشتر کشور ها بیت کوین و ارزهای دیجیتال رو به عنوان یک کالای رسمی و با ارزش قبول ندارن. هر چند که تو سال 2020 برخی از کشور ها از جمله السالوادور، بیت کوین رو به رسمیت شناخت. با وجود مخالفت های بسیاری که بیشتر دولت ها مخصوصا چین با کریپتوکارنسی ها داره، اما این دارایی ها تونستن جایگاه بسیار خوبی رو تو دنیای مدرن امروز کسب کنن.
با این تفاسیر می تونیم منتظر روزی باشیم که کریپتوکارنسی ها به خصوص بیت کوین به عنوان شکل رایجی از پول در سراسر جهان شناخته بشن. قطعا اون روز برای خرید بیت کوین دیره و باید از الان به فکر سرمایه گذاری روی این رمز ارز باشین. در ادامه این مقاله بهتون می گیم که بیت کوین از کجا میاد و روش های بدست آوردن BTC چیست؟

تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا به امروز

تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا به امروز

در قسمت های قبل توضیحاتی کلی در مورد نحوه پیدایش بیت کوین ارائه کردیم، اما در این بخش از مقاله بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟، اطلاعات بیشتری رو در مورد عرضه این رمز ارز و تاریخچه اون بهتون ارائه میدیم:
 
•    18 آگوست سال 2008: اولین بار در این تاریخ بود که سایتی به آدرس bitcoin.org ثبت شد. تا به امروز این دامنه با کمک پروتکل Who is Guard Protected محافظت می شه و امکان دسترسی به اطلاعات فردی که این دامنه اینترنتی رو ثبت کرده، وجود نداره.
•    31 اکتبر 2008: در این تاریخ شخص یا گروه ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو، مقاله ای رو در سایتmetzdowd.com منتشر کرد. در این متن در مورد یک سیستم P2P صحبت شده بود که هیچ شخص سومی به عنوان واسطه در اون وجود نداره. این مقاله همچنان در دسترسه و از اون به عنوان اساسنامه نحوه فعالیت بیت کوین یاد می کنن.
•    3 ژانویه 2009: استخراج اولین بلاک ارز Bitcoin مربوط به این تاریخ است. به این بلوک اطلاعاتی بلاک شماره صفر گفته میشه. بلوک پیدایش از دیگر نام هایی هست که به این بلوک اطلاعاتی داده شده. همچنین متن: “صدراعظم آماده انجام دومین کمک مالی خود برای بانک‌ها است.” در اطلاعات مربوط به این بلاک منتشر شده. این خبر علاوه بر بار سیاسی که داره، یادآور هدف اولیه بیت کوین و ایجاد یک سیستم کاملا غیر متمرکز است.
•    8 ژانویه 2009: اولین نسخه از نرم افزار بیت کوین در لیست ایمیل های کریپتوگرافی معرفی شد.
•    9 ژانويه 2009: در این تاریخ اولین بلاک بیت کوین (بلاک شماره 1) یا Genesis Block یا بلاک پایه، ماین شد. همچنین بعد از این تاریخ بود که استخراج بیت کوین با جدیت بیشتری دنبال شد. توجه داشته باشین که این بلاک هیچ گونه اطلاعاتی رو در بر نداره و پاداش اون 50 واحد ارز BTC بوده.

قبل از بیت کوین

قبل از بیت کوین

تا قبل از اینکه ساتوشی ناکاموتو با عرضه بیت کوین جهان رو تو کمتر از یک دهه متحول کنه، پروژه های دیگه ای هم با ماهیت و ویژگی های مشابه ارائه شده بودن. البته بیشتر این پروژه ها یا با شکست روبرو شدن و یا اینکه در حد یه ایده باقی مونده بودن. از طرف دیگه نباید این مسئله رو نادیده گرفت که بیت کوین یک پروژه پیچیده و عظیم هستش که امکان ساخت یک شبه اون وجود نداشته.
با در نظر گرفتن تمامی این موارد، در ادامه این بخش می خواهیم پروژه های مشابه بیت کوین رو به شما معرفی کنیم. همه اکتشافات و اختراعات مهم و برجسته جهان، در نتیجه یک سابقه تحقیقاتی و تجربی طولانی بوجود اومدن؛ بیت کوین هم از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه برخی از پروژه هایی که زمینه بوجود آمدن ارز دیجیتال Bitcoin رو فراهم کردن، بهتون معرفی میکنیم:
1.    پروژه هَش کَش از آدام بَک (Hashcash) که در سال 1997 معرفی شد.
2.    پروژه B – Money از وِی دای.
3.    ارز دیجیتالBit gold از نیک زابو.
4.    تکنولوژی Reusable Proof of Work هال فینی.
طبق وایت پیپر ارائه شده برای بیت کوین (White paper)، ساتوشی ایده اصلی این پروژه رو از Hashcash و B– Money گرفته. حتی تئوری های بسیاری در مورد همکاری این افراد و تشکیل تیم آن ها با سایر افراد خبره در توسعه شبکه های رمزنگاری هم وجود داره. هر چند که تا به امروز هیچ کدام از این فرضیه ها تایید یا رد نشدن و نمی توان با قطعیت در مورد آن ها نظر داد.

چرا هویت ساتوشی ناکاموتو ناشناس است؟

چرا هویت ساتوشی ناکاموتو ناشناس است؟

یکی از متدوال ترین سوالاتی که در مورد بیت کوین و سازنده اون وجود داره، دلایل ناشناس بودن هویت ساتوشی است. شاید اگر من یا شما به جای ساتوشی بودیم، با افتخار در مورد دستاورد و ابداعمون صحبت می کردیم و به یکی از تاثیر گذارترین افراد جهان تبدیل می شدیم. اما خالق واقعی بیت کوین بنا به دلایلی تصمیم به مخفی کردن خودش گرفته.
تو این بخش از مقاله Bitcoin چیست؟ برخی از دلایلی که ممکنه ساتوشی به خاطر اون ها هویتش رو پنهان کرده باشه، براتون بیان می کنیم:
یکی از اولین دلایلی که می تونه علت مخفی موندن هویت ساتوشی ناکاموتو به عنوان خالق یا خالقان بیت کوین باشه، حفظ حریم شخصی هست. با توجه به این که ارز دیجیتال BTC هر روز طرفدار های بیشتری رو پیدا می کنه و محبوب تر می شه، قطعا توجه های بسیاری به خالق اون جلب میشد. یکی از بهترین راه های فرار از قرار گرفتن در مرکز توجه رسانه ها، دولت ها و مردم، پنهان ماندن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو بوده.
از دلایل دیگه ای که می تونیم برای توجیه مخفی بودن هویت خالق اسرار انگیز بیت کوین عنوان کنیم، امنیت جانی این فرد هست. با توجه به ویژگی هایی که ارز بیت کوین داره، احتمال ایجاد اختلال در شبکه های بانکی و سیستم های ارزی با این رمز ارز وجود داره. طبیعیه که بانکدار های بزرگ مخالف چنین دارایی هستن. همین مسئله می تونست زندگی ساتوشی رو در معرض خطر قرار بده.
از طرفی اگه Bitcoin به اندازه کافی با اقبال و استقبال مردم روبرو بشه، امکان پیشی گرفتن از سیستم های مالی بسیاری از دولت های پیشرفته برای این رمز ارز وجود داره. این مسئله به نوبه خود باعث تضعیف ارز بسیاری از کشور ها و از دست رفتن ارزش پولشون میشه. به همین دلیل ممکن بود که دولت ها و حکومت ها با استفاده از اقدامات قانونی و رسمی، علیه خالق بیت کوین اقداماتی را انجام بدن.
دلیل دیگه ای که می تونیم برای این موضوع عنوان کنیم، مربوط به امنیت دارایی های ساتوشی است. طبق داده هایی که وجود داره، فقط در سال 2009، بیش از 32489 بلاک از شبکه بیت کوین استخراج شده. با در نظر گرفتن پاداش 50 بیت کوینی هر بلوک، ساتوشی و ماینر های اولیه این شبکه حدودا 1624500 واحد بیت کوین دارند. با توجه به داده های قیمتی امروز، این تعداد BTCبیش از 71.4 میلیارد دلار ارزش داره.
 
به احتمال زیاد ساتوشی و این ماینر ها بیشتر این ارزهای ماین شده رو ذخیره کردن. با توجه به حجم ثروتی که این افراد دارن، احتمال اینکه عده ای قصد کلاهبرداری یا سرقت از اون ها رو داشته باشن، وجود داره. مخصوصا که رمز ارزها شباهت بسیاری رو به پول دارن و امکان شناسایی تراکنش های اون وجود نداره . برای مطالعه بیشتر در این مورد به مقاله ساتوشی ناکاموتو مراجعه کنید.
با توجه به تمامی این مسائل، مخفی بودن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو یکی از بهترین انتخاب های این نابغه رمزنگاری بوده. البته نحوه طراحی و کارکرد شبکه بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین هم کمک زیادی رو برای مخفی موندن هویت تمامی کاربر های این شبکه داره. در ادامه این مطلب عملکرد بلاک چین بیت کوین را بررسی میکنیم تا درک بهتری درباره این موضوع داشته باشید.

بلاک چین بیت کوین چطور کار می کند؟

بلاک چین بیت کوین چطور کار می کند؟

بلاک چینی که در بیت کوین از اون استفاده شده، یک سیستم P2P یا همتا به همتا (Peer 2 Peer) است. این شبکه از مجموعه ای از کامپیوتر های متصل به هم تشکیل شده که به هر کدوم از اون ها نود (Node) یا گره گفته میشه. هر کدوم از این کامپیوتر ها کد های بیت کوین رو اجرا میکنن و در فضای به نام بلاک چین ذخیره میکنن. در این سیستم اطلاعات بین دو فرد (نود) بدون دخالت هیچ فرد یا سازمانی منتقل میشه.
 به عبارت دیگه نود ها قدرت پردازشی دستگاه هاشون رو برای انجام محاسبات مربوط به هر بلاک، در اختیار شبکه میذارن. اگر بخوایم تعریف کامل تری از نود بهتون ارائه بدیم، باید بگیم که به هر فرد یا کامپیوتری که در شبکه بلاک چینی بیت کوین به عنوان یک واحد پردازش کننده اطلاعات فعالیت داره، نود یا ماینر (Miner) نامیده میشه. ماینر ها کسانی هستن که در ازای انجام محاسبات مربوط به بلاک های بیت کوین، پاداشی رو از این شبکه دریافت میکنن.
در نهایت و در نتیجه فعالیت ماینر و نود ها، بلاک های اطلاعاتی جدید ساخته میشن و تو زنجیره بلاک چین قرار میگیرن. هر کدوم از بلاک ها حاوی اطلاعات مربوط به تراکنش هایی هستش که در یک مدت زمان مشخص روی شبکه بیت کوین انجام گرفتن. نود ها و همه افرادی که در شبکه شرکت دارند، میتونن به اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین مورد نظر دسترسی داشته باشین. 
همین موضوع یک سیستم کاملا شفاف و غیر قابل فیلتر رو به کاربر ها ارائه میده. به این ترتیب امکان تقلب تو چنین شبکه ای به صفر میرسه. البته ایجاد یک دستکاری در بلاک چین غیر ممکن نیست.

راه های بدست آوردن بیت کوین

حالا که با ارز دیجیتال بیت کوین و اهمیت اون آشنا شدین بهتره که در مورد راه های کسب بیت کوین و درآمدزایی از اون بحث کنیم. برای بدست آوردن بیت کوین راه های مختلفی وجود داره که مهمترین و اصلی ترین اون ها، استخراج بیت کوین هستش. روش بعدی خرید Bitcoin و سرمایه گذاری روی این رمز ارز است. در ادامه هر کدوم از این روش ها رو بهتون شرح میدیم:

استخراج بیت کوین چیست و چه ربطی به برق دارد؟

استخراج بیت کوین چیست و چه ربطی به برق دارد؟

در ادامه مقاله بیت کوین چیست و چگونه استخراج میشود؟ به یکی از مهمترین پرسش ها یعنی ماین ارز Bitcoin و نحوه انجام اون میپردازیم.
توجه داشته باشید که ماینر ها همون نیروی غیر متمرکزی هستن که اعتبار یک بلاک و تراکنش های اون رو ارزیابی میکنن. نکته مهمی که در رابطه با استخراج Bitcoin باید بهش توجه بشه، نرخ تولید ارز BTC هستش. طبق وایت پیپر ارائه شده برای پروژه ارز دیجیتال بیت کوین، تعداد رمز ارزهایی که برای این منظور آزاد میشن، به طور مرتب کاهش پیدا می کنه. به این ترتیب به مرور زمان به قدرت پردازشی و زمان بیشتری برای استخراج بیت کوین نیازه.
با توجه به اینکه تعداد کل Bitcoin ها به 21 میلیون واحد محدود شده، تا سال 2140 میزان ارزی که به هر بلاک اختصاص می یابد، بسیار ناچیز میشه. البته این موضوع یکی از بزرگترین مزیت های ارز دیجیتال BTC هستش که به اون خاصیت ضد تورمی داده. میزان جایزه یا پاداشی که به ماینر ها داده میشه به ازای هر 210 هزار بلوک نصف (تقریبا هر 4 سال یکبار) میشه.
در سال 2009 پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین 50 BTC بود. اما در حال حاضر این عدد به 6.25 رسیده. هاوینگ بعدی در سال 2024 انجام میشه و طی اون پاداش مربوط به هر بلاک به 3.125 واحد بیت کوین میرسه. به کاهش تعداد بیت کوین های حاصل از استخراج هر بلاک، هاوینگ (Halving) گفته میشه. در حال حاضر فقط 2 میلیون واحد از این رمز ارز برای استخراج باقی مونده.
با توجه به توضیحاتی که تا این قسمت از مقاله BTC چیست؟ بهتون دادیم، باید بدونین که هر دستگاهی برای استخراج Bitcoin مناسب نیست. سخت افزار های متنوع و مختلفی برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارن، ولی یه سری از دستگاه ها کارایی و قدرت بیشتری رو دارن. استفاده از این دستگاه ها شانس ماینر رو برای بدست آوردن پاداش بیشتر میکنه.

بهترین دستگاه استخراج بیت کوین، اسیک ها یا Application Specific Integrated (ASIC ها) هستن. در این نوع دستگاه ها از چیپ های خاصی به نام مدار های خاصی استفاده شده. این چیپ های کامپیوتری در ترکیب با واحد های پردازش گرافیکی (Graphic Processing Units) راندمان بالایی رو دارن. پیشنهاد ما اینه که برای دسترسی به بالاترین کارایی ممکن، از این نوع دستگاه ها برای ماینینگ بیت کوین استفاده کنین.
برای تبدیل شدن به یک ماینر علاوه بر دستگاه های مخصوص، به یک مکان مناسب که تهویه و دمای مناسبی دارد، یک کیف پول ارز دیجیتال، نرم افزار های استخراج، نیروی برق و. . . نیاز دارین. توجه داشته باشین که هر چقدر هزینه های اولیه ی شما کمتر باشد (از جمله قیمت برق مصرفی)، سود ماینینگ شما نیز بیشتر میشود؛ چرا که تمامی دستگاه های مربوط به استخراج ارز دیجیتال از برق استفاده میکنن و بسیار پرمصرف هستن.
با توجه به اینکه ایران یکی از ارزان ترین نیرو های برق در جهان را دارد، ماینینگ در ایران یکی از پرسود ترین روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. قبلا ویدیو های آموزش استخراج ارزهای دیجیتال را تهیه کرده ایم که می تونین برای اشنایی بیشتر با این حوزه، به این ویدیو ها مراجعه کنین.

چگونه بیت کوین بخریم؟

اکثر حامیان ارز دیجیتال بیت کوین اعتقاد دارن که این رمز ارز میتونه روزی جایگزین سیستم های سنتی مالی این روز ها باشه. تحقق این موضوع میتونه قیمت بیت کوین رو به طور قابل توجهی افزایش بده و سود مناسبی رو نصیب سرمایه گذار های وفادار این کریپتوکارنسی کنه. در چنین شرایطی هر چه تعداد ارزهای یک فرد بیشتر باشه، سود بیشتری هم به جیب میزنه.
در صورتی که شما هم یکی از این افراد هستین و قصد بدست آوردن ارز دیجیتال بیت کوین رو دارین، میتونین اقدام خرید Bitcoin کنین. برای اینکار پلتفرم های آنلاین مختلفی وجود داره. همچنین می تونین به شکل حضوری با فروشندگان این رمز ارز قرار بذارین و معامله خرید یا فروشتون رو انجام بدین.برای اطلاع از قیمت بیت کوین به صفحه ی قیمت لحظه ای بیت کوین مراجعه کنید.
البته این نوع معاملت ریسک بسیار زیادی رو داره و پیشنهاد ما اینه که حدالامکان از این روش استفاده نکنین. امن ترین راه برای خرید ارزهای دیجیتال صرافی های کریپتوکارنسی ها هستن. این پلتفرم ها که به شکل اختصاصی برای این منظور ساخته شدن. از بین صرافی های ارز دیجیتالی که وجود دارن، بهتره که از پلتفرم های داخلی استفاده کنین.
صرافی های ارز دیجیتال ایرانی به دلیل پشتیبانی از ریال و کارت های عضو شبکه شتاب، امکان خرید بی دردسر و به صرفه ارزهای دیجیتال را برای ایرانیان داخل کشور فراهم کردن. از میان پلتفرم های ایرانی، صرافی ایران بایننس یکی از بهترین پلتفرم ها برای معاملات ارز دیجیتال شماست. با توجه به اعتباری که این صرافی دارد، پیشنهاد میدهیم که برای خرید BTC از این صرافی استفاده کنین.

مزایا و معایب بیت کوین

مزایا و معایب بیت کوین

غیر متمرکز بودن:

منظور از غیر متمرکز بودن یک رمز ارز اینه که هیچ سازمان و دولتی نمیتونه روی تراکنش های اون نظارت داشته باشه. همچنین معاملات و تراکنش های اون به هیچ واسطه ای نیاز نداره.

معامله آسان:

یکی دیگه از مزیت هایی که ارزهای دیجیتال دارن، خرید و فروش آسان این دارایی هاست. دلیل اصلی معامله ی راحت ارزهای دیجیتال، نبود سازمان های نظارتی و قوانین سخت و دست و پا گیر اون ها است. البته با این وجود و به لطف بلاک چین، این بازار کاملا شفاف هستش و امکان دستکاری در اون وجود نداره. از طرف دیگه به خاطر عدم مالکیت دولت و حکومت ها روی بازار ارزهای دیجیتال، معاملاتی که بر اساس این دارایی ها انجام میشن، بسیار ساده تر و راحت تر هستن. 
امنیت بسیار بالا: بیت کوین یک داراییه که هیچ معادل فیزیکی نداره. ماهیت دیجیتالی این دارایی امنیت بسیار بیشتری را برای کاربر ها فراهم میکند. از طرفی به دلیل فرآیند استخراج و اعتبار سنجی در شبکه بیت کوین، امکان تقلب و یا انجام معاملات تکراری در بازار ارزهای دیجیتال تقریبا غیر ممکن شده است.
ناشناس بودن هویت افراد: یکی دیگه از ویژگی های مثبتی که بیت کوین و ارزهای دیجیتال دارن، ناشناس بودن دو طرف یک معامله است. به این ترتیب امکان پیگیری و دسترسی به افرادی که اون معامله رو انجام دادن، غیر ممکن بشه. البته گاهی اوقات این ویژگی میتونه تبدیل به یک ایراد بشه و خلافکار و هکر های سایبری از اون به نفع خودشون استفاده کنن.

حمل و جابجایی راحت:

ماهیت دیجیتالی بیت کوین به ما اجازه میده که بدون هیچ دردسری دارایی هامون رو به راحت ترین شکل ممکن جابجا کنیم. همین ویژگی جابجایی دارایی با بیت کوین رو راحت تر از پول ها رایج کرده.
عدم دریافت مالیات: همونطور که میدونین ارز Bitcoin و سایر کریپتوکارنسی ها توسط بیشتر دولت ها و کشور ها به رسمیت شناخته نمیشه. حتی در بیشتر کشور ها نحوه برخور با این بازار مشخص نیست و هیچ قانونی برای فعالان این حوزه وضع نشده. همین مسئله باعث شده که معامله ارزهای دیجیتال و سود حاصل از اون ها، مشمول مالیات نشه. با توجه به این موضوع، بازار کریپتوکارنسی ها میتونه مکان و فرصت مناسبی برای انجام معاملات بزرگ باشه.

غیر قابل برگشت بودن تراکنش ها:

از اونجایی که هویت معامله گر ها در تراکنش های انجام شده، کاملا ناشناس است، در صورتی که یک تراکنش انجام و اطلاعات اون در شبکه بلاک چینی ثبت بشه، امکان تغییر اون وجود نداره. به همین دلیل توصیه اکید میشه که موقع انجام معاملات بسیار دقت و اطلاعات مربوط به کیف پول دریافت کننده رو دوباره بررسی کنید. توجه داشته باشید که بعد از ارسال یک تراکنش هیچ راهی برای برگشت یا تغییر اون وجود نداره. 

کاربرد ارز Bitcoin چیست؟

کاربرد ارز Bitcoin چیست؟

حالا که با رمز ارز بیت کوین، ویژگی ها و مزیت و معایبش آشنا شدین، بهتره که در مورد کاربرد بیت کوین هم توضیحاتی رو بهتون بدیم. در کل سه کاربرد مختلف برای ارز دیجیتال BTC مطرح شده که در ادامه هر کدوم از اون ها رو مطرح و بررسی می کنیم:

1.    بیت کوین برای پرداخت

Bitcoin شکل جدیدی از پول هستش که میتونه به عنوان جایگزینی برای اون باشه. شما میتونین برای خرید کالا یا خدمات از این دارایی استفاده کنین. سرعت بالا و عدم وجود محدودیت های قانونی به شما اجازه میده که از سایت و پلتفرم هایی که در سایر کشور ها هستن هم، استفاده کنین.
از طرف دیگه برای خرید با بیت کوین نیازی نیست که نگران تحریم های مالی و بانکی باشین. برای استفاده از این دارایی دیجیتالی فقط به یک کیف پول ارز دیجیتال احتیاج دارین که نصب و راه اندازی اون بسیار ساده است. قبلا تو مطالب دیگه ای انواع کیف پول ارز دیجیتال معتبر و معروف رو بهتون معرفی کردیم که پیشنهاد میکنیم حتما نگاهی به ویدیو آموزشی اون بندازین.

2.    بیت کوین برای جابجایی و انتقال دارایی 

کارمزد پایین و سرعت بالا بیت کوین رو بهترین راه برای انتقال ارزش یا دارایی در سراسر جهان تبدیل کرده. با توجه به اینکه هیچ قانونی این نوع دارایی ها رو محدود نکرده، امکان استفاده از اون برای افرادی که در کشور های تحریم شده زندگی میکنن، وجود داره. 

3.    بیت کوین برای سرمایه گذاری

رشد قیمت بیت کوین در سال های گذشته، بیشتر از هر دارایی دیگه ای بوده. به همین دلیل هر روز تعداد بیشتری از سرمایه گذاران این رمز ارز رو خریداری میکنن. با توجه به محدودیت تعداد و ویژگی هایی که این رمز ارز داره، می تونیم نسبت به آینده Bitcoin و رشد بیشتر اون امیدوار باشیم.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم که پاسخ مناسبی رو برای سوال BTC چیست؟مطرح کنیم. همونطور که گفتیم بیت کوین برترین دارایی دیجیتالی جهان است که تو سال های گذشته به واسطه ی رشد بالایی که داشته، سر و صدای زیادی رو در جهان و بین بازار های مالی مختلف به پا کرده. تو این مقاله نحوه بدست آوردن بیت کوین رو هم بهتون شرح دادیم و اطلاعات کاملی رو در مورد عملکرد این رمز ارز در اختیارتون گذاشتیم. امیدواریم که این مطلب برای آشنایی با ارز دیجیتال Bitcoin براتون مفید و سودمند بوده باشه.


نظرات کاربران در مورد بیت کوین چیست و چگونه استخراج می شود؟

در مورد بیت کوین چیست و چگونه استخراج می شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+33 = ?