معرفی شرکت آلیانز (Allianz) (توسعه دهنده فناوری بلاکچین در صنعت بیمه)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "معرفی شرکت آلیانز (Allianz) (توسعه دهنده فناوری بلاکچین در صنعت بیمه)"


  • 06:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

کمپانی آلیانز رو بهتون در این مقاله قصد داریم معرفی کنیم. همه ما با معنا و مفهوم بیمه آشنا هستیم. صنعت بیمه تقریبا با هر صنعت دیگه ای گره خورده و ارتباط تنگاتنگی داره و ضامن آرامش خاطر و امنیت دارایی افراد و شرکت ها هستش. از طرفی هم فناوری بلاکچین به سرعت نشون داد که پتانسیل های فراوانی داره و می تونه خودش رو در هر حوزه ای ادغام کنه.
تکنولوژی بلاکچین، نسل جدید شبکه های مدیریت اطلاعات هستش که می تونه به گونه ای منحصر به فرد عمل کنه. ترکیب صنعت بیمه با فناوری بلاکچین و استفاده از پتانسیل های اون همواره مورد توجه بوده و کم کم داره وارد مراحلی از تعاملات جدی میشه.
در این مقاله یکی از شرکت های بزرگ فعال در مقیاس جهانی در صنعت بیمه رو معرفی می کنیم که به عنوان رهبر و پرچم دار این صنعت، برنامه های اساسی برای به کار گیری فناوری بلاکچین داره و در این راستا اقداماتی رو هم عملی کرده.
شرکت آلمانی آلیانز یک شرکت قدیمی و با سابقه در صنعت بیمه و مدیریت دارایی هستش که در سال های اخیر توجه ویژه ای بر فناوری بلاکچین و توکن ها اون کرده و سعی بر این داره تا نظام پرداخت و خدمت رسانی خودش در سطح بین الملل رو به کمک این فناوری نو ظهور تسهیل و تسریع کنه.
در ادامه این شرکت رو معرفی می کنیم و با بررسی تاریخچه و روند پیشرفت اون و همچنین فراز و نشیب هایی که داشته، میرسیم به برنامه های این شرکت در حوزه فناوری بلاکچین و توکنیزه کردن خدمات خودش. این مقاله رو تا انتها همراهی کنید تا با این غول بیمه ای و برنامه های بلاکچینی اون برای آینده آشنا بشید. 

تاریخچه شرکت آلیانز (Allianz)

شرکت آلیانز

شرکت Allianz یکی از بزرگ ‌ترین و معروف ترین ارائه ‌دهنده های خدمات مالی در سطح دنیا هستش و به نحوی میشه گفت که رهبری صنعت بیمه و مدیریت دارایی رو در عرصه بین الملل بر عهده داره. بر اساس آمار های رسمی شرکت آلیانز، این شرکت و نمایندگی های اون در بیشتر از هفتاد کشور دنیا به مشتریان خدمات تخصصی در زمینه های مختلف مالی اعم از بیمه حوادث، عمر، اموال، سلامت، اعتبار و بیمه مسافرت و همچنین خدمات مدیریت سرمایه و دارایی ارائه میدن.
به عنوان یک تاریخچه مختصر از این شرکت، شرکت Allianz در سال 1890 میلادی توسط یک فرد با نام کارل تیمه (Carl thieme) که در صنعت بیمه تخصص داشت، تاسیس گردید. کارل ده سال قبل از تاسیس آلیانز و در سال 1880 مجموعه Munich Re رو هم بنیان گذاری کرده بود. در کنار کارل شخص دیگری با تخصص بانک داری به اسم Wilhelm Finck به تاسیس شرکت آلیانز کمک کرد.
این دو نفر بعد این که سرمایه اولیه چهار میلیون فرانکی رو برای بنیان گذاری این شرکت صرف کردن، موفق شدن تا شرکت شون رو در دادگاه شهرداری برلین، ثبت تجاری کنن. نخست فعالیت های این شرکت به ارائه خدمات بیمه ‌ای مربوط به حمل ‌و نقل و حوادث خلاصه میشد.
شرکت آلیانز سه سال بعد از تاسیس و در سال 1893، اولین فعالیت بین‌ المللی خودش رو با تاسیس یک نمایندگی در شهر لندن انگلیس شروع کرد. اوایل دفتر لندن شرکت Allianz توسط فردی به نام Carl Schreiner که رئیس عملیات بین‌ المللی شرکت Munich Re هم بود اداره میشد.
تا قبل از شروع جنگ جهانی در سال 1914، شرکت آلیانز علاوه بر آلمان، در کشور های دیگه اروپایی مثل هلند، کشور های حوزه اسکاندیناوی، ایتالیا، بلژیک، فرانسه و حوزه بالکان فعالیت می کرد. آغاز جنگ جهانی اول نقطه عطفی در تاریخ این شرکت بود. از این رو که در اون برهه شرکت Allianz برای اولین دوره اقدام به استخدام زنان کرد، منتهی همین دوره به معنی پایان عصر رشد مداوم در این شرکت با ساختار جوان بود.
 به مثل اکثر شرکت های آلمانی دیگه، طی جنگ جهانی اول، این شرکت کارمندان خودش رو از دست داد و نهایتا پس از شکست آلمان در جنگ جهانی، شرکت آلیانز وارد یک بحران اقتصادی بزرگ شد. این دوره ناکامی و افول زیاد طول نکشید و بعد از مدتی آلیانز تونست در حوالی سال 1920 به بزرگ ترین شرکت بیمه موتور در آلمان مبدل بشه.

شرکت آلیانز

در دوره جدید و پس پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی ناشی از شکست آلمان در جنگ جهانی، آلیانز تصمیم به توسعه محدود خدمات خودش گرفت و در سال 1923 میلادی بخش Life شرکت خودش رو پایه گذاری کرد. این واحد از شرکت در بازه زمانی کوتاهی به یکی از مطرح ترین شرکت ‌های بیمه عمر کشور آلمان تبدیل شد.
در سال 1933 این شرکت، به بخش مهمی از سیستم اقتصادی دیکتاتوری ناسیونال سوسیالیست آلمان مبدل شد. مدیر آلیانز که در اون دوره فردی با نام Kurt Schmitt بود، به‌ سمت وزیر اقتصاد رایش سوم گمارده شد و به عضویت کابینه آدولف هیتلر در اومد. البته Kurt Schmitt دو سال بعد و در سال 1935 به‌ علت بیماری از مسئولیت خودش استعفا داد و صرفا به عنوان مشاور به شرکت Allianz برگشت. بعد از دومین شکست آلمان در جنگ جهانی، مانند سایر شرکت های آلمانی، بار دیگه مجموعه آلیانز درگیر یک بحران اقتصادی جدی شد.
برای شرکت آلیانز، بحران دوم، عمیق تر و زمانبر تر بود تا بحران اول. منتهی بار دیگه تونست خودش رو بازسازی کنه و 35 سال بعد از جنگ جهانی دوم، این مجموعه با یک چرخش عملیاتی اساسی، به بزرگ‌ ترین شرکت بیمه‌ در اروپا تبدیل شد.
 این مسئله تا حد زیادی به سرمایه‌ گذاری بیمه ‌گر در فناوری‌ های مدرن و استراتژی ادغام و اکتساب (M&A) در عرصه بین الملل مربوط میشد. در سال 1970 میلادی، آلیناز شروع به توسعه شرکت ‌های تابع جدید در بازار های منتخب در دنیا من جمله امریکا کرد. این فعالیت ها باعث تولید درآمد های حق بیمه ‌ای بین ‌المللی برای شرکت آلیانز شد.
به علاوه در سال ها و دوره های بعدی، کارمندان و مدیران این شرکت موفق شدن، آلیانز رو از یک ارائه‌ دهنده منطقه ‌ای و محدود خدمات بیمه حوادث و حمل ‌و نقل، به یک شرکت بیمه‌ گر بین المللی و مدیریت دارایی تبدیل کنن. در اصل ایده‌ های جدید بود که به شرکت فرصت داد تا به ‌عنوان مجموعه ای مطمئن و قوی در عرصه بین الملل به جایگاه کنونی خودش نائل بشه. در حال حاضر آقای Oliver Bate مدیر عامل و کلیدی ترین فرد این شرکت بزرگ می باشد. در ادامه با بخش های اصلی این شرکت آشنا میشیم.

آشنایی با بخش های مختلف شرکت Allianz

شرکت Allianz

همونطور که تا اینجا فهمیدین، شرکت آلیانز، یک شرکت فعال در مقیاس جهانی در صنعت بیمه و مدیریت دارایی هستش. این شرکت از چهار بخش و زیر مجموعه اصلی تشکیل شده که در ادامه هر یک رو بررسی می کنیم.

1.    بیمه اموال و حوادث (Property & Casualty Insurance) :

این واحد از شکرت Allianz به مشتریانی که در پی حفاظت از اموال خودشون مثل املاک و مستغلات، خودرو، شرکت و سایر دارایی ها و یا دریافت بیمه مسئولیت شخصی (personal liability) هستن، خدمات بیمه ای ارائه می کنه. مشتریان این واحد می تونن از افراد حقیقی تا شرکت ‌هایی باشن که برای حفاظت از دارایی های ریز و درشت خودشون، قصد دریافت خدمات بیمه اموال و حوادث رو دارن.

2.    بیمه سلامت و عمر (Health & Life Insurance) :

واحد بیمه عمر و سلامت در این شرکت به مشتریان خدماتی میده تا بتونن از طریق بیمه عمر و سلامت از خود و عزیزانشان مراقبت کنن و کیفیت بالای زندگی رو براشون تضمین کنن. این شرکت جهت حفاظت از سلامت مشتریان خودش، در کل دنیا بیمه بین‌ المللی سلامت، بیمه عمر و ناتوانی، به علاوه دامنه وسیعی از خدمات بهداشتی و محافظتی رو به افراد، خانواده‌ ها، شرکت ها و ... ارائه میده.

3.    مدیریت دارایی (Asset Management) :

در این واحد از شرکت Allianz که متفاوت ترین بخش این شرکته، مبلغی بالغ بر 1960 میلیارد یورو، تحت مدیریت شرکت قرار گرفته و همین حجم بالای سرمایه هستش که باعث شده شرکت آلیانز به یکی از بزرگ ترین شرکت ها در جهان در زمینه مدیریت دارایی تبدیل بشه. متخصصان این واحد از شرکت آلیانز به مشتریان خودشون از افراد عادی تا شرکت ها کمک می‌کنن تا سبد سرمایه ‌گذاری خودشون رو توسعه بدن و از ثروت و سرمایه خودشون حفاظت کنن. 

4.    بیمه کسب و کار (Business Insurance) :

در واحد بیمه کسب و کار آلیانز، جهت ایمن ‌سازی زنجیره تامین و حفاظت از سرمایه های شرکت ها، بیمه کسب و کار، و همچنین مشاوره ریسک ویژه و تخصصی به صنایع، شرکت ‌های بزرگ و کسب و کار های کوچک ارائه میشه. شرکت های فعال در حوزه دریا نوردی و هوایی، برجسته ترین مشتریان این واحد از شرکت آلیانز هستند.

شرکت Allianz و فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال

شرکت آلیانز

شرکت آلیانز طی دو سال اخیر وارد دنیای بلاکچین هم شده و سعی کرده تا از این صنعت نو ظهور عقب نمونه و تعامل خودش رو با این فناوری گسترش بده. مدیران شرکت آلیانز به دنبال راه حل هایی هستن جهت توسعه توکن ها و سیستم های انتقال دارایی.
در حال حاضر شرکت Allianz در حال توسعه یک اکو سیستم بر پایه توکن هستش که بتونه از اون برای پرداخت ‌های بیمه‌ ای در سطح بین الملل بهره ببره. بر اساس اعلام یکی از اعضای این شرکت، آلیانز در حال بررسی گسترده فناوری بلاک چین و پتانسیل های اون در صنعت بیمه می باشد.
این شرکت به دنبال استفاده از فناوری بلاکچین برای سهولت و تسریع پرداخت ‌های بیمه ای در سطح جهانی برای مشتریان خودش هست و به‌ جهت اجرای این پروژه، یک تیم متخصص روی مراحل توسعه چنین سیستم پرداختی که مبتنی بر توکن هست، کار می کنن.
بر اساس مقاله ‌ای که در آپریل سال 2019 در وب سایت CoinDesk انتشار پیدا کرد، شرکت Allianz در حال توسعه توکن داخلی و اختصاصی خودش می باشد. قراره این توکن به حل مشکلات موجود در حوزه انتقال پول در بین مشتریان بین‌المللی آلیانز کمک کنه. این توکن روی یک بلاک چین اختصاصی که توسط شرکت بلاک چینی Adjoint طراحی میشه، قراره که ساخته بشه.

شرکت آلیانز

توسعه توکن اختصاصی برای آلیانز اولین اقدام این شرکت در حوزه فناوری بلاک چین نبوده و بر اساس ادعای سخنگوی این شرکت، بیمه Bajaj آلیانز General Insurance مستقر در هند، راه‌حل Travel Ezee خودش رو از سال 2017 شروع کرده.
تأخیر در پرواز در سراسر دنیا موضوعی معمول هستش. ممکنه در زمان هایی تاخیر های طولانی مدت باعث بشه تا مسافر یک تا چند شب رو در هتل اقامت کنه و هزینه‌ های مازاد متحمل بشه. بیمه پرواز چیزیه که هزینه ‌های اضافی این چنینی رو پوشش میده. مشکلی که در این سیستم وجود داره، ناکارآمد بودن پروسه پرداخت این هزینه‌ ها می باشد.
Travel Ezee یک سرویس بیمه مسافرتی هستش که به وسیله فناوری بلاک چین پروسه پرداخت رو بهبود می‌ بخشه و تسریع می کنه. بدین شکل کل بیمه ‌نامه مسافرتی مشتری در یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) قرار می گیره و درصورت وقوع تاخیر در پرواز، پروسه پرداخت خسارت به‌ شکل خودکار انجام می گیره.
کل این پروسه تماما منحصر به ‌فرد هستش. در این فرآیند به‌ عوض این که مشتری مبلغ خسارت رو از شرکت ارائه دهنده بیمه درخواست کنه، خود شرکت مبالغ خسارت رو پیگیری و به مشتری پرداخت می‌کنه. چنین دقت و سرعت عملی با استفاده از فناوری بلاک چین امکان ‌پذیر شده است.

سخن پایانی

در این مقاله با شرکت Allianz به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای و مدیریت دارایی در دنیا آشنا شدیم. شرکت آلیانز برای رسیدن به جایگاه و موقعیت کنونی مسیر پر افت و خیزی رو پیموده و چند مرحله بحران های اساسی رو پشت سر گذاشته و در نهایت تونسته به پرچم دار صنعت بیمه در جهان تبدیل بشه و در بیش از 70 کشور دنیا خدمات ارائه کنه و به سرمایه حدود 2 تریلیون یورویی برسه. 
این شرکت بزرگ در دو سال اخیر برنامه ریزی هایی برای ادغام فناوری بلاکچین با صنعت بیمه داشته و در حال سرمایه گذاری خوبی در این زمینه هستش. می تونیم پیش بینی کنیم که با پیش قدم شدن شرکت Allianz در این زمینه، شرکت های دیگه هم برای عقب نموندن و رقابت، فناوری بلاکچین رو وارد سیستم خودشون بکنن.
شرکت Allianz در صدد اینه که با بهره گیری از فناوری بلاکچین، خدمات رسانی به مشتریان بین المللی خودش رو تسهیل کنه و به روند رشد و توسعه خودش ادامه بده. از این رو در حال سرمایه گذاری در این حوزه هستش و با شرکت های فعال در زمینه بلاکچین، شروع به همکاری کرده و اقدامات عملی مثل پرداخت بیمه پرواز، ثبت کرده. امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و با کاربر فناوری بلاکچین در صنعت بیمه آشنا شده باشید. در پایان می تونید نظرات تون در در بخش انتهایی صفحه و در بخش نظرات با ما به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معرفی شرکت آلیانز (Allianz) (توسعه دهنده فناوری بلاکچین در صنعت بیمه)

در مورد معرفی شرکت آلیانز (Allianz) (توسعه دهنده فناوری بلاکچین در صنعت بیمه) نظر دهید
سوال امنیتی :6+46 = ?