ساتوشی ناکاموتو کیست ؟  Satoshi Nakamoto کیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ساتوشی ناکاموتو کیست ؟  Satoshi Nakamoto کیست؟"


  • 02:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

بنظر شما Satoshi Nakamoto کیست؟ بیت کوین اولین، معروف ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال حال حاضر هستش. در دنیای ارز های دیجیتال کسی نمی دونه خالق افسانه ای بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو کیست. در این مقاله قصد داریم حول این موضوع صحبت کنیم و گمانه زنی های مختلف در این زمینه رو بررسی کنیم. این که خالق اولین ارز دیجیتال کی بوده و چرا خواسته که ناشناس باشه همواره برای کسانی که در عرصه ارز های دیجیتال فعالیت دارن جذاب و سوال بر انگیز بوده. البته همونطور که گفتیم جواب قطعی و مشخصی برای این سوال وجود نداره و هر چی که هست صرفا گمانه زنی و حدسیات هستش.
در این مقاله بخش هایی از این حدسیات رو بررسی خواهیم کرد. در عصری که اطلاعات به ‌سرعت انتشار پیدا می کنه، ساتوشی ناکاموتو موفق شده که هویت خودش رو مخفی نگه داره. ولی چرا فاش کردن هویت ساتوشی ناکاموتو این‌قدر اهمیت داره؟ با فرض این که ناکاموتو یک فرد باشه، او مالک حدود ۵ درصد  از بیت کوین ‌های جهان هستش و ارزش این دارایی ها اون رو در جایگاه پنجاه و دومین فرد ثروتمند کره زمین قرار میده.

مخترع بیت کوین کیست ؟

مخترع بیت کوین کیست؟

تابحال فکر کردین که مخترع بیت کوین کیست؟ یا اینکه چه کسایی می تونن کاندید مخترع بیت کوین بودن باشن؟ بیت کوین به عنوان پادشاه ارز های دیجیتال در سال 2009 متولد شد و از اون موقع به بعد فصل جدیدی رو در تاریخچه مفهوم پول، باز کرد. بیت کوین اولین پیاده سازی مفهوم ارز سری است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط وی دای توصیف شد. طبق تعریف وی دای، مفهوم جدیدی از پول شکل می گیره که برای مبادله و تراکنش، بجای تکیه بر یک نهاد مرکزی مثل بانک، از فناوری و تکنیک های رمزنگاری استفاده می شه. از همین رو فرضیه شکل گیری ارز های دیجیتال رو باید خیلی قبل تر از ساتوشی ناکاموتو بدونیم و ناکاموتو کسی بود که تئوری های مختلف رو تجمیع کرد و در نهایت عملی شون کرد.
مشخصات اولین بیت کوین و اثبات مفهوم اون در سال 2009 توسط شخصی یا اشخاصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر و به بسیاری از افراد ارسال شد. ناکاموتو برای مدت یک سال یعنی از سال 2009 تا 2010 از طریق ارتباطات ایمیلی با جمعی از توسعه دهندگان بر روی بیت کوین همکاری داشته؛ ولی بعد 2010 به کل ناپدید شد. به دلیل متن باز بودن (Open source) بودن بیت کوین، با ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو خللی در کار این پروژه و ارز دیجیتال ایجاد نشد. چرا که پروژه های متن باز کد های در دسترس عموم دارن و توسعه دهندگان نرم افزاری می تونن روی اونا کار کنن.
در اکتبر سال ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو مقاله ای رو در سایت metzdowd.com منتشر کرد که در اون بیتکوین رو به عنوان یک ارز رمزنگاری شده یا همون رمز ارز معرفی کرده بود. در ادامه در ژانویه سال ۲۰۰۹،  ساتوشی ناکاموتو اولین واحد بیت کوین رو راه اندازی و ارائه کرد. ساتوشی یک وب سایت هم با نام دامنه bitcoin.org ایجاد کرد و همونطور که گفتیم تا اواسط سال ۲۰۱۰ همکاری با سایر توسعه دهندگان برای توسعه بیت کوین رو ادامه داد و بعدش ناپدید شد. بعد این زمان ساتوشی کنترل و مدیریت کلیه کد منبع ها و مستند سازی های شبکه رو به گاوین اندرسون انتقال داد. به علاوه چندین دامنه مرتبط دیگه رو هم به اعضای مختلف تیمی که باهاشون روی بیت کوین همکاری می کرد انتقال داد و حضور خودش رو در این پروژه به اتمام رسوند.
ساتوشی تا مدت کوتاهی قبل از ناپدید شدن، تمام اصلاحات مد نظر خودش رو بر روی کد منبع بیت کوین انجام داد و بعدش رفت. همچنین ناکاموتو به عنوان مخترع بیت کوین یک پیام متنی رو در اولین بلاک تولید شده در بلاکچین بیت کوین با عنوان در آستانه نجات دوم برای بانک ‌ها قرار داده است. این متن در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ منتشر شد که نشون میده اولین بلوک زود تر از این تاریخ استخراج شده‌. این بلاک بر خلاف  بلاک‌ های دیگه که در اونا بلاک قبلی برای مرجع وجود نداره، استفاده از کد سفارشی رو برای استخراج اون ضروری کرد. تمبر ثبت شده بر روی بلاک ‌های بعدی نشان میدن که ساتوشی سعی نکرده تا همه بلا ک‌های اولیه رو صرفا برای خودش استخراج کنه.
البته ثبت معاملات تراکنش عمومی این رو هم  نشان میده که آدرس‌های شناخته شده ناکاموتو حاوی تقریبا یک میلیون واحد بیت کوین هستن. ناکاموتو در هنگام بحث و تبادل نظر در مورد مسائل فنی هیچ گاه اطلاعات شخصی از خودش منتشر نمی کرد. ولی در گزارشی که در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده، ادعا کرده بود که مردی ۳۷ ساله هستش که در ژاپن زندگی می‌کنه. اما افراد زیادی به دلیل استفاده از انگلیسی روان و سلیس در مستند نویسی نرم‌ افزار ها و همچنین پیام‌ های ثبت شده اون هویت ژاپنی ادعایی رو رد می کنن. البته خیلی از صاحب نظران معتقدن که اختراع بیت کوین نمی تونه کار یک نفر باشه و یک تیم قدرتمند پشت این قضیه بوده. در ادامه فرضیات و احتمالاتی که در مورد سازندگان بیت کوین وجود داره رو با هم بررسی می کنیم.

فرضیات هویت ساتوشی ناکاموتو

در ارتباط با اینکه ساتوشی ناکاموتو کیه فرضیاتی رو مطرح کردن و افرادی روکاندید کردن برای این قضیه که در ادامه معرفیشون می کنیم.

نیک سابو (Nick Szabo)

nick szabo

یکی از اولین گزینه ‌ها نیک سابو یکی از هواداران واحد پولی غیرمتمرکز هستش. او قبل از بیت کوین در سال ۱۹۹۸ به دنبال ارائه یک ارز دیجیتال به نام بیت ‌گلد (BitGold) بود که به دلیل وجود مشکل دوبار خرج کردن، به شکست انجامید. یکی صاحب نظران اینترنت، اسکای‌ گری با بررسی سبک نوشته‌ های نیک سابو مدعی شد که سبک نوشتار سابو مشابه با سبک نوشتار وایت‌ پیپر بیت کوین نوشته ساتوشی ناکاموتو هستش. البته این فقط یک احتمال هستش و این مسئله بار ها توسط خود شخص نیک سابو رد شده.

هال فینی (Hal finney)

hal finney

هال فینی یکی دیگه از کاندید های مخترع بیت کوین یعنی Satoshi Nakamoto کیست؟ هستش. هال فینی یکی از اشخاص پیشرو در زمینه رمز نگاری حتی قبل از ارائه بیت کوین بوده و یه جورایی شخص دوم بعد از ساتوشی ناکاموتو به حساب میاد  که از نرم‌افزار بیت کوین استفاده می‌کرده، باگ ‌های فایل‌ها رو گزارش می کرده و برای بهبود شبکه نظرات خودش رو ارائه داده. به علاوه هال فینی اولین کسی بود که از طریق تراکنش بیت کوین دریافت کرد. فینی در یک مصاحبه ‌ای گفته بود که زمانی که برای اولین بار ساتوشی ناکاموتو قصد آزمایش تراکنش رو داشته برای او ۱۰ بیت کوین فرستاده. به نوشته روزنامه ‌نگار فوربز، هال فینی در ساخت بیت کوین مشارکت داشته و با نیک سابو در ارتباط بوده. در زمان مرگ وی در ۲۸ آگوست سال ۲۰۱۴ همه بر این باور بودن که هال فینی ساتوشی ناکاموتو واقعی می باشد.

کریگ رایت (Craig Wright)

کریگ رایت

کاندید دیگر که در مقاله Satoshi Nakamoto کیست؟ می تونیم بهش اشاره کنیم؛ کریگ رایت هستش. در اصل یک عده باور دارن فردی که می تونه ساتوشی ناکاموتو باشه، کریگ رایت اهل استرالیا متخصص آکادمیک مهندسی کامپیوتر هستش. در نوامبر سال ۲۰۱۵، موسسه گیزمودو یک ایمیل ناشناس دریافت کرد که در اون فردی ادعا کرده بود که نه تنها مطمئنه که کریگ رایت، ناکاموتو واقعی هستش بلکه برای او کار هم کرده. کریگ رایت در سال ۲۰۱۶ ، خودش رو مخترع بیت کوین معرفی کرد و ادعا کرد که برای حرف‌ هاش هم سند داره ولی بعد مدتی این ادعا رو رد کرد و مدرکی هم از خودش ارائه نداد. 

آژانس امنیت ملی امریکا (NSA)

اژانس امنیت ملی آمریکا

یک عده هم هستن که آژانس امنیت ملی امریکا موسوم به NSA رو پشت خلق بیت کوین می دونن. ویتالیک بوترین خالق اتریوم در سال 2011 با نشریه Metro ادعا کرده که ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار تیمی در NSA هستش که بیت کوین رو به وجود آوردن. چند وقت اخیر هم ناتالیا کسپرسکی ادعا کرده بود که آژانس امنیت ملی امریکا خالق بیت کوین هستش.

ثروت ساتوشی ناکاموتو

شاید در مبحث ساتوشی ناکاموتو کیست؟ دوست داشته باشین بدونین دقیقا ساتوشی ناکاموتو چقدر ثروت داره؟ در جواب باید گفت که با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در اوایل ماینینگ بیت کوین رو خود ساتوشی ناکاموتو انجام داده و چیزی در حدود 750 هزار تا 1.1 میلیون بیت کوین اولیه را خود ناکاموتو استخراج کرده است. همچنین با بررسی های انجام شده این هم مشخص شده که ناکاموتو این بیت کوین ها رو خرج نکرده و در داخل یک کیف پول اون ها رو نگهداری کرده است. 
اگه ثروت ناکاموتو رو 1.1 میلیون بیت کوین در نظر بگیریم و در زمانی که این مقاله رو می نویسیم قیمت بیت کوین رو 43 هزار دلار در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که ناکاموتو 47 میلیارد و 300 میلیون دلار ثروت داشته و این ثروت اون رو در ردیف ثروتمندان حال حاضر دنیا قرار می ده.

سخن پایانی

در این مقاله خواستیم کمی در مورد Satoshi Nakamoto کیست؟ صحبت کنیم. هویت ساتوشی ناکاموتو به عنوان مخترع بیت کوین همچنان در هاله ای از ابهام قرار داره و ادعا ها و گمانه زنی ها در این مورد فراوانه. این که آیا بالاخره هویت این فرد یا افراد شناسایی خواهد شد رو فقط گذر زمان می تونه تعیین کنه و قطعا اگر روزی چنین اتفاقی بیفته تحولات بسزایی رو شاهد خواهیم بود. البته اگر واقعا سرویس های اطلاعاتی مثل CIA پشت قضیه باشن، مسائل خیلی پیچیده خواهند بود و ممکنه که هیچ وقت اطلاعات درستی منتشر نشه و خیلی از چیزا سر به مهر بمونه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ساتوشی ناکاموتو کیست ؟  Satoshi Nakamoto کیست؟

در مورد ساتوشی ناکاموتو کیست ؟  Satoshi Nakamoto کیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+62 = ?