کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای موبایل و کامپیوتر)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای موبایل و کامپیوتر)"


  • 03:05 1403-05-06
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ اگه بخوایم خیلی کوتاه توضیح بدیم، کیف پول دیجیتالی ابزاری اختصاصی برای نگهداری و ذخیره رمز ارزها است. ساخت کیف پول ارز دیجیتال یکی از اولین کار هاییه که هر فعال این حوزه باید انجامش بده. با توجه به اهمیتی که ولت های ارز دیجیتال دارن، تصمیم داریم که در این مقاله چیستی و عملکرد این ابزار رو مورد بررسی قرار بدیم. اگر به دنبال سیگنال ارز دیجیتال هستی کلیک کن.

همچنین ولت های دیجیتالی در انواع مختلفی وجود دارن که این موضوع به شما کمک میکنه، کیف پول مناسبی رو با توجه به انتظاراتی که دارین پیدا کنین. در این مقاله مزیت ها و ایراداتی که هر کدام از انواع کیف پول های ارز دیجیتال دارن رو مورد بررسی قرار دادیم. همچنین تعدادی از بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال رو بهتون معرفی کردیم. امیدواریم که بعد از مطالعه این مطلب از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج  بتونین ولت دیجیتالی مناسبی رو برای دارایی هاتون پیدا کنین.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

در دنیای سنتی همه ما برای نگهداری پول های رایج و کاغذی خودمون از یه کیف پول استفاده می کنیم. حتی برای نگهداری بیشتر سرمایه هامون از بانک هم استفاده می کنیم. در حوزه ارز های دیجیتال همونطور که اطلاع دارین، واسطه ای برای نگهداری و تایید تراکنش هایی که انجام میدیم وجود نداره. در اصل تراکنش ها در بازار رمز ارز ها بصورت همتا به همتا (p - p) انجام میشن و بنابرین نگهداری و ذخیره سازی ارز های دیجیتال هم بر عهده خود کاربر هستش. بخاطر همین از اونجایی که در بازار ارزهای دیجیتال هر شخصی خود مسئول نگهداری دارایی های دیجیتال خودش است. برای این کار از یک بستری بنام کیف پول یا ولت (Wallet) استفاده میشه.
بنابراین در تعریف اینکه والت ارز دیجیتال چیست؟ باید گفت ولت یا کیف پول در دنیای ارزهای دیجیتال در اصل یک نرم ‌افزار یا سخت افزاری هستش که کلیدهای عمومی و خصوصی بلاک چین رمز ارزی که خرید و فروش می کنین رو تو خودش نگهداری می‌کنه. در اصل از کلید های خصوصی و عمومی یک کیف پول در شبکه بلاک چین برای ارسال و دریافت اطلاعات رمز ارز ها و همچنین ردیابی مانده ‌حساب ارز های دیجیتال استفاده می‌شه. بنابراین برای ارسال و دریافت هر رمز ارزی حتما به یک کیف پول نیاز پیدا خواهید کرد.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه عمل می کند؟

کلید عمومی و خصوصی ارز دیجیتال

یکی از مباحث مهم مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با ساختار و نحوه عملکرد کیف پول هستش. با اینکه هر کدوم از ما حداقل یه کیف پول ارز دیجیتال رو روی گوشی مون نصب کردیم. ولی شاید بطور دقیق ساز و کار و مکانیزم عملکردش رو ندونیم. در ادامه به طور دقیق با یک کیف پول ارز دیجیتال شما رو آشنا می کنیم و خواهید دید که اساس کار یک کیف پول ارز دیجیتال چجوریه. تا اینجا باید این نکته رو در نظر گرفته باشین که یک کیف پول ارز دیجیتال هیچ پول فیزیکی رو داخل خودش نگهداری نمی کنه و اصلا خود ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارن و همونطور که از اسمش شون هم معلوم هست ارز هایی هستن که بصورت دیجیتالین و بر مبنای دانش ریاضیات و رمز نگاری تولید و ذخیره میشن. همه تراکنش ها و نقل و انتقالات رمز ارز ها در یک بستری با نام بلاکچین انجام میشه.

نقش کلید خصوصی و عمومی در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کلید خصوصی و عمومی

همونطور که در بالا توضیح دادیم، هر کیف پول دارای کلید های عمومی و خصوصی هستش. در این قسمت به طور لایه ای با عملکرد کلید ها در کیف پول های ارز دیجیتال آشنا میشید.
1.    در ابتدا کاربر درخواست تراکنش رو صادر می کنه و این درخواست با کلید خصوصی کاربر امضا میشه. این امضا به معنای تایید مالکیت خصوصی هستش.
2.    دستورالعمل تراکنش به بلاکچین مربوطه ارسال میشه.
3.    اطلاعات در یک بلاک قرار می گیره و متناسب با کلید عمومی دریافت کننده ارز، مسیر یابی انجام میشه.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول

این روزها همونطور که ارز های دیجیتال خیلی متنوع شدن، به همون شکل هم کیف پول های ارز دیجیتال تنوع پیدا کردن و انواع مختلفی از ولت ها رو داریم که میتونین برای نگهداری رمز ارز های مختلفی که قصد خرید اون ها رو دارین، ازشون استفاده کنین. در ادامه مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ انواع کیف پول ارز دیجیتال رو بهتون معرفی می کنیم تا بطور کامل باهاشون آشنا بشین.

•    کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری

یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری هستش. این کیف پول همونطور که از اسم شون هم پیداست بصورت سخت افزار در بازار موجود هستن. ظاهر این نوع کیف پول ها شبیه به فلش بوده و برای تهیه اونا باید هزینه کنین و اونا رو بخرین. در اصل در یک ولت سخت‌افزاری Hardware Wallet کلید خصوصی رمز ارز های شما در یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری میشه. این روزها کیف پول های سخت افزاری امن ترین و بهترین کیف پول های بازار ارز های دیجیتال به شمار میان و تا به امروز هیچ گزارشی از هک و خالی شدن حساب کسانی که از این نوع کیف پول ها استفاده می کنن گزارش نشده. نکته ی دیگه ای که باید در مورد این ولت ها بدونین این هستش که کیف پول های سخت افزاری در برابر ویروس های کامپیوتری هم امن هستن و از اون طریق هم تا حالا کسی نتونسته به موجودی دارایی های کسانی که از این کیف پول ها استفاده می کنن پی ببرن.

•    کیف پول نرم افزاری موبایل Software Wallet

کیف پول نرم افزاری

دومین نوع کیف پولی که میخوایم در موردش صحبت کنیم، کیف پول های نرم افزاری هستن و همونطور که از اسمشون هم معلومه؛ بصورت نرم افزاری بوده و میتونین اونا رو روی موبایل خودتون نصب کرده و ازشون استفاده کنین. این کیف پول ها بصورت رایگان هستن به راحتی میتونین اونا رو دانلود کنین. کلید های خصوصی کیف پول تون روی خود دستگاه موبایل ذخیره میشن. در مورد این کیف پول ها مهمترین نکاتی که باید رعایت کنین این هستش که اولا دانلود اونا رو فقط از پلتفرم های معتبر مثل گوگل پلی یا اپ استور یا وب سایت رسمی خود کیف پول انجام بدین. نکته بعدی که باید بهش دقت کنین این هستش که کلمات بازیابی کیف پول تون رو حتما یادداشت کنین و در یک جایی بصورت امن نگهداری کنین. چون در صورت اسیب دیدن یا دزدیده شدن موبایل تون اگه کلمات بازیابی کیف پول خودتون رو فقط روی دستگاه ذخیره کرده باشین، دیگه نمی تونین به کیف پول تون دسترسی پیدا کنین. این کیف پول ها هم از امنیت خوبی برخوردارن ولی در مقایسه با کیف پول های سخت افزاری درجه امنیت کمتری دارن. ولی امروزه پر استفاده ترین کیف پول های ارز دیجیتال در بین کاربران به شمار می روند.

•    کیف پول دسکتاپ Desktop Wallet

کیف پول دسکتاپ

یکی دیگه از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول ها دسکتاپ هستن که می تونین اون ها رو روی دسکتاپ کامپیوتر تون نصب و اجرا کنین. در اصل امروزه اکثر کیف پول هایی که روی موبایل ازشون استفاده می کنیم، نسخه دسکتاپ هم دارن. این کیف پول ها برای سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس هستن. بهترین راه دانلود این ولت ها مراجعه به وب سایت رسمی خود کیف پول و دانلود نرم افزار این کیف پول از وب سایت رسمی خود اون هاست. امنیت این کیف پول ها هم بالا هستش و اگه از این نوع کیف پول ها هم استفاده می کنین، بهتره برای جلوگیری از ویروسی شدن کیف پول تون یک ویروس کش روی کامپیوتر تون نصب کنین.

معرفی بهترین کیف پول های بازار

در ادامه مقاله والت ارز دیجیتال چیست؟ می خوایم شما رو با بهترین کیف پول های هر کدوم از دسته های نرم افزاری و سخت افزاری اشنا کنیم تا بدونین کدوک کیف پول مناسب شما هستش.

بهترین کیف پول های سخت افزاری:

•    کیف پول لجر Ledger:

کیف پول لجر

اگر بخواهیم بهترین کیف پول ارز دیجیتال از نوع سخت افزاری رو معرفی کنیم، لجر یکی از اون ها خواهد بود. لجر در اصل یک شرکت فرانسوی هستش که از سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت سخت‌ افزارهای امنیتی برای ذخیره ارز دیجیتال بیت‌کوین کرد. این کیف پول محبوبیت خاصی در بین کاربرا داشته و تا حالا بالای 2 میلیون نفر ازش استفاده کردن. این کیف پول دارای روکش استیل ضد زنگ و مقاوم در برابر ضربه بوده و در داخل کیف پول از یک تراشه برای برقراری امنیت کیف پول استفاده شده. در روی دستگاه دو دکمه تایید وجود دارن که به امنیت دستگاه کمک زیادی میکنن چون که خیلی از عملیات هایی که باید از طریق این کیف پول انجام بشن با فشردن این دکمه ها انجام میشن و این مزیت باعث میشه هکر ها نتونن از طریق دور به این کیف پول ها دسترسی داشته باشن.
دو محصول پرطرفدار این شرکت لجر نانو اس Ledger Nano S و لجر نانو ایکس Ledger Nano X نام دارن. تعداد رمز ارز هایی که این کیف پول ها پشتیبانی میکنن هم بالای 1300 عدد هستش.
 

•    کیف پول ترزور Trezor:

کیف پول ترزور

این کیف پول دارای دو مدل ترزور مدل وان Trezor Model One و ترزور مدل تی Trezor Model T هستش. کیف پول ترزور یکی از محصولات شرکت ساتوشی لبز (SatoshiLabs) هستش که مقرش تو کشور جمهوری چک قرار داره. در اصل ساتوشی لبز کار تولید کیف پول‌های سخت افزاری رو از سال 2014 و با ارائه مدل ترزور مدل وان شروع کرد. مدل تی این دستگاه سال 2018 وارد بازار شده. ظاهر این دستگاه شبیه دزدگیر ماشین هستش و اگه کسی با این کیف پول ها اشنایی نداشته باشه، شاید در نگاه اول نتونه اون رو تشخیص بده. از لحاظ امنیت این کیف پول هم مثل بقیه کیف پول های سخت افزاری از یک کلمه عبور برای دسترسی به کیف پول و یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای به عنوان عبارت پشتیبان کیف پول و برای بازیابی کیف پول در پلتفرم‌های دیگه استفاده می کنه.

معرفی بهترین کیف پول های موبایل

در ادامه مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول های نرم افزاری که می تونین ازشون برای نگهداری رمز ارزهای خودتون استفاده کنین رو معرفی می کنیم.
 

•    کیف پول تراست ولت Trust Wallet

کیف پول تراست ولت

تقریبا تمامی کسانی که در بازار ارز های دیجیتال فعال هستن این کیف پول رو می شناسن. این کیف پول در ابتدا توسط یه کمپانی بنام Six Days LLC طراحی میشه و تو سال 2018 توسط صرافی بایننس خریداری میشه. عمده شهرت کیف پول تراست ولت بخاطر این هستش که متعلق به صرافی بایننس هستش. این کیف پول رو میتونین برای موبایل استفاده کنین و نسخه دسکتاپ نداره. کاربران اندروید میتونن این کیف پول رو از وب سایت رسمی تراست ولت و یا گوگل پلی و کاربران آیفون میتونن این کیف پول رو از اپ استور یا وب سایت رسمی تراست ولت دانلود کنن. این کیف پول هم کلید های  خصوصی ولت تون رو فقط در داخل دستگاه خودتون نگهداری میکنه و خود صرافی بایننس به کلید های خصوصی کیف پول شما دسترسی نداره. ویدیوی آموزش نصب تراست ولت شما رو با صفر تا صد این کیف پول آشنا خواهد کرد.
 

•    کیف پول اتمیک Atomic Wallet

کیف پول اتمیک

کیف پول اتمیک یکی دیگه از کیف پول های معروف بازار ارزهای دیجیتال هستش که میتونین اون رو روی سیستم عامل گوشی خودتون نصبش کنین. این کیف پول تو سال 2017 توسط شخصی بنام کنستانتین گلادیچ Konstantin Gladych، برای نگهداری ارزهای دیجیتال معرفی میشه. این کیف پول علاوه بر نگهداری و دریافت و ارسال رمز ارز ها کاربرد های دیگه ای هم داره از جمله اینکه میتونین با این کیف پول از طریق کردیت کارد Credit Card رمز ارز های خودتون رو بخرین. یا استیک کردن رمز ارزها رو انجام بدین و قیمت آنی همه رمز ارز ها رو مشاهده کنین. همچنین میتونین در داخل اتمیک بصورت دستی هم توکن های شبکه ERC 20 رو اضافه کنید. کیف پول اتمیک برای سیستم عامل های ios و اندروید و همچنین نسخه دسکتاپ اون هم برای سیستم عامل های مک، لینوکس و ویندوز در دسترس هستش. همچنین این کیف پول از بیش از 300 رمز ارز پشتیبانی می کنه و می تونین برای نگهداری از اکثر رمز ارز های معروف بازار ازش استفاده کنین. توصیه می کنیم برای آشنایی کامل با این کیف پول ویدیوی آموزش نصب کیف پول اتمیک رو مشاهده کنین.

•    کیف پول کوینومی Coinomi Wallet

کیف پول کوینومی

یکی دیگه از کیف پول هایی که می تونین ازش برای نگهداری طیف وسیعی از رمز ارزها استفاده کنین کوینومی هستش. این کیف پول تو سال 2014 وارد بازار رمز ارزها شده و امروزه یکی از کیف پول های پر طرفدار بازار رمز ارز ها هستش. این کیف پول رو می تونین برای سیستم عامل های اندروید و ios استفاده کنین. همچنین نسخه دسکتاپ این کیف پول تو سال 2019 وارد بازار شد و امروزه میتونین از اون هم برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده کنین. یکی از ویژگی های مثبت این کیف پول پشتیبانی از 125 بلاکچین و هزاران توکن برای نگهداری هستش. تقریبا میتونین 1770 کوین و توکن مختلف رو تو این کیف پول نگهداری کنین.
از لحاظ امنیتی هم کوینومی یکی از بهترین کیف پول های بازار بوده و کلید های خصوصی کیف پول تون روی دستگاه خودتون فقط ذخیره میشن و به سرورهای کوینومی ارسال نمیشن. همچنین در هنگام نصب به شما اجازه انتخاب یک پسورد قوی رو برای خود کیف پول هم میده که کسی نتونه به دارایی های شما دسترسی پیدا کنه. نحوه ساخت این کیف پول رو می تونین در ویدیوی آموزش ساخت کیف پول کوینومی در موبایل مشاهده کنین.
 

•    کیف پول متامسک

کیف پول متامسک

این کیف پول هم برای نسخه های موبایل برای کاربران اندروید و ios در دسترس هستش و هم میتونین از نسخه تحت وب اون استفاده کنین. این کیف پول یک ولت مخصوص اتریوم و توکن های ERC 20 هستش. کیف پول MetaMask تو سال 2016 توسط دو نفر به نام های آرون دیویس Aron Davis و دن فینلای Dan Finlay وارد بازار ارز های دیجیتال شد. یکی دیگه از ویژگی ایی که این کیف پول داره این هستش که یک والت متن باز هستش، و این یعنی این که کد های منبع اون رو همه میتونن مشاهده کنن. یکی دیگه از قابلیت هایی که این کیف پول داره این هستش که فقط برای ذخیره کردن ارزهای دیجیتال کاربرد نداره، بلکه به لطف اتصال به دو صرافی بزرگ کوین بیس Coinbase و شیپ شیفت ShapeShift، امکان خرید، فروش و تبدیل اون ها رو هم امکان پذیر کرده. با این کار کاربرا می تونن خرید مستقیم اتر رو از هر دو پلتفرم انجام بدن. همچنین از طریق شیپ شیفت مبادله توکن‌های ERC20 نیز براتون امکان‌ پذیر هستش. برای شناخت کامل این کیف پول ویدیوی آموزش کیف پول متامسک برای شما مفید خواهد بود.

سخن پایانی 

این روز ها استفاده از کیف پول های دیجیتال به طرز وسیعی در حال گسترش هستش و پیش بینی شده تا چند سال آینده نیمی از جمعیت جهان حداقل از یک کیف پول دیجیتال استفاده کنن. در این بین کیف پول های ارز های دیجیتال هم اهمیت خاصی دارن و از اونجایی که برای نگهداری سرمایه های دیجیتالی ما کاربرد دارن خیلی باید در نصب و نگهداری کلمات بازیابی اون ها دقت کرد. در مورد کیف پول های ارز دیجیتال نکات مهمی که باید می دونستین رو بطور کامل ذکر کردیم. دلیل اینکه بهترین کیف پول های دسکتاب رو جداگانه ذکر نکردیم بخاطر این بود که اکثر کیف پول های موبایل نسخه دسکتاپ دارن و در اون بخش به معرفی اون ها هم پرداختیم. میتونید با توجه به نیاز خودتون یکی یا چند تا از کیف پول هایی که در بالا اشاره کردیم رو برای نگهداری رمز ارز های خودتون استفاده کنین. امیدواریم مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ برای شما مفید واقع شده باشه.
 


نظرات کاربران در مورد کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای موبایل و کامپیوتر)

  1. امید (1401/08/29)

    من خودم از تراست ولت استفاده می کنم . یکی از بهترین هاست

  1. عبدالله (1401/09/02)

    کوینومی هم کیف پول خوبیه

  1. محسن زاده (1402/03/03)

    تراست ولت بیشترین سهم رو در بین کیف پول ها به خودش اختصاص داده

در مورد کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای موبایل و کامپیوتر) نظر دهید
سوال امنیتی :4 + 46 = ?