کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای موبایل و کامپیوتر)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای موبایل و کامپیوتر)"


  • 09:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 20 دقیقه

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ اگه بخوایم خیلی کوتاه توضیح بدیم، کیف پول دیجیتالی ابزاری اختصاصی برای نگهداری و ذخیره رمز ارزها است. ساخت کیف پول ارز دیجیتال یکی از اولین کار هاییه که هر فعال این حوزه باید انجامش بده. با توجه به اهمیتی که ولت های ارز دیجیتال دارن، تصمیم داریم که در این مقاله چیستی و عملکرد این ابزار رو مورد بررسی قرار بدیم.

ما در دنیای سنتی هم برای نگهداری پول های خود اگه بصورت فیزیکی باشن، از کیف پول و اگه بصورت دیجیتالی باشن در کارت بانکی و در یک حساب شخصی نگهداری می کنیم. در بازار ارزهای دیجیتال هم به همین شکل بوده و برای نگهداری ارزهای دیجیتال باید از یک کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنین. در این مقاله ما صفرتاصد کیف پول ارز دیجیتال را به شما یاد خواهیم داد.

همچنین ولت های دیجیتالی در انواع مختلفی وجود دارن که این موضوع به شما کمک میکنه، کیف پول مناسبی رو با توجه به انتظاراتی که دارین پیدا کنین. در این مقاله مزیت ها و ایراداتی که هر کدام از انواع کیف پول های ارز دیجیتال دارن رو مورد بررسی قرار دادیم. همچنین تعدادی از بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال رو بهتون معرفی کردیم. امیدواریم که بعد از مطالعه این مطلب از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج  بتونین ولت دیجیتالی مناسبی رو برای دارایی هاتون پیدا کنین.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

در دنیای سنتی همه ما برای نگهداری پول های رایج و کاغذی خودمون از یه کیف پول استفاده می کنیم. حتی برای نگهداری بیشتر سرمایه هامون از بانک هم استفاده می کنیم. در حوزه ارز های دیجیتال همونطور که اطلاع دارین، واسطه ای برای نگهداری و تایید تراکنش هایی که انجام میدیم وجود نداره. در اصل تراکنش ها در بازار رمز ارز ها بصورت همتا به همتا (p - p) انجام میشن و بنابرین نگهداری و ذخیره سازی ارز های دیجیتال هم بر عهده خود کاربر هستش. بخاطر همین از اونجایی که در بازار ارزهای دیجیتال هر شخصی خود مسئول نگهداری دارایی های دیجیتال خودش است. برای این کار از یک بستری بنام کیف پول یا ولت (Wallet) استفاده میشه.
بنابراین در تعریف اینکه والت ارز دیجیتال چیست؟ باید گفت ولت یا کیف پول در دنیای ارزهای دیجیتال در اصل یک نرم ‌افزار یا سخت افزاری هستش که کلیدهای عمومی و خصوصی بلاک چین رمز ارزی که خرید و فروش می کنین رو تو خودش نگهداری می‌کنه. در اصل از کلید های خصوصی و عمومی یک کیف پول در شبکه بلاک چین برای ارسال و دریافت اطلاعات رمز ارز ها و همچنین ردیابی مانده ‌حساب ارز های دیجیتال استفاده می‌شه. بنابراین برای ارسال و دریافت هر رمز ارزی حتما به یک کیف پول نیاز پیدا خواهید کرد.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه عمل می کند؟

کلید عمومی و خصوصی ارز دیجیتال

یکی از مباحث مهم مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با ساختار و نحوه عملکرد کیف پول هستش. با اینکه هر کدوم از ما حداقل یه کیف پول ارز دیجیتال رو روی گوشی مون نصب کردیم. ولی شاید بطور دقیق ساز و کار و مکانیزم عملکردش رو ندونیم. در ادامه به طور دقیق با یک کیف پول ارز دیجیتال شما رو آشنا می کنیم و خواهید دید که اساس کار یک کیف پول ارز دیجیتال چجوریه. تا اینجا باید این نکته رو در نظر گرفته باشین که یک کیف پول ارز دیجیتال هیچ پول فیزیکی رو داخل خودش نگهداری نمی کنه و اصلا خود ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارن و همونطور که از اسمش شون هم معلوم هست ارز هایی هستن که بصورت دیجیتالین و بر مبنای دانش ریاضیات و رمز نگاری تولید و ذخیره میشن. همه تراکنش ها و نقل و انتقالات رمز ارز ها در یک بستری با نام بلاکچین انجام میشه.
پس در مورد اینکه یک والت ارز دیجیتال چیست؟ اینطور میشه گفت که یک ولت ارز دیجیتال نرم افزار یا سخت افزاری هستش که کلیدهای عمومی و خصوصی رو برای کاربر تولید می کنه و تو خودش نگهداری می کنه. در داخل یک کیف پول ارز دیجیتال هیچ گونه ارزی وجود نداره، چیزی که هست کد هایی تحت عنوان کلید های عمومی و خصوصی که مالکیت یک کاربر بر مقدار مشخصی از ارز های موجود در شبکه بلاک چین رو تعیین می کنه. در واقع یک کیف پول ارز دیجیتال یک رابطی هستش بین خودمون و بلاکچین هایی که از طریق اونا خرید و فروش رمز ارز های مد نظر مون رو انجام می دیم. شما از طریق یک کیف پول ارز دیجیتال می تونین انواع ارزهای دیجیتال رو ارسال کنین یا دریافت کنین و رمز ارزهای مد نظر خودتون رو نگهداری کنین. 
پس وقتی یه نفر برای کیف پول تون یک ارز دیجیتالی رو میفرسته، در واقع داره مالکیت اون رمز ارز رو به کیف پول شما انتقال میده و هیچ انتقال فیزیکی انجام نمیشه و تراکنش انجام شده تو شبکه بلاکچین ذخیره میشه و به موجودی کیف پول تون مقداری ارزی که برای شما ارسال شده، اضافه میشه.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست؟

کلید عمومی چیست؟

کل کاری که یک کیف پول ارز دیجیتال انجام میده اینه که یک سری رشته ها تحت عنوان کلید های عمومی و خصوصی تولید و ذخیره سازی می کنه. این کلید ها ابزار شما برای مالکیت و انتقال رمز ارز ها هستن. کلید عمومی که بهش آدرس عمومی هم گفته میشه یک رشته کاراکتری هستش که به منزله شماره حساب صاحب کیف پوله. همونطور که شما برای واریز وجه به حساب بانکی نیاز به یک شماره حساب دارید؛ در بلاکچین و رمز ارز ها هم کلید های عمومی دقیقا همون نقش شماره حساب رو دارن و برای واریز ارز استفاده میشن. کلید عمومی یا آدرس عمومی، چیز محرمانه ای نیست و نباید نگران لو رفتنش باشید. اساسا هر کسی که بخواد ارزی به شما انتقال بده باید به کلید عمومی تون دسترسی داشته باشه. تا اینجا فهمیدیم که نقش کلید عمومی چیه و چه عملکردی در انتقال ارز در شبکه بلاکچین داره. در ادامه به کلید خصوصی می پردازیم که مکمل عملکرد کلید عمومی هستش.

کلید خصوصی (Private Key) چیست؟

کلید خصوصی همانند کلید عمومی در یک کیف پول، یک رشته متنی  و ترکیبی از حروف و اعداد هستش که برای دسترسی به دارایی های موجود در کیف پول تولید میشه. از اونجایی که در بازار ارزهای دیجیتال هویت افراد بصورت ناشناس باقی می مونه، کلید های خصوصی تنها مدرکی هستش که ثابت می کنه شما صاحب دارایی های خودتون هستید. کلید خصوصی کیف پول یک رشته متنی 256 بیتی هستش که در زمانی که کیف پول تون رو می سازین، بصورت تصادفی ساخته میشه. کلید های خصوصی کیف پول شما به منزله رمز عبور کارت بانکی شما هستش و باید محرمانه بمونه و هرگونه دسترسی به اون برابره با دسترسی به محتویات و ارز های کیف پول. بهترین کار این هستش که از کلید های خصوصی کیف پول تون نسخه پشتیبان بگیرین که اگه روزی مشکلی برای موبایل تون پیش اومد به اون ها دسترسی داشته باشین. کلید های عمومی و خصوصی یک رابطه یک طرفه با هم دارن، خب این چه معنی میده ؟ رابطه یک طرفه بین کلید عمومی و کلید خصوصی یعنی اینکه شما می تونید از روی کلید خصوصی کلید عمومی تون رو بسازید ولی بر عکسش ممکن نیست و کلید خصوصی یک بار برای همیشه توسط کیف پول تولید میشه و تغییر ناپذیره. اگر به هر دلیلی دسترسی کاربر به کلید خصوصیش سلب بشه، امکان برداشت و انتقال ارز رو نخواهد داشت. از همین رو اگر کاربری کلید خصوصی خودش رو گم کنه، ارز های دیجیتالش رو برای همیشه از دست میده. ولی اگر کلید عمومی گم بشه، از روی کلید خصوصی دوباره قابل تولید هستش و این رابطه یک طرفه بین کلید ها در کیف پول، موجب افزایش امنیت میشه.
به طور کلی وقتی از امنیت کیف پولی صحبت می کنیم منظورمون امنیت حفظ و نگهداری از کلید خصوصی هستش. کیف پولی امنیت بالاتری داره که مکانیزم های مطمئن تری برای ذخیره سازی کلید خصوصی داشته باشه.

نقش کلید خصوصی و عمومی در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کلید خصوصی و عمومی

همونطور که در بالا توضیح دادیم، هر کیف پول دارای کلید های عمومی و خصوصی هستش. در این قسمت به طور لایه ای با عملکرد کلید ها در کیف پول های ارز دیجیتال آشنا میشید.
1.    در ابتدا کاربر درخواست تراکنش رو صادر می کنه و این درخواست با کلید خصوصی کاربر امضا میشه. این امضا به معنای تایید مالکیت خصوصی هستش.
2.    دستورالعمل تراکنش به بلاکچین مربوطه ارسال میشه.
3.    اطلاعات در یک بلاک قرار می گیره و متناسب با کلید عمومی دریافت کننده ارز، مسیر یابی انجام میشه.
4.    نود های موجود در شبکه اصالت و اعتبار این تراکنش ها رو بررسی و تایید می کنن.
5.    پس از بررسی و تایید، تراکنش انجام شده در بلاکچین ثبت میشه.
6.    کلید خصوصی دریافت کننده به عنوان یک ابزار تشخیص هویت، اطلاعات مربوط به دریافت ارز رو رمزگشایی می کنه و ارز تحت عنوان مالکیت دریافت کننده ثبت میشه.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول

این روزها همونطور که ارز های دیجیتال خیلی متنوع شدن، به همون شکل هم کیف پول های ارز دیجیتال تنوع پیدا کردن و انواع مختلفی از ولت ها رو داریم که میتونین برای نگهداری رمز ارز های مختلفی که قصد خرید اون ها رو دارین، ازشون استفاده کنین. در ادامه مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ انواع کیف پول ارز دیجیتال رو بهتون معرفی می کنیم تا بطور کامل باهاشون آشنا بشین.

•    کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری

یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری هستش. این کیف پول همونطور که از اسم شون هم پیداست بصورت سخت افزار در بازار موجود هستن. ظاهر این نوع کیف پول ها شبیه به فلش بوده و برای تهیه اونا باید هزینه کنین و اونا رو بخرین. در اصل در یک ولت سخت‌افزاری Hardware Wallet کلید خصوصی رمز ارز های شما در یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری میشه. این روزها کیف پول های سخت افزاری امن ترین و بهترین کیف پول های بازار ارز های دیجیتال به شمار میان و تا به امروز هیچ گزارشی از هک و خالی شدن حساب کسانی که از این نوع کیف پول ها استفاده می کنن گزارش نشده. نکته ی دیگه ای که باید در مورد این ولت ها بدونین این هستش که کیف پول های سخت افزاری در برابر ویروس های کامپیوتری هم امن هستن و از اون طریق هم تا حالا کسی نتونسته به موجودی دارایی های کسانی که از این کیف پول ها استفاده می کنن پی ببرن.
این کیف پول ها از طریق یک رابط به کامپیوتر وصل میشن و برای کار با اونا باید نرم افزار مخصوص شون رو روی کامپیوتر نصب کنین که بتونین از دستگاه استفاده کنین. نقل و انتقال رمز ارز ها در این کیف پول ها بصورت انلاین انجام میشه، ولی نگهداری ارزها و کلید خصوصی بصورت افلاین هستش. 
حتی برخی از کیف پول‌های سخت‌ افزاری دارای صفحه نمایش هستن و به این ترتیب امنیت بیشتری دارن، زیرا از طریق همون صفحه نمایش می‌توان برای تایید و نمایش جزییات کیف پول استفاده کرد. مهمترین نکته در مورد کیف پول های سخت افزاری تهیه این کیف پول ها بصورت نو هستش که مطمئن بشین قبلا از اونا استفاده نشده.

•    کیف پول نرم افزاری موبایل Software Wallet

کیف پول نرم افزاری

دومین نوع کیف پولی که میخوایم در موردش صحبت کنیم، کیف پول های نرم افزاری هستن و همونطور که از اسمشون هم معلومه؛ بصورت نرم افزاری بوده و میتونین اونا رو روی موبایل خودتون نصب کرده و ازشون استفاده کنین. این کیف پول ها بصورت رایگان هستن به راحتی میتونین اونا رو دانلود کنین. کلید های خصوصی کیف پول تون روی خود دستگاه موبایل ذخیره میشن. در مورد این کیف پول ها مهمترین نکاتی که باید رعایت کنین این هستش که اولا دانلود اونا رو فقط از پلتفرم های معتبر مثل گوگل پلی یا اپ استور یا وب سایت رسمی خود کیف پول انجام بدین. نکته بعدی که باید بهش دقت کنین این هستش که کلمات بازیابی کیف پول تون رو حتما یادداشت کنین و در یک جایی بصورت امن نگهداری کنین. چون در صورت اسیب دیدن یا دزدیده شدن موبایل تون اگه کلمات بازیابی کیف پول خودتون رو فقط روی دستگاه ذخیره کرده باشین، دیگه نمی تونین به کیف پول تون دسترسی پیدا کنین. این کیف پول ها هم از امنیت خوبی برخوردارن ولی در مقایسه با کیف پول های سخت افزاری درجه امنیت کمتری دارن. ولی امروزه پر استفاده ترین کیف پول های ارز دیجیتال در بین کاربران به شمار می روند.

•    کیف پول دسکتاپ Desktop Wallet

کیف پول دسکتاپ

یکی دیگه از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول ها دسکتاپ هستن که می تونین اون ها رو روی دسکتاپ کامپیوتر تون نصب و اجرا کنین. در اصل امروزه اکثر کیف پول هایی که روی موبایل ازشون استفاده می کنیم، نسخه دسکتاپ هم دارن. این کیف پول ها برای سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس هستن. بهترین راه دانلود این ولت ها مراجعه به وب سایت رسمی خود کیف پول و دانلود نرم افزار این کیف پول از وب سایت رسمی خود اون هاست. امنیت این کیف پول ها هم بالا هستش و اگه از این نوع کیف پول ها هم استفاده می کنین، بهتره برای جلوگیری از ویروسی شدن کیف پول تون یک ویروس کش روی کامپیوتر تون نصب کنین.

•    کیف پول آنلاین و تحت وب

کیف پول انلاین

نوع دیگه والت که می خوایم در مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ معرفی کنیم؛ کیف پول های انلاین و تحت وب هستش. این کیف پول ها بصورت انلاین هستن و میتونین بصورت افزونه روی نرم افزار هایی مثل کروم و موزیلا نصب شون کنین. با اینکه استفاده از این کیف پول ها راحت هستش؛ ولی چون کلید های خصوصی کیف پول تون بصورت انلاین و توسط برنامه های شخص ثالث نگهداری می شه، بخاطر همین امنیت خیلی کمی دارن و احتمال هک شدن این نوع کیف پول ها وجود داره. بنابرین در استفاده از این کیف پول ها دقت کنین. اگه قصد استفاده از این کیف پول ها رو دارین، سعی کنین سرمایه زیادی رو داخل شون نگهداری نکنین.

•    کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی

در این کیف پول ها همونطور که از اسم شون هم پیداست، کلید های خصوصی و عمومی کیف پول تون روی یک کاغذ چاپ میشن. از لحاظ امنیت جزو امن ترین کیف پول ها به شمار میان. البته به این نکته هم دقت داشته باشین که اگه کسی به این کاغذ دسترسی پیدا کنه، میتونه کیف پول تون رو خالی کنه یا اگه گم بشه یا از بین بره باید با دارایی هاتون خدا حافظی کنین. روش این کیف پول ها به این شکل هستش که کلیدهای عمومی و خصوصی شما روی یک کاغذ پرینت میشن و امنیت کیف پول تون بالا میره چون هیچ راهی برای دسترسی به اون ها در فضای وب وجود نداره.
برای استفاده از این کیف پول هم، می‌تونید به راحتی کلیدها را وارد یک نرم ‌افزار یا کیف پول تحت وب کنین، یا حتی ساده‌تر از اون، فقط کد QR چاپ شده را اسکن کنید و به انتقال دارایی های خودتون با استفاده از یک کیف پول تحت وب کنین.
اگه دوست دارین از این نوع کیف پول ها استفاده کنین، برای ساختشون می‌توانین از وب سایت هایی که در ادامه معرفی میکنیم؛ استفاده کنین: bitaddress.orgو bitcoinpaperwallet.com

چند نکته مهم در مورد کیف پول های ارز دیجیتال که باید هر کسی اون ها رو بدونه.

نکات مهم در مورد کیف پول ها

1.    کلمات بازیابی

 یکی از مهمترین نکاتی که در مبحث کیف پول چیست؟ باید در موردش بدونین؛ این هستش که هر کیف پولی دارای یک سری کلمات امنیتی تحت عنوان کلمات بازیابی کیف پول هستش. این کلمات در اصل کاربرد شون برای این هستش که اگه زمانی دسترسی به کیف پول تون به هر دلیلی قطع شد، مثلا گوشی تون خراب شد یا گم شد. بتونین با این کلمات بازیابی دوباره کیف پول قبلی و دارایی های خودتون رو برگردونین. تعداد این کلمات بازیابی بسته به نوع کیف پول میتونن از 12 تا 24 عدد فرق کنن. نکته مهمی که باید بدونین این هستش که کلمات بازیابی کیف پول تون رو به هیچ وجه در اختیار هیچ کسی قرار ندین. چون که اگه کسی به این کلمات بازیابی دسترسی داشته باشه به راحتی میتونه به دارایی های شما دسترسی داشته باشه. بخاطر همین سعی کنید نحوه نصب کیف پول رو خودتون یاد بگیرید و این کار رو به کسی ندید.

اگر روزی گوشی موبایل گم شد یا نرم افزار رو پاک کردین، برای ورود دوباره به حساب کاربری تون در نرم افزار کیف پول نیاز به کلمات بازیابی خواهید داشت. در نظر داشته باشید که کلمات بازیابی یا کلید خصوصی که قبل تر توضیحش دادیم متفاوته. کلمات بازیابی همونطور که از اسمش پیداست برای بازیابی حساب کاربری هستش ولی کلید های خصوصی به منزله امضا دیجیتال شما برای احراز هویت مالک دارایی در شبکه بلاکچین هستش. هر دو این موارد محرمانه هستن و نباید در اختیار شخص دیگه ای قرار بدین و دسترسی به این دو مورد برابره با دسترسی به محتویات کیف پول شما.
 

2.    نصب کیف پول

 دومین نکته ای که در مقاله کیف پول چیست؟ باید بهش توجه کنید این هستش که برای نصب و دانلود کیف پول ها فقط از پلتفرم های معتبر استفاده کنین. به هیچ جه از وب سایت های نامعتبر و غیره استفاده نکنین. برای کاربران اندروید معتبرترین مکان گوگل پلی و برای کاربران ایفون هم اپ استور هستش و برای تهیه نسخه دسکتاپ و تحت وب کیف پول هم می تونید از منبع وب سایت رسمی خود کیف پول استفاده کنید.

معرفی بهترین کیف پول های بازار

در ادامه مقاله والت ارز دیجیتال چیست؟ می خوایم شما رو با بهترین کیف پول های هر کدوم از دسته های نرم افزاری و سخت افزاری اشنا کنیم تا بدونین کدوک کیف پول مناسب شما هستش.

بهترین کیف پول های سخت افزاری:

•    کیف پول لجر Ledger:

کیف پول لجر

اگر بخواهیم بهترین کیف پول ارز دیجیتال از نوع سخت افزاری رو معرفی کنیم، لجر یکی از اون ها خواهد بود. لجر در اصل یک شرکت فرانسوی هستش که از سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت سخت‌ افزارهای امنیتی برای ذخیره ارز دیجیتال بیت‌کوین کرد. این کیف پول محبوبیت خاصی در بین کاربرا داشته و تا حالا بالای 2 میلیون نفر ازش استفاده کردن. این کیف پول دارای روکش استیل ضد زنگ و مقاوم در برابر ضربه بوده و در داخل کیف پول از یک تراشه برای برقراری امنیت کیف پول استفاده شده. در روی دستگاه دو دکمه تایید وجود دارن که به امنیت دستگاه کمک زیادی میکنن چون که خیلی از عملیات هایی که باید از طریق این کیف پول انجام بشن با فشردن این دکمه ها انجام میشن و این مزیت باعث میشه هکر ها نتونن از طریق دور به این کیف پول ها دسترسی داشته باشن.
دو محصول پرطرفدار این شرکت لجر نانو اس Ledger Nano S و لجر نانو ایکس Ledger Nano X نام دارن. تعداد رمز ارز هایی که این کیف پول ها پشتیبانی میکنن هم بالای 1300 عدد هستش.
 

•    کیف پول ترزور Trezor:

کیف پول ترزور

این کیف پول دارای دو مدل ترزور مدل وان Trezor Model One و ترزور مدل تی Trezor Model T هستش. کیف پول ترزور یکی از محصولات شرکت ساتوشی لبز (SatoshiLabs) هستش که مقرش تو کشور جمهوری چک قرار داره. در اصل ساتوشی لبز کار تولید کیف پول‌های سخت افزاری رو از سال 2014 و با ارائه مدل ترزور مدل وان شروع کرد. مدل تی این دستگاه سال 2018 وارد بازار شده. ظاهر این دستگاه شبیه دزدگیر ماشین هستش و اگه کسی با این کیف پول ها اشنایی نداشته باشه، شاید در نگاه اول نتونه اون رو تشخیص بده. از لحاظ امنیت این کیف پول هم مثل بقیه کیف پول های سخت افزاری از یک کلمه عبور برای دسترسی به کیف پول و یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای به عنوان عبارت پشتیبان کیف پول و برای بازیابی کیف پول در پلتفرم‌های دیگه استفاده می کنه.
نکته دیگه ای که باید در مورد این کیف پول بدونین این هستش که، کاربران این کیف پول می‌تونن کیف پول شون رو به وب سرور کیف پول الکتروم، واسابی، اکسودوس متصل کنن. از لحاظ تعداد رمز ارز پشتیبانی شده توسط این کیف پول هم باید بهتون بگم که میتونین بالای هزار رمز ارز رو داخل این کیف پول نگهداری کنین. ترزور هم جزو بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری به حساب میاد.
 

•    کیف پول KeepKey:

کیف پول کیپ کی

این کیف پول توسط یک شرکت آمریکایی تولید شده و سال تاسیسش بر میگرده به سال 2015. در مورد تاریخ ورود این کیف پول به بازار ارزهای دیجیتال هم باید بگم که تو آگوست 2017، با ادغام این شرکت با صرافی شیپ شیفت، کیف پول سخت افزاری کیپ کی، برای نگهداری ارزهای دیجیتال تولید میشه. ظاهر این کیف پول به شکل مستطیل و شبیه یک هارد اکسترنال هستش و تنها زمانی که به کامپیوتر وصلش کنین، صفحه نمایشش روشن میشه. برای اتصال این کیف پول به کامپیوتر باید از کابل یو اس بی استفاده کنین. این کیف پول هم کلید های خصوصی کیف پول تون رو بصورت آفلاین نگهداری میکنه و از یک پین هم برای ورود به دستگاه استفاده میشه که هر کسی نتونه به راحتی به این کیف پول دسترسی داشته باشه. تعداد رمز ارز هایی که این کیف پول پشتیبانی می کنه کمتر از صد تا هستن.

معرفی بهترین کیف پول های موبایل

در ادامه مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول های نرم افزاری که می تونین ازشون برای نگهداری رمز ارزهای خودتون استفاده کنین رو معرفی می کنیم.
 

•    کیف پول تراست ولت Trust Wallet

کیف پول تراست ولت

تقریبا تمامی کسانی که در بازار ارز های دیجیتال فعال هستن این کیف پول رو می شناسن. این کیف پول در ابتدا توسط یه کمپانی بنام Six Days LLC طراحی میشه و تو سال 2018 توسط صرافی بایننس خریداری میشه. عمده شهرت کیف پول تراست ولت بخاطر این هستش که متعلق به صرافی بایننس هستش. این کیف پول رو میتونین برای موبایل استفاده کنین و نسخه دسکتاپ نداره. کاربران اندروید میتونن این کیف پول رو از وب سایت رسمی تراست ولت و یا گوگل پلی و کاربران آیفون میتونن این کیف پول رو از اپ استور یا وب سایت رسمی تراست ولت دانلود کنن. این کیف پول هم کلید های  خصوصی ولت تون رو فقط در داخل دستگاه خودتون نگهداری میکنه و خود صرافی بایننس به کلید های خصوصی کیف پول شما دسترسی نداره. ویدیوی آموزش نصب تراست ولت شما رو با صفر تا صد این کیف پول آشنا خواهد کرد.
 

•    کیف پول اتمیک Atomic Wallet

کیف پول اتمیک

کیف پول اتمیک یکی دیگه از کیف پول های معروف بازار ارزهای دیجیتال هستش که میتونین اون رو روی سیستم عامل گوشی خودتون نصبش کنین. این کیف پول تو سال 2017 توسط شخصی بنام کنستانتین گلادیچ Konstantin Gladych، برای نگهداری ارزهای دیجیتال معرفی میشه. این کیف پول علاوه بر نگهداری و دریافت و ارسال رمز ارز ها کاربرد های دیگه ای هم داره از جمله اینکه میتونین با این کیف پول از طریق کردیت کارد Credit Card رمز ارز های خودتون رو بخرین. یا استیک کردن رمز ارزها رو انجام بدین و قیمت آنی همه رمز ارز ها رو مشاهده کنین. همچنین میتونین در داخل اتمیک بصورت دستی هم توکن های شبکه ERC 20 رو اضافه کنید. کیف پول اتمیک برای سیستم عامل های ios و اندروید و همچنین نسخه دسکتاپ اون هم برای سیستم عامل های مک، لینوکس و ویندوز در دسترس هستش. همچنین این کیف پول از بیش از 300 رمز ارز پشتیبانی می کنه و می تونین برای نگهداری از اکثر رمز ارز های معروف بازار ازش استفاده کنین. توصیه می کنیم برای آشنایی کامل با این کیف پول ویدیوی آموزش نصب کیف پول اتمیک رو مشاهده کنین.
 

•    کیف پول اگزودوس یا اکسودوس Exodus Wallet

کیف پول اگزودوس

اگزودوس یکی دیگه از کیف پول هایی هستش که می تونین هم برای موبایل و هم روی کامپیوتر ازش استفاده کنین. در اصل این کیف پول برای همه سیستم عامل های ios، مک، ویندوز، اندروید و لینوکس نسخه ارائه داده. همچنین می تونین اگزودوس رو به کیف پول سخت افزاری ترزور هم وصل کنین. در مورد اگزودوس باید گفت که یک کیف پول نسبتاً جدید هستش که در جولای 2016 توسط دو نفر بنام های توسط دنیل کستنالی Daniel Castagnoli و جی پی ریچاردسن JP Richardson به بازار رمز ارز ها عرضه شده.
از لحاظ امنیتی این کیف پول کلید های خصوصی کیف پول تون رو روی دستگاه خودتون ذخیره می کنه و خود شرکت بهشون دسترسی نداره. یکی از ویژگی های این کیف پول رابط کاربری آسان و کاربر پسند بودن اون هستش.
این کیف پول در داخل خودش یک صرافی داخلی هم داره که از طریق اون هم میتونین خرید و فروش رمز ارزها رو انجام بدین. تعداد رمز ارز هایی که اگزودوس ازشون پشتیبانی میکنه در نسخه موبایلی 59 کوین و در نسخه دسکتاپ 109 کوین هستن که میتونین ازشون استفاده کنین. همچنین میتونین یکسری توکن رو هم بصورت دستی بهشون اضافه کنین. ویدیوی آموزش کیف پول اکسودوس نحوه نصب این کیف پول رو کامل به شما یاد خواهد داد.
 

•    کیف پول کوینومی Coinomi Wallet

کیف پول کوینومی

یکی دیگه از کیف پول هایی که می تونین ازش برای نگهداری طیف وسیعی از رمز ارزها استفاده کنین کوینومی هستش. این کیف پول تو سال 2014 وارد بازار رمز ارزها شده و امروزه یکی از کیف پول های پر طرفدار بازار رمز ارز ها هستش. این کیف پول رو می تونین برای سیستم عامل های اندروید و ios استفاده کنین. همچنین نسخه دسکتاپ این کیف پول تو سال 2019 وارد بازار شد و امروزه میتونین از اون هم برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده کنین. یکی از ویژگی های مثبت این کیف پول پشتیبانی از 125 بلاکچین و هزاران توکن برای نگهداری هستش. تقریبا میتونین 1770 کوین و توکن مختلف رو تو این کیف پول نگهداری کنین.
از لحاظ امنیتی هم کوینومی یکی از بهترین کیف پول های بازار بوده و کلید های خصوصی کیف پول تون روی دستگاه خودتون فقط ذخیره میشن و به سرورهای کوینومی ارسال نمیشن. همچنین در هنگام نصب به شما اجازه انتخاب یک پسورد قوی رو برای خود کیف پول هم میده که کسی نتونه به دارایی های شما دسترسی پیدا کنه. نحوه ساخت این کیف پول رو می تونین در ویدیوی آموزش ساخت کیف پول کوینومی در موبایل مشاهده کنین.
 

•    کیف پول متامسک

کیف پول متامسک

این کیف پول هم برای نسخه های موبایل برای کاربران اندروید و ios در دسترس هستش و هم میتونین از نسخه تحت وب اون استفاده کنین. این کیف پول یک ولت مخصوص اتریوم و توکن های ERC 20 هستش. کیف پول MetaMask تو سال 2016 توسط دو نفر به نام های آرون دیویس Aron Davis و دن فینلای Dan Finlay وارد بازار ارز های دیجیتال شد. یکی دیگه از ویژگی ایی که این کیف پول داره این هستش که یک والت متن باز هستش، و این یعنی این که کد های منبع اون رو همه میتونن مشاهده کنن. یکی دیگه از قابلیت هایی که این کیف پول داره این هستش که فقط برای ذخیره کردن ارزهای دیجیتال کاربرد نداره، بلکه به لطف اتصال به دو صرافی بزرگ کوین بیس Coinbase و شیپ شیفت ShapeShift، امکان خرید، فروش و تبدیل اون ها رو هم امکان پذیر کرده. با این کار کاربرا می تونن خرید مستقیم اتر رو از هر دو پلتفرم انجام بدن. همچنین از طریق شیپ شیفت مبادله توکن‌های ERC20 نیز براتون امکان‌ پذیر هستش. برای شناخت کامل این کیف پول ویدیوی آموزش کیف پول متامسک برای شما مفید خواهد بود.

معرفی بهترین کیف پول های تحت وب

بهترین کیف پول های تحت وب رو در ادامه مقاله والت ارز دیجیتال چیست؟ بهتون معرفی می کنیم.
 

•    کیف پول مای اتر ولت My Ether Wallet

کیف پول مای اتر ولت

تقریبا یکی از معروف ترین کیف پول های تحت وب مای اتر ولت هستش. همونطور که از اسم کیف پول هم پیداست، میتونین ازش برای نگهداری تمامی توکن هایی استفاده کنین که بر روی بستر ERC 20  اتریوم راه اندازی شدن. کلید های خصوصی کیف پول خودتون بر روی دستگاه خودتون ذخیره می شن و این امنیت دارایی های شما رو افزایش میده. یکی دیگه از ویژگی هایی که این کیف پول داره این هستش که بصورت متن باز بوده و می تونین به کد های ساختاری اون دسترسی داشته باشین. 
 

•    کیف پول تحت وب بایننس Binance Wallet

کیف پول بایننس ولت

کیف پول تحت وب بایننس یکی دیگه از کیف پول های معروف این دسته بندی هستش. در اصل این کیف پول یک افزونه رسمی برای مرورگر های وب هستش که از زنجیره بایننس، BSC و اتریوم پشتیبانی می‌کنه. نکته جالب در مورد این کیف پول این هستش که با اتصال حساب بایننس تون به کیف پول بایننس، شما میتونین دارایی‌های رمز ارز خود مانند بایننس کوین (BNB) یا اتر رو بدون وارد‌کردن آدرس‌ها بین این دو انتقال بدین.

نکات مهم در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال:

همانطور که گفته شد، کیف پول ارز دیجیتال بستری برای نگهداری و ذخیره رمز ارزهاست که شما می توانید با استفاده از آن امنیت دارایی های دیجیتال خودتان را تامین کنید. امروزه کیف پول های متعددی به وجود آمده اند که این مسئله انتخاب یک کیف پول امن را سخت کرده است. شما باید سعی کنید تا با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم، یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب را برای نگهداری دارایی های خود انتخاب کنید. در ادامه برخی از نکات مهم در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال را بررسی می کنیم:

•    میزان امنیت

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال به آن دقت کنیم، میزان امنیت ولت است. محل ذخیره رمز ارزهای شما باید جای امنی باشد و تا حد ممکن از حمله هکرها در امان بماند. حتما در مورد کیف پول های مورد نظر خودتان تحقیق کنید تا یک ولت امن تهیه کنید. همچنین شما باید به نظرات کاربران درباره کیف پول های ارز دیجیتال از لحاظ امنیت توجه کنید.

•    کارمزدهای دریافتی

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال به آن دقت کنید، کارمزدهای دریافتی است. روش دریافت کارمزد تراکنش ها در کیف پول های متعدد، متفاوت است. برخی از کیف پول ها کارمزدهای بالایی از کاربران می گیرند و برخی از آنها کارمزدهای پایینی دارند. شما باید کیف پولی را برای ذخیره رمز ارزها انتخاب کنید که کارمزدهای دریافتی پایینی دارند.

•    دسترسی

یکی دیگر از مهم ترین نکات در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، میزان دسترسی به آن کیف پول است. شما باید بتوانید با استفاده از دسکتاپ و موبایل به راحتی به ولت ارز دیجیتال دسترسی پیدا کرده و رمز ارزها و دارایی های دیجیتال خودتان را مدیریت کنید. به عبارت دیگر، شما باید کیف پولی را انتخاب کنید که نسخه های مختلفی داشته و دسترسی در هر شرایط را برای شما فراهم کند.

سخن پایانی 

این روز ها استفاده از کیف پول های دیجیتال به طرز وسیعی در حال گسترش هستش و پیش بینی شده تا چند سال آینده نیمی از جمعیت جهان حداقل از یک کیف پول دیجیتال استفاده کنن. در این بین کیف پول های ارز های دیجیتال هم اهمیت خاصی دارن و از اونجایی که برای نگهداری سرمایه های دیجیتالی ما کاربرد دارن خیلی باید در نصب و نگهداری کلمات بازیابی اون ها دقت کرد. در مورد کیف پول های ارز دیجیتال نکات مهمی که باید می دونستین رو بطور کامل ذکر کردیم. دلیل اینکه بهترین کیف پول های دسکتاب رو جداگانه ذکر نکردیم بخاطر این بود که اکثر کیف پول های موبایل نسخه دسکتاپ دارن و در اون بخش به معرفی اون ها هم پرداختیم. میتونید با توجه به نیاز خودتون یکی یا چند تا از کیف پول هایی که در بالا اشاره کردیم رو برای نگهداری رمز ارز های خودتون استفاده کنین. امیدواریم مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ برای شما مفید واقع شده باشه.
 


نظرات کاربران در مورد کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای موبایل و کامپیوتر)

  1. امید (1401/08/29)

    من خودم از تراست ولت استفاده می کنم . یکی از بهترین هاست

  1. عبدالله (1401/09/02)

    کوینومی هم کیف پول خوبیه

  1. محسن زاده (1402/03/03)

    تراست ولت بیشترین سهم رو در بین کیف پول ها به خودش اختصاص داده

در مورد کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ (معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای موبایل و کامپیوتر) نظر دهید
سوال امنیتی :6+45 = ?