انواع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال چیست

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "انواع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال چیست"


  • 18:01 1403-01-28
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

در مقاله انواع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال چیست؟  قصد داریم شما رو با انواع سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. امروزه مردم به دنبال سرمایه گذاری هستن تا بتونن در برابر تورم در جامعه در امان باشن و همچنین بتونن درامد کسب کنن. ارز های دیجیتال که به تازگی در جهان سرو صدا ایجاد کرده کاربران زیادی رو به طرف خودش کشیده و سود های خوبی به کاربران داده است. البته لازمه ی سرمایه گذاری در بازار ارزدیجیتال اموزش کامل و به دست اوردن مهارت معامله گری هست. این بازار پر نوسان همیشه برای کسی که اموزش حرفه ای دیده باشه سود ده هست. و برعکس افراد زیادی هم با سرمایه گذاری در این بازار ها به دلیل نداشتن اطلاعات و مهارت، دارایی و سرمایه خود را از دست داده و نسبت به این بازار ها بدبین شدن.

دنیای ارزهای دیجیتال یکی از محبوب ترین بازار های مالی هست که طرفداران زیادی پیدا کرده و شرکت ها و قدرت های بزرگ دنیا هم از این بازار ها عقب نماندن و به دنبال سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و انواع آن در این حوزه هستن. ارزهای دیجیتال، بر خلاف سایر بازار های مالی به صورت 24 ساعته فعال هست و در هر ساعت از شبانه روز میشه در این بازار معامله کرد. به همین دلیل ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی داشته و افراد حرفه ای از این نوسانات بهترین استفاده رو میکنن تا سود بدست بیارن.

ارزدیجیتال چیست؟

ارزدیجیتال چیست؟

ارزدیجیتال یا کریپتوکارنسی شکل جدیدی از پول دیجیتال هست که بر پایه علم رمز نگاری ایجاد شده به صورت دیجیتالی هم ذخیره میشه و نقل و انتقال بر بستر بلاک چین و اینترنت انجام میشه. ارزدیجیتال وجود خارجی نداشته و نمیشه مثل سکه و اسکناس اون رو لمس کرد. از ویژگی های اصلی ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بودن و شفافیت آن در شبکه بلاک چین هست. منظور از غیرمتمرکز بودن یعنی برای ارسال یا دریافت ارز دیجیتال نیاز به فرد یا شخص ثالث یا ایجاد حساب بانکی نیست و به صورت مستقیم و همتا به همتا انتقالات انجام میشه.

با توجه به ویژگی های اشاره شده اولین ارزدیجیتال بنام بیتکوین در سال 2009 توسط فردی ناشناس بنام ساتوشی ناکاموتو بر پایه شبکه بلاک چین راه اندازی شد. افراد زیادی در طی این سال ادعا کردن که خالق این ارزدیجیتال محبوب هستن ولی همچنان در این 11 سال کسی که بتونه ثابت کنه اقای ساتوشی ناکاموتو هست نبوده و هویت او تاکنون نامشخص مونده. یکی از هدف های راه اندازی بیتکوین حذف واسطه و رابط در مبادلات مالی بود که تقریبا در این مورد موفق شده و هدف بعدی این ارزدیجیتال محبوب کاهش هزینه های کمسیون است. بیتکوین تقریبا هدف های خود را عملی کرده و در طول سال ها به با ارزش ترین و پر طرفدار ترین ارز دیجیتال تبدیل شده است.
برای نگهداری ارز های دیجیتال از سیستم ها و کیف پول های دیجیتالی باید استفاده کرد. این کیف پول ها هم در قالب اپلیکیشن به موبایل نصب شده و قابل استفاده هستن و هم نسخه های دسک تاپی برای نصب در سیستم کامپیوتر و لپ تاپ و همچنین به صورت سخت افزاری در دسترس کاربران هستن. کیف پولهای دیجیتالی باید از امنیت بالایی برخوردار باشن.

سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال 

در پاسخ به سوال سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟ باید گفت که بازار ارزدیجیتال یکی از بازار های مالی مناسب برای سرمایه گذاری هست. این بازار پر نوسان و پر سود کاربران و سرمایه گذاران زیادی به طرف خودش کشیده. برای سرمایه گذاری در این بازار ها باید با آگاهی کامل و با آموزش صحیح  وارد شد. همانطور که از اسمش مشخصه این بازار به خرید و فروش ارز دیجیتال می پردازه. همانطور که گفتیم اولین ارز دیجیتال در سال 2009 به وجود امده و بعد از آن هم ارزهای دیگری هم معرفی شدن که به هر ارزی که بعد از بیتکوین راه اندازی شده باشه الت کوین گفته میشه. در طی این 11 سال که از اختراع اولین ارز دیجیتال گذشته هست حدود 19 هزار ارز دیجیتال دیگر راه اندازی شده که هر کدام از این ارزهای ویژگی ها و هدف های مشخصی برای اینده خود دارن.

هر معامله گری باید قبل از سرمایه گذاری در این بازار باید در مرحله اول بطور حرفه ای اموزش دیده و مهارت معامله گری را بلد باشه. در مرحله دوم هم باید با مطالعه و بررسی وایت پیپر یک ارزدیجیتال به هدف هایی که داره و میزان حجم معاملاتی که داره دست یافت تا با خیال اسوده سرمایه گذاری کرد. البته هیچ سود یا ضرری در این بازار ها تضمین شده نیست و ممکن هست یک ارزدیجیتال هم با پشتوانه قوی شکست بخوره و پروژه از بین بره. این بازار ها ریسک بالایی داشته و برای سرمایه گذاری در آن باید از دارایی مازاد استفاده کرد تا در صورت ضرر کردن مشکلی پیش نیاد.

روش سرمایه گذاری هولد کردن

روش سرمایه گذاری هولد کردن

یکی از انواع سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال روش هولد کردن یا نگهداری ارزدیجیتال برای مدت طولانی هست. با توجه به اینکه این بازار ها در کوتاه مدت نوسانات زیادی داره اما در حالت کلی روند در بلند مدت صعودی هست. افرادی هستن از ابتدا با هدف سرمایه گذاری بلند مدت به این بازار ها قدم میزارن ولی افرادی هستن که دوست دارن در این بازار ها فعالیت کنن و وقت کافی برای اموزش دیدن و فعالیت در این بازار را ندارن و چاره جز اینکه یک ارزدیجیتال را خریداری کرده و برای بلند مدت نگهداری کنن.

روش هولد کردن در صورت انتخاب درست ارزدیجیتالی که روی آن سرمایه گذاری کردین مطمئنا با سود همراه خواهد بود. بیتکوین اولین ارزدیجیتال جهان ابتدا در هنگام راه اندازی پروژه ارزش چندانی نداشت و در طی سال ها نوسانات زیادی هم احساس کرده ولی در حالت کلی ارزش آن نسبت به ابتدای راه حدود 50000 درصد رشد داشته که افزایش قابل توجهی هست و قطعا افرادی که در ابتدای راه اندازی این ارز را خریداری و هولدر ازر دیجیتال بودن، سود خوبی بدست اوردن.

البته این نقطه را هم باید در نظر گرفت که انتخاب ارزدیجیتالی که بتوان روی آن برای بلند مدت سرمایه گذاری کرد کار ساده ای نیست و نیاز به مهارت و دانش کافی در این حوزه هست. در ابتدا باید ارزدیجیتال از ریشه بررسی بشه تا بعد از اینکه سرمایه گذاران و توسعه دهندگان آن مشخص شد به هدف ها و برنامه هایی که برای اینده داره نگاهی بندازیم. بعد از بررسی این پارامتر ها با نظر شخصی اقدام به سرمایه گذاری کنین.

روش سرمایه گذاری استیکینگ

روش سرمایه گذاری استیکینگ

استیک کردن یا استیکینگ یکی از روش های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال هست. استیکینگ به معنی دریافت سود در برابر نگهداری یک ارز دیجیتال در کیف پول یا صرافی بوده و با توجه به نوع ارزدیجیتال و پلتفرم سرمایه گذاری میزان سود پرداختی متفاوت هست. در واقع ذخیره و نگهداری ارزدیجیتال در ولت ها و صرافی ها به منظور پشتیبانی و افزایش امنیت شبکه بلاک چین هست.

عمل کرد استیکینگ به صورتی است که به کاربران اجازه میده تا بلاک های جدید رو تایید کنند و بلوک های جدید ایجاد کنن. انتخاب کاربران بر اساس معیار های مختلفی انجام میشه که یکی از این معیار ها تعداد کوین های ذخیره شده در شبکه هست. هرچه تعداد کوین هایی که به عنوان سرمایه گذاشته شده بیشتر باشد اعتبار آن کاربر در شبکه بیشتر است. و میتونه بلاک های زیادی را تایید کنه در نتیجه با افزایش تعداد بلاک های تاییدی، پاداش کاربر هم افزایش پیدا میکنه. کارشناسان ارزهای دیجیتال معتقدن، این الگوریتم باعث افزایش مقیاس پذیری شبکه بلاک چین شده و در پردازش تراکنش ها تاثیر خوبی دارد.

همانطور که گفتیم برای استیک کردن یک ارردیجیتال میتونین از یک کیف پول دیجیتالی و یا صرافی مطمئن استفاده کرد. یکی از بهترین کیف پولها برای استیک کردن ارزدیجیتال کیف پول تراست هست که هم از نظر امینت بهترین بوده و هم پلتفرمی داره که میتونین ارزدیجیتال خود را استیک کرده و سود دریافت کنین. میزان این سود هم با توجه به نوع ارزدیجیتال متفاوت هست.

انواع استیکینگ ارزدیجیتال

فرایند استیک کردن چند روش مختلف داره که هرکدام برای خود ویژگی های مشخصی داشته و بسته به پلتفرم که قرار است استیکینگ را انجام بدیم میزان سود، زمان قفل شدن و امنیت آن متفاوت هست که در ادامه با این روش ها اشنا میشین.

استیکینگ قفل شده(Locked Staking) 

استیکینگ قفل شده(Locked Staking)

این روش استیک کردن در صرافی ها انجام میشه و با نگهداشتن ارزدیجیتال در والت صرافی ها با هدف پشتیبانی از شبکه بلاک چین سود پرداخت میکنه. تا زمانی که ارزدیجیتال در صرافی قفل باشد سود واریز میشه و به محض برداشت دارایی از والت صرافی سود قطع میشه. مدت زمان قفل و میزان سود به نوع ازدیجیتال بستگی داره و همه ارزهای دیجیتال شرایط یکسانی ندارن. یکی از صرافی هایی که در فرایند استیکینگ بهتر عمل میکنه صرافی بایننس هست.

استیکینگ سرد(Cold Staking) 

استینگ سرد هم از زیرشاخه های استیکینگ قفل شده است با این تفاوت که در این روش دارایی دیجیتالی ما در یک کیف پول سرد استیک میشه. منظور از کیف پول سرد این هست که این کیف پول به اینترنت دسترسی نداشته و مانند کیف پول های سخت افزاری عمل میکنه و دارایی ما در این پول ذخیره شده و سود پرداخت میشه. این روش یکی از ایمن ترین روش های استیک کردن هست.

استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

این روش هم تقریبا شبیه به استیکینگ قفل شده است ولی با این تفاوت که در یک کیف پول نرم افزاری نگهداری میشه و نیاز به قفل شدن سرمایه در کیف پول رو نداره. هدف این کیف ها برای پشتیبانی عملیات شبکه ای بلاک چین است. یکی دیگر از ویژگی های این روش استیکینگ، اینه که با سرمایه ای که استیک کردین میتونین ترید هم انجام بدین ولی سود این روش نسبت به روش استیکینگ قفل شده کمتر هست و صرافی بایننس از این روش استیکینگ پشتیبانی میکنه.

مزایا و معایب استیکینگ ارزدیجیتال

مزایا استیک کردن ارزدیجیتال

کمک به افزایش امینت شبکه
بدون نیاز به تجهیزات
راحت و با رابط کاربری قابل فهم برای همه
سرمایه گذاری با سرمایه کم

معایب استیک کردن ارزدیجیتال

قفل شدن دارایی برای مدت مشخص
امکان ریزش قیمتی ارزهای دیجیتال
نبود پیش بینی دقیق از روند و نوسانات
زمان طولانی برای وایز سود

کلام اخر

بازار های ارزدیجیتال پر از سود و فرصت برای کسب درامد هست. برای فعالیت در این بازار تنها باید اموزش دید و مهارت معامله گری را یاد گرفت تا بشه در این بازار پر نوسان بیشترین سود ها رو کسب کرد. ما در مقاله انواع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال چیست هم سعی کردیم روش های سرمایه گذاری را با زبان ساده توضیح بدیم که برای همه قابل فهم باشه امیدواریم با آموزش های کامل و با مطالعه این مقاله بتونین در این بازار فعالیت کرده و سود کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد انواع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال چیست

در مورد انواع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال چیست نظر دهید
سوال امنیتی :1+91 = ?