آشنایی با بلاک چین و مفاهیم آن

  • 07:02 1403-02-29
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی با بلاک چین و مفاهیم آن؛ شبکه ای رمزنگاری شده که تمامی تراکنش های ارز دیجیتال در بستر این شبکه انجام می شود! اگر در بازار رمز ارزها فعالیت کرده باشید، احتمالا با فناوری بلاک چین آشنایی دارید و با این تعریف روبرو شده اید که بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و عمومی است.
بهتر است بدانید، آشنایی با فناوری بلاک چین و مفاهیم اساسی آن، لازمه شروع فعالیت در بازار رمز ارزهاست. کاربرد بلاک چین در زمان شروع فعالیت خود، به ایجاد شبکه های غیرمتمرکز و توزیع شده محدود می شد. ولی با گذشت زمان و پی بردن به قابلیت های بیشتر بلاک چین، کاربردهای این فناوری نیز بیشتر شد. اگر آموزش ارز دیجیتال و یا روش های دریافت سیگنال ارز دیجیتال را فرا گرفته باشید، قطعا با مفاهیم بلاک چین نیز آشنا هستید. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بلاک چین Blockchain برای شما ارائه کنیم، به بررسی مفاهیم پایه بلاک چین بپردازیم و کاربردهای بلاک چین را مورد بررسی قرار دهیم.

منظور از بلاک چین چیست؟

احتمالا این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از بلاک چین چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که بلاک چین Blockchain یکی از فناوری های مهم و کاربردی در بازار ارز دیجیتال است که شما می توانید با استفاده از این فناوری تراکنش ها و مبادلات متعددی انجام دهید. به طور کلی، بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی است که به شکل زنجیره ای ایجاد شده است. هر بلاک از این زنجیره مسئول ذخیره سازی نوعی از اطلاعات و داده ها است. بیشتر ارزهای دیجیتال در بستر شبکه بلاک چین ایجاد شده اند.

آشنایی با بلاک چین و مفاهیم آن

نکته قابل توجه این است که تکنولوژي بلاک چین که یک فناوری ارز دیجیتال است، از رمزنگاری به منظور افزایش امنیت در معاملات رمز ارزها و حتی تراکنش ها استفاده می کند. مرکز داده ای که شبکه های بلاک چینی در آن قرار گرفته اند، کاملا غیرمتمرکز بوده و در سراسر دنیا توزیع شده اند. به محل نگه داری و حفظ اطلاعات بلاک چین ها، دفتر کل توزیع شده گفته می شود که برای تمام افراد حاضر در شبکه قابل دسترسی است.
جالب است بدانید، بلاک چین(Blockchain) ویژگی های منحصر به فرد و قوانین مشخصی درباره نحوه اضافی شدن دیتا دارد. هیچ کسی نمی تواند اطلاعات را بعد از ذخیره سازی در بلاک چین تغییر دهد که این مسئله باعث شده تا بلاک چین به یکی از بسترهای مناسب برای ساخت ارزهای دیجیتال تبدیل شود. بلاک چین قبل از پیدایش بیت کوین(Bitcoin) نیز وجود دارد، ولی با ظهور بیت کوین، کاربردهای این فناوری روز به روز بیشتر شد. توجه داشته باشید که طراحی بلاک چین طبق رمزنگاری تعریف شده است.

بررسی مفاهیم پایه بلاک چین

آشنایی با بلاک چین و مفاهیم آن

همانطور که گفته شد، بلاک چین به شبکه های گفته می شود که با استفاده از فناوری های غیرمتمرکز و رمزنگاری، تاریخچه تمام تراکنش های انجام شده با دارایی های دیجیتال مانند بیت کوین را در یک دفتر توزیع شده ذخیره می کند. این فناوری شامل مفاهیم پایه ای است که شما باید با این مفاهیم نیز آشنا شوید تا بتوانید عملکرد بلاک چین را یاد بگیرید. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی مفاهیم پایه بلاک چین بپردازیم:
بلاک(Block): یکی از مفاهیم اساسی در بلاک چین، بلاک یا Block است. بهتر است بدانید، بلاک چین دارای تعداد زیادی بلاک است که هر کدام از این بلاک ها اطلاعات و جزئیات مربوط به تراکنش ارز دیجیتال را به صورت دائمی و غیرقابل تغییر ثبت می کنند.
رمزنگاری: رمزنگاری نیز یکی دیگر از مفاهیم پایه در بلاک چین است. رمزنگاری به روشی گفته می شود که به منظور محافظت از اطلاعات و داده ها از طریق کدها انجام می شود. به این ترتیب، تنها افرادی می توانند این اطلاعات و جزئیات را مشاهده کنند که به آنها دسترسی دارند.
قرارداد هوشمند: قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت نیز یکی دیگر از اصطلاحات مهم و کاربردی در بلاک چین است که نقش مهمی را در این فناوری ایفا می کند. توجه داشته باشید که این قراردادها به شکل سازمان یافته عمل کرده و امنیت بالایی را برای داده ها و اطلاعات فراهم می کنند. قرارداد هوشمند به پروتکل های رایانه ای گفته می شود که در یک بلاک چین ذخیره می شوند.
توکن(Token): توکن نیز یکی دیگر از مفاهیم رایج در بلاک چین است. توکن ها نمادی از دارایی ها هستند که پروژه های مبتنی بر بلاک چین آنها را توسعه می دهند. با وجود اینکه توکن ها سازگاری عمیقی با ارزهای دیجیتال آن شبکه دارند، ولی در دسته کاملا متفاوتی از مفهوم دارایی های دیجیتال قرار می گیرند. توکن ها برخلاف کوین ها بلاک چین اختصاصی خودشان را ندارند.
رمز ارز: یکی دیگر از مفاهیم پایه در بلاک چین، رمز ارز است. رمز ارز به پول های الکترونیکی گفته می شود که به عنوان اطلاعات رمزنگاری شده وجود دارند و تحت نظارت هیچ موسسه یا نهادی فعالیت نمی کنند. رمزنگاری برای تنظیم، ایجاد و انتقال ارز از ریاضیات پیچیده استفاده می کند. از جمله رمز ارزهای مهم و کاربردی می توان به بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و.... اشاره کرد.
کلید عمومی و کلید خصوصی: یکی دیگر از مفاهیم بلاک چین، کلید عمومی و کلید خصوصی است. کاربران برای انجام تراکنش ها در بلاک چین باید با برنامه ای با اسم کیف پول یا Wallet کار کنند. بلاک چین یک کیف پول اختصاصی به اسم کیف پول بلاک چین دارد. هر کدام از کیف پول ها دارای دو کلید رمزنگاری منحصر به فرد کلید عمومی و کلید خصوصی هستند.

بلاک چین چه کاربردهایی دارد؟

آشنایی با بلاک چین و مفاهیم آن

توجه داشته باشید که بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده بزرگ است که اطلاعات و جزئیات تراکنش های همتا به همتا به طور کاملا دقیق در آن ذخیره و نگهداری می شوند. این فناوری کاربردهای زیادی در حوزه های مختلف دارد. بهتر است با این کاربردها آشنا شوید تا شما نیز بتوانید از بلاک چین استفاده کنید. کاربردهای بلاک چین به شرح زیر است:

•    پرداخت ها بین المللی

جابجایی پول در سطح بین المللی با سیستم بانکداری سنتی مشکلات و چالش های زیادی به همراه دارد. به دلیل وجود شبکه پیچیده ای از واسطه ها، استفاده از سیستم بانکی سنتی، انتقال پول با هزینه بالا و سرعت پایین انجام می شود، ولی ارزهای دیجیتال و بلاک چین این واسطه ها را از بین می برد و امکان انتقال پول را به شکل سریع و راحت به سراسر دنیا فراهم می کند. تعداد زیادی از پروژه های بلاک چینی از این فناوری برای انجام تراکنش های کم هزینه و سریع استفاده می کنند.

•    بازی های کامپیوتری

یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین، ساخت بازی های کامپیوتری است. در اکثر بازی های کامپیوتری کاربران باید قوانین توسعه دهنده بازی را قبول کرده و آن را اجرا کنند. همچنین امکان اعمال تغییر در بسیاری از این بازی ها وجود ندارد. فناوری بلاک چین می تواند در زمینه تمرکززدایی از مالکیت، مدیریت و مراقبت از بازی ها مناسب باشد. با استفاده از قابلیت های بلاک چین، بازی ها در بلند مدت می توانند پایدار بمانند. همچنین با وجود بلاک چین، اقلام و دارایی های درون بازی می توانند ارزش پیدا کنند.

•    بهداشت و درمان

فناوری بلاک چین می تواند در زمینه بهداشت و درمان نیز مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید که ذخیره سازی امن داده ها و اطلاعات پزشکی برای هر سیستم بهداشت و درمان مهم و ضروری است. اتکای سیستم درمان به سرورهای متمرکز آن را در موقعیت خاص و خطرناکی قرار می دهد و امنیت و شفافیت بلاک چین می تواند پروتکلی مناسب و کاربردی را برای ذخیره و ثبت داده های پزشکی فراهم کند. به این ترتیب، افراد با داشتن اطلاعات درمانی خود در بلاک چین می توانند اطلاعات پزشکی خودشان را با هر مرکز درمانی به اشتراک بگذارند.

•    امور خیریه

یکی دیگر از موارد استفاده از بلاک چین، استفاده از آن در امور خیریه است. موسسه های خیریه معمولا با مشکلاتی در نحوه ذخیره وجوه خیریه مواجه می شوند. مهم تر از آن، ردیابی دقیق مقصد نهایی وجوه انتقال یافته از این سازمان کار سخت و دشواری است. این مسئله باعث می شود تا تعداد زیادی از افراد از این موسسه ها حمایت نکنند. رمزنگاری انسان دوستانه اصطلاحی است که از بلاک چین برای دور زدن این محدودیت ها استفاده می شود.

جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بلاک چین Blockchain برای شما ارائه کنیم، به بررسی مفاهیم پایه بلاک چین بپردازیم و کاربردهای بلاک چین را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفته شد، بلاک چین یکی از فناوری های مهم و کاربردی در بازار ارز دیجیتال است که با پیدایش بیت کوین، به کاربردهای آن روز به روز اضافی شد. بلاک چین شامل مفاهیم و اصطلاحات زیادی است که از جمله از آنها می توان به بلاک، رمزنگاری، بیت کوین، کلید عمومی و خصوصی و.... اشاره کرد.
منبع مقاله(https://www.investopedia.com/terms/b/blockchain.asp)
 


نظرات کاربران در مورد آشنایی با بلاک چین و مفاهیم آن

در مورد آشنایی با بلاک چین و مفاهیم آن نظر دهید
سوال امنیتی :4+55 = ?