اجرای چارچوب نظارتی جدید ماینینگ در ایران

اجرای چارچوب نظارتی جدید ماینینگ در ایران
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق گزارش تهران تایمز، دولت ایران صدور مجوز برای ماینرهای دیجیتال را تحت چارچوب نظارتی جدید جامع و مفصل مجلس که هفته گذشته تصویب شد، آغاز کرده است. مقامات قبلا برای تعدادی از نهادهای ماینینگ دیجیتال مجوز صادر کرده بودند اما به دلیل مصرف برق و مشکلات استخراج غیرقانونی این فرآیند را متوقف نموده اند.

مجلس جمهوری اسلامی ایران با مشارک اعضای دولت در جلسه هفته گذشته مجموعه ‌ای از مقررات را تصویب کردند که شامل نحوه استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بوده است. بدین ترتیب؛ رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران پس از نهایی شدن مقررات مجلس اظهار داشت که وزارت صمت صدور مجوز ماینینگ را از سر گرفته و نهادهای ماینینگ دیجیتال می توانند برای دریافت مجوز به سامانه الکترونیکی این وزارتخانه مراجعه نمایند. به گفته وی؛ نهاد های استخراج دیجیتال نیاز به دریافت دو مجوز مکمل تاسیس و عملیات خواهند داشت  و شرکت های ماینینگ تنها با دریافت یک مجوز قادر به ادامه روند استخراج نخواهند بود.

محسن رضایی صدرآبادی، دبیر کارگروه ارزهای دیجیتال دولت نیز با به اشتراک گذاشتن برخی جزئیات چارچوب نظارتی دیجیتال اظهار داشت که مراکز ماینینگ از این پس می توانند با دریافت مجوز از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه واردات استفاده نمایند. وی با بیان اینکه وزارت صمت مسئولیت صدور مجوز برای ماینرهای دیجیتال را بر عهده دارد، افزود: چارچوب نظارتی جدید علاوه بر مقررات عملیات استخراج شامل قوانینی در خصوص استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نیز می باشد. دبیر کارگروه ارزهای دیجیتال دولت همچنین معتقد است با وجود اینکه دولت تصمیم گرفته است بانک مرکزی را به عنوان رگولاتور اصلی ارزهای دیجیتال معرفی کند، با این حال، مقررات ارزهای دیجیتال باید چند بعدی بوده و چندین ناظر داشته باشد.

ماینینگ ارزهای دیجیتال در ایران

در سال 2019، بانک مرکزی ایران تجارت ارزهای دیجیتال را در داخل کشور ممنوع کرد. با این حال، دولت استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان یک صنعت قانونی نمود و با ایجاد یک چارچوب قانونی ماینرها را ملزم به دریافت مجوز، شناساندن هویت به دولت، پرداخت تعرفه بالای برق و فروش مستقیم بیت‌ کوین ‌های استخراج شده به دولت کرد. در ماه جولای سال جاری نیز ایران با اصلاح مقررات دسترسی ماینرها به انرژی تجدیدپذیر را فراهم نمود.

در دسامبر سال گذشته، دولت ایران به ماینرهای مجاز دیجیتال دستور داد به دلیل مشکلات زیر ساختی برق فعالیت خود را موقتا متوقف کنند. پس از آن، شرکت ملی برق در ماه می ممنوعیت 4 ماهه استخراج ارزهای دیجیتال را اعلام کرد، اما در اواسط سپتامبر این ممنوعیت را لغو نمود.

ایران تا کنون بیش از 1000 مجوز استخراج ارز دیجیتال را تحت چارچوب قانونی قبلی صادر کرده و به گفته وزارت اطلاعات کشور در ماه می سال جاری نیز بیش از 6914 مزرعه بیت کوین غیرقانونی تعطیل شده اند.
 

تگ ها