مزرعه بیت کوین چیست؟ (آشنایی با 5 مزرعه ارز دیجیتال برتر در جهان)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مزرعه بیت کوین چیست؟ (آشنایی با 5 مزرعه ارز دیجیتال برتر در جهان)"


  • 15:01 1403-01-08
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

مزرعه بیت کوین یا فارم Bitcoin یکی از پرسود ترین روش های کسب درآمد از دنیای رمز ارزها میباشد. در صورتی که با صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال آشنا باشید، به خوبی میدانید که اینکار با استفاده از دستگاه های ماینر یا استخراج انجام میشود. شاید با شنیدن اسم مزرعه کمی تعجب کنید و یاد کشاورزی بیفتید؛ اما مزرعه ارز دیجیتال بسیار متفاوت تر از چیزیه که الان تو ذهنتون متصور شدین.
در صورتی که قصد آشنایی با مزارع استخراج ارزهای دیجیتال رو دارین و در مورد نحوه و هزینه راه اندازی مزرعه بیت کوین در ایران کنجکاو هستین، بهتره این مقاله رو به هیچ عنوان از دست ندین؛ چرا که قصد داریم به طور کامل درمورد تمامی این مسائل صحبت کنیم. همچنین در همین مطلب شما رو با 5 مزرعه ارز دیجیتال معروف در جهان آشنا میکنیم تا با ابعاد این حوزه رو بهتر درک کنید.

 مزرعه بیت کوین

مزرعه ارز دیجیتال چیست؟

مزرعه ارز دیجیتال یا فارم ارز دیجیتال (Mining Farm) اصطلاحا به محلی گفته میشه که تعدادی دستگاه ماینر در کدام هم قرار گرفتن و مشغول استخراج ارزهای دیجیتال هستن. ماینر ها با اتصال به یک استخر استخراج ارز دیجیتال، با توجه به قدرت پردازشی که دارن، رمز ارز ماین میکنن. همونطور که در مقالات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال بارها اشاره کردیم، میزان رمز ارزی که استخراج میشود به تعداد و قدرت دستگاه ها بستگی دارد.

در واقع افرادی که میخواهند به شکل حرفه ای وارد دنیای استخراج کریپتو کارنسی ها بشن، دست به احداث مزارع استخراج میزنن. با توجه به تعداد دستگاه های بسیار زیادی که در این مراکز وجود داره، درآمد مزرعه بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیز در مقایسه با ریگ های دست ساز و خانگی بیشتر است. از طرف دیگه بیشتر مالکان مزارع استخراج ارزهای دیجیتال، جزو نهنگ های بازار محسوب میشن و دارایی های دیجیتالی زیادی رو دارن.

مزرعه بیت کوین چیست؟

هر دستگاه استخراج ارز دیجیتال، فقط توانایی ماین تعدادی از رمز ارزها رو داره و نمیتونیم انتظار داشته باشیم که همه ی ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتو کارنسی ها رو استخراج کنه. به همین دلیل یک فارم یا مزرعه ارز دیجیتال به شکل اختصاصی قادر به ماین یک ارز است. به مراکزی که به شکل تخصصی به استخراج بیت کوین Bitcoin مشغول هستن، مزرعه بیت کوین گفته میشه.

مزرعه بیت کوین

با توجه به اینکه بیت کوین برترین ارز دیجیتال جهان است وبیشترین محبوبیت رو بین فعالان این حوزه داره، استخراج این رمز ارز نیز با استقبال زیادی همراه بوده. البته نباید فراموش کرد که برای تاسیس یک فارم بیت کوین، علاوه بر دانش فنی بسیار بالا، به یک سرمایه قابل توجه هم نیاز خواهیم داشت. در ادامه تعدادی از ابزار های مورد نیاز برای راه اندازی مزرعه بیت کوین در ایران رو بهتون معرفی میکنیم.

ابزار های مورد نیاز در مزرعه Bitcoin

•    دستگاه های اسیک (Asic)

برای داشتن یک مزرعه بیت کوین، قبل از هر چیزی به یک زیر ساخت مناسب و دستگاه های پر قدرت نیاز داریم. به دستگاه های تخصصی که برای استخراج BTC کاربرد دارن، اصطلاحا اسیک یا ASIC گفته میشه. توجه داشته باشین که از این دستگاه ها تنها میتوان برای استخراج بیت کوین استفاده کنیم. مهمترین ویژگی این دستگاه ها اینه که از سخت افزار بسیارقدرتمندی برخوردارن که میتونه عملیات های پیچیده محاسباتی مربوط به بلاک چین بیت کوین رو در کمترین زمان ممکن انجام بده.

•   یک سیستم کامپیوتری مجهز 

برای اینکه بتونین دستگاه های اسیک مزرعه بیت کوین خودتون رو به اینترنت و استخر های استخراج متصل کنین، به یک سیستم کامپیوتری مجهز احتیاج دارین. توجه داشته باشین که سیستم مورد نظر باید مجهز به قطعات سخت افزاری پر قدرتی باشه.

•    اینترنت پر سرعت

یکی دیگه از نیاز های اساسی هر فارم استخراج ارز دیجیتال، اینترنت پرسرعت میباشد. مزرعه شما باید همواره به شبکه بلاک چین متصل باشد و هر گونه قطعی یا اختلال در سیستم میتواند یک مشکل بزرگ و اساسی را در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال به وجود آورد.

•    کیف پول بیت کوین

کیف پول ارز دیجیتال یک حساب اختصاصی برای رمز ارزها است که امکان واریز و برداشت به آن وجود دارد. بعد از اینکه فارم خودتان را راه اندازی کردید و فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال آغاز شد، به یک حساب امن برای ذخیره دارایی های دیجیتالی خود احتیاج خواهید داشت. انواع مختلف کیف پول ارز دیجیتال که میتوانید در مزرعه BTC مورد استفاده قرار دهید شامل: کیف پول های نرم افزاری، سخت افزاری و تحت وب هستند؛ پیشنهاد ما اینه که با بررسی نیاز های خود و انواع ویژگی و قابلیت های هر کدام، بهترین کیف پول برای مجموعه خود را انتخاب کنید.

•    نرم افزار استخراج بیت کوین

برای اتصال دستگاه های ASIC به سیستمک کامپیوتری خود، به یک نرم افزار مخصوص نیاز خواهید داشت. این نرم افزار بر روی کامپیوتر مورد نظر نصب میشود. یکی دیگر از کاربرد های این نرم افزار اینه وظیفه پشتیبانی از دستگاه های ASIC رو بر عهده داره. توجه داشته باشین که بدون این نرم افزار امکان استخراج ارزهای دیجیتال وجود نداره.

•    پیوستن به یک استخر استخراج بیت کوین

استخر های استخراج به شکل مجموعه ای از بلاک چین هاست که ماینر ها و دستگاه های مختلف استخراج کننده بیت کوین به آن متصل شده اند. با عضویت در یکی از این استخر های استخراج، در واقع کل مجموعه خود را به اون استخر متصل کردین. در نتیجه شانس بیشتری برای کسب پاداش و درآمد خواهید داشت. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که میزان سود شما با توجه به نسبت مشارکتی که با کل استخر و سایر اعضا دارید، تعیین میشود.

شبکه بیت کوین

قبل از اینکه بخواید یک مزرعه بیت کوین احداث کنین، باید یک نکته بسیار مهم رو بهتون متذکر بشیم.
با افزایش محبوبیت استخراج، میزان سختی شبکه بیت کوین و پیچیدگی معادلات ریاضی هم افزایش پیدا میکنه. تا به الان بیش از 80 درصد از بیت کوین های جهان استخراج شدن. طبق محاسبات انجام شده عرضه کل بیت کوین در نهایت در سال 2140 به پایان میرسه. تا زمانی که همه ی بیت کوین های جهان استخراج میشن، میزان سختی شبکه نیز افزایش پیدا میکنه.
به عبارت دیگه هر قدر تعداد بیت کوین های باقی مونده برای استخراج کمتر باشه، محاسبات لازم پیچیده تر شده و در نتیجه فرآیند استخراج نیز زمان و انرژی بیشتری رو لازم خواهد داشت. همچنین بین 30 تا 60 درصد از سود حاصل از استخراج به هزینه های انرژی اختصاص داره. آمارها نشون میدن که برای حفظ کل زیرساخت های رایانه ای که با بیت کوین کار میکنن، به 30 رآکتور هسته ای با ظرفیت کامل نیاز داریم.
البته هیچ کدوم از این موارد نتونستن محبوبیت سرمایه گذاری در استخراج ارزهای دیجیتال رو کاهش بده؛ چرا که میزان درآمد از این حوزه همچنان بالاست و فقط از بخش کارمزد مربوط به تایید معاملات روزانه بیش از 20 میلیون دلار در روز درآمد برای ماینر ها حاصل میشه. در ادامه شما رو با 5 مزرعه استخراج ارز دیجیتال که معروفتر از بقیه هستن، آشنا میکنیم.

معروفترین مزارع استخراج ارز دیجیتال 

معروفترین مزارع استخراج ارز دیجیتال 

حالا که میدونین مزرعه ارز دیجیتال چیست؟، قبل از اینکه یک مزرعه بیت کوین در ایران راه اندازی کنید، بهتره که با برخی از نمونه های جهانی موفق این حوزه آشنا بشید و درک بهتری رو در این خصوص بدست بیارید. برای این منظور در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما رو به بازدید از 5 مزرعه معروف ببریم.

1.    مزرعه Giga Watt 

تاریخ راه اندازی: سال 2012
محل: ایالات متحده آمریکا، واشینگتن
نرخ هش ریت: 1.3 PH
قطعا پیش بینی آینده یک کار غیر ممکنه و هیچ کس نمی تونه در مورد آینده خود و کسب و کاری که داره پیش بینی دقیقی رو ارائه بده. یکی از اولین افرادی که به صنعت استخراج بیت کوین روی آورد، فردی به نام دیو کارلسون بود. کارلسون یا استفاده از یک GPU معمولی ماین ارزهای دیجیتال رو آغاز کرد و هم اکنون صاحب بزرگترین مزرعه استخراج رمز ارزها در آمریکای شمالی هستش.
این فرد یک متخصص نرم افزار و کارآفرین با بیش از 10 سال سابقه فعالیت بود که به خاطر مشکلات مالی که در شغل قبلی خود که در یکشرکت تبلیغاتی بود، تصمیم گرفت استخراج ارزهای دیجیتال رو آغاز کنه. کمپانی Mega Big Power مه بعد از مدتی نامش رو به Giga Watt تغییر داد، در زیرزمین خانه مسکونی کارلسون و در سال 2012 بنیانگذاری شد؛ اما در مدت زمان یکسال به یک تجارت چند میلیون دلاری تبدیل شد.
امروزه این فارم به یک انبار صنعتی قدیمی در ایالت واشینگتن منتقل شده. البته آدرس و محل دقیق اون مثل بقیه ی مزارعی که تو این مقاله معرفی میکنیم، دقیقا مشخص نیست و طبق ترجیح مالک فاش نشده است. با گسترش بیشتر شرکت کارلسون، میزان هزینه های عملیاتی این مجموعه نیز که شامل حقوق 15 کارمند آن است، بیش از 1 میلیون دلار تخمین زده شده.
همچنین جالبه بدونین که دیو کارلسون موفق شد سرمایه های بیشتری رو جذب کنه و تجهیزات استخراج منحصر به فرد خودش رو که به عنوان تراشه های Bitfury شناخته میشن رو به علاقه مندان و سایر افرادی که میخوان وارد این صنعت بشن، ارائه کرده.
تجارت کارلسون تا به امروز بسیار موفق عمل کرده که عوامل مختلفی در کسب این موفقیت تاثیر داشتن. یکی از مهمترین این عوامی رو میتونیم در قیمت پایین انرژی برق در ایالت واشنگتن بدونیم. در این ایالت برق با 0.0956 دلار در هر کیلو وات برای افراد و 0.0842 دلار در هر کیلو وات به مشاغل ارائه میشود.

2.    مزرعه Genesis Mining

راه اندازی: سال 2014
محل: ایسلند
نرخ هش ریت: 1000 گیگا هرتز

مزرعه بیت کوین

 یکی دیگر از مزارع بزرگ استخراج ارزهای دیجیتال، مزرعه Genesis Mining است. این کمپانی در ابتدا در کشور بوسنی و چین واقع شده بود، اما این روزها در کشور ایسلند و کانادا متمرکز شدن. دلیل چنین مهاجرتی رو میتونیم آب و هوای سرد و قیمت ارزان تر انرژی برق بدونیم که این کشور ها رو برای استخراج ارزهای دیجیتال جذاب تر کرده است.
تحلیلگران معتقدند که بزرگترین مصرف کننده انرژی برق در کشور ایسلند، مزارع استخراج ارز دیجیتال Genesis Mining هستن. البته میزان مصرف برق و سرمایه مربوط به یک استخرج مثل آدرس و موقعیت مکانی دقیق اون، توسط مالکین مخفی نگه داشته میشن. مزرعه جنسیس هم در این مورد بسیار محتاطانه عمل کرده و سیاست های امنیتی بسیار حساسی رو وضع کرده است.

3.    مزرعه استخراج دالیان (Dalian Mining Farm)

تاریخ راه اندازی: سال 2016
محل: دالیان چین
نرخ هش ریت: 360000 TH

چین یکی از بزرگترین تولید کننده های دستگاه های استخراج رمز ارزها هستن. کمپانی و کارخانه های بزرگی در حوزه تولید و ساخت کارت های گرافیک و دستگاه های ASIC در این کشور مستقر شدن. به همین دلیل هزینه خرید دستگاه در این کشور، تحویل ارزان و حتی رایگان تاسیسات و هزینه پایین تاسیس یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال، باعث جذب سرمایه گذاران و ماینر ها به این کشور شده است. همونطورکه در بخش مزرعه بیت کوین چیست؟ اشاره کردیم، دستگاه های استخراج مهمترین فاکتور در چنین مجموعه هایی هستن.
طبق آمار ها کشور های چین، تایوان، اوکراین و ونزوئلا کمترین قیمت رو برای انرژی برق دارن، به همین طبیعیه که مورد توجه ماینر ها قرار بگیرند. از طرفی دولت کشور چین به منظور تشویق تولید صنعتی ارزهای دیجیتال و کاهش هزینه های مزارع استخراج، قیمت برق رو برای صاحبان رسمی مزارع کاهش داده است؛ با این وجود هزینه ماهیانه برق مزرعه دالیان 1 میلیون و 170 هزار دلار برآورد شده است.
جمعیت کشور چین بسیار بالاست و این موضوع باعث بوجود آمدن یک فضای رقابتی شغلی در این کشورشده است و بیشتر شهر های این کشور نیز صنعتی هستن. نیروی کار فراوان، شهر های صنعتی و انرژي ارزان از مهمترین عوامل محبوبیت چین برای تاسیس فارم های ماینینگ هستن.
فرهنگ تولید صنعتی چین در مزارع استخراج هم پیاده سازی شده و تولید ارزهای دیجیتال بدون لحظه ای توقف انجام میشه. همچنین کارگران این مجموعه ها با پایه حقوقی نسبتا کم و در خوابگاه های نزدیک این مزارع زندگی میکنند.
مرکز دالیان یک مزرعه بسیار وسیع است و در سه طبقه با سیستم های تهویه هوایی مخصوصی طراحی شده اند. این مجموعه درحال حاضر بیش از 3 درصد از هش کل شبکه بیت کوین رو به خودش اختصاص داده است. البته در سایر مناطق چین هم مزارع استخراج بیت کوین و ارز دیجیتال وجود داره. برای مثال یک مزرعه در استان سیچوان تاسیس شده است که در نزدیکی یک نیروگاه برق آبی قرار گرفته. ظرفیت این مزرعه بیت کوین از سال 2016 تا به امروز 3 برابر شده و به 12 PH رسیده. 

4.    مزارع سوئیس

تاریخ راه اندازی: سال 2016
محل: کشور سوئیس، لینتال
نرخ هش ریت: ناشناخته
بزرگترین مزارع استخراج ارزهای دیجیتال سوئیس در یک دهکده کوچک به نام Linthal واقع شده که در قسمت شرقی این کشور قرار داره. صاحب اصلی این مزرعه گیدو رودلفی است که قبلا یک مزرعه در زوریخ رو مدیریت میکرد؛ اما چون معتقد بود که هزینه های عملیاتی و نگهداری آن بسیار بالاست، تصمیم به تغییر موقعیت مزرعه اش گرفت. تقریبا بعد از دو سال جستجو، بالاخره منطقه لینتال رو انتخاب کرد.
دلیل انتخاب این منطقه این بود که جذابترین قیمت برق را در کشور سوئیس ارائه میداد. مزرعه جدید رودلفی در ساختمان یک کارخانه قدیمی قرار داشت. این مجموعه بزرگترین مزرعه بیت کوین در کشور سوئیس محسوب میشه. البته این مزرعه در زمینه پردازنده های خنک کننده با مشکلاتی مواجه است.
جالبه بدونین که رودلفی معتقده جهان به خاطر دلیل های سیاسی به بیت کوین بیشتری نیاز داره. این فرد صاحبان امروز مزرعه ارزهای دیجیتال رو با اینترنت دهه 1990 مقایسه میکنه؛ یعنی همون دوره ای که بیشتر مردم با شک به اینترنت نگاه میکردن. در ادامه میتونین عکس مزرعه بیت کوین رودلفی رو مشاهده کنین.
 

مزرغه  استخراج بیت کوین

5.    مزارع روسیه

میزان استخراج در یک ماه: 600 بیت کوین
نرخ هش: 38 PH
روسیه جزو کشور هاییه که مناطق بزرگی از اون به استخراج ارزهای دیجیتال اختصاص پیدا کرده. فعالان این حوزه معتقدند که بزرگترین مرکز استخراج در نزدیکی شهر موسکو قرار داره، هر چند هیچ اطلاعاتی در مورد موقعیت دقیق اون ارائه نشده؛ البته پیش بینی شده که قدرت مزرعه مسکو به قدری زیاده که میتونه هر ماه 600  Bitcoin استخراج کنه.
این مقدار ارز توسط 3000 دستگاه اسیک AntminerS9 ASIC-miner، تولید میشه که بیش از 38 پتا هرتز در ثانیه قدرت دارند. برای خنک کردن این تعداد تجهیزات، از سیستم تهویه مدرن ایسلند استفاده میشه. به ادعای پلتفرم Slavorum.org: هزینه های مربوط به برق مصرفی این مجموعه در ماه بیش از 120 هزار دلار است.

کلام پایانی

روش های بسیار متنوعی برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال وجود داره که یکی از محبوب ترین اون ها، استخراج ارز دیجیتال و صنعت ماینینگ است. تو این مقاله سعی کردیم که مزرعه بیت کوین رو تعریف کنیم و در مورد 5 تا از بزرگترین مراکز استخراج ارزهای دیجیتال در سراسر جهان صحبت کنیم. مطمئنیم که بعد از مطالعه این مطلب با شنیدن فارم ارز دیجیتال یک عکس مزرعه بیت کوین در ذهنتون تداعی میشه.

در صورتی که شما هم مایل به تاسیس یک مزعه ارز دیجیتال در ایران هستید، باید قبل از هر چیزی بررسی کنید که هزینه راه اندازی مزرعه بیت کوین در ایران چقدر است؟ همچنین باید میزان درآمد مزرعه بیت کوین مورد نظرتون رو ارزیابی کنین تا از به صرفه بودن تاسیس اون مطمئن بشید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مزرعه بیت کوین چیست؟ (آشنایی با 5 مزرعه ارز دیجیتال برتر در جهان)

در مورد مزرعه بیت کوین چیست؟ (آشنایی با 5 مزرعه ارز دیجیتال برتر در جهان) نظر دهید
سوال امنیتی :9+40 = ?