امنیت اطلاعات با بلاک چین در مقابل تهدید هوش مصنوعی

امنیت اطلاعات با بلاک چین در مقابل تهدید هوش مصنوعی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

شکی نیست که هوش مصنوعی (AI) پتانسیل فوق العاده ای برای بهبود زندگی ما دارد. اما بسیاری از محققان، نویسندگان داستان های علمی تخیلی و فناوران، زنگ خطر را در مورد خطرات احتمالی هوش مصنوعی به صدا در آورده اند. دولت جو بایدن، در چن روز گذشته به‌روزرسانی یک طرح اولیه برای اصول هوش مصنوعی برای رسیدگی به امنیت داده‌ها، تبعیض الگوریتمی و سایر تهدیدها را مورد بررسی قرار داد تا خطرات احتمالی این حوزه بررسی شود. با هوش مصنوعی، امکان حملات جدید برای هکرها به وجود می‌آید. ترنس جکسون، مشاور ارشد امنیتی مایکروسافت در فوربس نوشت که «حمله‌کنندگان ممکن است انواع جدید و پیچیده بدافزار، طرح‌های فیشینگ و سایر خطرات سایبری را ایجاد کنند که می‌تواند از اقدامات حفاظتی متعارف جلوگیری کند.» بیمارستان ها و سازمان های مراقبت های بهداشتی معرض حملات بد افزار و نقض داده ها هستند. در زمینه امنیتی، هوش مصنوعی خطرات امنیتی جدیدی را در سراسر سازمان ها به وجود می آورد. فناوری بلاک چین می تواند خود را به عنوان راه حلی بلقوه برای این مشکل معرفی کند. استفاده از پتانسیل های هوش مصنوعی و در عین حال اجتناب از بدترین سناریوهای که ممکن است به خاطر سوء استفاده از این تکنولوژی اتفاق بیفتد نیازمند رویکردی متفاوت در زمینه امنیت است و فناوری بلاک چین این را فراهم می کند. 

حتی قبل از ChatGPT، سازمان‌ها به قابلیت‌های امنیت سایبری برای محافظت از داده‌های حساس خود نیاز داشتند. با گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در محیط کار، لازم است  بنیانگذاران، مدیران یا مدیران فناوری اطلاعات به طور جدی استفاده از فناوری بلاک چین را برای افزایش کارایی و حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات خود در نظر بگیرند. داده ها، برای اکثر سازمان ها، مهم ترین دارایی آنها به حساب می آید. ذخیره سازی داده ها به صورت غیرمتمرکز و غیرقابل تغییر در بستر بلاک چین تغییرات غیرمجاز یا دستکاری در مجموعه داده های مورد استفاده برای مدل های هوش مصنوعی مختلف که میتواند یک تهدید باشد را خنثی میکند. برنامه‌های بلاک چین همچنین می‌توانند هوش مصنوعی را از تولید محتوای غیر مجاز باز دارند. از آنجایی که مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی اغلب نیاز به ارسال اطلاعات امن برای یکدیگر دارند، پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین می‌توانند اشتراک‌گذاری امن بین سازمان‌ها را تسهیل کنند.

امنیت و شفافیت ذاتی بلاک چین حتی می تواند به مبارزه با جعلیات و سایر محتوای جعلی تولید شده توسط هوش مصنوعی از طریق ماهیت تغییرناپذیری کمک کند. اگرچه هیچ کس واقعاً نمی داند که ادغام کامل بلاک چین و هوش مصنوعی چگونه خواهد بود اما برخی از محصولات و فناوری های موجود وجود دارند که می توانند الگویی برای درک ارائه دهند. مقیاس پذیری و دسترسی رایانش ابری را همراه با در دسترس بودن داده های بزرگ در نظر بگیرید. این به طور قابل تصوری به کسب و کارهای صنعتی امکان می دهد تا از قابلیت های هوش مصنوعی بدون نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت های گران قیمت و پیچیده برای ساخت یک هوش مصنوعی استفاده کنند. منظور از این حرف این  است که هوش مصنوعی چیزی فراتر از جاروبرقی هوشمند و ChatGPT است. و بلاک چین آشکارا چیزی فراتر از بیت کوین و NFT است. همانطور که هوش مصنوعی در حال حاضر توسط سازمان‌ها از خدمات مشتری گرفته تا حسابداری و پزشکی از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد، فناوری بلاک چین هم در حال حاضر عملیات زنجیره تامین، تأیید هویت دیجیتال را ساده‌تر و امن تر کرده و حتی به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی اجازه می‌دهد تا دسترسی آسان‌تر بیمار به سوابق پزشکی را فراهم کنند.

تگ ها