انهدام و دستگیری گروه کلاهبرداری و پولشویی ارز دیجیتال در اسرائیل

انهدام و دستگیری گروه کلاهبرداری و پولشویی ارز دیجیتال در اسرائیل
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

پلیس اسرائیل سه مظنون را که گفته می شود میلیون ها یورو سرقت شده از خزانه داری فرانسه را از طریق تراکنش های ارزهای دیجیتال پولشویی کرده اند، بازداشت کرده است. این پول از کمک های بلاعوض دولت به مشاغل آسیب دیده از همه گیری کووید19 جمع آوری شده است.

طبق گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، این عملیات با تحقیقات مخفی گروه تحقیقاتی لاهاو 433، واحد ویژه مبارزه با جنایات کشور اسرائیل با موفقیت به پایان رسیده است. به گفته این نشریه، مقامات بر این باورند که افراد بازداشت شده از ارزهای دیجیتال مختلف برای شستشوی میلیون ‌ها یورو استفاده کرده‌ اند.

همچنین علاوه بر گروه تحقیقاتی لاهاو 433، واحد تحقیق یاهالوم اداره مالیات اسرائیل و بخش جرایم سایبری و جرایم بین ‌المللی دفتر دادستانی دولت نیز در این تحقیقات حضور فعال داشته اند. پلیس اسرائیل با همتایان فرانسوی خود و آژانس اتحادیه اروپا، یوروپل نیز همکاری نزدیک داشته است.

وجوه سرقت شده پس از دستگیری متهمان به کاربران فرانسوی بازگردانده شد و بازرسان اسرائیلی در ازای آن پاداش دریافت کرده اند. چندین مظنون دیگر نیز برای تحقیقات بیشتر بازجویی شده اند. بازرسان اسرائیلی در اوایل سال جاری کار روی این پرونده را آغاز کرده اند در حالی که بازرسان فرانسوی تحقیقات خود را از سال گذشته آغاز نموده اند.

روند سرقت و پولشویی کلاهبرداران اسرائیلی

کلاهبرداران اسرائیلی مقیم فرانسه از برنامه دولت برای حمایت از نهادهای تحت تاثیرات منفی همه‌ گیری کووید19 در سال‌ های 2020 و 2021 سوء استفاده کرده و با تاسیس شرکت ‌های ساختگی اقدام به دریافت وجوه از خزانه داری فرانسه کرده اند. بدین ترتیب کلاهبرداران طبق برنامه پیش رفته و به جای انتقال وجوه به حساب مشاغل آسیب دیده از تعطیلی و قرنطینه چند ماهه وجوه دریافتی را به حسابهای خود منتقل کرده اند.

طبق اظهارات مقامات فرانسوی، سرعت توزیع و ارسال کمک های فوری برای مشاغل آسیب دیده مسئولان را از نظارت کافی بر عملکرد شرکت ها توزیع کننده غافل کرده است. 

کلاهبردان اسرائیلی متهم وجوه دریافتی را تبدیل به ارز دیجیتال کرده سپس از طریق پولشویی وجوه را به حساب های مختلف خود منتقل کرده اند. به گفته بازرس ارشد اسرائیلی؛ کلاهبردارن همچنین با استفاده از میکسر های ارز دیجیتال از جمله تورنادوکش سعی در مخفی کردن منبع اصلی وجوه داشته اند.

Tornado Cash یک میکسر ارز دیجیتال است که به مبهم کردن مبدا و مقصد تراکنش های ارزهای دیجیتال کمک می کند و ردیابی آنها را حتی برای مجریان قانونی سخت تر می کند. بدیت ترتیب با ارسال وجوه از طریق قرارداد هوشمند در بلاک چین اتریوم وجوه در مسیر انتقال میکس شده و سپس از آدرس دیگری برداشت می ‌شود.

مقامات پلیس فرانسوی و اسرائیلی از ارائه توضیحات بیشتر در خصوص نحوه عملکرد سیستم کلاهبرداری خودداری کرده و قول دادند پس از پایان تحقیقات جزئیات بیشتری را ارائه نمایند.
 

تگ ها