بازبینی قوانین مالیاتی ارز دیجیتال در ژاپن

بازبینی قوانین مالیاتی ارز دیجیتال در ژاپن
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق بیانیه رسمی دولت ژاپن، در چند ماه آینده و از آغاز سال 2023 بررسی قوانین مالیات برای شرکت های دیجیتال آغاز خواهد شد. آژانس خدمات مالی دولت ژاپن (FSA) و وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت (METI) ارزیابی مالیات شرکت ‌های ارز دیجیتال را برعهده خواهند داشت.

طبق توضیحات مقامات دولتی، مشاغلی که از ارزهای دیجیتال به منظور توسعه استارت ‌آپ‌ ها استفاده می کنند نیز مشمول قوانین مالیاتی خواهند بود. این ارزیابی همچنین بر روی استارت ‌آپ ‌های دیجیتالی متمرکز خواهد بود که با ارائه توکن ‌و جمع ‌آوری سرمایه ایجاد شغل می کنند.

به گفته رگولاتورها، ارزیابی جدید سود شرکت ‌هایی دیجیتال را بیش از سود دولتی در نظر خواهند گرفت، همچنین از آنجایی که تنظیم قوانین مربوط نباید مانع رشد استارت آپ ها شود و شرکت ها را از کار در داخل ژاپن منصرف نمایند در این ارزیابی سعی خواهد شد تا در راستای جلوگیری از خروج استعدادها قوانین مربوط تنظیم گردد.

قوانین مالیات ارزهای دیجیتال ژاپن

رئیس گروه توسعه دیجیتال Rakuten در خصوص قوانین کنونی مالیات دیجیتال اعلام کرده است که بدلیل قوانین سخت گیرانه ژاپن شرکت های دیجیتال خارجی به مکان ‌هایی مانند ژاپن نقل مکان نمی کنند و بسیاری از شرکت ‌های ارز دیجیتال داخلی نیز به دلیل مقررات متعادل تر و مساعد در کشورهایی مانند سنگاپور و امارات متحده عربی فعالیت می کنند. تایرا ماساکی، عضو مجلس نمایندگان و حزب لیبرال دموکرات و رئیس تیم پروژه وب 3 نیز از اظهارات وی حمایت کرده و نسبت به قوانین سخت گیرانه ژاپن انتقاد کرده است.

پیش از این در جولای 2022 نیز حامیان ارزهای دیجیتال از رئیس جمهور کشور خواسته اند که با کاهش مالیات ارزهای دیجیتال از خروج استعدادهای برتر دیجیتال جلوگیری نمایند. در حال حاضر، ژاپن 30 درصد مالیات بر ارزهای دیجیتال وضع کرده است و منتقدان معتقدند که این امر منجر به فرار مغزها خواهد شد. گروه‌ های منتقد خواستار اصلاح مالیاتی و کاهش نرخ مالیات بوده اند.

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن همچنین پیشنهاد تنظیم مقررات وب 3 را برای سازماندهی و هدایت بهتر صنعت جدید ارائه کرده است. یکی از بزرگ ‌ترین بانک ‌های کشور، بانک سومیتومو میتسویی نیز اخیرا از ورود به فضای NFT و وب 3 خبر داده است. بانک ‌های تراست ژاپن نیز تأییدیه‌ ای برای مدیریت دارایی های دیجیتال در اواخر امسال دریافت کرده اند.

متأسفانه ژاپن به عنوان درآمد متفرقه دولتی و تامین بخشی از بودجه کشور به بدترین شکل ممکن از ارزهای دیجیتال مالیات می گیرد. علاوه بر مالیات 30 درصدی بر سرمایه دیجیتال، مالیات مجزای 20 درصدی بر درآمدهای دیجیتال نیز به سخت تر کردن قوانین کمک کرده است. سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال ژاپنی در حال حاضر با مالیات تا سقف 55 درصد بر روی سرمایه گذاری های دیجیتال خود مواجه می باشند.
 

تگ ها