توقف معاملات موسسات مالی با دو فین تک نیجریه ای بدستور بانک مرکزی کنیا

توقف معاملات موسسات مالی با دو فین تک نیجریه ای بدستور بانک مرکزی کنیا
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بانک مرکزی کنیا،CBK  در نامه ‌ای خطاب به مدیران موسسات مالی، اعلام کرده است که موسسات مالی فعال در این کشور باید معاملات خود با دو فین ‌تک نیجریه ‌ای، فلاترویو و چیپرکش را متوقف نمایند. 24 ساعت پیش از اعلام دستور بانک مرکزی، پاتریک نجوروگ، رئیس بانک مرکزی کنیا و آژانس بازیابی دارایی،ARA در مصاحبه با رسانه محلی اظهار داشته اند که این دو نهاد مجوز فعالیت در کنیا را ندارند.

قبل از اعلام دستور بانک مرکزی کنیا، طبق حکم دادگاه عالی کنیا حساب ‌های بانکی Flutterwave برای بررسی و انجام تحقیقات در مورد فعالیت های غیرقانونی این شرکت مسدود شده است. حکم دادگاه متعاقباً به آژانس بازیابی دارایی کنیا، ARA اجازه داده است تا به بیش از 50 حساب بانکی با موجودی نزدیک به 60 میلیون دلار این شرکت دسترسی یافته و حساب های مذکور را مسدود نمایند.

شرکت فین ‌تک یا فن آوری مالی اصطلاح فراگیری است که به شرکت هایی که خدمات نرم ‌افزار، برنامه ‌های کاربردی تلفن همراه و خدمات فن آوری‌ هایی مالی سنتی یا ارزهای دیجیتال را ارائه می دهند، اشاره می کند.

اتهامات شرکت های فین تک نیجریه ای

همچنین براساس گزارشBitcoin.com ، آژانس بازیابی دارایی کنیا اظهار داشته است که شرکت فین تک فلاترویو به همراه دیگر شرکت فین تک نیجریه ای براساس ادعای خود شرکت، در فعالیت های پولشویی شرکت داشته است. با این حال، فلاترویو این اتهامات را رد کرده و اظهار داشته است سوابق خدمات شرکت این موضوع را رد خواهد کرد.

این فین ‌تک یونیکورن که در اوایل سال جاری 250 میلیون دلار سرمایه جمع ‌آوری کرده است، اظهار داشته است که بالاترین استانداردهای نظارتی را در عملیات های خود داراست. علاوه بر این، طبق بیانیه شرکت فین ‌تک فلاترویو؛ روش ‌ها و عملیات ضد پولشویی شرکت به طور منظم توسط یکی از چهار شرکت بزرگ حسابرسی انجام شده است.

با این حال، با وجود بیانیه فین تک فلاترویو، پاتریک نجوروگ، رئیس بانک مرکزی کنیا مجددا از مدیران عامل مؤسسات مالی کنیا درخواست کرده که از معامله با این دو شرکت فین تک خودداری نمایند، طبق تحقیقات آژانس بازیابی دارایی، ARA و بانک مرکزی کنیا شرکت فلاترویو در ارئه حواله های پولی و خدمات پرداخت بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت کرده است.

ضمناً در این نامه علاوه بر اطلاع رسانی از وضعیت مجوز فعالیت دو فین تک نیجریه ای، از مدیران عامل موسسات مالی کشور خواسته شده تا حداکثر ظرف مدت هفت روز تمام معاملات خود با این دو شرکت را متوقف کنند.

وضعیت معاملات ارزهای دیجیتال در کنیا

به طور خلاصه، ارزهای دیجیتال هنوز در کنیا تنظیم نشده اند و توسط دولت یا بانک مرکزی کنیا حمایت و به رسمیت شناخته نمی شوند. با این حال کنیا دارای 6 صرافی قابل اعتماد است که می توان در آنها ثبت نام کرد، که محبوب ترین آنها بایننس و کراکن می باشند که مجموعاً 96 میلیون کاربر فعال دارند. هر دو صرافی ارز دیجیتال به عنوان مبتدی پسند در نظر گرفته می شوند و روش های سپرده گذاری متعدد و انواع ارزهای دیجیتال را ارائه می نمایند.

تگ ها