فین تک(FinTech) چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "فین تک(FinTech) چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد؟"


  • 01:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

در مقاله فین تک چیست؟ سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد فناوری FinTech برای شما ارائه کنیم و انواع کاربردهای فین تک در بازارهای مالی رو برای شما مورد بررسی قرار می دیم. با توجه به اینکه قراره در این مقاله به بررسی فناوری فین تیک بپردازیم، بهتره ابتدا مقدمه ای در مورد بازار ارزهای دیجیتال و اصطلاحات رایج در این بازار داشته باشیم تا بتونین به راحتی مفهوم فناوری فین تک رو درک کنین.

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های اخیر داشت، سرمایه گذاران و معامله گران زیادی رو به سمت خودش جذب کرد. برخی از افراد به دلیل داشتن دانش و آگاهی لازم، سودهای زیادی به دست میارن و برخی نیز به دلیل اینکه اطلاعات کافی رو ندارن نمی تونن سودهای زیادی به دست بیارن و بعضی وقت ها نیز ممکنه ضرر کنند.

شاید شما نیز دوست داشته باشین تا وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و اقدام به خرید و سرمایه گذاری کنین، ولی باید قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری کنین، با اصطلاحات و مفاهیم موجود در این بازار اشنایی داشته باشین تا بتونین فعالیت درستی در این بازار انجام بدین.

همچنین بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی هست که نوپا هست و برای فعالیت در این بازار باید اطلاعات کافی رو در اختیار داشته باشیم. جالب اینجاست که بدونین وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال بدون داشتن دانش کافی، مثل این هست که در جایی تاریک قدم می زنین و ریسک های بزرگ و خطرات جبران ناپذیر مالی رو قبول می کنین. برای مطالعه بیشتر به مقاله اصطلاحات کاربردی در ارزدیجیتال مراجعه کنید.

همونطور که گفتیم، بازار ارزهای دیجیتال نیز یکی از بازارهای مالی هست که در چند سال اخیر مورد توجه سرمایه گذاران و معامله گران قرار گرفته. همچنین این بازار اصطلاحات و مفاهیم زیادی داره که باید برای اینکه بتونیم در این بازار فعالیت داشته باشیم، با این مفاهیم اشنا باشیم.

فین تک هم یکی از مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی هست که در مقاله فین تک چیست؟ اطلاعاتی در مورد فناوری FinTech برای شما ارائه می کنیم و انواع کاربردهای اون رو در بازارهای مالی رو برای شما بررسی می کنیم. همچنین شما کاربران عزیز می تونین با استفاده از صفحه آموزش ارزدیجیتال در سایت ارزسنج در دوره های آموزش غیر حضوری شرکت کند.

فناوری فین تک چیست؟

FinTeck

در پاسخ به سوال فناوری فین تک چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که فین تک اصطلاح و مفهومی هست که برای بررسی و توصیف فناوری های مالی مورد استفاده قرار می گیره. همچنین فین تک به فناوری گفته میشه که با هدف برطرف کردن و خودکارسازی ارائه و استفاده از خدمات مالی راه اندازی شده و روز به روز توسعه پیدا می کنه.

جالب اینجاست که بدونین فین تک در لایه های مرکزی سعی می کنه تا به پروژه ها، مالکان کسب و کارها و مشتری ها خدماتی مثل مدیریت بهتر عملیات رو فراهم کنه. به این ترتیب فناوری فین تک مورد استقبال خیلی از افراد قرار می گیره و محبوبیت زیادی به دست میاره.

به عبارت دیگه فناوری FinTech یا فناوری مالی تلاش می کنه تا خدمات مالی مثل انتقال، پرداخت و سایر خدمات بانکی و مالی رو توسط فناوری و ict برای کاربران فراهم کنه و در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار بگیره. به این ترتیب روز به روز به کاربردهای فین تک افزوده میشه و محبوبیت زیادی به دست میاره.

همچنین فناوری FinTeck به تعدادی از نرم افزارها و تکنولوژی هایی گفته میشه که هدف از راه اندازی این فناوری این هست که خدمات مالی و بانکی رو با سرعت و کیفیت بیشتر به کاربران بازارهای مالی فراهم کنه. نکته قابل توجه این هست که فین تک از دو کلمه مالی و تکنولوژی تشکیل شده و به معنی فناوری های مالی هست.

اگه بخواهیم به زبان ساده تر، تعریفی از فناوری فین تک داشته باشیم، می تونیم این توضیح رو بدیم که FinTech مخفف عبارت Financial Technology هست و به معنی فناوری مالی هست که به استفاده از تکنولوژی های جدید برای تولید محصولات و ارائه خدمات و سرویس ها در صنعت مالی اشاره می کنه. همچنین این فناوری بزرگ هست و سعی می کنه تا گسترش پیدا بکنه.

نحوه کار فناوری FinTech چگونه است؟

نحوه کار فناوری FinTeck چگونه است؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله فین تک چیست؟ اطلاعاتی در مورد نحوه کار فناوری FinTech برای شما ارائه کنیم تا بتونین اطلاعاتی در این مورد به دست بیارین. بهتره بدونین که با توجه به مطالبی که از شاخص پذیرش فین تک به دست اومده، در سال 2017 یک سوم مصرف کننده ها حداقل از دو یا چند سرویس فناوری فین تک استفاده می کردن.

همچنین فناوری FinTech تکنولوژی جدیدی نیست و به صورت خیلی سریع توسعه پیدا کرده که این موضوع باعث شده تا مورد توجه خیلی از افراد و شرکت ها قرار بگیره. بهتره بدونین که فناوری فین تک همیشه قسمت مهمی از بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال هست و مثل وجود کارت های اعتباری یا دستگاه های خودپرداز و برنامه های مالی شخصی مورد استفاده قرار می گیره.

جالب اینجاست که بدونین ساختار فناوری فین تک با سایر پروژه های بازارهای مالی متفاوت هست و همین موضوع فناوری فین تک رو منحصر به فرد می کنه. بهتره بدونین با این حال بعضی از جدیدترین پیشرفت ها، استفاده از هوش مصنوعی، الگوریتم های یادگیری ماشین، بلاک چین و علوم داده برای انجام کارهای مختلف هست.

همچنین با توسعه فناوری FinTech نگرانی ها درباره امنیت سایبری در این حوزه نیز افزایش پیدا می کنه و افراد زیادی به سمت استفاده از این صنعت میان. مطالعه مقاله در مورد فناوری بلاکچین در این بخش توصیه می شود.

FinTech و فناوری های جدید:

جالب اینجاست که بدونین فناوری ها و تکنولوژی های جدیدی مثل هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تحلیل مبتنی بر داده، پیش بینی های اشتباه رو از تصمیم گیری های مالی جدا می کنه. همچنین برنامه های مبتنی بر این فناوری ها به کاربران این امکان رو میده تا به یادگیری فناوری فین تک مشغول بشن. در اصل فناوری فین تک می تونه نقش آداپتور خدمات خودکار رو بر عهده داشته باشه.

فناوری فین تک چه کمکی به بازار فناوری می کند؟

فناوری فین تک

همونطور که گفتیم، فناوری فین تک یکی از فناوری های جدید بازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتال هست که کاربردهای زیادی داره و مورد استفاده شرکت ها و پروژه های بزرگ قرار می گیره. به همین منظور در این قسمت از مقاله فناوری FinTech چیست؟ اطلاعاتی در مورد کمک فناوری فین تک به بازار فناوری برای شما ارائه می کنیم.

•    یکی از کمک هایی که فناوری فین به بازار فناوری می کنه و باعث شده تا محبوبیت این فناوری بیشتر بشه و مورد استقبال خیلی از افراد و شرکت های بزرگ قرار بگیره این هست که تا خدمات مالی رو با سرعت و کیفیت بیشتری انجام بده. همچنین سعی می کنه تا خدمات مالی رو با روش های تازه تری نسبت به روش های سنتی ارائه بده که باعث میشه تا این فناوری منحصر به فرد بشه.

•    یکی دیگه از کمک های فناوری فین تک به بازار فناوری این هست که خدمات و امکانات زیادی رو به مشتریان شرکت های فین تک ارائه می کنه. همچنین بهتره بدونین که شرکت های فین تک بر اساس علایق مشتری های خودشون در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرن.

از جمله امکاناتی که فناوری FinTech به مشتریان شرکت های فین تک ارائه می کنه، می تونیم به بانکداری، سرمایه گذاری و پس انداز، یادگیری ماشینی، پلتفرم های تریدینگ و سیستم های پرداخت موبایلی و خدمات بیمه اشاره کنیم. یادآوری می کنیم که شما می تونید برای مشاهده صفحه تریدینگ ویو ازر سنج به سایت ارزسنج مراجعه کنید.

•    از کمک های فناوری فین تک به بازار فناوری می تونیم به این اشاره کنیم که این فناوری برخلاف بانک های سنتی که به منافع سهامداران تمرکز داره، به نیاز کاربران تمرکز می کنه که این موضوع باعث میشه تا محدودیت بانک های سنتی افزایش پیدا کنه و این بانک ها از فناوری فین تک استفاده کنند.

•    یکی دیگه از کمک های فناوری فین تک به بازار فناوری این هست که فرصت و موقعیتی رو برای رقابت پلتفرم های کوچک فراهم می کنه. همچنین به کمک این فناوری دیگه مهم نیست کدوم پلتفرم بزرگتر هست، بلکه مهم اینه که کدوم پلتفرم سریع تر و با کیفیت تر به نیازهای کاربران جواب میده.

کاربردهای فین تک در بازارهای مالی:

کاربردهای فین تک در بازارهای مالی

همونطور که گفتیم، فناوری فین تک نوعی فناوری هست که امروزه در بازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتال کاربردهای زیادی داره و توسط شرکت ها و پروژه های مالی زیادی مورد استفاده قرار می گیره. در این قسمت از مقاله فناوری FinTech چیست؟ به بررسی انواع کاربردهای فین تک در بازارهای مالی می پردازیم.

•    بانکداری

یکی از انواع کاربردهای فین تک در بازارهای مالی این هست که در حوزه بانکداری مورد استفاده قرار می گیره. بهتره بدونین که همراه بانک ها قسمت بزرگی از فناوری FinTech هستن و در حال حاضر اکثر بانک های بزرگ با ظهور بانک های دیجیتالی یا همون نئوبانک ها، بعضی از خدمات و امکانات خودشون رو با استفاده از همراه بانک ها به مشتری های خودشون ارائه میدن.

•    ارزهای دیجیتال و بلاک چین

یکی دیگه از انواع کاربردهای فین تک در بازارهای مالی، ارزهای دیجیتال و بلاک چین هست. بهتره بدونین که بلاک چین فناوری هست که به استخراج ارزهای دیجیتال و استقرار بازار کمک می کنه و پیشرفت تکنولوژی ارزهای دیجیتال رو میشه به بلاک چین و به فناوری فین تک ارتباط داد.

•    صنعت پرداخت

یکی دیگه از انواع کاربردهای فین تک در بازارهای مالی، صنعت پرداخت هست. بهتره بدونین که جابجایی و انتقال پول چیزی هست که فناوری FinTech در اون به نحوه درست فعالیت می کنه و به همین دلیل شرکت ها و برنامه های پرداخت به وجود اومدن تا روش های داد و ستد همه ما رو تغییر بدن.

مشکلات فناوری فین تک چیست؟

 فناوری فین تک

با توجه به توضیحاتی که در مورد فناوری فین تک برای شما ارائه کردیم، دونستین که فین تک اصطلح و مفهومی هست که برای بررسی و توصیف فناوری های مالی مورد استفاده قرار می گیره و کاربردهای زیادی در بازارهای مالی و به خصوص در سیستم بانکداری داره. همچنین بهتره بدونین که فناوری فین تک در کنار مزیت هایی که داره، برخی مشکلات رو هم به وجود میاره. به همین منظور ما در این بخش از مقاله فناوری FinTech چیست؟ به بررسی مشکلات فناوری فین تک می پردازیم.

•    از بین رفتن حریم خصوصی

یکی از مشکلات فناوری فین تک، از بین رفتن حریم خصوصی هست. بهتره بدونین فناوری فین تک برای دست پیدا کردن به نیازهای کاربران باید رفتارهای اون ها رو زیر نظر بگیره و با توجه به اون فعالیت هایی رو انجام بده.

همچنین از اونجایی که کاربران در دنیای مجازی فعالیت های زیادی دارن، دست پیدا کردن به اطلاعات اون ها راحت شده و با توسعه فناوری FinTech سیستم های جاسوسی زیادی به وجود میان تا رفتار کاربران رو به دقت بررسی کنند و بعد از اینکه اطلاعات زیادی به دست آوردن، برای برطرف کردن نیاز اون ها فعالیت های زیادی انجام بدن.

•    از دست دادن کار

یکی دیگه از مشکلات فناوری فین تک، از دست دادن کار هست. فناوری هوش مصنوعی در فین تک به کار گرفته شده و خدمات و امکانات زیادی رو در مورد بازارهای مالی برای کاربران فراهم می کنه. به عبارت دیگه شما کار خودتون رو از دست می دین و هوش مصنوعی به جای شما فعالیت می کنه. همچنین وقتی ربات کار شما رو انجام میده، دیگه لازم نیست در بانک ها حضور داشته باشین و فعالیت های زیادی رو انجام بدین.

امنیت فناوری FinTech چگونه است؟

فناوری FinTeck

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله فناوری FinTech چیست؟ برای شما بررسیش کنیم، سطح امنیت این فناوری هست. اگه بخواهیم سطح امنیت فناوری FinTech رو برای شما بررسی کنیم، می تونیم بگیم که هیچ وقت امنیت صد در صدی در فضای اینترنت وجود نداره. بهتره بدونین که با وجود تصادفات جاده ای که روزانه انجام میشه، ما همچنان از خودروها استفاده می کنیم و فضای اینترنت نیز این گونه هست. 

در نتیجه نمیشه امنیت فناوری FinTech رو کاملا رد یا تایید کنیم. همچنین فناوری فین تک این قابلیت رو داره تا خود کاربر انتخاب بکنه تا چه میزان از اطلاعات خودش رو در اینترنت و برنامه های مالی قرار بده. بنابراین شما می تونین فقط چند عملیات بانکی انجام بدین و یا کلا امور مالی خودتون رو به برنامه های مالی واگذار کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فناوری FinTech چیست؟ اطلاعاتی در مورد فناوری فین تک برای شما ارائه کنیم و انواع کاربردهای فین تک در بازارهای مالی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، FinTech مخفف عبارت Financial Technology هست و به معنی فناوری مالی هست که به استفاده از تکنولوژی های جدید برای تولید محصولات و ارائه خدمات و سرویس ها در صنعت مالی اشاره می کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فین تک(FinTech) چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد؟

در مورد فین تک(FinTech) چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+58 = ?