خروج صرافی ژاپنی SBI از بخش استخراج ارزهای دیجیتال روسیه

خروج صرافی ژاپنی SBI از بخش استخراج ارزهای دیجیتال روسیه
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

SBI Holdings، بزرگترین کارگزاری آنلاین ژاپن، کسب و کار استخراج ارز دیجیتال خود را در روسیه تعطیل خواهد کرد. در بحبوحه افزایش ابهامات درخصوص آینده چنین سرمایه گذاری هایی به دلیل درگیری های مداوم در اوکراین و همچنین کاهش سود ماینینگ، این شرکت مالی اعلام کرده است که پس از فروش تجهیزات شرکت، عملیات ماینینگ را در روسیه متوقف خواهد کرد.

همزمان با محدودیت استخراج ارزهای دیجیتال در چین، روسیه با وجود دسترسی به برق کم هزینه و شرایط آب و هوایی مناسب به مقصدی جذاب برای ماینرهای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. با این حال، تحریم های اعمال شده به دلیل تجاوز مسکو به اوکراین در سال جاری، استخراج بیت کوین را در میان دیگر صنایع روسیه تحت تاثیر قرار داده است. 

یکی از بزرگترین اپراتورهای مرکز داده استخراج با حضور فعال در روسیه، Bitriver مستقر در سوییس، در بهار امسال توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده تحریم شد. سپس شرکت آمریکایی Compass Mining برای جلوگیری از تحریم‌ های غرب با زیان 30 میلیون دلار در توسعه سخت ‌افزار ماینینگ در سیبری متوقف شد.

دلایل خروج SBI از روسیه

طبق اظهارات سخنگوی کارگزاری آنلاین ژاپنSBI در مصاحبه با بلومبرگ، تهاجم روسیه به اوکراین باعث ایجاد عدم اطمینان در مورد آینده ماینینگ در منطقه غنی از انرژی روسیه شده است، از سوی دیگر، رکود بازار دیجیتال باعث کاهش سود استخراج ارزهای دیجیتال شده است. به گفته هیدیوکی کاتسوچی، مدیر ارشد مالی این شرکت قصد دارد تجهیزات خود را بفروشد و از روسیه خارج شود.

صرافی ارز دیجیتال SBI زودتر از سایر شرکت‌ های مالی ژاپنی وارد فضای دارایی‌ های دیجیتال شد، اما تحولات منفی امسال منجر به زیان 9.7 میلیارد ینی معادل 72 میلیون دلاری در سه ماهه دوم تراز مالی شرکت شد که اولین زیان بزرگ این صرافی در دهه اخیر بوده است.

به گفته مدیر ارشد مالی؛ این کارگزاری مدت کوتاهی پس از شروع جنگ در اوکراین، فعالیت های ماینینگ خود را در سیبری به حالت تعلیق درآورد اما تصمیم قطعی برای خروج از سیبری نداشته است. همچنین شرکت هیچ تجارت دیجیتال دیگری در روسیه ندارد، اما قصد دارد به فعالیت های بانکداری تجاری خود در مسکو، SBI Bank، ادامه دهد. این اقدام در راستای درخواست دیپلمات‌ های آمریکایی از مقامات توکیو برای خروج صرافی های دیجیتال و ماینرها از روسیه بوده است.

مزایای ماینینگ در روسیه و کشورهای تحریم شده

در ماه آوریل صندوق بین المللی پول، IMF در گزارشی اظهار داشت داد که استخراج ارزهای دیجیتال احتمالا به روسیه و سایر کشورهای تحریم شده، مانند ایران، راهی برای دور زدن محدودیت های اقتصادی و مالی اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش ارائه خواهد داد. این کشورها می توانند از منابع انرژی خود برای تامین انرژی تاسیسات ماینینگ و کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال و کارمزد تراکنش ها استفاده نمایند.

طبق مطالعات اخیر، مصرف برق در بخش ماینینگ ارزهای دیجیتال روسیه در چند سال گذشته به طور مداوم در حال افزایش بوده است و نسبت به سال 2017 تقریباً 20 برابر افزایش یافته است.
 

تگ ها