درخواست انجمن واردکنندگان ایرانی برای تنظیم مقررات پایدار دیجیتال

درخواست انجمن واردکنندگان ایرانی برای تنظیم مقررات پایدار دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

انجمن واردکنندگان ایرانی بر نیاز به یک چارچوب نظارتی باثبات برای ارزهای دیجیتال همزمان با اعلام آمادگی رسمی دولت برای استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه واردات تاکید کرده است. پیش از این مقامات دولتی جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که تا پایان ماه سپتامبر، استفاده از ارزهای دیجیتال و قرارداد هوشمند در تجارت با کشورهای خارجی گسترده خواهد شد.

براساس گزارش تهران تایمز؛ علیرضا مناقبی، رئیس انجمن واردکنندگان ایرانی نگرانی‌ های خود را درباره مقررات نامشخص ارزهای دیجیتال در کشور ابراز و اظهار داشته است که ایجاد یک چارچوب نظارتی پایدار برای ارزهای دیجیتال از ضرویات استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت برای واردات است. 

علیرضا مناقبی همچنین با اشاره به اینکه ارزهای دیجیتال تحت زیرساخت های نظارتی مناسب می تواند در این زمینه مفید باشد، گفت که نگرانی اصلی و مهم انجمن، عدم بهره مندی برخی از اعضاء از این روش پرداخت جدید است، بنابراین آموزش و آگاهی از روند پردازش در کنار تنظیم مقررات راهگشا خواهد بود.

وی تصریح کرد: سوال اصلی اینست که آیا دولت جمهوری اسلامی ایران قوانین ثابتی برای استفاده از ارزهای دیجیتال ارائه خواهد کرد که تا چند ماه آینده تغییر نکند و در این بین به کسب و کارهای فعال در حوزه دیجیتال آسیبی نرسد. اوایل ماه آگوست، علیرضا پیمانپاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت کشور همزمان با محدودیت گسترده در خصوص تجارت و ماینینگ ارزهای دیجیتال اظهار داشته است که اولین سفارش واردات رسمی با ارز دیجیتال با موفقیت انجام شد.

رئیس انجمن واردکنندگان ایرانی خاطرنشان کرد که دولت اخیرا استفاده رسمی از ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه واردات را قانونی اعلام کرده است که این ادعا به سلطه دلار در ایران پایان خواهد داد، با این حال این ادعای رسمی جمهوری اسلامی چندان دقیق نیست زیرا هم دلار و هم ارز دیجیتال جایگاه خاص خود را در بازار ایران دارند.

موضع ایران در خصوص ارزهای دیجیتال

در سال 2019، ایران رسماً صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال را به رسمیت شناخت و شروع به صدور مجوز برای استخراج کنندگان کرد که ملزم به پرداخت نرخ برق بالاتر و فروش بیت کوین استخراج شده خود به بانک مرکزی ایران بوده اند. با این حال، جمهوری اسلامی ایران مکررا در طی این چند سال فعالیت مراکز ماینینگ دیجیتال را متوقف کرده است.

به گفته کارشناسان، رفتار ایران با بخش ماینینگ دیجیتال ضد و نقیض بوده و دولت با وجود توقف و محدودیت فعالیت ماینینگ بیت کوین، ارزهای دیجیتال را راهی برای فرار از تحریم ‌های بین ‌المللی عنوان کرده و از ماینرها درخواست ماین ارزهای دیجیتال برای رونق پرداخت واردات خود کرده است.

با این وجود، طبق گزارش تسنیم، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران غیرقانونی است و استخراج ارزهای دیجیتال تنها در صورت دریافت مجوز از مراجع قانونی برای واردات قانونی است.

تگ ها