فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟"


  • 06:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

ماینرکیست؟ فنآوری ماینینگ چیست؟ برای استخراج ارزهای دیجیتال به چه چیزهایی نیاز دارید؟مزایای بیت کوین کدامند؟ استخراج بیت کوین چگونه است؟ مفهوم ماینینگ بیت کوین کدام است و به چه عملیاتی ماینینگ گفته می شود؟ ارز بیت کوین کدام است ؟برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مثل اتریوم به چه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نیازمندیم؟شما می توانید پاسخ همه این سئوالات را در این مقاله پیدا کنید و با کمی صبر و حوصله و مطالعه کامل این مقاله مطالب بسیار مفیدی را در مورد ماینینگ بدست خواهید آورد پس لطفاً تا آخر مقاله فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟ با ما همراه باشید.

در اصل فناوری ماینینگ با ظهور فناوری ارزهای دیجیتال برای اولین بار ظهور کرد و بعد از آن بود که با این اصطلاح بطور کامل آشنا شدیم. در ادامه شما رو کامل با این مفهوم آشنا خواهیم کرد.

ماینینگ چیست؟

این لغت اصطلاحاً به معنای استخراج هستش. استخراج ارز بیت کوین درست مانند استخراج طلا، سکه، زغال سنگ و سایر اشیاء قیمتی موجود در طبیعت هستش که بصورت خدادادی و طبیعی وجود دارن ولی مقدار و مکان اصلی اونها مشخص نیستش. برای بدست آوردن اونها یا بر اساس مطالعات قبلی و با طرح و نقشه حساب شده عمل میشه؛ یا نه بصورت اتفاقی و کاملاً شانسی، اصطلاحاً جفت شیش آوردن و خدا باهاشون یار بوده و تونستن خیلی راحت و آسون این معدن ها رو کشف کنن. 

ماینینگ چیست 

در دنیای دیجیتال و رمز ارزها برای محکم کاری از شبکه و غیر قابل نفوذ بودن اون ؛ از یه سری الگوریتم های ریاضی خیلی خاص و پیچیده استفاده میکنن که این الگوریتم های ریاضی به دست مغز انسانهای معمولی قابل حل شدن نیستش و تراکنش های خیلی پیچیده ای دارن که حتماً باید به کمک رایانه انجام بشن. 

شاید براتون سئوال باشه که با موبایل ، لپ تاپ و یا تبلت و سایر اجزای دیجیتالی هم میشه اینکارها رو انجام داد یا نه؟ در پاسخ به این سئوال باید بگیم که بله استخراج با گوشی و لپ تاپ هم ممکن هست و شدنیه اما به صرفه نیست. از اونجائی که این کار ( استخراج بیت کوین ) بسیار پر هزینه هست؛ نیاز به قطعات سخت افزاری بسیار پیچیده و سطح بالایی داره و از طرفی میزان برق مصرفی برای استخراج ارز بیت کوین هم خیلی زیاد هست؛ به همین خاطر اصلاً به صرفه نیست که شما یه لپ تاپ یا گوشی موبایل که شاید خیلی هم به روز باشن وکلی بابتشون هزینه کرده باشین ولی برای استخراج ارز اصلاً مناسب نیست. 

در واقع ماینینگ روش تولید ارزهای رمز نگاری شده هستش که با دستگاه های دیجیتالی وکامپیوتری بسیار قدرتمند و به روز انجام میگیرن. برای استخراج ارزهای دیجیتال باید بدونین که براساس نوع ارز انتخابی مدل استخراج اون هم متفاوت هستش.

ماینرکیست؟

افرادی که تو کار استخراج ارز دیجیتال بیت کوین هستن به اونها ماینر یا استخراج کننده میگن. قبلاً گفتیم که بیت کوین یه ارز غیر متمرکز هستش و هیچ شخص، اداره یا سازمان خاصی از اون پشتیبانی نمیکنه؛کسی از اون حمایت نمیکنه؛ هیچکس انتقال بیت کوین ها رو نظارت و مدیریت نمیکنه سئوال اینجاست: پس ماینر ها چرا اینکار ها رو انجام میدن؟ چه سودی از اینکار نصیبشون میشه؟ 

 ماینر کیست

ماینرها قطعات سخت افزاری و رایانه ها و تجهیزات خودشونو تحت اختیار شبکه بیت کوین قرار میدن و برای استخراج بیت کوین مورد استفاده قرار میدن درعوض ارز هایی که استخراج میکنن به اونها پاداش داده میشه. حالا این ارزها تحت یه سری معادلات ریاضی پیچیده انجام میگیره و یه کد هگزا دسیمال رو باید یه جورایی دربیارن که به اون کد ها هش میگن و هرکس بتونه زودتر به این کد دسترسی پیدا کنه برنده این رقابت بوده و به عنوان پاداش بهش ارز بیت کوین تعلق می گیره. بیت کوین هم که حالا شاخ تمام ارزهای دیجیتال شده و تو صدر جدول رقابت های ارز های دیجیتال قرار داره و حرف اول رو میزنه. هر روز این ارز با افزایش قیمت روبه رو هستش و قیمت اون افزایش پیدا میکنه و در واقع این همون طلاییه که شما به طور اتفاقی تو معدنتون پیداش کردین. مقاله کاربرد هش ریت در ماینینگ هم میتونه برای شما مفید باشه.

در واقع میشه گفت بیت کوین یه ارز مردم نهاد هستش. ارزهای دیجیتال یه پشتوانه خیلی قوی ، یه دیتا بیس همون پایگاه داده خیلی قوی که تو دنیای ارزهای دیجیتال به بلاکچین معروف هستش پشت قضیه ارزها قرار داره. این بلاک چین هستش که تعیین میکنه کدوم شخص تو شبکه استخراج بیت کوین کار حمایت و پشتیبانی از دادههای شبکه رو داشته باشه. ماینر ها خودشون مسئول تولید، انتشار و پشتیبانی از شبکه هستن واین تراکنش های توی شبکه رو خودشون انجام میدن یه بلاک چین خیلی قدرتمند و قوی همه این تراکنش ها رو ثبت میکنه .

کارهای مربوط به تایید تراکنش ها تو بلاکچین ها توسط یه سری الگوریتم ها انجام میشه. تو ارز بیت کوین این کار رو الگوریتمی به نام الگوریتم اجماع اثبات کار یا Proof-Of-Work توسط بلاکچین انجام میده. درست مانند شبکه های کامپیوتری که هر کدوم از client هادر حکم یه node هستن، به اشخاص و کاربرانی که تو بلاکچین  ها قرار گرفتن و تو اونجا فعالیت میکنن اصطلاحاً به هر کدومشون که حکم یک گره تو شبکه رو دارن ماینر میکن. این گره ها مسئول تایید تراکنش ها هستن و با تایید تراکنش ها بیت کوین های جدیدی تو شبکه Mine یا استخراج می شه.

ماینینگ یا همون استخراج روش تولید ارزهای رمزنگاری شده هستش که استخراج همه ارزهای دیجیتال با بیت کوین شروع شد و به همین دلیل بیت کوین الان به عنوان بزرگترین ارز رمزنگاری شده شناخته شده و تو رده اول جدول تمام ارزهای دیجیتال جا گرفته. ارزش این ارز مجازی در تاریخ 17 دسامبر 2021 به 46.7 هزار دلار رسیده و در تاریخ ده نوامبر 2021 به بالاترین ارزش خودش یعنی به 66.37 هزار دلار رسیده بود. براساس بررسی های انجام شده و طبق لیست CoinMarketCap تاکنون پرطرفدارترین ارزهای رمزنگاری شده تو تموم دنیا اول بیت کوین و بعد از اون به ترتیب ارزهایی از جمله Ethereum، Cardano ،Tether ،Binance Coin و ... قرار دارن. 

یه دسته از کاربرها دوست دارن به جای خرید و فروش ارز های دیجیتال یا استخراج اونها به صورت مشارکتی از ارز بیت کوین کسب درآمد کنن. این افراد به جای اینکه وقت و انرژی خودشون رو صرف ترید کردن ارزهای دیجیتال بکنن و یا با قرار دادن سرمایه خودشون تو کار استخراج(برای استخراج بیت کوین نیاز به تجهیزات شبکه ای، رایانه های گران قیمت و به روز با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ویژه ای دارند) ترجیح میدن به درآمد حاصل از بیت کوین رو از طریق مشارکت تو شرکت کلود ماینینگ به دست بیارن. این افراد خیلی راحت طلب هستن و دوست دارن بدون زحمت ، بدون استرس و نگرانی از طریق مشارکت تو شرکت های کلود ماینینگ پولدار بشن.
ولی از اونجائی که قیمت ارز بیت کوین خیلی بالاست و هرکسی قدرت خرید اون رو نداره مردم به ارزهای ارزونتر و مناسب تر رو آوردن.

 کسب در آمد از بیت کوین

کسب در آمد از بیت کوین با مشارکت در آن: 

با مشارکت در شرکت های بیت کوین کلود ماینینگ می تونین خیلی راحت و آسون در دنیای ارزهای دیجیتال به سود آوری برسین.توی این روش کاربرها برای کسب درآمد از بیت کوین ماینینگ با بستن قرارداد مشارکت با شرکت های بیت کوین کلود ماینینگ کار میکنن. کاربرها با امضای قرار داد همکاری بااین شرکت ها و اجاره کردن تجهیزات سخت افزاری اونها کار میکنن. این روش مزایای خاص خودشو داره و دیگه کاربرها درگیر مشکلات فنی و سخت افزاری و نصب و اجرای برنامه های نرم افزاری رایانه ها نیستن، نگرانی بابت نگهداری و تعمیر دستگاه ها و به روز رسانی اونها ندارن و سرمایه ای هم برای اینکار در نظر نمیگیرن و بایه سرمایه خیلی کم هم میتونن از ارزهای دیجیتال کسب سود کنن.

کاربرها با عقد قرار داد با این شرکتها و اصطلاحاً آبونه شدن تو این شرکتها فقط تو این شرکت سرمایه گذاری می کنن و طبق قراردادی که با شرکت بستن بر اساس هش ریتی که خریداری می کنن، می توانن از شرکت پاداش بگیرن. هزینه عقد قرار داد از قبل باید پرداخت بشه و سودی هم که از این کار نصیب کاربرها میشه نامعلوم هستش. ولی هرچقدر هم کم باشه به ریسک سرمایه گذاری تو خرید و فروش میارزه.

تجهیزات و اقلام موردنیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال کدامند؟

کاربران برای استخراج ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین به تجهیزات مختلف سخت افزاری ، نرم افزاری و شبکه اینترنت نیازمند هستن که بصورت کاملتر براتون لیست کردیم.

1.    دستگاه استخراج ویژه ASIC)باقدرت پردازش بالا و مصرف برق کمتر
2.    کیف پول نرم افزاری ارز بیت کوین برای ذخیره و ثبت سودهایی که کردین.
3.    اینترنت ثابت ADSL یا TD-LTEبدون قطع شدگی و مشکلات عدم اتصال با سرعت بالا 
4.    برق با ولتاژ قوی و بدون قطعی، کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب
5.    تجهیزات تهویه بسیار پیشرفته(فن های پرقدرت و قوی)

از سال 2014 تا الان که داریم مقاله فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟ رو براتون آماده میکنیم کمپانی های زیادی تو زمینه طراحی و تولید دستگاه های استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت کردن و به سودهای زیادی هم رسیدن و تونستن خیلی موفق تو این زمینه عمل کنن.

کمپانی های معروف دستگاههای استخراج ارز دیجیتال
 

 اما با به روز شدن تجهیزات دنیای دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی بعضی از اونها از رده خارج شدن. در حال حاضر معروف ترین و محبوب ترین دستگاه های استخراج ارزها رو پنج تا شرکت مشهور تولید میکنن که اونها رو بصورت زیر براتون لیست کردیم:

•    کمپانی بیت مین (Bitmain) – تولیدکننده دستگاه‌های انت‌ماینر (Antminer)
•    کمپانی مایکرو بی‌تی‌ (MicroBT) – تولیدکننده دستگاه‌های واتس‌ماینر (Whatsminer)
•    کمپانی کنان (Cannan) – تولیدکننده دستگاه‌های آوالون (Avalon)
•    کمپانی اینوسیلیکون (Innosilicon) – تولیدکننده دستگاه‌های ترمیناتور (Terminator)
•    کمپانی ای‌بنگ (Ebang) – تولیدکننده دستگاه‌های ای‌بیت (Ebit)

مزایای ارز دیجیتال بیت کوین؛ غول ارزهای دیجیتال

بیت کوین(bitcoin) و همه ارزهای دیگه موجود تو دنیا همشون دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستن که باعث شده این ارزهای دیجیتال نسبت به پول‌های واقعی رایج تر بشن و ارزش بیشتری هم داشته باشن. 
مزایای بیت کوین رو بصورت خلاصه شده تو مقاله فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟براتون لیست کردیم:

1.    غیر متمرکز بودن ارز بیت کوین: 

یعنی اینکه این ارز دیجیتال تحت نظارت هیچ سازمان یا دولتی نبوده و برای انجام معاملات با استفاده از بیت کوین به هیچ نهاد یا ارگان دولتی و خصوصی و یا شخص ثالثی احتیاج نیست. اداره یا فردی که بخواد کار رو و معامله انجام گرفته رو تایید کنه تو دنیای ارزهای دیجیتال بی معنی هستش و این یعنی غیر متمرگز بودن ارزهای دیجیتال.

2.    آسان بودن روند انجام دادن معامله:

به دلیل نبود هیچ قاعده و قانون خاصی برای انجام معاملات تو دنیای ارزهای دیجیتال معاملات خیلی آسون انجام میشن. از طریق صرافی ها و بدون هیچ گونه نظارت دولتی یا سازمان خاصی که بخواد سنگ اندازی کنه معامله خیلی آسون انجام میشه.

3.    امنیت بالا:

ارز بیت کوین در واقع ارزی هستش که معادل فیزیکی نداره و از رمزهای دیجیتالی ساخته شده. بدست آوردن و اصطلاحاً استخراج کردن این رمزها خیلی پیچیده است و بدست آوردن کدهای اون کار هر کسی نیست. به همین دلیل امکان تقلب و کلاهبرداری تو این ارزها غیر ممکن هستش و امنیتشون خیلی بالاست. 

4.    عدم شناسایی هویت افراد:

این یکی از ویژگی‌های خاص بیت کوین هستش که هویت دو طرف معامله برای همدیگه ناشناس میمونه و پیگیری افراد تو معامله برای همدیگه غیرممکن هستش و این کار روند انجام معامله رو آسون میکنه.

مزایای ارز دیجیتال بیت کوین

 5.     جا به جایی و حمل و نقل راحت و آسان:

 از اونجائی که ارز بیت کوین یه ارز دیجیتال هستش و وجود فیزیکی ندارده حمل ونقل اون مثل حمل و نقل پول های کاغذی نیستش و خیلی راحت تر از پول های کاغذی و چک و ... انجام میشه. 

6.    عدم دریافت مالیات:

 ارزهای دیجیتال و خرید و فروش اونا تو هیچ جای دنیا بصورت قانونی شناخته شده نیستش و قاعده و قانون خاصی هم برای خرید و فروش اون وجود نداره. به همین دلیل تو همه ارزهایی که به فروش میرسن هیچ مبلغی به عنوان مالیات براشون در نظر گرفته نشده و بهترین فرصت برای انجام معاملات هستش و تا براشون مالیات تنظیم نشده و بصورت 100% تو سود هستن مورد معامله قرار بگیرن.

7.    برگشت ناپذیری تراکنش‌ها:

 از اونجائی که بیت کوین یه ارز غیرمتمرکز هستش و هویت افراد تو کار کاملاً ناشناس هست در نتیجه اگه معامله ای انجام بگیره و ثبت بشه دیگه امکان بازگشت یا تغییر براش نیست. به همین جهت وقتی دارین تراکنش انجام میدین خیلی باید حواستون رو جمع کنین و اطلاعات کیف پول دیجیتال طرف مقابل خودتون رو به صورت کامل و درست وارد کنین. در غیراینصورت ممکن هست مبلغی که وارد میکنین بصورت نادرست به کیف پول دیگه ای منتقل بشه و مشکلات جبران ناپذیری بوجود بیاره . بهتر بدونین به هیچ وجه این مبلغ قابل برگشت نیستش. 

موارد استفاده از بیت کوین

در برخی از مشاغل و کارها از بیت کوین به‌عنوان روشی برای پرداخت استفاده می‌کنند؛ از آنجایی که کسی اجازه کلاه‌برداری و سوءاستفاده از بیت کوین را ندارد، بسیاری از مشاغل برای جابه‌جایی پول از بیت کوین استفاده می‌کنند. از ویژگی های منحصر به فرد ارزهای دیجیتال اینه که هر معامله ای که در مورد اون انجام میگیره تو یه بلاک چین ثبت وذخیره میشه.
خرید آثار هنری با بیت کوین ، پرداخت هزینه های سفر( پرواز با جت شخصی با BTC) معاملات در رویدادهای ورزشی مثل خرید بلیط ورزشگاه با بیت کوین، خرید ملک و خودرو با بیت کوین انجام می گیرن.

روش های ماینینگ( استخراج ) کدامند؟

شما می تونین با خرید سخت افزارهای ماینینگ که به دو صورت هستن استخراج داشته باشین. یه مدل به اونها cpu گفته میشه و مدل دوم اسمشون GPU هستش یعنی بر اساس مدل انتخابی(cpu یا واحد پردازشگر مرکزی) و (GPU یا واحد پردازشگر گرافیکی) بخواهین کار کنین در این صورت به روشی که انتخاب کردین Bitcoin Cloud Mining گفته میشه.

روش های ماینینگ 

ماینینگ با استفاده از کارت های GPU قدرت لازم برای استخراج ارز رو نداره و باید از یک Rig استخراج که شامل چند تا کارت گرافیکی هستش استفاده کنین. ریگ کارت های گرافیک خیلی شبیه کیس کامپیوترهای خونگی هستش که از ترکیب چند تا کارت گرافیکی مختلف ساخته شده. 
این روش ها به خاطر توزیع بیش از حد بلاک چین بیت کوین و افزایش سختی شبکه ماینینگ الان کاربرد چندانی ندارن و در حال منسوخ شدن هستن و از رده خارج شدن. حتی ریگ های ماینینگ هم سرعت پردازش خیلی کمی دارن و به کار بردن اونها به خاطر مصرف انرژی زیادشون اصلاً به صرفه نیست و از نظر اقتصادی هیچگونه سودی برای کاربراش نداره.
امروزه رایج ترین سخت افزارهای ماینینگ استفاده از دستگاه های قدرتمند ASIC هستش. این دستگاه ها فقط برای استخراج ارزهای دیجیتال تولید شدن و هیچ کاربرد دیگه ای ندارن و توهیچ زمینه ای مورد استفاده قرار نمیگیرن.
 

دستگاه asic

این دستگاه های ASIC سخت افزارهای بسیار قدرتمند و قوی دارن و تو مدل های مختلف تولیدشدن و روانه بازار شدن و براساس ویَژگی های مختلفی که دارن برحسب قدرت پردازش قیمتهای مختلفی دارن.
برای ماینینگ بیت کوین انتخاب های متفاوتی وجود دارد. اگر بخواهین بر حسب تعداد شرکت کنندگان تو کار استخراج فعالیت ماینینگ رو تقسیم بندی کنین دو گروه Solo و Pool رو پیش رو داریم.

در استخراج انفرادی یا Solo، فرد مورد نظر بصورت اختصاصی کار میکنه و فقط خودشه که باید همه هزینه ها رو تقبل کنه در عوض وقتی سودی هم کسب میکنه تموم اون پاداش به خودش تعلق داره و همش مال خودشه. هرکی بتونه سریعتر کار کنه و شانس باهاش یار باشه و زودتر به نتیجه برسه و هش درست رو پیدا کنه به پاداش خوبی از طرف بلاکچین میرسه و اینطوری تمام هزینه هایی رو که تقبل کرده میتونه جبران کنه. حالا هش چیه و هش درست و نادرست کدومن دیگه مربوط میشه به بحث های تخصصی که از حوصله این مقاله خارج هستش.

سخن آخر:

بیت کوین یه ارز رمزنگاری شده هستش که اولین ارزی هم هست که بصورت غیر متمرکز هست و هیچ شخص یا نهاد و سازمانی اون رو اداره نمیکنه و پشتوانه و مدیریت خاصی توسط هیچ شخص یا دولت خاصی نداره . تو مقاله فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟ به مفهوم ماینر اشاره کردیم و گفتیم که بیت کوین یه ارز مردم نهاد هست و به افرادی که تو کار استخراج این ارزها فعالیت میکنن اصطلاحا ماینر میکن.

روش کار ماینر ها رو براتون گفتیم و مزایای بیت کوین و دستگاههای استخراج رو براتون نام بردیم.همینطور تجهیزات مورد نیاز برای استخراج این ارز رو برذاتون شمردیم و شمارو با میزان سود حاصل از سرمایه گذاری تو این کار آشنا کردیم. امیدواریم که بامطالعه این مقاله به اطلاعات مفیدی در زمینه ارز بیت کوین، سرمایه گذاری تو اون و استخراج این ارز دسترسی داشته باشین و براتون مفید باشه.

لطفا سئوالات ، نظرات و پیشنهادات خودتون رو باما در سایت ارز سنج به اشتراک بگذارین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟

در مورد فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+65 = ?