دستگیری توسعه ‌دهنده تورنادوکش در هلند و احتمال دستگیری ‌های بیشتر

دستگیری توسعه ‌دهنده تورنادوکش در هلند و احتمال دستگیری ‌های بیشتر
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

سرویس اطلاعات مالی و تحقیقات، FIOD هلند اعلام کرده است که یک مهندس نرم افزار 35 ساله را در آمستردام به ظن پنهان کردن جریان های مالی مجرمانه و تسهیل پولشویی از طریق سرویس میکسر ارز دیجیتال تورنادوکش دستگیر کرده است. تورنادو کش در هفته گذشته توسط دولت ایالات متحده در لیست تحریم های OFAC قرار گرفته است.

طبق اظهارات سرویس اطلاعات مالی و تحقیقات هلند احتمال دستگیری های بیشتر در صورت ادامه روند توسعه میکسر تورنادوکش وجود خواهد داشت. همچنین این سرویس اطلاعاتی اظهار داشته است که این سرویس و تیم سایبری پیشرفته مالی هلند، FACT در ژوئن گذشته تحقیقات خود را علیه تورنادوکش آغاز کرده اند. طبق بررسی و تحقیقات این دو سازمان اطلاعاتی هلند، بسیاری از موسسات و اشخاص توسعه دهنده این میکسر از طریق پولشویی و اقدامات غیرقانونی به سودهای کلان دست یافته اند.

تورنادو کش یک میکسر ارز دیجیتال است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و با پنهان کردن مبدا، مسیر انتقال، مقصد و شخص مقابل، تراکنش های ناشناس را تسهیل می کند و در نتیجه حریم خصوصی کاربران دیجیتال را افزایش می دهد. همچنین تورنادوکش تراکنش ها را قبل از انتقال به گیرندگان میکس کرده و مسیر انتقال را مخفی می کند.

پولشویی از طریق میکسر تورنادو کش

اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، OFAC مدعی است که تورنادو کش از زمان ایجاد در سال 2019 برای شستشوی بیش از 7 میلیارد دلار ارز دیجیتال استفاده شده است. همچنین، براساس تحلیل و استدلال شرکت تحلیل بلاک چین Chainalysis مستقر در ایالات متحده، از زمان فعال شدن در آگوست 2019، تورنادوکش بیش از 7.6 میلیارد دلار اتریوم دریافت کرده است که بخش بزرگی از آن از منابع غیرقانونی و پرخطر بوده است.

طبق گزارش Chainalysis، نیمی از این وجوه از پروتکل‌ های دیفای منتقل شده و کمتر از 11 درصد دیگر نیز در سایر خدمات و پروتکل ‌های ارزهای دیجیتال رخ داده است. همچنین 18 درصد نهادهای تحریم‌ شده قبل از تحریم میکسر توسط اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده از تورناندوکش برای مقاصد غیرقانونی خود استفاده کرده اند.

طبق اظهارات بازپرس پرونده، تا زمان بررسی و مطالعه کامل اسناد دلایل دستگیری این فرد ارائه و اعلام نخواهد شد. طبق توضیحات وی، اگر فرد متهم صرفا به خاطر ایجاد و توسعه نرم افزار دستگیر شده باشد، احتمالا مجازات سختی پیش روی وی نخواهد بود. با این حال، اگر او به دلیل توسعه میکسر از پولشویی سود برده است مجازات سنگینی شامل حال وی خواهد شد.

این سازمان پیش از این فرد دیگری به اتهام توسعه نرم افزار میکسر دستگیر کرده و ممنوعیت استفاده از تورنادو کش به چالش روزانه بسیاری از کارشناسان حوزه دیجیتال شده است. به توصیه برخی کارشناسان اگر در حال توسعه یک میکسر دیجیتال هستید، بهتر است این کار را به صورت ناشناس انجام دهید. با این حال گروهی دیگر معتقدند، جایی که مشارکت در یک برنامه حفظ حریم خصوصی از مرز تسهیل پولشویی عبور می کند، باید متوقف شود.
 

تگ ها