راه اندازی کامل روبل دیجیتال روسیه تا سال 2024

راه اندازی کامل روبل دیجیتال روسیه تا سال 2024
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

بانک مرکزی روسیه، CBR اخیرا با انتشار پیش نویس سندی مسیرهای اصلی سیاست پولی خود در سه سال آینده را مشخص کرده است. طبق سند ارائه شده یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی، معرفی نسخه دیجیتالی ارز ملی، روبل خواهد بود. براساس سند قانونی، بانک مرکزی روسیه تا سال 2024 با ایجاد پلی مابین تمامی موسسات اعتباری و پلتفرم روبل دیجیتال و افزایش گزینه های پرداخت قادر به استفاده از قراردادهای هوشمند خواهد بود.

براساس گزارش پایگاه خبری ارز دیجیتال Bits.media به نقل از بانک مرکزی روسیه؛ در حالی که اجرای کامل روبل دیجیتال تا دو سال دیگر آغاز خواهد شد، برخی از ویژگی های آن مانند حالت آفلاین و همچنین اتصال کامل موسسات مالی غیربانکی و صرافی ها تا سال 2025 پیش بینی شده است.

طبق اظهارات بانک مرکزی روسیه؛ رویکرد مرحله ‌ای معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی روسیه به فعالان تمام بازارهای مالی اجازه خواهد داد تا با شرایط جدید سازگار شوند. این بانک همچنین خاطرنشان کرد که در صورت نیاز، احتمالا محدودیت ‌های خاصی از جمله محدود کردن مقدار روبل دیجیتالی که می‌توان در یک کیف پول نگه داشت یا تعیین حداکثر مقدار قابل انتقال در هر تراکنش از سوی رگولاتور اعمال خواهد شد.

روند توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی

براساس هشدار منتقدان، CBDC بانک مرکزی ثبات سیستم بانکی را تهدید خواهد کرد، اما بانک روسیه انتظار خروج گسترده وجوه از سپرده های بانکی را نخواهد داشت زیرا موسسات مالی سنتی با ارائه پرداخت های بهره و ارائه طرح های پاداش جذب سرمایه می کنند.

براساس توضیحات بانک مرکزی، بانک ‌ها و موسسات مالی روسیه روبل دیجیتال را به عنوان یک انگیزه اضافی برای افزایش جذابیت حساب‌ های بانکی استفاده خواهند کرد. همچنین با توجه به اینکه نگهداری پول در حساب های بانکی مزایای خاصی نسبت به ذخیره سرمایه در کیف پول ارز دیجیتال دارد، بانک روسیه قصد ندارد برای دارایی ‌های روبل دیجیتال در پلتفرم CBDC خود سودی دریافت نماید.

آخرین جدول زمانی برای روبل دیجیتال پس از بیانیه رسمی پیشین نشان می دهد که بانک مرکزی روسیه، CBR در حال تسریع برنامه پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود است. در ماه ژوئن، معاون بانک مرکزی، اولگا اسکوروبوگاتووا اعلام کرد که نقشه راه برای اجرای کامل شکل جدید پول ملی تا پایان سال 2023 پیش بینی شده است.

بانک مرکزی روسیه همچنین آماده آغاز آزمایشات خود با تراکنش ها و کاربران واقعی در آوریل سال آینده و زودتر از برنامه ریزی اولیه است. در ماه می ، معاون بانک مرکزی اعلام کرد که تحریم های همه جانبه مالی اعمال شده از سوی غرب به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در تصمیم بانک برای تسریع در توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی نقش داشته است.
 

تگ ها