زمستان توکن‌های مرتبط با هوش مصنوعی

زمستان توکن‌های مرتبط با هوش مصنوعی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

توکن‌های AI (هوش مصنوعی) یکی از امیدوارکننده‌ترین دارایی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال در آغاز سال 2023 بودند. یکی از محرک‌های اصلی آن، راه‌اندازی ChatGPT ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی در اواخر سال 2022 بود که توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که علاقه به این مجموعه از ارزهای رمزنگاری شده در حال فروکش شدن است. شرکت تحقیقاتی داده Kaiko کاهش قابل توجهی در فعالیت معاملاتی برای توکن‌های مرتبط با هوش مصنوعی نشان می‌دهد.

کمترین حجم معاملات هفتگی برای توکن های هوش مصنوعی:

بر اساس گزارش داده‌های اخیر کایکو، توکن‌های مرتبط با هوش مصنوعی کمترین حجم معاملات هفتگی خود را از ژانویه 2023 به ثبت رساندند. در این گزارش، پلتفرم تحقیقاتی کایکو به حجم معاملات شش تا از هفت توکن برتر هوش مصنوعی، از جمله FET، INJ، ROSE، AGIX، RNDR و GRT پرداخته است. این کاهش قابل توجه در فعالیت معاملاتی حاکی از کاهش توجه سرمایه گذاران از زمان اوج گرفتن توکن‌های هوش مصنوعی در ژانویه است. و به نظر می‌رسد که این در عملکرد قیمتی بسیاری از ارزهای دیجیتال مرتبط با هوش مصنوعی منعکس شده است. Graph (GRT)، بزرگ‌ترین توکن هوش مصنوعی در بازار، یکی از برندگان برتر در شروع سال 2023 بود که تقریباً 122 درصد افزایش یافت و در 7 فوریه به بالاترین میزان سالانه خود یعنی 0. 323 دلار رسید. با این حال، قیمت توکن GRT از آن زمان با کاهش 51 درصدی نسبت به اوج سال 2023، به شدت کاهش یافته است.

آیا ChatGPT و OpenAI میتوانند جانی دیگر به توکن‌های هوش مصنوعی بدهند؟

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، افزایش علاقه به توکن‌های هوش مصنوعی تا حدی به دلیل راه اندازی ChatGPT بود. با این حال، پس از راه‌اندازی پروژه ورلد کوین سام آلتمن و توکن WLD، تأثیر مشابهی بر روی هوش مصنوعی و اقتصاد رمزنگاری کلان داده وجود نداشته است. در 24 جولای 2023، آلتمن، مدیر عامل OpenAI  شرکت سازنده هوش مصنوعی ChatGPT  محصول رمزنگاری خود را عرضه کرد و کیت توسعه ID جهانی و توکن WLD را منتشر کرد. طبق داده‌های CoinGecko، توکن WLD بیش از 85 درصد افزایش یافت و به بالاترین قیمت خود یعنی 3.3 دلار در روز عرضه رسید. با این حال، قیمت این ارز دیجیتال از زمان رسیدن به این قله بیش از 31 درصد کاهش یافته است. اگرچه اشتیاق زیادی در مورد راه اندازی Worldcoin وجود دارد. این پروژه به ویژه فناوری آن با تردیدهایی نیز روبرو شده است. قابل ذکر است، ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، نگرانی خود را در مورد سخت افزار اسکن عنبیه و شیوه‌های جمع آوری داده‌های بیومتریک پروژه ابراز کرد. در همین حال، به نظر می‌رسد Worldcoin با برخی بررسی‌های نظارتی مواجه خواهد شد، زیرا دفتر کمیسر اطلاعات تنظیم‌کننده داده بریتانیا (ICO) در حال انجام استعلام‌هایی است. تنظیم کننده حریم خصوصی CNIL فرانسه نیز قانونی بودن جمع آوری داده‌های بیومتریک پروژه را زیر سؤال برده است. در حالی که به نظر می‌رسد پروژه Worldcoin و توکن WLD در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته‌اند.