مصادره کمک‌های مالی دیجیتال در اوکراین

مصادره کمک‌های مالی دیجیتال در اوکراین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

آژانس مجری قانون و ضد جاسوسی اوکراین موفق شده است وجوه موجود در یک کیف پول ارز دیجیتال را که برای تأمین مالی کمپین نظامی روسیه استفاده می شد را ضبط نماید. طبق ادعای مقامات کی‌یف؛ پول جمع آوری شده برای تامین تجهیزات نظامی نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه در شرق هزینه شده است.

سرویس امنیت اوکراین، SBU برای اولین بار مکانیزمی را برای جلوگیری از جمع آوری کمک های دیجیتال برای نیروهای طرفدار روسیه اجرا کرده است. روسیه تجاوز مسکو به اوکراین را در حمایت از مناطق جدایی‌ طلب لوهانسک و دونتسک «عملیات نظامی ویژه» می‌ خواند.

طبق بیانیه سرویس امنیت اوکراین، کیف پول دیجیتالی که توسط یک شهروند روسی اداره می شد، مسدود و اموال موجود در آن مصادره شده است. طبق گزارش این کیف پول موجودی با ارزش 800هزار گریونا معادل تقریبی 22 هزار دلار جمع آوری کرده بود. کارشناسان مربوطه هم اکنون در حال ردیابی تراکنش های صورت گرفته می باشند.

سرویس امنیت اوکراین توضیحاتی در خصوص نحوه توقیف کیف پول ارائه نکرده با این حال اظهار داشته است که بسیاری از شرکت های ارز دیجیتال خارجی در این طرح شرکت کرده اند. همچنین به گزارش بازرسان اوکراینی؛ بخش قابل توجهی از ارز دیجیتال اهدایی به خرید تجهیزات نظامی نیروهای لوهانسک و دونتسک اختصاص داده شده است.

طبق توضیحات پلیس، این فرد روسی از زمان آغاز آخرین درگیری در منطقه، به دنبال جمع آوری کمک های مالی در رسانه های اجتماعی بوده است. سرویس امنیت اوکراین بدون افشای هویت این فرد روسی اظهار داشت که این فرد مرتبا با تهیه عکس، ویدئو و گزارش، افراد بیشتری را ترغیب به کمک برای تامین تجهیزات نظامی روسیه کرده است.

همچنین طبق گزارش ماه گذشته شرکت تحلیل بلاک چین Chainalysis، 54 سازمان طرفدار روسیه مجموعا بیش از 2.2 میلیون دلار ارز دیجیتال از نیرو های مردمی دریافت کرده اند. این سازمان‌ ها که در دونتسک و لوهانسک فعالیت می‌ کنند، بیشتر مبالغ اهدایی را در بیت ‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال دریافت کرده اند.

ادامه روند کمک های دیجیتال در اوکراین

خود اوکراین نیز به کمک های مالی ارزهای دیجیتال متکی بوده است. هم اکنون دولت و گروه های داوطلب مردمی ارزهای دیجیتال را برای تأمین بودجه کشور در زمان جنگ جمع آوری می کنند. میخایلو فدوروف، وزیر تحول دیجیتال اوکراین اخیرا در توییتر اعلام کرد که 54 میلیون دلار وجوه دیجیتال از طریق پلتفرمAid For Ukraine جمع آوری کرده که برای مصارف دارویی و غذایی کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین در راستای کمک به مردم جنگ زده اوکراین، صرافی ارز دیجیتال اروپایی وایت بیت که ریشه اوکراینی دارد، از طریق دفاتر نمایندگی خود در خارج از کشور پیشنهاد حمایت از پناهندگان اوکراینی را ارائه کرد و بزرگترین پلتفرم تجارت دیجیتال جهان، بایننس، یک کارت دیجیتال ویژه برای اوکراینی ‌هایی که مجبور به ترک خانه‌ های خود شده اند، صادر نمود.
 

تگ ها