ممنوعیت سرمایه گذاری غیرقانونی ارزهای دیجیتال در ایران

ممنوعیت سرمایه گذاری غیرقانونی ارزهای دیجیتال در ایران
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اخیرا در مصاحبه با ایلنا اظهار داشته است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا استفاده از دارایی ‌های دیجیتال برای مقاصد سرمایه ‌گذاری ممنوع است. به گفته وی؛ در عین حال، افراد و نهادهای مجاز می توانند به صورت قانونی ارزهای دیجیتال را استخراج کرده و از آن برای تسویه حساب های بین المللی استفاده نمایند.

به گزارش روز شنبه 13 آگوست خبرگزاری کار ایران؛ رئیس بانک مرکزی با اشاره به تصویب مقرراتی که دو سال پیش توسط بانک مرکزی و برخی نهادهای دولتی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت که پرداخت پول واردات با ارز دیجیتال توسط شرکت ‌های ایرانی قانونی است.

اظهارات صالح آبادی پس از اعلام خبر اولین ثبت سفارش واردات ایران در ارزهای دیجیتال در روز سه شنبه توسط علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر بازرگانی ارائه شده است. علیرضا پیمان پاک که ریاست سازمان توسعه تجارت کشور را نیز بر عهده دارد اعلام کرده است که جمهوری اسلامی معادل 10 میلیون دلار کالا با استفاده از ارزهای دیجیتال خریداری کرده است.

با این حال، مقامات ایرانی حاضر به اجازه پرداخت های دیجیتال در داخل ایران نبوده و اوایل سال جاری قوانین سخت گیرانه ای در این خصوص ارائه کرده اند. بدین ترتیب تجارت و سرمایه ‌گذاری ارزهای دیجیتال نیز قابل تحمل نبوده و دولت صرافی‌ های محلی را تحت فشار قرار داده است. جمهوری اسلامی تنها به بانک ‌ها و صرافان مجاز اجازه داده تا از ارز دیجیتال استخراج‌ شده در ایران برای پرداخت هزینه واردات استفاده نمایند.

وضعیت ارزهای دیجیتال در ایران

از سال 2019، زمانی که مقامات جمهوری اسلامی استخراج را به عنوان یک فعالیت صنعتی مشروع به رسمیت شناختند، تعدادی از شرکت ها مجوز ماینینگ ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین را دریافت کرده اند. با این حال ضعف زیرساخت انرژی که به عنوان یکی از دلایل کمبود و خاموشی برق در سراسر کشور عنوان شده است، باعث محدودیت بیشتردر این حوزه شد و بیش از یک بار در دو سال گذشته از مزارع بیت کوین دارای مجوز خواسته شد که تجهیزات پرقدرت خود را خاموش کنند.

با این حال تأسیسات غیرقانونی ماینینگ اغلب با برق یارانه ای و در مناطق مسکونی کار می کنند. از ماه گذشته شرکت توانیر اقدامات شدیدی علیه این نوع استخراج غیرمجاز انجام داده است. طبق گزارش ایلنا یک دستگاه ماینینگ بیت ‌کوین به اندازه ۲۴ خانوار انرژی مصرف می‌ کند.

رئیس بانک مرکزی همچنین در مصاحبه خود توضیحاتی درخصوص توسعه و راه اندازی ریال دیجیتال، ارز دیجیتال بانک مرکزی ارائه و اظهار داشته است که ریال دیجیتال احتمالا تا حدی جایگزین پول نقد کاغذی خواهد شد. در ماه آوریل، بانک مرکزی با ارائه بیانیه ای در مورد مقررات آتی مربوط به صدور ریال دیجیتال اظهار داشته است که در حال آماده شدن برای اجرای آزمایشی CBDC خود می باشد.
 

تگ ها