دریافت مجوز واردات با ارزهای دیجیتال برای شرکت های ایرانی

دریافت مجوز واردات با ارزهای دیجیتال برای شرکت های ایرانی
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

وزارت بازرگانی ایران استفاده از ارزهای دیجیتال را برای واردات در راستای تقویت تجارت در کشور در بحبوحه تحریم های تجاری بین المللی تایید کرده است. بدین ترتیب واردکنندگان ایرانی برای استفاده از ارزهای دیجیتال برای واردات کالا به ویژه خودرو چراغ سبز دریافت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری تهران تایمز، رضا فاطمی امین وزیر بازرگانی در این خصوص اظهار داشته است که مقررات دقیق تری در مورد استفاده از ارز دیجیتال برای تجارت و تامین انرژی بیت کوین و استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال در کشور تصویب شده است.

وزیر بازرگانی در نمایشگاه صنعت خودرو، تنها چند روز پس از ثبت اولین سفارش واردات خودرو به ارزش 10 میلیون دلار، با استفاده از ارز دیجیتال به عنوان روش پرداخت تغییرات نظارتی را تشریح کرده است. وزارت بازرگانی ایران قبلا اعلام کرده بود که استفاده از ارز دیجیتال و قرارداد هوشمند تا سپتامبر 2022 به طور گسترده در تجارت خارجی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال در ایران

پس از ارائه مجوز واردات با سرمایه ارز دیجیتال، انجمن واردات ایران در راستای حفظ سرمایه واردکنندگان خواستار قوانین نظارتی شفافی بوده و مقررات جدید در راستای اجرای این درخواست پیشنهاد و تصویب شده است. براساس اظهارات وزیر امور خارجه؛ مقررات جدید تمامی مسائل مربوط به ارزهای دیجیتال از جمله فرایند اعطای مجوز و همچنین تامین انرژی اپراتورهای ماینینگ در کشور را مشخص می کند. براساس توضیحات وی؛ صاحبان مشاغل ایرانی از این پس قادر خواهند بود وسایل نقلیه و طیف وسیعی از کالاهای وارداتی مختلف دیگر را با استفاده از ارزهای دیجیتال به جای پرداخت با دلار یا یورو وارد نمایند.

تحریم های تجاری بین المللی علیه ایران عمدتا به دلیل مخالفت با برنامه هسته ای کشور بوده است که اساسا جمهوری اسلامی ایران را از سیستم بانکی جهانی خارج کرده است. بدین ترتیب با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین های عمومی مانند بیت کوین و اتریوم که توسط دولت یا مقامات مرکزی کنترل نمی شوند، ایران توجه خود را به پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای مقابله و دور زدن تحریم های وارداتی معطوف کرده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در ژوئن 2021 به 30 مرکز ماینینگ ارز دیجیتال در کشور مجوز فعالیت اعطا کرد و پس اعمال محدودیت های ماینینگ در چند ماه گذشته، جمهوری اسلامی بار دیگر بیش از 2500 مجوز برای راه ‌اندازی عملیات استخراج ارائه داده است.

جمهوری اسلامی ایران در چند ماه اخیر عملیات ماینینگ غیرقانونی را سرکوب کرده و حتی برای کاهش فشار بر شبکه ملی خود، استخراج را به مدت سه ماه ممنوع نموده است. همزمان؛ ایران اولین سفارش واردات خود را برای پرداخت به صورت ارز دیجیتال در اواخر ماه آگوست ثبت کرده است.

تگ ها