گزارش فوربس از حجم معاملات واقعی و جعلی بیت کوین

گزارش فوربس از حجم معاملات واقعی و جعلی بیت کوین
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه


بر اساس آخرین تحقیق فوربس از بررسی عملکرد 157 صرافی ارز دیجیتال، حجم معاملات بیت کوین به میزان قابل توجهی کمتر از تعداد گزارش شده می باشد. طبق گزارش؛ حجم معاملات بیت کوین در 14 ژوئن سال جاری 128 میلیارد دلار بوده که بسیار کمتر از مجموع 262 میلیارد دلار گزارش شده توسط صرافی هاست. این ارقام نشان می دهد که حدود 51 درصد از تمام فعالیت های معاملاتی بیت کوین جعلی یا غیراقتصادی بوده است.

به گزارش فوربس، تتر نقش مهمی در معاملات بیت‌ کوین اسپات داشته و بیشتر معاملات از طریق استیبل کوین ‌ها انجام شده است. با این حال، ارزهای فیات دیگر از جمله دلار آمریکا، ین ژاپن و وون کره جنوبی نیز در درصد بالایی از معاملات را به خود اختصاص داده اند.

به طور کلی، بیش از 90 درصد نقدینگی بیت کوین در برابر استیبل کوین تتر یا دلار آمریکا بوده است. همچنین تقاضای غیر دلاری زیادی از اروپا، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه وجود داشته است. همچنین براساس داده هاس فوربس، بیشتر معاملات بیت کوین در معاملات دائمی بیت کوین، معاملات اسپات و معاملات آتی انجام شده است.

حجم معاملات واقعی و جعلی صرافی های برتر

این گزارش مبادلات را براساس تفاوت در حجم گزارش شده خود در مقابل حجم واقعی آنها به سه دسته تقسیم کرده است. براساس گزارش، سه صرافی برتر از نظر حجم معاملات بایننس، FTX و OKX و همچنین سایر صرافی با حجم متوسط صرافی های بای بیت، Bitget، MEXC Global، کوکوین، BingX،کریپتو دات کام و Huobi Globalبوده اند.

قابل ذکر است که فقط FTX،OKX و کریپتو دات کام در گروه 1 قرار گرفته اند. مبادلات گزارش شده در این صرافی ها با تفاوت 0 تا 25 درصدی بین حجم معاملات واقعی و فعالیت تجاری بیت کوین بوده اند. گروه دوم متشکل از صرافی هایی بودند که حجم معاملات واقعی 26 تا 79 درصد با حجم گزارش شده متفاوت بوده اند. 

گروه سوم عمدتا از صرافی ‌های کوچک و غیرقانونی تشکیل شده است، که برخی از آنها به وضوح اعلام کرده اند که حجم معاملات بیت کوین آنها جعلی است. به عنوان مثال،BitCoke حجم معاملات خود در 6 ماهه اول سال را 14 میلیارد دلار گزارش کرده با این حال، کمتر از 10 هزار بازدید کننده ماهانه داشته که بیش از نیمی از آنها از آرژانتین بوده اند.

طبق گزارش، صرافی ‌هایی که با حداقل مقررات نظارتی کار می‌کنند بیشترین گزارش های جعلی را داشته اند که صرافی های بایننس، Bybit و MEXC Global از جمله این صرافی ها بوده اند که حجم معاملاتی خود را 217 میلیارد دلار گزارش کردند در حالی که حجم واقعی معاملات آنها 89 میلیارد دلار بوده است.

طبق گزارش فوربس، برخی از معامله گران در میان معاملات قانونی خود نیز به تجارت شستشو پرداخته و از این معاملات غیراقتصادی سود برده اند.