واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟"


  • 21:05 1403-05-05
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

ما سعی می کنیم در این مقاله به بررسی مفهوم واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) بپردازیم و تفاوت این دو مفهوم رو برای شما توضیح بدیم. بهتره بدونین که این روزها به نظر می رسه که همه افراد در مورد واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) با هم دیگه گفتگو می کنند. همچنین این دو فناوری ادعا می کنند تا صحنه های تکنولوژی و فناوری رو به هم دیگه متصل کنند و روش ارتباط کاربران در دنیای دیجیتالی رو تغییر بدن. نکته قابل توجه اینجاست که این دو فناوری علاوه بر اینکه شباهت های زیادی با هم دارن، تفاوت هایی نیز در این میان دیده میشه که باعث میشه تا هر کدوم منحصر به فرد و متمایز از هم بشن.
با توجه به اینکه هر روزه رسانه های اجتماعی در مورد این فناوری اطلاعاتی به مردم ارائه میدن، ولی با این حال افراد این دو مفهوم رو به جای هم مورد استفاده قرار میدن و باعث میشه تا افراد سردرگم بشن. همونطور که گفتیم، این دو فناوری به دلیل داشتن تفاوت هایی که دارن، از هم دیگه متمایز میشن. بهتره بدونین که مرز بین واقعیت و دنیای مجازی روز به روز کم رنگ تر میشه و تکنولوژی های فوق العاده ای در این زمینه به وجود میان کخ باعث میشه تا دنیای مجازی مورد استقبال خیلی از افراد قرار بگیره و محبوبیت دنیای مجازی بیشتر از دنیای واقعی بشه. برای مثال شرکت های بزرگی مثل فیسبوک، مایکروسافت و... سرمایه گذاری های زیادی در دنیای مجازی کردن که این سرمایه گذاری ها نشون میده که دنیای مجازی در آینده موفقیت های چشمگیری می کنه.
همونطور که گفتیم، واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) شباهت های زیادی با هم دارن و افراد ممکنه به دلیل این شباهت ها این دو مفهوم رو به جای هم مورد استفاده قرار بدن. ولی بهتره بدونین که این دو فناوری با هم دیگه تفاوت های زیادی دارن مه باعث میشه از هم دیگه متمایز بشن. به همین منظور ما در این مقاله اطلاعاتی در مورد واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) برای شما ارائه کنیم و تفاوت این دو مفهوم رو برای شما توضیح بدیم.

متاورس چیست و چه هدفی دارد؟

متاورس چیست؟

بهتره قبل از اینکه به بررسی مفهوم واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) بپردازیم و تفاوت های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده رو برای شما توضیح بدیم، اطلاعاتی در مورد فناوری متاورس برای شما ارائه کنیم تا بتونین به راحتی این دو مفهوم و تفاوت های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده رو درک کنین. بهتره بدونین که متاورس از فضای های مجازی به وجود اومده که در اون افراد این امکان رو دارن تا به جای اینکه به صورت حضوری یا فیزیکی در کنار هم باشن، در دنیای مجازی با هم ارتباط داشه باشن و فعالیت های خودشون رو در دنیای مجازی انجام بدن.
به عبارت دیگه فناوری متاورس شبکه ای جهانی و مجازی هست که در این فناوری افراد این امکان رو دارن تا به صورت مجازی با هم دیگه ارتباط داشته باشن. همچنین در این فناوری هویت افراد و ماهیت اجسام با هم ارتباط مستقیم رو داره. در اصل شما مثل اینکه به دنیای واقعی ولی در شکل مجازی وارد میشین. با توجه به توضیحاتی که در مورد متاورس برای شما دادیم، می تونیم بگیم که متاورس دنیایی فراتر از حالت فیزیکی هست. علاوه بر این، افراد می تونن با استفاده از آواتارهای مجازی در این فضا با هم ارتباط داشته باشن و فعالیت کنند. بهتره بدونین که شرط ورود به دنیای متاورس داشتن عینک هوشمند واقعیت مجازی(vr) و اینترنت پر سرعت هست.
اگه بخواهیم به زبان ساده تر تعریفی از فناوری متاورس برای شما ارائه کنیم، می تونیم بگیم که متاورس نوعی فضای مجازی چند کاربره در زمان واقعی هست که در این فضا همه افراد این امکان رو دارن تا به کمک یه شبکه به هم متصل بشن و با همدیگه ارتباط داشته باشن. همچنین افراد می تونن در این فضا برای خودشون شخصیت اجتماعی به وجود بیارن و دارایی های مجازی خودشون رو مبادله کنند. نکته قابل توجه این هست که متاورس اونقدر در همه جا نفوذ کرده و اهمیت خودش رو نشون داده که مورد استقبال خیلی از شرکت های سرمایه گذار نیز قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست آورده و در هر شبکه و رسانه حداقل یه بار در مورد این مفهوم صحبت شده.

واقعیت مجازی(VR) چیست؟

واقعیت مجازی(VR) چیست؟

نوبه این رسیده تا در این قسمت از مقاله واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ اطلاعاتی در مورد مفهوم واقعیت مجازی(VR) برای شما ارائه کنیم. در پاسخ به سوال واقعیت مجازی چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که واقعیت مجازی یعنی شبیه سازی یه دنیای جدا از واقعیت که به کاربران این امکان داده میشه تا وارد دنیایی متفاوت و منحصر به فرد از محیط اطراف خودشون بشن و تجربه دلخواه خودشون رو در این فضا به دست بیارن. تجربه ای میشه سرگرم کننده و تفریحی، علمی و آموزشی، درمانی و خدماتی و... باشه. به عبارت دیگه افراد در این فضا این امکان رو دارن تا فعالیت های سرگرم کننده داشته باشن و حتی می تونن به یادگیری و آموزش نیز بپردازن.
به عبارت دیگه واقعیت مجازی یا VR، نوعی فناوری نوین شبیه سازی شده رایانه ای هست که در اون افراد این امکان رو دارن تا با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مخصوص مثل عینک مجازی در یه محیط 3 بعدی قرار بگیرن و با اون ارتباط داشته باشن. همچنین در این محیط مجازی شبیه سازی شده کاربران این امکان رو دارن تا تجربه ای واقعی رو به دست بیارن. بهتره بدونین که افراد در واقعیت مجازی این توانایی رو هم دارن تا با استفاده از عینک های مخصوص به بالا، پایین و هر جهتی که دوست دارن، نگاه کنند. به عبارت دیگه افراد در این دنیای با استفاده از عینک های مخصوص انگار در دنیای واقعی قرار دارن و می تونن تجربه دنیای واقعی رو به دست بیارن.
جالب اینجاست که بدونین واقعیت مجازی یا VR، استفاده از فناوری کامپیوتری برای ایجاد یه محیط شبیه سازی شده هست که می تونین به صرت 360 درجه در اون حضور داشته باشین و بتونین تجربه های زیادی به دست بیارین. همچنین برای حضور داشتن در این دنیای مجازی باید از هدست های واقعیت مجازی استفاده کنین. هدست های واقعیت مجازی به شما این امکان رو میدن تا حس کنین که در دنیای واقعی قرار دارین.

ویژگی های واقعیت مجازی:

واقعیت مجازی(VR) چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد واقعیت مجازی(VR) برای شما ارائه کردیم، می تونیم بگیم که واقعیت مجازی نوعی فناوری شبیه سازی دنیای واقعی هست که افراد در این فضا این امکان رو دارن تا با استفاده از هدست های واقعیت مجازی، وارد فضای سه بعدی بشن و تجربه های دنیای واقعی رو به دست بیارن و فعالیت های مختلفی در این فضا انجام بدن. همچنین واقعیت مجازی ویژگی های زیادی داره که در این بخش از مقاله واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ به بررسی ویژگی های واقعیت مجازی می پردازیم.

•    کسب تجربه

یکی از ویژگی های واقعیت مجازی، کسب تجربه های متفاوت و هیجان انگیز در این فضا هست. بهتره بدونین که واقعیت مجازی(VR) در خیلی از حوزه ها وارد شده و با به وجود اوردن یه فضا سه بعدی تجربه پرواز، تماشا کردن، تست کردن و... رو برای کاربران فراهم می کنه.

•    ایجاد محیط تعاملی

یکی دیگه از ویژگی های واقعیت مجازی این هست که یه محیط تعاملی برای کاربران فراهم می کنه. به عبارت دیگه این فناوری با به وجود اوردن محیط تعاملی در خیلی از زمینه هایی مثل آموزش کار رو راحت کرده و به کاربران این امکان رو میده تا آزمایش ها و تست های خودشون رو در یه محیط مصنوعی انجام بدن.

•    خلق دنیای واقع گرایانه

یکی دیگه از ویژگی های واقعیت مجازی، به وجود اوردن دنیای واقع گرایانه هست. به عبارت دیگه این فناوری به کاربران این امکان رو میده تا تجربه هایی رو به دست بیاره که شاید در دنیای واقعی غیر ممکن هست. برای مثال افراد می تونن در این فضای پرواز کنند و یا به اعماق اقیانوس ها سفر کنند و تجربه های زیادی به دست بیارن.

کاربردهای واقعیت مجازی:

کاربرد های واقعیت مجازی(VR)

بهتره بدونین که واقعیت مجازی(VR) کاربردهای زیادی داره و این کاربردها فقط به تجربه بازی کردن محدود نمیشه و فراتر از کسب تجربه بازی کردن هست. واقعیت مجازی در حوزه های مختلفی مثل صنعتی، تجاری و آموزشی کاربردهای زیادی داره که در این قسمت از مقاله واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ به بررسی کاربردهای واقعیت مجازی می پردازیم.

•    آموزش

یکی از کاربردهای واقعیت مجازی، آموزش هست. بهتره بدونین که افراد این امکان رو دارن تا با استفاده از فناوری واقعیت مجازی(VR) به آموزش مشغول بشن. همچنین این فناوری کمک می کنه تا در زمان های لازم کلاس های درس به خارج از مدرسه منتثل بشه و دانش آموزان بتونن در خارج از مدرسه به اموزش بپردازن.

•    درمان

یکی دیگه از کاربردهای واقعیت مجازی، درمان هست. به عبارت دیگه بهداشت و درمان یکی از جذاب ترین کاربردهای واقعی مجازی هست که شامل شبیه سازی جراحی و جراحی رباتیک هست. همچنین این تکنولوژی آموزش جراحی رو توسعه میده و کارآموزان می تونن بدون اسیب رسوندن به بیمار، به آموزش بپردازن.

•    نظامی و ارتش

یکی دیگه از کاربردهای واقعیت مجازی، در حوزه نظامی و ارتش هست. بهتره بدونین که برای شبیه سازی میدان جنگ، پرواز و عملیات نظامی میشه از فناوری واقعیت مجازی استفاده کرد. همچنین این فناوری می تونه تاثیر زیادی برای آماده سازی نیروهای نظامی داشته باشه.

واقعیت افزوده(AR) چیست؟

واقعیت افزوده(AR) چیست؟

در این قسمت از مقاله واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ می خواهیم اطلاعاتی در مورد واقعیت افزوده(AR) برای شما ارائه کنیم. در پاسخ به سوال واقعیت افزوده چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که واقعیت افزوده یه نمای فیزیکی زنده مسقیم یا غیر مستقیم هست که عناصری رو در محیط اطراف دنیای واقعی افراد اضافی می کنه. همچنین این عناصر مجازی نیز بر اساس تولیدهای کامپیوتری که به وسیله دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مثل صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده های GPS هست، به وجود میاد به محیط اطراف دنیای واقعی افراد اضافی میشه.
با توجه به توضیحاتی که برای شما ارائه کردیم، می تونیم در پاسخ به سوال واقعیت افزوده چیست؟ این جواب رو بدیم که واقعیت افزوده یا AR نوعی فناوری هست که در اون اجسام مجازی در یه محیط واقعی و در کنار بقیه اجسام و اشیاء قرار می گیرن. همچنین واقعیت افزوده(AR) نسخه پیشرفته ای از دنیای فیزیکی واقعی هست که با استفاده از عناصر بصری دیجیتال، صدا یا بقیه محرک های حسی به وسیله فناوری به دست میاد. بهتره بدونین که این کار یه فرایند رو به رشد در بین شرکت های فعال در زمینه موبایل و برنامه های تجاری هست.
به عبارت دیگه فناوری واقعیت افزوده یکی از بزرگترین فرایندهای فناوری در حال حاضر هست و تنها با دسترسی بیشتر به گوشی های هوشمند مجهز به واقعیت افزوده یا AR در جهان گسترش پیدا می کنه. همچنین فناوری واقعیت افزوده به ما این امکان رو میده تا دنیای واقعی زندگی رو در مقابل خودمون مشاهده کنیم. جالب اینجاست که خیلی از افراد واقعیت مجازی رو با واقعیت افزوده اشتباه می گیرن و این دو مفهوم رو به جای همدیگه استفاده می کنند.

ویژگی های واقعیت افزوده:

ویژگی های واقعیت افزوده(AR)

همونطور که گفتیم، واقعیت افزوده به فناوری گفته میشه که شما می تونین با استفاده از اون عناصر مجازی رو به محیط اطراف واقعی خودتون اضافی کنین و محیط واقعی زندگی رو مقابل چشم خودتون مشاهده کنین. همچنین واقعیت افزوده ویژگی های زیادی داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه. به همین منظور در این قسمت از مقاله واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ به بررسی ویژگی های واقعیت افزوده می پردازیم.

•    عرضه در بازار

یکی از ویژگی های واقعیت افزوده این هست که می تونه در بازار عرضه بشه و افراد بتونن از این فناوری استفاده کنند. به عبارت دیگه با توجه به ساختار واقعیت افزوده(AR) می تونیم به این نتیجه برسیم که این فناوری می تونه به سرعت در بازار عرضه بشه و افراد از این فناوری استفاده کنند. به این ترتیب می تونیم به راحتی به این فناوری دسترسی داشته باشیم.

•    نیاز نداشتن به دستگاه های خاص

یکی دیگه از ویژگی های واقعیت افزوده این هست که برای اینکه بتونیم به این واقعیت دسترسی داشته باشیم، نیازی به دستگاه های خاصی نداریم. همچنین در مقایسه با بقیه فناوری ها مثل VR که برای دسترسی به اون به دستگاه های سخت افزاری مثل هدست های واقعیت مجازی نیاز هست، در فناوری واقعیت افزوده به دستگاه خاصی نیاز نیست و تنها می تونین با گوشی هوشمند خودتون به این فناوری دسترسی داشته باشین.

•    کسب تجربه

یکی دیگه از ویژگی های واقعیت افزوده این هست که این فناوری به کاربران این امکان رو میده تا کارهای حساس و جذابی رو در موقعیت مکانی خودشون انجام بدن که این کار باعث میشه تا این فناوری روز به روز گسترش پیدا کنه و مورد استقبال خیلی از افراد قرار بگیره.

کاربردهای واقعیت افزوده:

کاربردهای واقعیت افزوده

فناوری واقعیت افزوده نیز مثل فناوری واقعیت مجازی(VR) کاربردهای زیادی داره، به همین منظور ما در این قسمت از مقاله واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ اطلاعاتی در مورد کاربردهای واقعیت افزوده رو در پروژه های متفاوت برای شما ارائه کنیم.

•    برنامه موبایل ایکیا

یکی دیگه از کاربردهای واقعیت افزوده در پروژه این هست که شرکت ایکیا از این فناوری در اپلیکیشن موبایل ایکیا استفاده می کنه. همچنین این شرکت به استفاده از این فناوری به خریداران این اجازه رو میده تا هر کالایی رو که دوست دارن انتخاب کنند و در محیط اطراف واقعی یا خونه خودشون قرار بدن و با بررسی دیزاین خونه خودشون در صورت دوست داشتن، اون کالا رو بخرن.

•    کتاب رنگ آمیزی دیزنی

یکی دیگه از کاربردهای واقعیت افزوده این هست که کتاب رنگ آمیزی دیزنی چند سال قبل با استفاده از فناوری واقعیت افزوده به بچه ها این امکان رو میده تا شخصیت های مورد علاقه خودشون رو به صورت سه بعدی ببینن. بهتره بدونین این برنامه هنوز در مرحله های ابتدایی خودش قرار داره.

•    برنامه Pokemon go

یکی دیگه از کاربردهای واقعیت افزوده این هست که یکی از معروف ترین برنامه ها یعنی بازی Pokemon go از این فناوری استفاده می کنه تا جذابیت برنامه خودش رو افزایش بده. همچنین در این بازی به کمک فناوری واقعیت افزوده کاربران این امکان رو دارن تا محتواهای دیجیتالی خودشون رو در دنیای واقعی نشون بدن.

تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی:

تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی

با توجه به توضیحاتی که در مورد فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای شما ارائه کردیم، با مفهوم این فناوری ها اشنا شدین و نحوه کاربردها و ویژگی های هر کدوم از این فناوری ها رو می دونین. همچنین گفتیم که این دو فناوری تفاوت های زیادی با هم دارن که از هم دیگه متمایز میشن. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ اطلاعاتی در مورد تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی برای شما ارائه می کنیم.
•    یکی از تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی این هست که در فناوری واقعیت افزوده شما می تونین دنیای واقعی رو حس کنین. ولی در فناوری واقعیت مجازی شما در یه دنیای کاملا مجازی و به دور از دنیای واقعی قرار دارین و نمی تونین دنیای واقعی رو لمس کنین.
•    یکی دیگه از تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی این هست که فناوری AR بر اساس زندگی واقعی به وجود اومده و اون رو واقعی تر می کنه ولی در فناوری VR در دنیایی به دور از دنیای واقعی تجربه به دست میارین.
•    یکی دیگه از تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی این هست که فناوری AR بدون نیاز به استفاده از دستگاه های خاص و فقط با استفاده از یه گوشی هوشمند یا تبلت معمولی هم می تونین بهش دسترسی داشته باشین. ولی باید برای استفاده از واقعیت مجازی باید از هدست های واقعیت مجازی استفاده کنین.
•    یکی دیگه از تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی این هست که در زمان استفاده از فناوری VR از دنیای واقعی جدا بشین و در یه جهان تخیلی یا مجازی زندگی کنین. ولی در فناوری AR کاربران این امکان رو دارن تا با ایتم های مجازی که بهشون نزدیک هستن، ارتباط داشته باشن.

آینده فناوری AR و فناوری VR:

آینده فناوری AR و فناوری VR

در این قسمت از مقاله تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی می خوایم اینده این دو فناوری رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. بهتره بدونین که طی 3 تا 5 سال اینده استفاده از فناوری AR و فناوری VR به شیوه های متفاوتی ادامه پیدا می کنه. همچنین این دو فناوری هدف های مختلف و ارزش های متفاوتی رو ارائه میدن. به این ترتیب اگه این فناوری ها بیشتر در جریان اصلی شرکت ها و پروژه های مختلف قرار بگیرن، این قابلیت ها ممکنه بیشتر بشه و اینده این فناوری ها درخشان بشه.
همونطور که گفتیم، فناوری AR و فناوری VR امروزه به دلیل داشتن کاربردهای خاص و ویژگی های زیادی که دارن مورد استقبال قرار می گیرن و محبوبیت زیادی به دست میارن. همچنین این فناوری ها به دلیل داشتن کسب تجربه های جذاب از فضایی متفاوت، باعث میشه تا علاقه افراد به دسترسی به این فناوری ها بیشتر بشه و این موضوع باعث میشه تا این فناوری ها روز به روز گسترش پیدا کنند. بهتره بدونین که با افزایش کاربران این فناوری ها باعث میشه تا شرکت های بزرگی در این فناوری ها سرمایه گذاری کرده و آینده اون ها درخشان بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ اطلاعاتی در مورد فناوری AR و فناوری VR برای شما ارائه کنیم. همچنین تفاوت های واقعیت افزوده با واقعیت مجازی رو برای شما بررسی کردیم. همونطور که گفتیم، این دو فناوری شباهت های زیادی با هم دارن و افراد در اکثر مواقع این دو مفهوم رو به جای هم استفاده می کنند. با این حال تفاوت های زیادی دارن که باعث میشه تا این دو نفری متمایز بشن و هر کدوم به جایگاه خاصی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

در مورد واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9 + 56 = ?