بزرگترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال

  • 21:06 1403-06-26
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

تعداد کلاهبرداری ‌های ارز دیجیتال امروزه افزایش پیدا کرده است. رشد بلاک چین و فضای ارز دیجیتال بسیار جذاب است. نوآوری های تکنولوژیکی و مدل های جدید کسب و کار دائما در حال تحول هستند و جمعیت زیادی را به خود جذب می کنند. چند سال گذشته، افراد زیادی از طریق ارزهای دیجیتال میلیونر شده اند و سپس برای دیگرانی که قصد سرمایه گذاری روی این فناوری را در آینده دارند، کسب و کارهای سودآور ایجاد کرده اند، اما از آنجا که کسب‌وکارهای بیشتری از پول دیجیتال استفاده می‌کنند، پیامدهایی نیز به همراه داشته است. افراد با نیت خوب به دنبال سرمایه گذاری و احتمالاً سود هستند و می خواهند بخشی از دنیای پول آینده باشند، اما افرادی با نیت بد نیز هستند که سعی دارند سرمایه گذاران بازار را فریب دهند. در این مقاله با نحوه جلوگیری از کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال آشنا می شوید. آموزش ارز دیجیتال چندان کار سختی نیست. ما رایج ترین انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال را بررسی کرده ایم، اما ممکن است از روش های دیگری نیز استفاده شود.

انواع کلاهبرداری های ارز دیجیتال

قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال کمی متفاوت است. در ادامه به بررسی این کلاهبرداری ها خواهیم پرداخت.

طرح های سرمایه گذاری بیت کوین

کلاهبرداران با افرادی که در طرح های سرمایه گذاری بیت کوین سرمایه گذاری می کنند تماس می گیرند. مدیران به اصطلاح سرمایه گذاری ادعا می کنند که با سرمایه گذاری در بیت کوین میلیون ها دلار به دست آورده اند و به قربانیان خود قول می دهند که آنها نیز درآمد کسب کنند. کلاهبرداران می خواهند برای شروع کار از شما پول بگیرند. کلاهبرداران به جای پول درآوردن، فقط پیش پرداخت را می گیرند. کلاهبرداران ممکن است برای انتقال یا واریز پول یا دسترسی به ارز رمزنگاری شده شخص، اطلاعات شخصی را درخواست کنند. یکی دیگر از انواع کلاهبرداری های رمزنگاری، استفاده از تأییدیه های جعلی افراد مشهور است. کلاهبرداران از عکس‌های واقعی استفاده می‌کنند تا معتبر به نظر برسند.

کلاهبرداری های فیشینگ

بزرگترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال

کلاهبرداری های فیشینگ رمزنگاری مدتی است که وجود داشته است. کلاهبرداران برای جمع آوری اطلاعات شخصی، ایمیل هایی با پیوندهایی به وب سایت های جعلی ارسال می کنند. برای جلوگیری از کلاهبرداری، اطلاعات خصوصی را از طریق پیوند ایمیل وارد نکنید. همیشه مستقیماً به وب‌ سایت بروید، حتی اگر درست به نظر برسد. کلاهبرداری‌ های فیشینگ کریپتو مدتی است که وجود داشته است. کلاهبرداران برای جمع آوری اطلاعات شخصی، ایمیل هایی با پیوندهایی به وب سایت های جعلی ارسال می کنند. برای جلوگیری از کلاهبرداری، اطلاعات خصوصی را از طریق پیوند ایمیل وارد نکنید. همیشه مستقیماً به وب‌سایت بروید، حتی اگر درست به نظر برسد.

کلاهبرداری های سرمایه گذاری

کلاهبرداری های رمزنگاری سرمایه گذاری اغلب وعده پول زیادی را با "ریسک صفر" می دهند و معمولاً از رسانه های اجتماعی یا برنامه ها یا سایت های دوستیابی آنلاین شروع می شوند. این کلاهبرداری ها می توانند با پیامک، ایمیل یا تماس شروع شوند.

Rug Pull Crypto Scam

بزرگترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال

این نوع کلاهبرداری رمزنگاری زمانی اتفاق می‌افتد که سازندگان یک پروژه ارز دیجیتال جدید توکن جدید خود را در یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) تبلیغ می‌کنند تا مردم را وادار به خرید آن کنند. تقاضا برای توکن بیشتر شده و قیمت قبل از ناپدید شدن آن افزایش می یابد. اشنایی با استراتژی های معاملات  می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. در جدیدترین کلاهبرداری، توکن‌ها در یک DEX فهرست شدند، جایی که افراد دیگر می‌توانستند آنها را برای یک ارز دیجیتال قانونی خریداری کنند. وقتی قیمت بالا می رود، افراد بیشتری در مورد آن مطالعه می کنند و آن را می خرند. افراد بیشتری از این توکن به جای ارز دیجیتال قانونی خود استفاده می کنند. زمانی که کلاهبرداران پول دیجیتال جعلی خود را می فروشند، در واقع پول واقعی دریافت می کنند. در نهایت، آنها با مقدار زیادی پول واقعی ناپدید می شوند و افرادی که آسیب دیده اند چیزی ندارند.

صرافی‌ها و پلتفرم های تقلبی

پول دیجیتال صرافی های جعلی زیادی دارد که به سرعت ظاهر می شوند و ناپدید می شوند. هنگام استفاده از این صرافی ها باید بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است ارزهای دیجیتال یا پول نقد شما را بدزدند. برخی صرافی ها هزینه زیادی از شما دریافت می کنند یا برداشت پول را سخت می کنند. برخی از صرافی ها هیچ کارمزد تراکنش دریافت نمی کنند و پلتفرم خود را برای معامله گران تازه کار جذاب می کنند. آنها به جای اینکه با گرفتن کارمزد برای فهرست کردن هر توکن در پلتفرم خود، پول در بیاورند، با گرفتن کارمزد از معامله گران برای خرید و فروش توکن، درآمد کسب می کنند. این توکن‌ ها معمولاً در این صرافی ‌ها مسدود می ‌شوند؛ بنابراین معامله‌گران نمی‌توانند آنها را بفروشند یا خارج کنند زیرا ارزشی ندارند.

پیشنهادهای استخدامی و کارمندان متقلب

کلاهبرداران برای ورود به حساب های بیت کوین وانمود می کنند که استخدام کننده یا جویای کار هستند. این کلاهبرداری ها از ارزهای رمزنگاری شده برای پرداخت هزینه آموزش کار استفاده می کنند و نوید یک حرفه سرگرم کننده را می دهند. هنگام استخدام نیروی کار از راه دور، کلاهبرداری های دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. 

کلاهبرداری های باج خواهی

کلاهبرداران اغلب از کلاهبرداری های باج خواهی با پول دیجیتال استفاده می کنند. آنها ایمیل‌هایی ارسال می‌کنند که می‌گویند سابقه بازدید کاربر از وب‌سایت ‌ها را دارند و تهدید می‌کنند که اگر رمز خصوصی‌شان را ندهند یا پولی به کلاهبردار ندهند، آن‌ها را افشا می‌کنند.

چرا کلاهبرداری های ارز دیجیتال مرگ آور هستند؟

بزرگترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال

یکی از بهترین ویژگی ها در مورد ارزهای دیجیتال این است که نمی توان آنها را تغییر داد. این بدان معناست که پس از انجام معامله، هیچ کس نمی تواند آن را برگرداند. حتی ماینرها و ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار ارزهای دیجیتال، نمی توانند این کار را انجام دهند. اگر شخصی مورد کلاهبرداری قرار گیرد، راهی برای بازگرداندن رمزارز او وجود ندارد. کلاهبرداری با استفاده از ارز دیجیتال خطرناک است زیرا از نام های جعلی برای آدرس های بیت کوین استفاده می کند. آنها معمولاً از حدود 30 کاراکتر تصادفی تشکیل شده اند. تشخیص اینکه کلاهبردار کیست و کجا زندگی می کند سخت است. کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال شامل کلاهبرداری سکه و توکن، کلاهبرداری پروژه NFT، صرافی ارز دیجیتال، پروژه های بازی، و پلتفرم های سرمایه گذاری است. 

چگونه می توانید از کلاهبرداری های ارز دیجیتال جلوگیری کرد؟

بعد از اینکه دیدید چند نفر پول زیادی از دست داده اند، مهم است که مراقب باشید. در اینجا سه نکته برای جلوگیری از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال وجود دارد.

بررسی های کامل را انجام دهید

قبل از سرمایه گذاری در یک شرکت ارز دیجیتال، پیشینه آنها را بررسی کنید. آیا از بلاک چین استفاده می کنند؟ آیا آنها داده های تراکنش را پیگیری می کنند؟ ICO (پیشنهادات اولیه سکه) و میزان پول آنها را در ارزهای دیجیتال بررسی کنید.

از Copy Pasting URL ها خودداری کنید

وب سایت های جعلی هر روز برای فریب کاربران راه اندازی می شوند. ظاهر وب سایت ها مانند قبل است، اما URL تغییر کرده است. تغییر URL معمولاً ظریف است. به عنوان مثال، یک هکر می تواند حرف I را به عدد 1 تغییر دهد و شما را به جای حرف I به وب سایت خود هدایت کند.

مراقب ایمیل های کلاهبرداری باشید

دوباره بررسی کنید که لوگو و آدرس ایمیل متعلق به شرکت ارز دیجیتال باشد. روی پیوندهای ایمیل‌هایی که شما را به یک وب ‌سایت خاص هدایت می‌کنند، کلیک نکنید. بزرگ‌ ترین کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال به ما می‌گویند وقتی معامله خیلی خوب است، دو بار فکر کنیم.

چگونه یک کلاهبرداری ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

بزرگترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال

چند نشانه وجود دارد که یک کلاهبرداری رمزنگاری در راه است.  هر چیزی که برای واقعی بودن خیلی خوب به نظر می رسد مشکوک است. اگر معامله خوبی در مورد ارز دیجیتال می بینید که به نظر می رسد خیلی خوب نباشد، ممکن است حق با شما باشد. هیچ کس قرار نیست کریپتو رایگان به شما بدهد. هیچ کس نمی تواند بازده سرمایه گذاری را تضمین کند و این به همان اندازه که در مورد سرمایه گذاری های مالی سنتی صادق است، در صنعت کریپتو نیز صدق می کند. اگر از شخصی ایمیل، تماس تلفنی یا پیامکی دریافت کردید که می‌خواهد وارد یک حساب رمزنگاری شود، رمز ارز را برای حل مشکل ارسال کنید.

بازگرداندن پول خود از یک کلاهبرداری 

نکته منفی در مورد کلاهبرداری های جعلی با ارزهای دیجیتال این است که شما نمی توانید پول خود را پس از اینکه گرفتار حقه های آنها شدید، پس بگیرید. هنگامی که ارز دیجیتال را برای شخصی ارسال می کنید، ممکن است آن را به شما برگرداند یا دارایی های دیجیتال خود را برای همیشه از دست داده باشید.

کلام آخر:
با وجود اینکه کلاهبرداری‌ های ارز دیجیتال امروزه بسیار زیاد شده است، بهترین رویکرد این است که مراقب باشید. بسیاری از سازمان ها و گروه های معتبر نیز با مدیریت موثر خود، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را ایمن کرده اند. امیدوارم اکنون بیشتر از کلاهبرداران آگاه شده باشید. پیشگیری از بیماری بهتر از درمان آن است. در صورت کلاهبرداری ممکن است هیچ راهی برای بازگرداندن پول خود وجود نداشته باشد؛ بنابراین خیلی مراقب باشید.
منابع:
https://time.com/personal-finance/article/popular-crypto-scams/
https://www.techtarget.com/whatis/feature/Common-cryptocurrency-scams


نظرات کاربران در مورد بزرگترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال

در مورد بزرگترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :6 + 99 = ?