قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال چیست؟"


  • 03:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال؛ محبوبیت ارزهای دیجیتال و مزایای مختلف اون ها باعث شده تا در سال های اخیر وارد مسیر اصلی اقتصاد کشورها بشن. با توجه به افزایش روزافزون استفاده از ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا، تدوین چارچوب های قانون گذاری و نظارت بر این دارایی های نوین و همچنین انواع صرافی ارز دیجیتال بین المللی مانند بایننس و غیره پیگیری شده. لایحه قانون گذاری ملی و فراملی ارزهای دیجیتال در مرحله تصویب در خیلی از کشورهای دنیا هست!

ارزهای دیجیتال در حال حاضر به عنوان راهی برای انجام پرداخت و تراکنش شناخته میشن. در بازاری که نوسانات زیادی رو تجربه می کنه، سرمایه گذاری خطرناک به نظر میرسه. کشورهای مختلف و صندوق بین المللی پول هم به این موضوع اشاره کرده و بارها بیانیه هایی در مورد خطرات دنیای ارزهای دیجیتال رو ذکر کرده. با این حال کشورهای اروپایی به عنوان پیشروترین کشورهای دنیا در عرضه فناوری، قوانین خاصی برای بلاک چین وضع کردن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال اطلاعاتی در مورد قانون گذاری ارز دیجیتال در دنیا به شما ارائه کنیم و به بررسی مقررات کشورهای مختلف در مورد ارزهای دیجیتال بپردازیم.

قانون گذاری ارز دیجیتال در دنیا

قانون گذاری ارز دیجیتال در دنیا

بازار کریپتوکارنسی به توانایی قانون گذاری در ایجاد چارچوبی بستگی داره که از مصرف کننده ها محافظت می کنه و باعث استقبال بیشتر سرمایه گذاران در اون میشه. اصلی ترین معیارهای هر معامله، اعتماد دو طرف معامله هست. هرچقدر اعتماد بیشتر باشه، معاملات و تراکنش ها راحت تر به انجام میرسن. تسهیل در انجام معاملات باعث افزایش حجم و ارزش معاملات و خرید و فروش ها هم میشن. بیت کوین و آلت کوین ها با ایجاد یه محیط غیرمتمرکز توسط فناوری بلاک چین، موفقیت چشمگیری در حذف فاکتور اعتماد در معاملات دارن.

از اونجایی که رمزارزها تکنولوژی های نوپا و نوظهوری بودن و از ویژگی هایی هم برخوردار هستن، در ابتدا بیشتر کشورهای دنیا نسبت به این فناوری گارد داشته و کنترل شدیدی بر اون ها داشتن. تعداد زیادی از کشورها این باور رو دارن که بیت کوین و سایر رمزارزها به دلیل ماهیت ناشناسی که دارن و همچنین عدم امکان شناسایی و پیگیری دو طرف معامله در اون، معاملاتی غیرقانونی و غیرمجازی مثل خرید و فروش اسلحه، تجهیزات غیر قانونی، قاچاق دارو و موارد مخدر رو گسترش داده و خلافکاران و کلاهبرداران هم به راحتی می تونن از اون استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی بزرگان ارز دیجیتال

مقررات کشورهای مختلف در مورد ارزهای دیجیتال

قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال

سرعت تنظیم و اجرای مقررات ارزهای دیجیتال از زمان معرفی اولین رمزارز تا سال های متوالی خیلی کند پیش میرفت، ولی در سال های گذشته با افزایش محبوبیت و اقبال عمومی به بازار ارزهای دیجیتال، سرعت اجرای اقدامات نظارتی هم در سراسر دنیا افزایش پیدا کرده. کشورهای مختلفی درباره ارزهای دیجیتال قوانین و مقرراتی وضع کردن که در این بخش از مقاله به بررسی مقررات کشورهای مختلف در مورد ارزهای دیجیتال می پردازیم.

  • قوانین کشور انگلستان در مورد ارز دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین انگلستان به عنوان یکی از کشورهای مهم دنیا، مقررات نسبتا شفاف و واضحی برای ارزهای دیجیتال داره و در این زمینه نسبت به سایر کشورها عملکرد بهتری داره. از اونجایی که هدف اصلی کشور انگلستان به منظور ضد پولشویی، حفاظت از کاربران و ثبات مالی مشخص شده، میشه انتظار داشت که این کشور قوانینی با جزئیات برای این حوزه اعلام کرده باشه. در این کشور هیچ محدودیتی برای معامله و نگهداری ارزهای دیجیتال وجود نداره و افراد می تونن به راحتی معاملات خودشون رو انجام بدن.

  • قوانین کشور آمریکا در مورد ارز دیجیتال

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی هست که در کشور آمریکا به صورت کاملا قانونی معرفی و استفاده شده. ارز بیت کوین در آمریکا برای اولین بار در سال 2013 مورد پذیرش قرار گرفته و با عنوان رمزارزی غیرمتمرکز شناخته شد. قبول شدن بیت کوین در این کشور این مفهوم رو داشت که امکان بکارگیری اون برای انجام معاملات وجود داره. این رمزارز در سال 2015 هم توسط کمیسیون معاملات آتی کالا تحت عنوان یه کالا شناخته و دسته بندی شد.

  • قوانین کشور سنگاپور در مورد ارز دیجیتال

توجه داشته باشین که کشور سنگاپور به عنوان یکی از بهترین اقتصادهای آسیا و دنیا، قوانین مشخصی رو در صنعت کریپتو تدوین کرده. ارزهای دیجیتال در سنگاپور به عنوان پول قانونی مورد پذیرش نیستن، ولی صرافی های این حوزه با دریافت مجوز از مرجع پولی سنگاپور مجاز به فعالیت هستن. استراتژی پیش گرفته شده توسط سنگاپور برای این صنعت نسبت به سایر کشورهای همسایه ملایم تر و خوشبینانه تر بوده.

  • قوانین کشور آلمان در مورد ارزهای دیجیتال

مقررات کشورهای مختلف در مورد ارزهای دیجیتال

کشور آلمان هم یکی دیگه از دولت هایی هست ارز دیجیتال رو به عنوان پول رسمی قبول نکرده. در این کشور از سال 2020، فعالیت صرافی های ارز دیجیتال فقط با مجوز رسمی دولتی ممکن هست. با وجود اینکه ارزهای دیجیتال به عنوان پول رسمی شناخته نمیشه، ولی میشه از اون ها برای خرید و فروش خدمات و کالاها استفاده کرد. کشور کانادا قوانین سختی رو برای تبلیغات پلتفرم های معاملاتی خارجی گرفته.

  • قوانین کشور روسیه در مورد ارزهای دیجیتال

بهتره بدونین روسیه هم یکی دیگه از مهم ترین کشورهای اروپا ودنیاست که تصمیمات اون در مورد ارزهای دیجیتال می تونه تاثیرات زیادی روی مقررات بین المللی داشته باشه. روسیه هرچند در ابتدا مخالفت های زیادی با ارزهای دیجیتال نشون داده بود، ولی در حال حاضر همه مردم روسیه می تونن از این نوع دارایی ها استفاده کنند و قوانین خاصی برای استفاده از اون ها وضع نشده هست. در واقع روسیه یکی از کشورهایی هست که استفاده از ارز دیجیتال در اون رایج شده و به گفته بانک مرکزی این کشور، مقدار نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال این کشور بیشتر از 5 میلیارد دلار هست.

  • قوانین کشور ایران در مورد ارزهای دیجیتال

توجه داشته باشین که نحوه تدوین مقررات و قوانین ارزهای دیجیتال به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات قانونگذار در ایران تبدیل شده، ولی تا الان قوانین مشخصی در این رابطه وضع نشده. از اونجایی که در قانون اساسی ایران هیچ مجازاتی درباره معامله و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود نداره، فعالیت در این بازار هم جرم محسوب نمیشه. در سال های گذشته در ایران هیچ کدوم از نهادهای مرتبط مثل قوه قضاییه و مقننه اظهار نظر رشون و رسمی در رابطه با فعالیت شهروندان ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال ارائه ندادن.

  • قوانین کشور چین در مورد ارزهای دیجیتال

کشور چین رو میشه به عنوان اقتصاد دوم دنیا معرفی کرد که در حوزه کریپتوکارنسی ها و صدور مجوز استفاده از اون ها در بین کشورهای مختلف دنیا در رتبه دوم قرار داره. کشور چین رو میشه یکی از کشورهای پیشگام در پذیرش ارزهای دیجیتال معرفی کرد که در عین حال که ارزهای دیجیتال رو به عنوان یه فناوری نوین پذیرفته، بلکه قوانین و مقرراتی رو هم به جهت جلوگیری از خطرات احتمالی مطرح شده پیرامون رمزارزها در این زمینه تنظیم کرده.

بیشتر بخوانید: 7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال

زمینه های تنظیم قوانین ارزهای دیجیتال کدامند؟

توجه داشته باشید که ارزهای دیجیتال از جمله دارایی های نوظهور و جدید در بازارهای مالی هستند که اخیرا مورد توجه و استقبال کشورهای زیادی قرار گرفته اند. هر کدام از کشورها قوانین و مقررات خاصی را برای ارزهای دیجیتال تدوین کرده اند که باید با این قوانین آشنا باشید. قوانین ارزهای دیجیتال در کشورها و دولت هایی مانند آمریکا هنوز در حال توسعه و تکامل است و چارچوب نظارتی مشخصی برای این رمز ارزها وجود ندارد. ما سعی می کنیم در این بخش از مطلب، شما را با برخی از زمینه که برای تنظیمات و قوانین ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف آشنا کنیم:
•    تنظیمات مالیاتی: تعداد از کشورها رمز ارزها را به عنوان ارز قانونی پذیرفته اند و مالیات و معاملاتی مالی مرتبط با آنها را مشابه ارزهای سنتی محسوب می کنند.
•    محدودیت ها: بعضی از کشورها برای تراکنش ها و مبادلات رمز ارزها ممنوعیت یا محدودیت هایی را مشخص می کنند. این محدودیت ها می تواند به دلایل امنیتی، مالیاتی و یا... صورت بگیرند.
•    نظارت و بررسی: دولت ها ممکن است سیاست های نظارت و بررسی تراکنش های ارز دیجیتال را طبق نیازهای خودشان تنظیم کنند. این مسئله به حفظ امنیت مالی و جلوگیری از کاربردهای غیرقانونی مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده کمک می کند.
•    ارتباط با بانک ها: بهتر است بدانید، در بعضی از کشورها ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای بهبود تراکنش ها و مبادلات بانکی و مالی به کار گرفته می شوند و ارتباط و همکاری با بانک ها و موسسه های مالی رایج می شود.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد قانون گذاری ارز دیجیتال در دنیا به شما ارائه کنیم و به بررسی مقررات کشورهای مختلف در مورد ارزهای دیجیتال بپردازیم. همونطور که گفتیم، به دلیل وجود تنوع زیاد در چگونگی رویکرد دولت ها و کشورهای مختلف برای موفقیت در این بازار علاوه بر استفاده از کلاس آموزش ارز دیجیتال لازم هست کاربران و معامله گران آگاهی کاملی از قوانین و مقررات جدید کشورهای تاثیرگذار در بازار کریپتو داشته باشن.


نظرات کاربران در مورد قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد قوانین کشورها درباره ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+53 = ?