باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال (نکات مهم قبل از خرید ارز دیجیتال)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال (نکات مهم قبل از خرید ارز دیجیتال)"


  • 19:01 1403-01-09
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

در این مقاله باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال رو به شما خواهیم گفت. همونطور که میدونین، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کار بسیار پر ریسکی است. به تازگی CZ که مدیر عامل صرافی بایننس هستش یک توییت با این مضمون گذاشته بود که : " اگه میخواین به یک روز فردی کمک کنین، بهش ارز دیجیتال بدین؛ اما اگه میخواین به یک شخص یک عمر کمک کنین، بهش ارز دیجیتال یاد بدید. " این جمله به خوبی اهمیت توجه به موضوع آموزش ارز دیجیتال رو نشون میده.
این روزها همه دارن در مورد رمز ارزها صحبت میکنن. با توجه به اینکه رمز ارزها جدیدترین شکل پول هستن، یادگیری و آموزش در این حوزه اهمیت بسیار زیادی داره. در این مقاله برخی از مهمترین نکاتی که برای فعالیت در بازار رمز ارزها باید بهش توجه کنین رو بهتون گوشزد کردیم. توجه به این بایدها و نبایدهای ارز دیجیتال میتونه به میزان قابل توجهی از ضرر در این مارکت جلوگیری کنه.

مروروی کلی بر ارزهای دیجیتال

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم استارت بازار ارزهای دیجیتال در سال 2009 توسط شخصی که تا به امروز هویتش معلوم نشده، بنام ساتوشی ناکاموتو رقم خورد و طی اون بیت کوین بعنوان یک روش نوین برای تبالات مالی به دنیا معرفی شد. بعد از اون با فراز و نشیب ها و مخالفت های بسیاری روبرو شد که از همه اون ها سربلند بیرون اومده و تا به امروز یک روند صعودی رو در پیش گرفته و مورد استقبال افراد خیلی زیادی در کل دنیا واقع شده. نگهداری ارز های دیجیتال در یک بستری بنام کیف پول صورت می گیره و خرید و فروش امن این رمز ارز ها هم در صرافی های ارز دیجیتال انجام میشه. این مقاله در مورد باید ها و نباید هایی هستش که در بدو ورود به بازار رمز ارزها باید در موردشون اطلاعات داشته باشین و می تونه کمک خوبی باشه برای کسانی که تازه می خواهند در این حوزه قدم بردارن.

باید های ارز های دیجیتال

در ادامه چند تا از باید هایی که قبل از ورود به بازار به اون ها توجه داشته باشین رو بهتون معرفی می کنیم که اگه اون ها رو رعایت کنین، معاملات سود ده خوبی رو در این بازار خواهید داشت.

1.    باید اول خوب اموزش ببینید

اموزش دیدن در بازار ارزهای دیجیتال

جمله مشهوری هست که میگه آموزش شاهرگ ماست بخاطر همین اولین نکته ای که باید بهش دقت کنین این هستش که هر کسی تو هر حرفه ای موفق شده و به نتیجه رسیده، یکی از دلایلش این بوده که کارش رو خوب بلد بوده. بازار ارزهای دیجیتال هم مثل همه کارهای دیگه نیاز داره که زمان بزارین و در مورد بازار و خود رمز ارز ها آموزش ببینین. این یک بازار سرمایه گذاری هستش و اگه میخواین سود خوبی تو این بازار نصیب تون بشه، اصول صحیح سرمایه گذاری رو یاد بگیرین و با صرف زمان کافی آموزش های لازم رو ببینید. یکی از بهترین کارهایی که در این زمینه می تونین انجام بدین این هستش که به تجربه های افرادی که چند وقته در این بازار هستن و واقعا تخصص دارن گوش بدین.
میتونین برای این صنعت روزی یک ساعت زمان بزارین و در یک سال این زمان برای شما به 365 ساعت اموزش تبدیل شده که میتونه شما رو به یک حرفه ای در این زمینه تبدیل کنه. تلاش های یک ساله شما مثل زمانی خواهد بود که یک کشاورز برای کاشت محصولاتش در ابتدا میزاره و نتیجه اش رو چند مدت بعد میبینه. مهمترین آموزشاتی که در این زمینه میتونه کمک کنه به شما؛ آشنایی با خود رمز ارز هایی هستش که قصد خرید و فروش اون ها رو دارین و در مرحله بعدی اشنایی به تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال رمز ارز ها هستش. همچنین کیف پول ها و نحوه نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتال رو بشناسین. خلاصه کلام اینه که تا جایی که می تونین این بازار رو خوب بشناسین تا سود ده باشه براتون. در این زمینه می تونین به بخش دوره آموزش ارز دیجیتال ارزسنج سر بزنین و هر اطلاعاتی که لازم دارین رو کسب کنین.

2.    باید در ابتدا با یک مبلغ کم شروع کنید.

شروع با سرمایه گذاری کم

اگه تازه میخواین وارد این بازار بشین اول با یک مبلغ کم برای یه مدت خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو شروع کنین تا یکم چم و خم کار دست تون بیاد. با یک مبلغ کم در یک صرافی ارز دیجیتال شروع به خرید و فروش رمز ارز ها کنین و اگه دیدین تسلط خوبی بر بازار دارین، میتونین مبلغ سرمایه گذاری خودتون رو افزایش بدین. دلیل اینکه می گیم باید با یک سرمایه گذاری کم در ابتدا وارد این بازار بشین، این هستش که همیشه یک شکافی بین اطلاعاتی که خوانده میشه و تجربه ای که در بازار هست، وجود داره. بنابراین مبلغ کم سرمایه گذاری باعث میشه که حتی اگه در ابتدا اشتباهی در سرمایه گذاری خودتون انجام دادین، مقدار زیادی از سرمایه تون رو از دست ندین.

3.    باید بدانید سرمایه گذاری در این کار، قرار نیست شما را یک شبه پول دار کند.

نکته بعدی که باید بهش توجه کنین این هستش که خیلی از افراد فکر می کنن که همین که وارد این بازار شدن یه شبه پول دار می شن. در حالی که هیچ کسب و کاری در دنیا اینطوری نیستش. گول این و نخورین که میایین یک شب یک ارز دیجیتال رو میخرین و صبح بلند میشین می بینین هزار برابر شده. سرمایه گذاری درست در این کار هم شما رو کم کم بالا برده و به افزایش دارایی شما کمک میکنه، البته اگه قبلش خوب آموزش دیده باشین. این مطلب خیلی مهم هستش چرا که خیلی از افراد بخاطر کسب سود های آنچنانی و طی کردن ره صد ساله در یک شب در این بازار رمز ارز هایی رو می خرن که یا شت کوین هستن یا ارزش چندانی در بازار ندارن و همین کار باعث میشه سرمایه های خودشون رو به درستی مدیریت نکنن و در بلند مدت به جای اینکه سود کرده باشن، کلی هم ضرر داده باشن در بازار. در این زمینه مقاله چگونه سرمایه گذاری مطمئنی در بازار رمز ارزها داشته باشیم؟ می تونه برای شما مفید باشه

4.    باید بدانید که بر روی چه ارز هایی سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری مناسب

نکته بعدی که باید بهش توجه داشته باشین این هستش که قرار نیست همه رمز ارز ها قیمت شون مثل بیت کوین از یک دلار برسه به 64000 دلار. خیلی از رمز ارزها شت کوین هستن و هیچ دلیل خاصی یا کاربرد خاصی در بازار ارزهای دیجیتال ندارن. بنابرین شاید نه تنها قیمت شون بالا نره، بلکه به کل از بازار رمز ارز ها بیرون برن. شاید براتون جالب باشه که ارزهای دیجیتالی چند سال پیش در این بازار خرید و فروش می شدن که امروزه اثری از اون ها نیست. هر چقدر یک ارز دیجیتال در این بازار کاربردها و فواید بیشتری برای جامعه جهانی داشته باشه، ارزشمند تر هم هستش. بطور مثال بیت کوین بعنوان یک دارایی دیجیتال در نظر گرفته میشه یا از طریق اتریوم میشه هزارن توکن راه اندازی و قرار داد های هوشمند اجرا کرد. نکته مهم بعدی این هستش که علاوه بر اینکه باید بدونین رو چه ارزهایی باید سرمایه گذاری کنین، این رو هم باید بدونین که چه زمانی، وقت مناسب برای خرید یک ارز دیجیتال هستش. چون خیلی وقت ها خرید یک ارز دیجیتال خوب در زمان نامناسب هم میتونه باعث ضرر ما در این بازار بشه.

5.    باید قبل هر معامله ای برای خود حد سود و ضرر تعیین کنید.

یکی از نکات خیلی مهمی که باید در باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بهش دقت کنین این هستش که اگه تریدر هستین و می خواین روزانه خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو انجام بدین، برای هر معامله ای که می خواین انجام بدین حد سود و ضرر تون رو از قبل تعیین کنین. حد سود یعنی اینکه مثلا اگه با پنج میلیون تومن یک ارز دیجیتال رو خریدین و 10 درصد حد سود گذاشتین، با رسیدن قیمت اون رمز ارز به 5 میلیون و 500 هزار تومن اونو بفروشین و طمع زیاد باعث نشه اون سود رو از دست بدین. یا اگه 10 درصد حد ضرر تعیین کردین، اگه قیمت اون رمز ارز پایین اومد و سرمایه تون 4 میلیون و 500 هزار تومن شد، بفروشین که بیشتر ضرر نکنین و منتظر نباشین که قیمت برگرده و دوباره به حد قبلی برسه. این شیوه در بلند مدت باعث میشه که مقدار سود هایی که در این بازار کردین، بیشتر از ضررهاتون باشه و این کار تسلط شما رو به بازارهای مالی نشون خواهد داد. 

6.    باید دید بلند مدت داشته باشید.

دید بلند مدت در سرمایه گذاری

نکته بعدی که باید بهش توجه داشته باشین این هستش که باید با دید بلند مدت وارد این بازار بشین. دیگه وقتی یک ارز دیجیتال رو خریدین، دم به دیقه نیایین چک کنین که چرا چند برابر نشد و یا اگه یکم قیمتش پایین تر از قیمت خریدتون شد، مضطرب و نگران نشین که ضرر کردم و از این جور چیزها. دید بلند مدت در بازار ارزهای دیجیتال به این شکل هستش که ارزهایی که قصد خریدشون رو دارین رو ابتدا مشخص کنین و بررسی کنین که در طی یک سال چند درصد سود دهی داشتن. این رو بدونین در بازار رمز ارزها تاریخ تکرار میشه و همون سود رو می تونن در سال های بعد هم نصیب سرمایه گذارهای خودشون کنن. با دید بلند مدت و با یک برنامه ریزی خوب خرید رمز ارز ای خودتون رو انجام بدین و مطمئن باشین که سود خواهید کرد.

7.    باید سبد سرمایه گذاری برای خود تعیین کنید.

یکی دیگه از نکاتی که خیلی میتونه تو این بازار به سود دهی سرمایه تون کمک کنه این هستش که برای خودتون یک سبد سرمایه گذاری درست کنین. یعنی بجای اینکه روی یک ارز کل سرمایه خودتون رو بخوابونین، 4 تا 10 ارز دیجیتال را انتخاب کنید و بسته به میزان سرمایه خودتون روی چند رمز ارز سرمایه گذاری کنین. اینطوری اگه یک رمز ارز سود نکرده باشه، اون یکی بهتون سود میده. در کل این نوع سرمایه گذاری در اکثر مواقع، سرمایه شما رو بیشتر می کنه و تنوع سبد سرمایه گذاری مورد پسند اکثر سرمایه گذارهای مطرح بازار هستش. البته خب در انتخاب سبد سرمایه گذاری این نکته رو هم مد نظر داشته باشین که سبد تون رو اینقدر زیاد نکنید که نتونین رو سرمایه گذاری که کردین، تمرکز خوبی داشته باشین.

8.     باید به اخبار ارزهای دیجیتال نیز توجه کنید.

یکی دیگر از بایدها و نباید های ارز دیجیتال توجه به خبرهای متنوعی است که درباره رمز ارزها منتشر میشه. اخبار یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال هستن که نباید به هیچ عنوان ازش غافل بشین. برای تحلیل و بررسی فاندامنتال یک رمز ارز حتما باید اخباری که در مورد آن منتشر میشن رو دنبال کنین. از طرف دیگه بررسی اخبار بهتون اجازه میده که با دید بهتری نسبت به این بازار، معاملاتتون رو انجام بدین.
از طرف دیگه معمولا در بازار های ریزشی اخبار منفی بیشتر مورد توجه قرار میگیرن و بیشتر دست به دست میشن. همچنین در روند های صعودی اخبار مثبت و امیدوار کننده بیشتر مورد توجه کاربرها قرار میگیرن. به همین دلیل گاهی اوقات باید فقط به کلیت بازار در بلند مدت توجه کنید و تاثیر اخبار گذرا و کوتاه مدت رو نادیده بگیرید. در این زمینه بخش اخبار ارز دیجیتال ارزسنج می تونه براتون مفید باشه.

نباید های ارزهای دیجیتال

نباید های بازار ارزهای دیجیتال

1.    نباید گول افراد سود جو و کلاهبردار را بخورید.

یکی از نکاتی که باید بهش توجه داشته باشین، این هستش که وقتی در این بازار سرمایه گذاری می کنین؛ شاید در شبکه های اجتماعی و غیره افرادی سراغ شما بیان و به شما وعده سود های چند برابری در مدت زمان کم رو بدن و به شما بگن که رمز ارز های خودتون رو به ما بدین و ما با کار کردن با اونا به سود های خیلی بیشتری میدیم. تمام این وعده ها کلاهبرداری هستن و فقط هدف شون این هستش که سرمایه شما رو از چنگ شما در بیارن. باید به این نکته توجه داشته باشین که تنها کسی که می تونه در این بازار شما رو موفق کنه و سرمایه شما رو چند برابر کنه، خودتون هستین و منتظر کسی نباشین. چون همه افرادی که از شما می خوان سرمایه خودتون رو در اختیارشون بزارین تا باهاش ترید کنین، فقط هدف شون خالی کردن جیب تون بوده و این کار رو با ترفند های زیادی می تونن انجام بدن.
از جمله شگرد های دیگه افراد در این زمینه میتونه دسترسی به کلمات بازیابی کیف پول تون باشه. مثلا بخوان خودشون برای شما کیف پول تون رو نصب کنن یا به طریق های مختلفی به کلمات بازایابی یا همون 12 یا 18 کلمه ای که در هنگام نصب کیف پول اون ها رو دریافت می کنین، دسترسی داشته باشن. بنابراین به این نکته هم دقت داشته باشین که کلمات بازیابی کیف پول تون رو در اختیار هیچ کسی قرار ندین.

2.    نباید احساسی تصمیم بگیرید.

تصمیمات احساسی در رمز ارزها

نکته بعدی که باید بهش توجه داشته باشید این هستش که مراقب باشید که احساسات و هیجانات لحظه ای باعث نشه سرمایه گذاری های اشتباهی در این بازار انجام بدین. مثلا می بینین یک ارزی رو خریدین و سود نداده بعدش یه ارزی رو نخریدین و داره سود میده. در چنین مواقعی سریع خرید و فروش ها و استراتژی ها تون رو عوض نکنین. هر رمز ارزی در زمان خودش رشدش رو شروع میکنه. در بازار ارزهای دیجیتال معمولا زمانی ادم تصمیمات احساسی می گیره که بجای اینکه خودش بشینه وضعیت بازار رو با ابزار تحلیل تکنیکال یا سایت های خبری رمز ارزها بررسی کنه، به حرف مردم و افراد به اصطلاح پروفسور گوش بده یا چند معامله بد داشته و با عجله می خواد هر طور شده اون ها رو جبران کنه که باز نتیجه بدتری در چنین شرایطی گرفته میشه. 

3.    نباید به شایعات و حرف های مردم گوش داد.

یکی دیگه از نکاتی که در بخش باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال می تونه کمک تون کنه این هستش که این نکته رو بدونین که 90 درصد مردم دور و بر شما از یک پروفسور اطلاعات شون بیشتر هستش. یعنی در مورد هر موضوعی حرفی برای گفتن دارن، مخصوصا برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال که چی بخری خوبه و چی رو بفروشی خوبه. قبلا گفتیم استفاده از تجربیات افراد متخصص و با تجربه در این حوزه یکی از بهترین کارهایی هستش که باید انجام بدین. ولی خب هر کسی که در مورد این بازار صحبت کرد، قرار نیستش که حتما با تجربه هم باشه.

4. نباید بیش از حد معامله کنید.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که علاوه بر تریدر های تازه کار، افراد با تجربه تر بازار هم باهاش دست و پنجه نرم میکنن، اُور تریدینگ یا ترید بیش از حد نام داره. همونطور که کسب سود و درآمد از بازار ارزهای دیجیتال بسیار هیجان انگیز و جذاب است، از دست دادن پول میتونه بسیار وحشتناک باشه. این موضوع بیشتر سرمایه گذاران این بازار رو به سمت تریدر بیشتر سوق میده. غافل از اینکه اینکار به جای کسب سود، میزان ضررهای شما رو افزایش میده.
به همین خاطر بهتره که به جای تریدر بیشتر، روی موفقیت ترید هاتون تمرکز کنین. به عبارت دیگه وارد معاملاتی شوید که کم ریسک تر هستن و بازدهی مناسبی رو دارن. به این ترتیب شانس کسب سود شما بیشتر و میزان ضررهایتان کمتر میشود.

کلام اخر

مطالبی که در مقاله باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ذکر کردیم جزو آموزش ورود به بازار ارزهای دیجیتال بوده و یک سری از مهمترین و اصلی ترین باید ها و نباید هایی هستن که باید قبل از ورود به بازار به اون ها دقت داشته باشین. این بازار می تونه خیلی سود ده باشه، بشرطی که با دانش و تخصص کافی وارد این حوزه بشین. خبر خوب این هستش که کسب تجربه و تخصص در این بازار امروزه با گسترش دنیای وب و شبکه های اجتماعی خیلی راحت تر از گذشته شده و به راحتی می تونین روزانه از طریق وب سایت ها و شبکه های اجتماعی به دنیایی از این مباحث ارزشمند دست پیدا کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال (نکات مهم قبل از خرید ارز دیجیتال)

در مورد باید و نباید های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال (نکات مهم قبل از خرید ارز دیجیتال) نظر دهید
سوال امنیتی :6+59 = ?