تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟ (تریدر و سرمایه گذار چه فرقی دارند؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟ (تریدر و سرمایه گذار چه فرقی دارند؟)"


  • 22:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

تفاوت تریدر و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال چیست؟ شاید در نگاه اول تفاوت چندانی رو بین این دو دسته از فعالان بازار کریپتوکارنسی ها پیدا نکنید؛ اما ترید و سرمایه گذاری دو مقوله کاملا جدا از هم هستن. در صورتی که قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال رو دارین، بهتره قبل از هر چیزی مسیر کلی خودتون رو در این مارکت ترسیم کنین. به همین منظور در این مطلب بهتون میگیم تریدر کیست؟، سرمایه گذار کیست؟ و چه تفاوتی بین این دو گروه وجود دارد؟
انتخاب یکی از این روش های فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به مهارت های تحلیلی، روحیات و سلایق، زمان آزاد شما و. . . بستگی داره. البته فرقی نمیکنه که قصد فعالیت در کدوم دسته رو دارین، در هر صورت دوره های آکادمی ارزسنج برای آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال مناسب هستن و همه افراد میتونن از اون ها استفاده کنن.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری (Investment) مفهوم جامعی هستش. وقتی از سرمایه گذاری حرف می زنیم، یعنی قصد داریم روی یک موجودیت یا دارایی هزینه کنیم به امید اینکه در آینده قیمت بالاتری پیدا خواهد کرد. املاک و مستغلات، طلا، سهام و .... از متداول ترین گزینه های برای سرمایه گذاری هستن. در واقع روی هر چیزی که احتمال میدیم در آینده با رشد قیمتی مواجه خواهد شد، می تونیم سرمایه گذاری داشته باشیم. ارز های دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیستن و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، این روزا کلی طرفدار داره.
 به طور کلی سرمایه گذاری رو به چند دسته کلی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می کنن. در سرمایه گذاری کوتاه مدت شما انتظار دارین ظرف مدت نسبتا کوتاهی مثل 3 یا 4 ماه به اهداف و پیش بینی هاتون برسید، در سرمایه گذاری میان مدت کمی این زمان بیشتر و معمولا بین 6 ماه تا 1 سال در نظر گرفته میشه و در سرمایه گذاری بلند مدت، هدف گذاری چند ساله هستش. در ارز های دیجیتال هم شما می تونید بر حسب تحلیل و پیش بینی هاتون سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت داشته باشید.

در مقوله سرمایه گذاری علی الخصوص سرمایه گذاری بلند مدت، تحلیل و بررسی فاکتور های ارزش آفرین برای یک دارایی بسیار مهم و حائز اهمیت هستش. شیوه تحلیلی که در سرمایه گذاری ها مد نظر قرار می گیره، تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال هستش که در ادامه بیشتر باز خواهیم کرد. در این زمینه مقاله دلایل سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هم میتونه برای شما مفید باشه.

تحلیل بنیادی چیست ؟

تحلیل بنیادی چیست ؟

تحلیل بنیادی، فاندامنتال یا پایه ای. همه این اسامی به شیوه ای از تحلیل اطلاق میشه که شما در اون پتانسیل ها و ویژگی های ذاتی یک دارایی یا موجودیت رو بررسی می کنین و به این نتیجه میرسین که آیا دارایی مد نظر در آینده بازدهی مورد نظر شما رو خواهد داشت یا نه. اینجا سوال پیش میاد که در تحلیل بنیادی ارز دیجیتال چه چیز هایی رو باید به عنوان فاکتور ارزیابی در نظر بگیریم. در ادامه چند نمونه از مهم ترین این فاکتور ها رو بررسی می کنیم.

•    بلاکچین:

بررسی پشتوانه فنی یک رمز ارز و اینکه از چه بلاکچینی قراره استفاده کنه و آیا بلاکچین اختصاصی خواهد داشت یا نه از مواردیه که در بدو ارزیابی باید بررسی بشه. البته بررسی جنبه های فنی مختلف یک پروژه شاید کمی تخصصی باشه و نیاز به پیش زمینه مهندسی داشته باشه. ویدئوی فناوری بلاک چین چیست؟ می تونه تو این زمینه شما رو بطور کامل راهنمایی کنه.

•    هش ریت:

بسیاری از سرمایه گذاران ارز دیجیتال، هش ریت یک ارز دیجیتال رو به عنوان دلیل صحت و سلامت اون می بینن. هرچه هش ریت بیشتر باشه، ماینر های بیشتری به دنبال کسب درآمد از راه استخراج هستن و امنیت شبکه بیشتر خواهد بود.

•    ارزش بازار یا مارکت کپ:

ارزش کل بازار یا مارکت کپ نشون دهنده ارزش کل یک پروژه هستش. می تونیم این کمیت رو با ضرب قیمت فعلی در تعداد کوین در گردش، محاسبه کنیم. البته اگر فاکتور های مهم دیگه مثل نقدینگی رو در نظر نگیریم، سرمایه بازار می تونه ارزیابی گمراه کننده ای برامون داشته باشه. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله هش ریت چیست؟ما رو مطالعه کنین.

•    وایت پیپر:

وایت پیپر (White paper) که در ابتدای شروع به کار یک پروژه نگاشته میشه، در اصل نقشه راهی برای پروژه هستش و از برنامه های پروژه برای آینده میگه. به علاوه در مورد جنبه های فنی پروژه هم اطلاعاتی ارئه میده. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ ما رو مطالعه کنین.

•    تیم توسعه دهنده:

اینکه پشت یک پروژه چه افرادی و با چه سابقه ای حضور دارن، یک معیار مناسب و تعیین کننده بنیادی هستش. طبیعتا تیم توسعه دهنده حرفه ای و خوش سابقه از همان ابتدای کار، اعتبار بخشی می کنه و تصور آینده برای اون پروژه رو درخشان تر می کنه.

ترید ارز دیجیتال چیست ؟

ترید ارز دیجیتال چیست ؟

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال رو بررسی کردیم. در این قسمت مفهوم ترید ارز دیجیتال رو بررسی می کنیم. ترید (Trade) در لغت به معنای تجارت و معامله هستش. در ارز های دیجیتال به کسی تریدر گفته میشه که پیوسته معاملات کوتاه مدت رمز ارزی انجام میده. معمولا پوزیشن های معاملاتی در تریدینگ بین چند ساعت تا چند روز هستش و سود هر پوزیشن هم رقم به نسبت کمتریه. درسته که سود هر پوزیشن معاملاتی در تریدینگ کمتره ولی از اونجایی که دفعات معامله و خرید و فروش زیاده، در یک مدت مشخص مثلا یک ماه یا یک سال، به عدد قابل توجهی میرسه. برای ترید ارز دیجیتال، در طول روز باید وقت زیاد اختصاص داده بشه و لازمه که فرد تریدر مرتبا نمودار و چارت های مختلف رو بررسی کنه و متناسب با تحلیل هاش به پوزیشن های معاملاتی ورود کنه. در تریدینگ، تحلیل تکنیکال و اصول مدیریت سرمایه حرف اول رو میزنه. حالا اینکه تحلیل تکنیکال چیه در ادامه توضیح خواهیم داد. برای اینکه در این بازار بتونین ترید های عالی انجام بدین، پیشنهاد می دیم دوره آموزش تریدینگ ویو رو تهیه کنید یا از اکانت پریمیوم رایگان تریدینگ ویو در ارزسنج استفاده کنید.

تحلیل تکنیکال چیست ؟

تحلیل تکنیکال چیست ؟

تحلیل تکنیکال به مجموعه دانش ها و مهارت هایی گفته میشه که به وسیله اونا چارت ها و نمودار های قیمتی بررسی میشن و با آنالیز تاریخچه های قیمتی، الگو های تکرار شونده استخراج شده و به آینده بسط داده میشه. به عبارت ساده تحلیل تکنیکال یعنی این که با روند قیمت های گذشته، قیمت های آینده رو پیش بینی کنی. در ترید کردن و معاملات کوتاه مدتی تحلیل تکنیکال حرف اول رو میزنه.
برای تحلیل تکنیکال یک دارایی، باید نمودار یا چارت اون رو داشته باشین، نمودار ها و چارت های قیمتی معمولا رایگان در دسترس هستن و تو پلتفرم های مختلف می تونید بهشون دسترسی داشته باشید. با در اختیار داشتن چارت ها، میشه با ابزار های مختلف مثل خطوط روند، کانال ها، اندیکاتور ها و ... اطلاعات قیمتی مربوط به آینده استخراج کرد. خوبه بدونید که در پلتفرم آموزشی و تحلیلی ارزسنج هم می تونید به نمودار و چارت انواع ارز های دیجیتال دسترسی داشته باشید. همه امکاناتی که در پلتفرم تریدینگ ویو می تونید برای تحلیل تکنیکال داشته باشید رو آکادمی ارزسنج به شکل رایگان در وب سایت خودش پیاده سازی کرده و می تونید استفاده کنید.

تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست ؟

تفاوت ترید و سرمایه گذاری

دو مقوله سرمایه گذاری و ترید در ارز های دیجیتال رو بررسی کردیم. احتمالا تا همینجا خودتون متوجه تفاوت های اینا با هم شدین. در این قسمت برای جمع بندی و یادآوری تفاوت ترید و سرمایه در ارز دیجیتال رو بررسی می کنیم.

•    تحلیل:

در سرمایه گذاری تحلیل بنیادی و در تریدینگ تحلیل تکنیکال تعیین کننده هستن. به بیان تخصصی تر در سرمایه گذاری اهمیتی نداره که قیمت چند ساعت یا چند روز بعد چه خواهد بود و آنچه حائز اهمیته، ارزش ذاتی دارایی هستش و هدف گذاری خیلی بیشتر از طول چند ساعت یا چند روز هستش. در مقابل در تریدینگ ارزش ذاتی مهم نیست و صرفا سود گرفتن از نوسانات قیمتی چند ساعته و چند روزه ملاک هستش. ممکنه یک ارز به لحاظ ماهیت بی ارزش باشه ولی در مدت چند ساعت نوسان داشته باشه و بشه از این نوسان سود گرفت.

•    مدت زمان:

کاملا واضحه که در سرمایه گذاری مدت زمان طولانی و سود بیشتر هستش ولی در سود، به مقادیر کمتر و به دفعات بیشتر شکسته میشه. برای مثال یک سرمایه گذاری ممکنه طی یک سال با یک خرید و سرمایه گذاری یک ساله X درصد سود کنه ولی یک تریدر در طول یک سال با تعداد n بار معامله کوچک به X درصد سود برسه.

•    لوریج یا اهرم:

در برخی از صورت های ترید ارز دیجیتال مثل مارجین یا فیوچرز، شما می تونید از اهرم برای ضریب دادن به سرمایه تون استفاده کنید ولی در سرمایه گذاری چنین چیزی امکان نداره.

•    ریسک:

در این مورد باید گفت چه در سرمایه گذاری و چه در ترید ارز دیجیتال، اگر اصول مدیریت سرمایه و تحلیل درست و منطقی در کار نباشه، ریسک بیشینه خواهد بود.

سخن پایانی

این مقاله در مورد تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟ بوده و ترید ارز دیجیتال یا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال دو شیوه مرسوم و شناخته شده کسب درآمد از بازار ارز های دیجیتال هستن. سرمایه گذاری معمولا دید بلند مدت داره و تریدر ها به دنبال سود های کم در مدت زمان کمتر هستن و تعدد معاملات براشون مهمه. هر کسی با توجه به روحیات، زمانی که می تونه اختصاص بده و همچنین سطح دانش و مهارتی که داره می تونه تو یکی از این حوزه ها ورود کنه. دانش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، نقش تعیین کننده ای در موفقیت در این بازار داره و برای یک سرمایه گذار یا تریدر حرفه ای، ضروری هستش. امیدوارم این مقاله مفید و مورد استفاده شما قرار بگیره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟ (تریدر و سرمایه گذار چه فرقی دارند؟)

در مورد تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟ (تریدر و سرمایه گذار چه فرقی دارند؟) نظر دهید
سوال امنیتی :4+81 = ?