اتریوم 2 چیست؟ (بررسی کامل پروژه اتریوم 2)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اتریوم 2 چیست؟ (بررسی کامل پروژه اتریوم 2)"


  • 15:02 1403-02-03
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

احتمالا اسم اتریوم 2 رو بار ها شنیدین و براتون سوال پیش اومده که اصلا اتریوم 2 چیست ؟ در این مقاله قصد داریم در این مورد صحبت کنیم. پس این مقاله رو کامل بخونید تا در جریان چیستی اتریم 2 قرار بگیرین. در دنیای ارز های دیجیتال، به اتریوم ملکه ارز های دیجیتال گفته میشه. این لقب به این دلیله که اتریوم بعد از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال معروف و محبوب هستش. در حال حاضر پلتفرم اتریوم یک بستر همه گیر برای خیلی از پروژه های بلاکچینی و رمز ارزی هستش. بلاکچین اتریوم یکی از راحت ترین و بهترین پلتفرم ها برای پیاده سازی پروژه های غیر متمرکز و قرارداد های هوشمند (Smart contract) هست. بنابراین قبل از اقدام برای خرید اتریوم توصیه می کنیم تا اخر این مقاله رو مطالعه نمایید.
اتریوم کنونی فراز و نشیب های زیادی رو در طول عمر خودش سپری کرده و حتی یک بار هارد فورک هم شده و اتریوم قبلی به اتریوم کلاسیک تغییر نام داده و اتریوم جدید با همون نام اتریوم ادامه فعالیت داشته. هم اکنون این پلتفرم جامع و محبوب در آستانه یک توسعه و به روز رسانی بزرگ هستش. توسعه دهندگان اتریوم در این فکرن که چالش ها و ایرادات نسخه اول اتریوم رو رفع کنن و یک اتریوم قدرتمند تر به دنیای ارز های دیجیتال و همچنین طرفداران و کاربرن این پلتفرم ارائه بدن. 

اتریوم 2 چیست ؟

اتریوم 2 چیست؟

اتریوم 2 چیست؟ و برای چی تیم توسعه اتریوم در پی ارائه نسخه دوم از اتریوم هستش. اتریوم دو که معمولا با نماد ETH2 شناخته میشه به نام سرنیتی (Serenity) هم معروفه. یعنی ممکنه بعد ها اتریوم دو رو کلا با نام سرنیتی نام ببریم و کلا نام و نشان اتریوم در اذهان پاک بشه. به روز رسانی اتریوم یا همون اتریوم 2 در سه فاز یعنی فاز های صفر، 1 و 2 قراره عملیاتی بشه. فاز صفر این به روز رسانی در اول دسامبر2020 راه اندازی شد و در حال حاضر در انتظار فاز 1 هستش. هر فاز از به روز رسانی اتریوم که عملیاتی میشه، یکی از جنبه های کارکردی اتریوم رو ارتقا میده. اتریوم 2 واقعا به روز رسانی بزرگی هستش که شاید در دنیای ارز های دیجیتال تا حالا بی سابقه بوده.
طبق وعده تیم توسعه اتریوم، این به روز رسانی و ارتقا، پیشرفت چشمگیری برای شبکه اتریوم خواهد داشت. برای مثال دو مورد از پیشرفت های بزرگ اتریوم در به روز رسانی جدید، الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of stake) خواهد بود که مقوله ماینینگ و مصرف بالای انرژی برای استخراج و کسب کوین های اتریوم رو منتفی می کنه. مورد بعدی شاردینگ هستش. در نسخه دوم اتریوم شاردینگ نقش تعیین کننده خواهد داشت. به طور کلی به روز رسانی های اتریوم با هدف افزایش سرعت و تعداد کارمزد ها در واحد زمان و همچنین کاهش نرخ کارمزد شبکه خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: گس اتریوم چیست؟

اهداف اتریوم 2

اهداف اتریوم دو

اتریوم کنونی یا اتریوم 1 با اینکه بسیار محبوب و پرطرفدار هستش منتهی خالی از عیب و ایراد هم نیست. اهداف اتریوم 2 در اینه که این عیب و ایرادات رو برطرف کنه. در ادامه مواردی که اتریوم 2 درصدد برطرف کردنشون هستش رو با هم بررسی می کنیم. البته ویتالیک بوترین گفته که به روز رسانی اتریوم محدود به نسخه دوم نخواهد بود و اتریوم تصمیم داره تا هر چند سال یک بار پلتفرم خودش رو متناسب با نیاز های روز به روز رسانی کنه.

•    مقیاس پذیری: شبکه بلاکچینی اتریوم در حال حاضر بسیار پر ترافیک و شلوغ هستش. شاید اصلی ترین و بزرگ ترین مشکل اتریوم کنونی، بحث مقیاس پذیری باشه. در بلاکچین اتریوم در هر ثانیه بین 15 تا 20 تراکنش انجام می گیره. یکی از اهداف اتریوم 2 اینه که مقیاس پذیری شبکه اتریوم رو افزایش بده. زمانی که اتریوم بتونه بیش از پیش تراکنش ها رو در یک واحد زمانی مشخص تایید کنه، طبیعتا محبوب تر و کاربردی تر خواهد شد. بخش اعظم فرآیند افزایش مقیاس پذیری اتریوم، با استفاده از مکانیزم های زنجیره شارد (Shard chain) خواهد بود. شاردینگ نوعی پارتیشن‌ بندی هستش که در اون یک پایگاه داده‌ بزرگ، به بخش‌ های کوچک‌ تری شکسته میشه تا مدیریت پایگاه داده آسان ‌تر و سریع تر باشه. با اجرای شاردینگ روی اتریوم، میشه تراکنش ها رو به شکل موازی هم پردازش کرد.

•    امنیت: با به روز رسانی هایی که از لحاظ فنی مخصوصا الگوریتم اجماع بر روی اتریوم انجام خواهد شد، فاکتور امنیت رشد قابل توجهی خواهد کرد و این یکی دیگه از مزایای اتریوم 2 هستش.

•    نرخ کارمزد: با توجه به ترافیک بالای شبکه اتریوم، این شبکه تبدیل شده به یکی از شبکه های بلاکچینی با کارمزد بالا. نرخ های بالای کارمزد در ERC – 20 باعث شده تا خیلی از طرفداران و کاربران شبکه اتریوم ناراضی باشن. از مزایای اتریوم 2 یک مورد دیگه هم همین قضیه کاهش نرخ کارمزد ها هستش.

•    مسائل زیست محیطی: اتریوم به دلیل استفاده از الگوریتم اجماعی که به ماینینگ با سخت افزار های کامپیوتری ختم میشه و در نتیجه مصرف انرژی بالایی داره، همواره مورد انتقاد طرفداران محیط زیست بوده. از همین رو این انتقاد مورد توجه توسعه دهندگان اتریوم قرار گرفته و در اتریوم 2 از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) استفاده میشه که دیگه برای بررسی و تایید تراکنش ها نیازی به ماینینگ نیست. البته الگوریتم اجماع اثبات سهام مزیت های دیگه ای هم داره و صرفا محدود به مسائل زیست محیطی نیست.

نقشه راه به روز رسانی اتریوم

اتریوم 2

طبق برنامه ریزی های انجام شده توسط تیم توسعه اتریوم، ارتقا و به روز رسانی سه فاز خواهد داشت. فاز صفر که در دسامبر سال 2020 انجام شد ولی برای فاز های بعدی هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده. در ادامه هر کدوم از این فاز ها و عملکرد هاشون رو با هم بررسی می کنیم. 

•    فاز صفر: در فاز صفر که نخستین مرحله از پیاده سازی اتریوم 2 هستش، بیکن چین (Beacon chain) اجرا میشه. خب بیکن چین چیه و چه کاری قراره انجام بده. در واقع بیکن چین، دفتر ثبت اطلاعات اعتبارسنج ‌ها یا ولیدیتور ها رو مدیریت می کنه و الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) رو در اتریوم2 اعمال می کنه. زنجیره فعلی اتریوم هم که از الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کنه،‌ به فعالیت خودش ادامه میده تا شکافی در پیوستگی داده ‌ها و اطلاعات به وجود نیاد. 

•    فاز 1: فاز 1 دومین مرحله از ارتقا و به روز رسانی اتریوم هستش و هنوز تاریخ دقیقی برای انجامش از طرف تیم توسعه دهنده اتریوم اعلام نشده. مهم ترین مسئله ای که در فاز یکم دنبال میشه، تعبیه زنجیره شارد و اعمال فرآیند شاردینگ در بلاکچین هستش. شاردینگ ساز و کاری برای افزایش مقیاس‌ پذیری هستش که بلاکچین اتریوم را به 64 زنجیره مجزا تقسیم می کنه. به این ترتیب تراکنش‌ ها، ذخیره‌سازی اطلاعات و پردازش داده ها و اطلاعات با سرعت بیشتری انجام می گیره. در ضعیف ترین و بد بینانه ترین حالت، شاردینگ باعث میشه که سرعت پردازش تراکنش‌ ها در اتریوم 2، حدودا 64 برابر سریع‌ تر از اتریوم کنونی باشه. از لحاظ طراحی فنی و متد های مهندسی، زنجیره ‌های شاردینگ اتریوم 2 به گونه ‌ای طراحی شدن که اتریوم 2 در عمل صد ها برابر سریع‌ تر از اتریوم قدرت پردازشی و مقیاس پذیری داشته باشه. 

•    فاز 2: در نهایت فاز دوم، آخرین مرحله از به روز رسانی اتریوم و پیاده سازی اتریوم 2 خواهد بود. در مورد عملکرد های این فاز اطلاعات چندانی منتشر نشده؛ ولی معدود اطلاعات منتشر شده به این شرح هستش. این فاز شامل افزودن حساب‌ های اتر و قابلیت انتقال و برداشت، پیاده‌سازی انتقال‌ ها در شارد های متقاطع، فراخوان قرارداد ها، طراحی فضا‌ هایی برای اجرای برنامه‌ های مقیاس ‌پذیر در بستر اتریوم 2 و وارد کردن زنجیره اتریوم 1 در یکی از شارد های اتریوم 2 برای خاتمه دادن به فعالیت الگوریتم اجماع اثبات کار و فرآیند ماینینگ هستش.

سرنوشت اتریوم 1 بعد از به روز رسانی چگونه خواهد بود؟

سرنوشت اتریوم 1 بعد از اتریوم 2

مزایای اتریوم 2 در افزایش مقیاس ‌پذیری و‌ توان پردازشی و همچنین امنیت شبکه عمومی اتریوم هستش. اتریوم 2 به اطلاعات ثبت ‌شده و همینطور سوابق تراکنش‌ ها و مالکیت کاربران بر کوین های شبکه اتریوم 1 آسیبی وارد نخواهد کرد . بیکن چین که به نحوی ستون فقرات اتریوم جدید هستش؛ طوری طراحی شده که قابلیت پیاده ‌سازی روی اتریوم 1 رو هم داشته باشه تا همچنان پیوستگی و یکپارچگی داده ‌ها و اطلاعات حفظ بشه. جوزف چو (Joseph Chow)، یکی از اعضای تیم توسعه اتریوم 2 مثال خوبی در مورد با تفاوت بین اتریوم 1 و اتریوم 2 داره. ایشون اتریوم 1 رو به یک جاده تک ‌لاین و اتریوم 2 رو به یک بزرگراه تشبیه کرده. قرار بر اینه که بلافاصله بعد از اجرای فاز 1،‌ اتریوم 1 به‌عنوان اولین شارد در اتریوم 2 وارد بشن. تا اون زمان، فعالیت اتریوم 1 با روال کنونی ادامه خواهد داشت پیشرفت‌ هایی هم خواهد کرد تا ادغام اون به ‌عنوان یک شارد از اتریوم 2 راحت تر بشه. پس برای کسانی که دارندگان کوین های اتر هستن هیچ جای نگرانی وجود نداره و قرار نیست که آسیبی به سرمایه اونا وارد بشه.

شرکت در اثبات سهام اتریوم 2 (فعالیت به عنوان نود اعتبار سنج)

اتریوم 2

برای شرکت در اثبات سهام اتریوم و تبدیل شدن به نود اعتبار سنج، دو راه داریم؛ فعالیت مستقیم و فعالیت غیرمستقیم که در ادامه بررسی می کنیم. این نکته رو هم در نظر داشته باشید که در الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) که در اتریوم 2 قراره استفاده بشه، برای بررسی و تایید تراکنش ها ماینر نخواهیم داشت و یک عده از نود ها با سپرده گذاری تبدیل به اعتبار سنج (Validator) میشن وظیفه بررسی صحت تراکنش ها رو بر عهده می گیرن و البته برای این کارشون هم پاداش دریافت می کنن. اعتبار سنج ها در الگوریتم اجماع اثبات سهام، دقیقا همون نقشی رو دارن که ماینر ها در الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می کنن. 

•    روش مستقیم :

در این روش باید نرم افزار اصلی اتریوم 2 رو از سایت رسمی دانلود کنید و حداقل ۳۲ کوین اتر که با قیمت فعلی میشه حدود  128000 دلار به شبکه اختصاص بدید. همینطور باید حداقل یک کامپیوتر با سخت ‌افزار قدرتمند داشته باشیم و کامپیوتر مورد استفاده همیشه روشن باشه. با توجه به هزینه های بالا و امکانات سخت افزاری که لازمه شرکت در اعتبار سنجی های اتریوم 2 به شکل مستقیم برای کمتر کسی امکان ‌پذیر هستش. 

•    روش غیر مستقیم :

در این روش، باید ابتدا به ‌روز رسانی به اتمام برسه و صرافی ‌هایی مانند بایننس و کیف پول‌ها، امکان سپرده گذاری رو برای کاربران محیا کنن. به این ترتیب میشه با هر مقدار سرمایه ‌ای در اثبات سهام و اعتبار سنجی های اتریوم شرکت کرد و در ازای این سپرده گذاری پاداش و سود دریافت کرد. البته سود سپرده گذاری اتریوم هنوز معلوم نیست ولی یک عده تخمین میزنن که بین 4 تا 10 درصد در سال باشه. 

مقاله پیشنهادی: آپدیت مرج اتریوم چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله در مورد به روز رسانی و ارتقا یکی از محبوب ترین پلتفرم ها در دنیای ارز های دیجیتال صحبت کردیم. شبکه اتریوم کنونی یا اتریوم نسخه 1 با اینکه بسیار محبوب و پر کاربرده ولی ایراداتی مثل سرعت پایین تراکنش ها و مقیاس پذیری داره. همچنین به خاطر پایین بودن مقیاس پذیری و شلوغیه شبکه، نرخ کارمزد ها هم بالاست. اهداف اتریوم 2 برطرف کردن این عیب و ایرادات هستش و قراره در سه فاز که یکیشون انجام شده، این به روز رسانی به اتمام برسه و اتریوم 2 رسما شروع به کار کنه.

درپایان جا داره به این هم اشاره کنیم که اگه دوست دارین در بازار ارزهای دیجیتال از یک چارت حرفه ای بصورت رایگان در تحلیل های خودتون استفاده کنین، اکادمی ارزسنج اکانت پریمیوم تریدینگ ویو رو با قابلیت استفاده از تمامی امکانات ان بصورت رایگان برای شما فراهم کرده و می تونین با ثبت نام در ارزسنج در پنل کاربری خودتون ازش استفاده کنین. همچنین اگه علاقمند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستین، ولی نقاط مناسب خرید و فروش در این بازار رو نمی تونین به درستی تشخیص بدین، ما به شما همیار تریدر ارزسنج رو پیشنهاد می دیم که بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو به شما پیشنهاد خواهد داد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اتریوم 2 چیست؟ (بررسی کامل پروژه اتریوم 2)

در مورد اتریوم 2 چیست؟ (بررسی کامل پروژه اتریوم 2) نظر دهید
سوال امنیتی :2+67 = ?