متاورس چیست؟ (معرفی صفر تا صد متاورس Metaverse)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "متاورس چیست؟ (معرفی صفر تا صد متاورس Metaverse)"


  • 10:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 22 دقیقه

در مقاله متاورس چیست؟ ما قصد داریم اطلاعات کافی در این زمینه برای شما ارائه بدیم، تا شما که هدف راه اندازی کسب و کار از طریق Metaverse رو دارین، با آگاهی کامل اقدام به سرمایه گذاری نمایید. بدین جهت ما در این مقاله از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج به تعریف متاورس پرداختیم و سپس تاریخچه ی متاورس، جایگاه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس، مزایا و ویژگی های متاورس، محدودیت‌های متاورس، ارز های متاورس، شرکت های فعال در حوزه متاورس، روش های کسب درامد از متاورس و اینده متاورس رو براتون توضیح دادیم.
متاورس با ترکیب فناوری بلاک چین و حفظ مالکیت، دارایی‌های رمزنگاری و واقعیت مجازی (VR) سعی در تحول شیوه ‌ی تعامل اجتماعی و زندگی ما شده. در آینده با توجه به اقدامات و پیشرفت های صورت گرفته راجع به این فناوری، شاهد این خواهیم بود، که این پروژه به وسعتی از پیشرفت برسه که راه اندازی های کسب و کار با این پروژه رواج پیدا کنه و وسیله ای برای کسب درامد باشه. 

همونطور که میدونین متاورس امروزه به یکی از داغ ترین مباحث حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شده و مورد حمایت شرکت های بزرگی در دنیا مثل کمپانی متا قرار گرفته است. اما اینکه آیا واقعا متاورس آینده دنیایی هستش که در پیش داریم؟ از چه راه هایی میشه در دنیای مجازی متاورس به کسب درامد پرداخت؟ آیا خرید زمین در متاورس یا اجاره زمین در متاورس فکر عاقلانه ای هستش؟ کلام ارزها در حوزه متاورس فعال هستن و میشه روی اون ها سرمایه گذاری کرد؟ همه این ها و کلی سوال دیگه ای که شاید سوال خود شما هم باشه در این مقاله پاسخ داده شدن. بنابراین برای آشنایی بیشتر با این حوزه توصیه می کنیم حتما این مقاله رو تا آخر مطالعه کنین.

متاورس Metaverse چیست؟

متاورس چیست؟

در این قسمت از مقاله برای درک هر چه بهتر موضوع و افزایش سطح دانش شما نسبت به این امر، ابتدا به مفهوم متاورس چیست؟ می پردازیم. متاورس Metaverse مفهومی جدید یا به عبارتی تازه نفس و پویا در حوزه تکنولوژیست که به یکی از پر هیجان ترین موضوعات روز دنیا تبدیل شده. این پروژه‌ علی‌رغم آنکه نوپا و آزمایشی هستش از جذابیت بالایی برخورداره، که آشنایی با آن‌ خالی از لطف نیست.
متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی عمل کرده که در آن کاربران قادر هستن با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنن. به عبارتی، در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین و مجازی به نقش‌آفرینی می‌پردازن. Metaverse در حال حاضر در مراحل اولیه ی خود قرار داره و کاربرد آن اغلب در زمینه‌های بازسازی واقعیت و اهداف اجتماعی هستش، اما مهمتر از همه، هدف از ان بیشتر در زمینه امور مالی و تجاری هستش. 
Metaverse یا همان پروژی فرا جهانی فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت هست که از محیط‌های مجازی سه‌ بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل میشه. این دنیای مجازی ازطریق هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی، قابل دسترس خواهند بود. متاورس را می تونیم به دنیایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته میشه نسبت بدیم. چرا که این دنیای مجازی، جنبه‌های مختلف شبکه ‌های اجتماعی،‌ بازی‌ های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاک‌چین را با یکدیگر ادغام می‌کنه.
در دنیای تکنولوژی با افزایش دامنه ی بلاکچین ها، پای این پروژه نوظهور هم به بازی های بلاک چینی باز شده به این شکل که شما میتونین مراحل مختلف بازی را در قالب توکن خرید و فروش کنین و نوع عملکرد بازی های متاورس در بلاک‌چین، تفاوتی با بازی‌های غیر بلاک‌چینی نداره و فقط دارایی‌های بازیکن در بازی به توکن تبدیل میشه. بعد از اشنایی با این مفهوم پویا در مبحث بعدی شما رو با تاریخچه ی متاورس اشنا خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: فناوری ارز دیجیتال چیست؟

تاریخچه ی متاورس

تاریخچه ی متاورس

در مقاله متاورس Metaverse چیست؟ نوبت به این رسیده که ما شما رو با تاریخچه ی متاورس اشنا کنیم باید بگیم که، بسیاری از ما ممکنه حتی نتونیم کلمه Metaverse را درست تلفظ بکنیم. البته این چیز عجیبی نیست، متاورس از دو واژه مِتا Meta به معنی فراتر و یونیورس Universe به معنی جهان تشکیل شده. در کل، معنی واژه متاورس، فرا جهان هستش. این تکنولوژی دنیای مجازی، واقعیت افزوده و مالتی مدیا را با هم ترکیب می کنه تا به کاربران امکان زندگی کردن در یک جهان دیگر یعنی فضای دیجیتال را فراهم بکنه.
در واقع یک گسترش پیشنهادی، برای فناوری های اینترنتی موجود، با کمک فناوری های غوطه ور شدن، در فضای مجازی (هدست‌های واقعیت افزوده و حقیقت مجازی) هست. در سال ۱۹۹۲، نیل استیونسن (Neal Stephenson) اولین بار در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) از واژه متاورس استفاده و آن را یک دنیای مجازی سه بعدی متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف میکنه. در این داستان، دو نفر راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک ویران ‌شهر سرمایه ‌داری، در دنیای Metaverse سفر می‌کنن. این ماجرا به همین جا ختم نمی‌شه. مدت‌ها بعد نویسنده کتاب بازیکن شماره یک آماده، Ready Player One، ارنست کلاین Ernest Cline به روایت زندگی انسانها در سال ۲۰۴۴ می‌پردازه. 
در این کتاب روایت شده انسان‌ها با توجه به زندگی سختی که در دنیای حقیقی دارن رو، میتونن با زندگی در دنیای مجازی و دیجیتال ادامه بدن. نگاهی به همه این جریانات و در نهایت تغییر نام فیس‌بوک به متا هم، این رو نشون میده که از گذشته تاکنون برنامه ‌های زیادی برای این پروژه وجود داشته. به طوری که تصور می شه، متاورس یک دنیای مجازی هستش که افراد در آن برای بازی کردن، تعاملات اجتماعی و کار دور هم جمع می شن.
پس متوجه شدیم که این اصطلاح ریشه در رمان علمی تخیلی استفنسون داره و به معنای دنیایست که در آن افراد با استفاده از ابزارهایی نظیر عینک ‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، ارزهای دیجیتال و بازی‌ های آنلاین، کاملاً به‌صورت مجازی با هم در تعامل هستن و میتونن از این طریق برای یکدیگر ارزش‌های مشترک اجتماعی خلق کنن. در بحث بعدی به بررسی جایگاه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس خواهیم پرداخت.

جایگاه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس

متاورس چیست؟

در این بخش از مقاله، ما می خواهیم شما رو با جایگاه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس اشنا سازیم. بلاک چین یک سیستم ثبت همگانی، ثبت اطلاعات به صورت اشتراکی هستش در واقع تمامی اطلاعات و گزارشات ثبت شده در این سیستم در اختیار کاربران و اعضای این شبکه قرار می گیره. به عبارتی گفته می شه سیستمی برای ثبت اطلاعات و گزارش کاربران طراحی شده و به دلیل توزیع داده ها و رمزگذاری های صورت گرفته امکان هک کردن یا دستکاری اطلاعاتی که توسط کاربران ذخیره شده ممکن نیست.
با پیدایش ارزهای دیجیتال و بیت کوین بلاک چین مورد استفاده قرار گرفت. بیت کوین برای اولین بار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران از یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش جدیدی به نام بلاک چین استفاده کرد. به این علت که، در حوزه ارزهای دیجیتال از این طریق می تونیم اطلاعات مهم مربوط به کاربران را ذخیره و ثبت کنیم. مطلب بعدی مهم و حائز اهمیت در مورد حق مالکیت هستش. حق یعنی امتیاز، توانایی، قدرت و تسلط یا چیرگی و یا مسلط شدن به امری و مالکیت بالاترین و بهترین نوع حق بر موضوعی هستش. چگونه از حق مالکیت خود محافظت کنیم؟
برای دستیابی کاربران به حق مالکیت، از بلاک چین استفاده می‌شه. توکن‌های NFT یا توکن‌های غیرقابل تعویض، در اثبات حق مالکیت افراد، بسیار کارایی داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرن مثلا در حوزه بازی، دو پلتفرم به اسم های سندباکس (Sandbox) و دیسنترالند (Decentraland)، در حین استفاده از آن‌ها، افراد حق مالکیت خود را بر روی نتایج و دستاوردهای مختلف بازی از طریق توکن‌های NFT حفظ و ثبت می‌کنن.
همین امر در مورد استفاده از متاورس و کسب درآمد از ان حاکمه، به این شکل که از طریق توکن ها می تونن حق مالکیت خود رو بر روی داریی هاشون اثبات کنن و از این طریق حفاظت کنن. به عبارتی همانطور که قبلا هم گفته شد. نقشی که NFT در دنیای مجازی ایفا می کنه، بسیار پر رنگ هستش زیرا به کاربران امکان مالکیت رسمی و کامل کاراکترها، دارایی های دیجیتال و آیتم های کسب شده در داخل بازی و حتی زمین های مجازی را می ده. در مبحث بعدی شمارو با مزایا و ویژگی های متاورس اشنا خواهیم کرد.

مزایا و ویژگی های متاورس

مزایا و ویژگی های متاورس

در این بخش از مقاله متاورس Metaverse چیست؟ قصد داریم در این قسمت از مقاله به بررسی برخی مزایا و ویژگی های آن بپردازیم. داشتن قابلیت همکاری از جمله این ویژگی هاست، متاورس یک پارچه هستش و به همه ی کاربران این امکان رو میده که با داشتن یک آواتار به همه جای این دنیای مجازی سفر کنن و از امکانات ان برخوردار باشن و با یکدیگر همکاری بکنن.

 از دیگر ویژگی های بارز آن می تونیم به استاندار سازی یا همان Standardization اشاره کنیم به عبارتی این دنیای مجازی مجهز به سیستم استاندارد سازی هستش این ویژگی به حدی حائز اهمیتِ که حتی یک سازمان بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شده تا پروتکل‌های استاندارد متاورس را تأیید کنه. نسبت به دنیای واقعی مفهوم وسیع تری داره چون محدود به اعضای فیزیک نیست در واقع حدّ و مرزی برای ان وجود نداره و امکان گسترش ان تا بی نهایت ها وجود داره.
 به طور خلاصه می تونیم بگیم که Metaverse یک دنیای بی پایان هستش و قابلیت همزمانی ان باعث شده توانایی تعامل و ارتباط میان میلیاردها کاربر در زمان واقعی رو، به طور هم زمان در سراسر جهان فراهم بکنه. این دنیای مجازی سرعت بالایی داره به این شکل که همه ‌چیز حتی هرگونه اطلاعات به ‌صورت آنی در متاورس، قابل دسترس کاربران هستش. از مزایا و ویژگی های اون می تونیم به پایداری و امکان دسترسی همیشگی ان اشاره کنیم. شما می‌تونین ساختمان‌های مجازی جدید یا اشیاء دیگری را در دنیای متاورسی خود ایجادکنین.
هم چنین ان ها رو هر گونه که می خواین تغییر بدین و نکته ی جالب اینکه این تغییرات در بازدید های بعدی اعمال و ذخیره می‌شه. همچنین در این دنیای مجازی دیگر نیازی به رفت و آمد و خرید سخت افزار یا نرم افزار نیستش. امری که در برخی موارد می‌تونه سبب بهبود وضعیت زندگی انسان بشه. مثل دنیای فیزیکی نیستش که این هزینه هارو داشته باشه در حقیقت باعث کنترل هزینه ها میشه. از دیگر مزیت این دنیای مجازی می تونیم به هوشمندی اون اشاره کنیم، در واقع شما می تونین در زندگی شخصی خود هوشمندی لوازم خانگی و کنترل کردن آن ها رو از راه دور تجربه کنین. در مبحث بعدی قصد داریم شما رو با محدودیت های متاورس اشنا کنیم.

محدودیت‌های متاورس

مزایا و ویژگی های متاورس

در مقاله حاضر پس از بررسی مبحث مزایا و ویژگی های متاورس ما قصد داریم شما رو به برخی از محدودیت های این دنیای مجازی اشنا کنیم. درسته که عصر حاضر عصر تکنولوژی هستش، اما بسیاری از مردم هستن که زندگی سنتی رو دوست دارن و علاقه ای به زندگی مدرنیته ندارن و تجربه و لذت در دنیای فیزیکی رو به لذت دنیای مجازی نمیدن. برای مثال؛ شاید برخی از شما هم دوست داشته باشین به جای مطالعه کتاب های الکترونیکی، کتاب های کاغذی رو مطالعه کنین. بسیاری از افراد دوست دارن به‌جای استفاده از همراه بانک، از پول نقد استفاده کنن. به جای خرید آنلاین ترجیح می‌دن به داخل فروشگاه رفته و خودشان از نزدیک خریدشان را انجام بدن. در واقع علاقه ای به اینترنت و دنیای مجازی ندارن. به طور خلاصه میتونیم بگیم که عدم انطباق و سازگاری برخی افراد با دنیای مجازی ان هارو طرفدار دنیای فیزیکی کرده. 
شاید این محدودیت ها برای افرادی که دوست دار تکنولوژی هستن زیاد به چشم نیاد، اما برای برخی از افراد می تونه مسئله ای مهم باشه. برخی افراد معتقد هستن که لذت بردن مقوله ای هستش که باعث شده ما سراغ دنیای مجازی نریم. لذت بردن از زمان، در کنار هم بودن. یکی از این لذت های فیزیکی لذت بردن در مسافرت هستش، در دنیای مجازی اون هایی که علاقه مند به تکنولوژی و معتقد به مدرنیته هستن سفر کردن در یک لحظه رو یه مزیت و ویژگی به حساب میارن و دوست دارن به هر جا که فکر میکنن و مقصد رو معیین میکنن سفر کنن.
در مقابل گروهی از افراد معتقدند که لذت بردن از مسیر سفر و استراحت در طول سفر و تماشای مسیر سفر، لذت زندگی هستش و این دسته از افراد معتقد هست که تمایل به دنیای مدرن و سایبری باعث میشه که لذت های، تمیز کردن محل زندگی، لذت تعمیر یک وسیله قدیمی، بازی کردن با کودکان و ... در واقع همه ی لذت های فیزیکی از بین خواهد رفت. در مبحث بعدی اطلاعات کافی در مورد انواع ارز های متاورس در اختیارتون قرار خواهیم داد.

ارزهای متاورس

شرکت های فعال در متاورس

در این قسمت از مقاله پس از بررسی مبحث محدودیت های متاورس قصد داریم شما رو با برخی از ارز های متاورس اشنا کنیم. در دنیای متاورس از ارزهای مختلفی استفاده می‌شه که هر کدام محبوبیت های خاص خودشو داره که کاربران از این طریق می تونن کسب دارمد کنن در زیر به توضیح برخی از این ها می پردازیم.

  • سندباکس (Sandbox):

یکی از بهترین بازی ‌های متاورسی دنیا و یک بازی بلاک چینی در دنیای Metaverse هستش. پروژه سندباکس بر پایه بلاک چین طراحی شده و قابلیت های زیادی داره پلتفرم سندباکس بسیار قابل اطمینان هستش و امنیت بسیار بالایی داره از مزایای این پروژه می تونیم به امکان خرید و فروش و همچنین ادعای مالکیت اموال متفاوت اشاره کن و از معایب ان می تونیم به هزینه بالای شبکه اتریوم برای خرید بلاک چین اشاره کنیم.

  • اکسی اینفینیتی (Axie Infinity):

کسب درآمد در حین انجام بازی، از ویژگی های این بازی هستش که باعث محبوبیت ان شده و طرفداران زیادی رو به خودش جلب کرده به طوری که دوستدارن و طرفدارن این بازی انلاین می تونن حیوانات مورد علاقه خود رو به صورت مجازی بزرگ کنن و تربیت بدن و با ان از این طریق کسب درامد کنن.

  • دیسنترالند (Decentraland):

یک بازی انلاین هستش که می تونیم از ان کسب درامد کنیم. این بازی بر اساس فناوری بلاک چین طراحی شده که به کمک ارزهای دیجیتال، گیمرها می تونن درآمد کسب کنن. کسب درامد از این بازی انلاین به این شکل هست که کاربران می تونن مثلا؛ ساختمان هایی از قبیل شهر بازی بسازن و یا اینکه زمین بخرند و یا آن را بفروشند. با پول بدست آمده در این بازی، کاربران می تونن در بازی فورتنایت اسلحه خریداری کنن. این بازی انلاین جذاب، به مردم اجازه می‌ده، فضا سازی کنن و آثار هنری ایجاد کنن. آن ‌ها همه ‌چیز را از سیاه‌ چاله ‌ها گرفته تا کازینو ها و بارها می‌سازن و می‌تونن آثار هنری خود را از این طریق بفروش برسونن.

  • ناکاموتو (Nakamoto):

یک از روش های کسب درامد از طریق متاورس بازی ناکاموتو هستش بسیار جذابیت بالایی داره و از این طریق کاربران می تونن سرمایه گذاری کنن و دارایی خودشونو حفظ کنن. این بازی یکی از پر هیجان ترین و تازه ترین بازی متاورسی هستش. کاربران می تونن زمین های مجازی خرید بکنن و در ضمن اون ها رو بسازن و به فروش برسونن. توکن‌های قابل معاوضه در بازی ناکاموتو، به نام ناکا شناخته می‌شه که ارز دیجیتال بسیار مناسب و روبه‌رشدی داره. در مبحث بعدی شمارو با شرکت های فعال در حوزه متاورس اشنا خواهیم کرد.

شرکت های فعال در حوزه متاورس

واقعیت مجازی «VR» در متاورس چیست؟

در این بخش از مقاله متاورس Metaverse چیست؟ نوبت به این رسیده پس از مطالعه و بررسی ارز های متاورس، شمارو با شرکت های فعال در حوزه متاورس اشنا کنیم. هیچ شرکتی نمی تونه دست تنها و به تنهایی متاورس رو بچرخونه. اما یه سری شرکت ها هستش که تلاش می کنن با ورود به موقع، سهم بیشتری در اینده داشته باشن که از جمله این شرکت ها می تونیم به شرکت اپل، گوگل، مایکروسافت و سونی به انجمن XR فیس بوک، کنسرسیومی اشاره کنیم.
البته این شرکت ها در حال رقابت هستن در عین حال همکاری نزدیکی هم با همدیگر دارن و هدفشان شکل‌دهی به آینده هستش. در واقع این شرکت ها مثلا؛ با توسعه یک موتور توسعه محیط‌ های سه بعدی، زمینه را برای پیشرفت Metaverse فراهم میکنن به منظور خرید و فروش توکن‌های غیر مثلی مورد استفاده در متاورس‌ها در رشد این دنیای مجازی نقش دارن.

  • متا (Meta)

شرکت Oculus که هدست واقعیت مجازی آکیولوس ریفت (Oculus Rift) را در سال 2012 عرضه کرده، به متا تعلق داره به عبارتی میشه گفت که متا، تا به امروز دستاوردهای مهمی در حوزه Metaverse داشته از جمله می تونیم به ساخت پیام‌رسانی منطبق با فناوری واقعیت مجازی که امکان تعامل همه جانبه را برای کاربران فراهم می‌کنه اشاره کنیم. پس به نظر میرسه که متا پرچمدار این حوزه هستش.

  • گوگل Google

شرکت گوگل تاکنون از طریق توسعه یک عینک واقعیت افزوده بسیار پیشرفته، یعنی گوگل گلس، تجربه عملی زیادی در این فناوری کسب کرده در نوامبر 2021 گوگل تصمیم گرفت بخش‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را تحت تیمی جدید در آزمایشگاه‌ های گوگل (Google Labs) سر و سامان بده. در حال حاضر تمرکز بیشتر شرکت گوگل روی اتصال کاربران به ترکیبی از دنیای دیجیتال و واقعی به وسیله آواتارهاست.

  • مایکروسافت (Microsoft)

یکی از ازرشمندترین شرکت های دنیا محسوب میشه که به متاورش علاقه مند شده. در سال 2022 این شرکت، نرم افزار مش فور تیمز (Mesh for Teams) رو عرضه کرد. ان چه که این نرم افزار را جذاب میکنه. ساخت یک آواتار مجازی به عنوان هویت دیجیتال هر کاربر هست. به منظور کاوش در فضاهای مجازی، مهمترین جنبه هر دنیای متاورس، میشه از این آواتارها استفاده کرد.

  • اپیک گیمز (Epic Games)

این ابر قدرت یا غول صنعت بازی ساز دو هدف داره؛ یکی، گسترش فورتنایت تا رسیدن به رکورد 60 میلیون کاربر ماهانه و دیگری فراهم کردن محتواهای سه بعدی و دیگر امکانات ضروری برای توسعه پروژه‌های متاورس هستش. فورتنایت (Fortnite) به عنوان یکی از پر طرفدارین و محبوب ترین بازی های انلاین هستش که توانسته بیش از 350 میلیون کاربر داشته باشه. رویدادها، مهمانی‌ها و کنسرت‌های مجازی که افراد مشهور و برندهای مختلف در آن شرکت می‌کنن. نشان میده که این بازی انلاین پر هیجان و شگفت انگیز خودش رو با مفهوم متاورس همسو کرده. قصد داریم در مباحث اینده شما رو با مفهوم واقعیت مجازی «VR» در متاورس چیست؟ و همچنین واقعیت افزوده «AR» در متاورس چیست؟ اشنا کنیم.

واقعیت مجازی «VR» در متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

در این بخش از مقاله پس از بررسی شرکت ‌های فعال در حوزه متاورس سعی کردیم شمارو با مفهوم واقعیت مجازی «VR» در متاورس چیست؟ اشنا کنیم. واقعیت مجازی Virtual Realityدر حقیقت یک دنیای کاملا الکترونیکی هست که به اون دنیای سایبری یا دنیای دیجیتالی یا دنیای کریپتو کارنسی هم گفته می شه که ما میتونیم با استفاده از عینک های واقعیت مجازی با محیط دنیای مجازی ارتباط برقرار کنیم و تجربیات زیادی رو کسب کنیم.
در این برنامه‌ها موقعیت شما در فضای بازی مشخص می‌شه و با استفاده از صفحه نمایش، شما قادر به مشاهده یک افکت سه‌بعدی هستین. در واقع شبیه ساز یک دنیای واقعی هست. با استفاده از بهترین سخت‌افزارها و گرافیک‌های پیشرفته، و با ویژگی‌های هنرمندانه ایجاد شده. یکی از کاربرد های مهم ان می تونیم به برگذاری جلسات کاری اشاره کنیم. به این شکل که با استفاده از عینک های واقعیت مجازی میتونن میز گردی تشکیل بدن دور هم جمع بشن و حتی از وایت برد استفاده کنن و صدای افراد بر اساس فاصله آن‌ها در دور میز تنظیم میشه.
پس میتونیم بگیم که واقعیت مجازی در حال حاضر کاربرد بیشتری نسبت به واقعیت افزوده داره. یکی از محصولات شرکت متا «Horizon Workrooms» هست که با نام «متا» نیز معروف هستش. این محصول یک فضای واقعیت مجازیست. در مبحث بعدی به واقعیت افزوده «AR» در متاورس چیست؟ می پردازیم

واقعیت افزوده «AR» در متاورس چیست؟

در این بخش میخواهیم شما رو با مفهوم واقعیت افزوده «AR» در متاورس چیست؟ اشنا کنیم تا دانش کافی در این زمینه داشته باشین. واقعیت افزوده Augmented Reality همان گونه که از اسمش پیداست ماهیت اضافه کنندگی داره، یعنی یک شی‌ء یا کاراکتر دیجیتالی را به یک فضا اضافه می کنه. 
در حقیقت در واقعیت افزوده، تجربیات دیجیتالی، بدون هیچ واسطه‌ای به دنیای فیزیکی ما اضافه می‌شن و ما با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. که با استفاده از نمایشگرهای خاص انجام می‌شه. علاوه بر این، اشیا مجازی در فضای واقعیت افزوده، باید از نظر هندسی با اشیا واقعی هماهنگ و سازگار باشن. در غیر اینصورت، تصویر مناسبی برای کاربر ایجاد نمیشه. و هم اینکه مثلا کاربر میاد در و باز میکنه و در هم با این دستور باز میشه، میخوایم بگیم که کاربر باید قادر به تعامل لحظه ای با اشیای سه بعدی مجازی باشه تا شی مجازی به تعامل کاربر به صورت انی واکنش بده.
در متاورس ما به دنبال ساخت دنیای مجازی هستیم و میخوایم که اشیای مجازی رو در کنار اشیای واقعی قرار بدیم. و حس واقعیِ بودن در دنیا را به کاربران ارائه کنیم. این کار با استفاده از تکنولوژی Augmented Reality قابل انجام هستش. برای تجربه این ویژگی نیازی به داشتن هدست یا هر نوع سخت‌افزار نیست و در بسیاری از برنامه‌های AR می‌تونیم تنها با داشتن موبایل، تلفیق دنیای واقعی و مجازی را مشاهده کنیم.
در فیلم‌های گارفیلد (Garfild)، دامبو (Dumbo)، سونیت خارپشت (Sonic the Hedgehog)، آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)، مالیفیسنت (Maleficen) شخصیت‌های واقعی با شخصیت‌های غیرواقعی با هم بازی میکنن که مفهوم واقعیت افزوده در این فیلم ها به نمایش گذاشته شده و پیشنهاد ما به شما اینه که حتما یکی از این فیلم هارو جهت درک این مفهوم مشاهده کنین.

متاورس و فیس‌بوک Facebook 

ما قصد داریم در این قسمت با هدف بررسی مفهوم متاورس و فیس‌بوکFacebook ، شما رو با این شرکت بزرگ و تاثیر گذار و مدیر عامل آن اشنا کنیم. شرکت فیس بوک دارای منابع مالی گسترده ای هستش در حقیقت با ورود این شرکت در حوزه Metaverse، باید اماده تحولات شگف انگیز در این عرصه باشیم. و همچنین همکاری و تعامل این غول فناوری با شرکت های بزرگ دیگر دلیل محکم تری هست که ما در اینده با پروژه های بزرگتری رو به رو خواهیم شد.
مدیر عامل شرکت فیس بوک Facebook در مورد تغییر نام این شرکت به مِتا (Meta) گفته که؛ «امیدوارم در آینده به‌عنوان یک شرکت متاورس دیده شویم و قصد دارم کار و هویت خود را بر آنچه در حال ساخت آن هستیم، تثبیت کنم. ما اکنون به‌عنوان دو بخش مختلف به کسب‌و‌کار خود نگاه می‌کنیم و گزارش می دهیم؛ یکی برای خانواده اپ‌هایمان و دیگری برای تلاشی که در پلتفرم‌های آینده انجام می‌شود. حالا به‌عنوان بخشی از پروژه، زمان آن فرا رسیده، که یک برند جدید اتخاذ کنیم تا همه کارهایی را که انجام می‌دهیم در بر گیرد؛ تا منعکس کنیم چه کسی هستیم و قصد ساخت چه چیزی را داریم.»
Metaverse مکانیست که با ارز های دیجیتال تعامل داره و همه چیز در ان در اختیار خودمان هستش. همچنین مارک زاکربرگ در توصیف دنیای متاورس گفته؛ «در دنیای مجازی متاورس هرکسی می‌تونه هرکاری را که تصور می‌کنه انجام بده. با دوستان یا اعضای خانواده خود دور هم جمع بشند، کار کنن، در کلاس‌های آموزشی شرکت کنن، با یکدیگر بازی کنن، به خرید برن، و به طور کلی تمامی تجربه‌هایی که انجام آن‌ها را با موبایل یا کامپیوتر نمی‌شه تصور کرد، از نزدیک حس کنن.»
بسیاری از تحلیل گران و پژوهشگران این شبکه عظیم رو، جایگزینی برای اینترنت میدونن. که زاکر برگ از جمله ی این افراد هستش و برای عملی شدن این موضوع، سخت در تلاش هستش. در دنیای متاورس همانند دنیای واقعی که ما در حال زندگی کردن در ان هستیم و در ان نفس می کشیم، می تونیم خرید و فروش کنیم در حقیقت معاملات انجام دهیم. برای این کار نیاز به ارز داریم، در واقع در دنیای مجازی ارز های دیجیتال بهترین گزینه هستن.
توکن های غیر اسمی شاید اسمش به گوشتون خورده باشه از تازه های پیدیده فناوری بلاکچین هست. همان طور که قبلا هم گفته شد، نقش توکن‌های غیرمثلی در دنیای Metaverse به اعطای مالکیت کامل شخصیت‌ها، آیتم‌های جمع‌آوری‌شده در بازی و حتی زمین مجازی به افراد هستش.

روش های کسب درامد از متاورس

روش های کسب درامد از متاورس

در این قسمت از مقاله ما قصد داریم پس از بررسی متاورس و فیس‌بوک Facebook شما رو با انواع روش های کسب درامد از متاورس، اشنا کنیم و دانش کافی در این زمینه براتون ارائه بدیم. خرید و فروش NFT: شاید تا به حال به گوشتون خورده باشه که یک اثر NFT با قیمت فوق‌العاده بالایی فروخته شد.
درحال حاضر بازار NFTها درحال رشد هست و قصد پایان یافتن نداره، بی شک یکی از روش های کسب درامد با Metaverse تولید NFT هست برای این کار کافی که به هنر علاقه داشته باشین و سپس اثر هنری خود را هم چون طراحی گرافیکی و یا موسیقی، تولید کنین و به NFT تبدیل کنین و با NFT های خود یک کلکسیون و یا نمایشگاه ایجاد کنین و سپس آن‌ها را به فروش بزارین قطعا خریدار پیدا خواهد شد.

  • خرید زمین

یکی از بهترین گزینه های روش‌های کسب درامد از متاورس، خرید زمین هستش. روش های مختلفی وجود داره که ما می تونیم از طریق خرید زمین کسب درامد کنیم. یکی از این روش ها سرمایه گذاری روی زمین هستش، به طوری که ما می تونیم زمینی بخریم و نگه داریم و بعد از افزایش قیمت ان را با قیمت بالایی بفروشیم و سود کنیم. و دیگری دلالی و املاک هستش به این شکل که شما می تونین واسطه انجام معامله بشین، یا برای دیگری خریدار پیدا کنین و از این طریق کسب درامد کنین.
با توجه به خرید و فروش بالای زمین در دنیای مجازی Metaverse بهترین موقعیت برای کسب درامد هستش. و روش دیگر اجاره املاک هستش، به این صورت که شما می تونین همانند دنیای واقعی زمین هایی که خودتون خریداری کردین یا دیگری خریداری کرده، اون رو به اجاره واگذار کنین و از این راه کسب درامد کنین. به خصوص اجاره زمین در مکان های شلوغ که میتونه در تبلیغات هم موثر باشه، بسیار سودمند تر خواهد بود.
روش دیگر مدیریت املاک هستش، کسانی هستن که در دنیای مجازی متاورس دائما در حال خرید و فروش املاک هستن این افراد برای مدیرت خرید و فروش املاک خود نیاز به مدیریت دارن، که شما میتونین با مدیریت املاک اون اشخاص از این طریق کسب درامد کنین. و روش دیگر معماری هستش، در این روش فرقی نمی کنه ملک خصوصی یا تجاری باشه، شما می تونین با طراحی کسب درامد کنین که تقریبا این شغل در متاورس به یک شغل دایمی و واقعی تبدیل شده.
روش دیگر تاسیس نمایشگاه مجازی هستش، کافیه که یک کلکسیون بزرگ حاوی آثار هنری در قالب NFT ایجاد کنین و آن‌ها را در یک مکان جمع کرده و یک نمایشگاه ایجاد کنین با دریافت هزینه ورود برای مشاهده این اثار از این طریق کسب درامد کنین.

  • روی آوردن به دنیای بازی

اصل این بازی‌ها در Metaverse به این شکل هست که گیمرها مالکیت و کنترل دارایی‌های درون بازی خود را برعهده دارن و میتونن آن‌ها را با پول واقعی مبادله کنن. امروزه بازی ‌های مبتنی بر بلاک چین (NFT) یکی از روش های خوب و پر رونق کسب درامد در دنیای مجازی متاورس هست.

  • مهمانی آنلاین و کنسرت در متاورس

یکی از بهترین روش های کسب درامد در دنیای مجازی متاورس، همین مهمانی های انلاین و کنسرت در متاورس هستش که را اندازی این مهمانی ها و ایجاد کنسرت ها راحت تر و ساده تر از دنیای واقعی هستش اما با این وجود، فاقد ظاهر و احساس یک مهمانی مناسب هست. در مبحث بعدی اینده متاورس رو براتون ارائه خواهیم داد.

آینده متاورس

اینده متاورس

در این قسمت از مقاله، تصمیم گرفتیم که اینده متاورس رو هم بررسی کنیم تا به نتیجه جامعی دست پیدا کنیم. متاورس پدیده نوظهوری هستش، در دنیای مجازی متاورس هر انچه را که ارزو می کنین در اختیار شماست، می‌تونین شخصیت مورد علاقه و رویای خودتونو در اون بسازین و درست شبیه زندگی واقعی در آن زندگی کنین. نقطه اشتراک و ارتباط Metaverse با فناوری بلاک‌چین این هست که هر چیزی در این دنیا را می‌تونین به صورت کاملا غیر متمرکز کنترل کنین بدون اینکه اختیار و مدیریت آن دست نهاد دولتی خاصی باشه. و با توجه به اینکه غول های فناوری های بزرگ مثل متا و مایکروسافت توجه ویژه‌ای به این فناوری دارن باعث شده که اینده روشنی داشته باشه. 
خرید شرکت‌های تولیدکننده قطعات هدست‌ های واقعیت مجازی، شرکت ‌های نرم‌افزاری فعال در حوزه واقعیت مجازی و استودیوهای بازی‌ سازی فعال، در حوزه ساخت بازی‌ های واقعیت مجازی، تصمیمات جدید شرکت غول متا هستش و هم چنین تبدیل ویدیو و عکس به نقشه ‌های سه‌ بعدی جهت استفاده از نقشه ‌ها در پتلفرم‌ های واقعیت افزوده، از تصمیمات شاخص دیگه این شرکت هستش.
در کنار شرکت متا، شرکت مایکروسافت علارغم رقابت، همانطور که قبلا هم گفتیم همکاری نزدیکی با هم دیگه دارن به طوری که شرکت مایکروسافت تصمیم داره در زمینه استفاده از از قابلیت‌ های متاورس در حوزه بازی‌ سازی پیشرفت کنه و نسخه‌ های واقعیت مجازی بازی ‌های محبوبی نظیر Call of Duty را تهیه کنه و برای این کار سرمایه گذاری به قیمت ۶۸.۷ میلیارد دلار کرده، در حقیقت شرکت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرده و این نشان از توسعه دنیای مجازی Metaverse داره و این باعث پر رونق شدن کسب دارمد از متاورس میشه.
در حال حاضر برندهای مطرح در حوزه پوشاک، کیف و کفش و سایر کالاهای مصرفی مشابه مثل نایکی، گوچی، بالینسیاگا و لویی ویتون در حال فروش لباس ‌ها و کیف ‌های الکترونیکی هستن. پس دور از انتظار نیست که در اینده نزدیک، مراکز خرید متاورس هم ایجاد بشه. در مبحث بعدی قصد داریم به سوالات متداول کاربران درباره متاورس پاسخ بدیم.

متاورس چه کاربردهایی دارد؟

متاورس(Metaverse) نوعی فضای شبیه سازی شده از دنیای واقعی است که شما در این فضا با محدودیت های دنیای واقعی روبرو نیستید و می توانید کارهای مختلفی انجام دهید. متاورس کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف دارد. به طور کلی، هر شخصی متاورس را به شیوه خاصی برای خود به تصویر می کشد که همگی به دنیایی جدیدتر اشاره دارند که در آن دسترسی به هر امکانی به راحتی انجام می شود. در ادامه به بررسی کاربردهای متاورس می پردازیم:

•    آموزش

یکی از کاربردهای متاورس، رویکرد آموزشی است. بهتر است بدانید، در حال حاضر برای یادگیری تخصص در حوزه خاصی، باید چند هزار ساعت آموزش حرفه ای را گذرانده باشید. این آموزش ها پراکنده و پیچیده هستند. کلاس های آنلاین، کلاس های حضوری، کتاب ها، جزوه ها، آزمایش ها همگی در بسترهایی مختلفی از هم ارائه شده اند. آموزش ها می توانند در بستر متاورس نیز ارائه شوند.

•    موسیقی

متاورس وارد دنیای موسیقی نیز شده است. شما می توانید آهنگ های مورد نظر خودتان را دانلود کرده و روی گوشی هایتان داشته باشید. همچنین می توانید در کنسرت هایی که در متاورس برگزار می شوند، شرکت کنید. در متاورس محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید بدون اینکه از خانه خارج شوید، در هر کنسرتی که دلتان می خواهد، شرکت کنید، همراه دوستتان برقصید و خوش بگذرانید.

•    خرید

معمولا در بسیاری از مواقع نمی توان به کیفیت اجناس در فروشگاه های آنلاین پی برد. همچنین ممکن است اندازه لباس ها در خریدها اشتباه شوند. در متاورس هیچ کدام از این محدودیت ها وجود ندارند. شما می توانید تمام کالاها و اقلام مورد نظر خودتان را لمس کنید، جنس آنها را ارزیابی کرده و بهترین تصمیم را برای خرید آن بگیرید. تمامی محصولات در متاورس به صورت یکجا در اختیار شما قرار داده می شوند.

جمع بندی و نتیجه

این دنیای شگفت انگیز مجازی، در کوتاه مدت تاثیر بلند مدتی، در زندگی روز مره و فعالیت هایمان خواهد داشت به گونه ای که فعالیت های اقتصادی، روابط اجتماعی، هنری و فرهنگی به شکل جدید و توسعه یافته و البته با سهولت انجام خواهد گرفت. پس در نتیجه باید خودمونو با قابلیت های این پدیده پویا و دگرگون کننده تطبیق بدیم و اماده کنیم البته اون هایی که معتقد به مدرنیته هستن، مشتری متاورس خواهند بود. و فراموش نکنیم که راه اندازی کسب و کار از متاورس شکل جدیدی از تعاملات اقتصادی و کسب سرمایه هستش که دانش و اگاهی بیشتری رو میطلبه و در کنار مزیت هایی که داره نگرانی هایی هم خواهد اشت. آکادمی ارزسنج در کنار شماست تا بتونین بهترین اطلاعات رو در این بازار کسب کنین.

سوالات متداول کاربران درباره متاورس 

1.    کسب درآمد از متاورس بر مبنای چه عواملی شکل می‌گیره؟

بر مبنای عواملی چون؛ تعامل و حضور کاربران، مشارکت و معاملات گسترده و کیفیت و استانداردهای بالا در شبکه ‌های متاورس از جمله عواملی هستن که باعث شکل گیری کسب درامد از متاورس میشن.

2.    ارتباط بلاک چین و دنیای متاورس چیست؟ 

بلاک چین سیستمی برای ثبت اطلاعات و گزارش کاربران بوده، بنابراین برای احراز هویت و امنیت کاربران و حق مالکیت در متاورس، از بلاک چین برای حفظ و ذخیره کردن اطلاعات افراد استفاده می‌شه.

3.    چه ارتباطی میان کسب درآمد با متاورس و رمزارزها وجود داره؟

رمزارزها از پایه ‌های اساسی، ساز و کار متاورس هستن به طوری که در دنیای مجازی از رمزارزهای دیجیتال، برای انواع معاملات و مشارکات و کسب درآمد از متاورس استفاده می‌شه.

4.    میزان درآمد کاربران از متاورس چه قدر هستش؟

هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. این امر بستگی به، خلاقیت و هوشمندی افراد داره.

5.    آیا متاورس نگرانی و خطراتی نیز برای جوامع بشری در پی خواهد داشت؟

این طبیعی هستش که هر تکنولوژی در کنار مزیت هایی که داره معایبی هم داشته باشه، به عقیده برخی دانشمندان از جمله معایب این فناوری می تونیم به افسردگی و انزوا افراد استفاده کننده اشاره کنیم.

6.    چگونه از متاورس کسب درآمد کنیم؟

بهترین پاسخ به این سوال اینکه، با توجه به شیوع ویروس کرونا، مدارس در تمام دنیا به حالت آنلاین درامده، بنابراین در حال حاضر،‌ متاورس می‌تونه یکی از بهترین پلتفرم ‌ها برای پرداخت به تحصیلات باشه.


نظرات کاربران در مورد متاورس چیست؟ (معرفی صفر تا صد متاورس Metaverse)

  1. kamelia 98 (1400/12/16)

    سلام . بابت محتواهای خوبتون ممنون.مخصوصا اینکه مقالات رو به صورت فایل صوتی گذاشتین خیلی برام جذاب بود

  1. امید رستمی (1400/12/17)

    چقد ساده و روان قابل فهم بود مطالب مرسی از سایت خوبتون

  1. Dealit (1400/12/17)

    متاورس می تونه تحول زیادی در دنیای دیجیتال و تجارت الکترونیک ایجاد بکنه اما آیا اینکه چقدر نزدیک باشه به اون چیزهای که میگن باید منتظر آینده باشیم؟

    1. پیمان راستگو (1400/12/17)

      میشه گفت بیشتر بستگی به برنامه های کمپانی های بزرگی مثل متا و مایکروسافت خواهد داشت.

  1. امین عبادی (1400/12/17)

    سلام ممنون از مقاله خیلی مفید بود به نظر شما میشه یروزی در متاورس تحصیل کرد و اونجا به اموزش پرداخت؟

    1. پیمان راستگو (1400/12/17)

      بله صد درصد. این حوزه تازه شروع شده و پیشرفت های خیلی زیادی خواهد داشت

  1. کامران (1401/08/19)

    تحصیل در متاورس به چه درد ما میخوره همینطوری به زور داریم مدرسه و دانشگاه رو تحمل می کنیم مقاله خوبی در مورد اینکه متاورس چیست نوشته بودید ممنون

  1. بردیا (1401/08/29)

    الان بهترین پلتفرم برای خرید زمین متاورس کدومه بنظرتون؟

  1. لقمان (1401/09/02)

    دسنترالند بنظرم از همشون بهتر هستش

  1. فرهاد (1401/10/11)

    محتوای خیلی عالی بود ممنون

  1. آرمان (1402/03/03)

    به نظر میاد آینده شبکه های اجتماعی و اینترنت به متاورس خواهد بود ولی راه طولانی در پیش داره

  1. اسد (1402/03/10)

    اخیرا خیلی افت کرده

در مورد متاورس چیست؟ (معرفی صفر تا صد متاورس Metaverse) نظر دهید
سوال امنیتی :8+39 = ?