گزارش IMFدرخصوص تورم جهانی و نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

گزارش IMFدرخصوص تورم جهانی و نوسانات بازار ارزهای دیجیتال
  • 09:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق گزارش اخیر صندوق بین المللی پول، IMF اقتصاد ایالات متحده حداقل برای یک یا دو سال دیگر تورم بالایی را تجربه خواهد کرد. معاون اول صندوق بین المللی پول، گیتا گوپینات در مصاحبه با بلومبرگ در خصوص تورم جهانی و اقتصاد ایالات متحده توضیحاتی ارائه کرده است.

طبق توضیحات وی؛ تقریبا همه اقتصادهای بزرگ دنیا دچار تورم شده اند. با این وجود، استثناهای مهمی از جمله چین و ژاپن وجود دارند که شاهد نوسانات زیادی نبوده اند. همچنین عوامل جهانی از جمله قیمت انرژی و قیمت مواد غذایی به گسترش و افزایش تورم کمک کرده اند.

روز جمعه 26 آگوست، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در سخنرانی سالانه خود در جکسون هول تاکید کرد که بانک مرکزی از ابزارهای انقباضی خود برای مهار تورم استفاده خواهد نمود، تورمی که همچنان نزدیک به بالاترین سطح خود در بیش از 40 سال گذشته است. سخنرانی پاول باعث نوسانات گسترده ای در تمام بازارهای مالی از جمله بازار سهام و مارکت ارز دیجیتال شده است.
به گفته معاون اول صندوق بین المللی پول، فدرال رزرو در آخرین بیانیه خود نشان داده است که همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد و احتمالا ادامه این روند باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای اقتصاد ایالات متحده خواهد شد.

براساس اظهارات گیتا گوپینات، لحن قاطعانه و مصمم فدرال رزرو در خصوص مهار تورم از جمله نکات مثبت این سخنرانی بوده است و احتمالا این لحن قاطع برای مهار تورم در میان مدت و بلندمدت باعث بهبود سلامت اقتصادی جهان خواهد شد. همچنین آخرین داده های تورم هزینه مصرف کننده ایالات متحده (PCE) در روز جمعه همزمان با سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو منتشر شد. شاخص قیمت PCE در ماه جولای 6.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و نسبت به 6.8 درصد ماه ژوئن کاهش یافته است. شاخص قیمت مصرف کننده، PCE معیار ترجیحی فدرال رزرو برای بررسی نرخ تورم است.

طبق توضیحات گوپینات؛ نرخ تورم ایالات متحده در جولای سال گذشته نیز خوب بود و همه کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که اقتصاد در مسیر کاهش تورم است با این حال نرخ تورم در ماه اکتبر افزایش یافت.

تاثیر تورم بر تمام بازارهای مالی

به گفته کارشناسان اقتصادی صندوق بین المللی پول، با وجود تلاش بانک های مرکزی برای مهار تورم، تورم همچنان نگرانی بزرگی است که باعث نوسانات بزرگ بازارهای سهام در سطح جهانی و مارکت دیجیتال است. برای مثال، سهام نزدک در هفته گذشته 2.5 درصد سقوط کرده است. شاخص نیکی ژاپن بیش از 1 درصد کاهش یافته و همزمان ارزش ارزهای دیجیتال نیز نزولی بوده و کاهش بسیاری یافته است. همزمان بیت کوین تلاش کرده است قیمت خود را بالاتر از سطح حمایت 20000 دلار نگه دارد. اگر خریداران بتوانند به بازار بازگردند، احتمالا بازار به زودی شاهد افزایش قیمت بیت کوین به 21000 دلار خواهد بود.

قیمت اتریوم نیز پس روند نزولی تحت تاثیر اظهارات جروم پاول با انتشار خبرهایی در خصوص فرایند ادغام بیش از 8 درصد افزایش یافته است.
 

تگ ها