فلیپنینگ در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "فلیپنینگ در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟"


  • 06:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

فلیپنینگ یا Flippening؛ نشون دهنده افزایش قدرت بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال! آیا تا الان در بازار ارزهای دیجیتال اسم فیلیپینگ به گوشتون خورده؟ اگه پاسخ شما به این سوال بله هست، شاید درباره مفهوم و کاربرد اون کنجکاو شده باشین. حال فیلیپینگ چیست و چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال داره؟ فلیپنینگ مفهومی هست که به پیش بینی آینده بازار ارزهای دیجیتال کمک می کنه.

فیلیپینگ یه استراتژی سرمایه گذاری هست که در اون شما چیزی رو معمولا در مدت زمان کوتاهی با هدف فروش مجدد اون برای کسب سود خریداری می کنین. فلیپنینگ در کریپتوکارنسی اساسا به یه استراتژی معاملاتی اشاره داره که در اون معامله گران ارزهای رمزپایه خاصی رو برای مدت محدودی خریداری می کنند و در مدت زمان کوتاهی اون ها رو با سود کلان می فروشن. البته ما در دوره 9 استراتژی پولساز در بازار ارزهای دیجیتال استراتژی های کاربردی و اصلی در این بازار را توضیح داده این. به طور معمول، معامله گران با پیش بینی اینکه چه زمانی باید یه ارز دیجیتال بخرن و چه زمانی باید اون رو قبل از خرید بعدی بفروشن، اصطلاحا بخش فیلیپینگ گفته میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فلیپنینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد فلیپنینگ یا Flippening به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربرد شاخص فلیپنینگ بپردازیم و نحوه محاسبه فلیپنینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

فلیپنینگ چیست؟

فلیپنینگ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فلیپنینگ یا Flippening رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که فلیپنینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فلیپنینگ یکی از اصطلاحات و مفاهیم رایج در بازار ارزهای دیجیتال هست که نشون دهنده میزان افزایش قدرت بیت کوین در بازار کریپتوکارنسی هاست. این افزایش قدرت تا وقتی که بیت کوین رتبه خودش رو برای سنجش ارزش سایر رمزارزها از دست بده، صورت می گیره. در مقابل اصطلاح فلیپنینگ وجود داره که نوعی استراتژی سرمایه گذاری محسوب میشه.

جالب اینجاست که بدونین فلیپنینگ در لغت به معنی چرخش بده و در اصطلاح به تعویض جایگاه یه ارز دیجیتال در بازار رقیب خودش گفته میشه. فلیپنینگ می تونه آینده ارزهای دیجیتال مختلف مثل بیت کوین رو به کلی دگرگون کنه و جایگاه اون ها رو سلب کرده و به ارزهای دیجیتال دیگه مثل اتریوم بده. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال همواره در حال تغییر و تحول هست، عرضه بیت کوین با هدف سودجویی بیشتر از سوی طرفداران این ارز دیجیتال تا حد زیادی کاهش پیدا کرده. با وجود اینکه این اقدام هنوز به عنوان یه قدم اشتباه شناسایی نشده، ولی هیچ شواهدی هم مبنی بر تثبیت جایگاه این ارز دیجیتال با انجام چنین اقداماتی وجود نداره.

مقاله پیشنهادی: شورت اسکوییز(Short Squeeze) چیست؟

شاخص فلیپنینگ چه کاربردی دارد؟

شاخص فلیپنینگ چه کاربردی دارد؟

همونطور که گفتیم، فلیپنینگ به معنی افزایش قدرت آلت کوین ها در دنیای ارزهای دیجیتال هست و این موضوع تا جایی ادامه پیدا می کنه که دیگه بیت کوین معیار سنجش قیمت و ارزش سایر رمزارزها قرار نگیره. بهتره بدونین شاخصی به اسم اندیکاتور فلیپنینگ یا Flippening Index وجود داره! این شاخص نشون دهنده احتمال جایگزین شدن اتریوم با بیت کوین در جدول ارزهای دیجیتال هست. وبسایت بلاک چین سنتر به صورت دائم و لحظه ای اقدام به اندازه گیری این شاخص می کنه. در زمان نوشتن این مقاله، مقدار این شاخص حدود 37 درصد هست. یعنی احتمال بیشتر شدن قیمت اتریوم از قیمت بیت کوین 37 درصد هست.

این موضوع که یه ارز دیجیتال دیگه بتونه جایگاه بیت کوین رو به دست بیاره، خیلی مسئله مهمیه. به همین دلیل هست که شاخص فلیپنینگ در خیلی از موارد مورد استفاده تحلیلگران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال قرار می گیره. کاربرد اصلی این شاخص این هست که ویژگی های بیت کوین و اتریوم رو به صورت دائم و لحظه ای بررسی کنه. ضمن اینکه وظیفه بررسی و تحلیل همه عوامل تاثیرگذار روی ارزش کلی این دو رمزارز رو هم بر عهده داره. این شاخص می تونه به کاربران کریپتو نشون بده که ارز دیجیتال اتریوم چه زمانی و به چه صورتی می تونه رتبه بیت کوین رو کسب کنه.

بیشتر بخوانید: اوج قیمت یا ATH چیست؟

نحوه محاسبه فلیپنینگ چگونه است؟

نحوه محاسبه فلیپنینگ چگونه است؟

اندیکاتور فلیپنینگ نشون دهنده قدرت شبکه اتریوم در مقایسه با بیت کوین هست. بر اساس گزاش سایت بلاک چین سنتر، این شاخص در حال حاضر و در قسمت ارزش بازار حدود 37 درصد هست. این درصد نشون دهنده این هست که در حال حاضر ارزش بازار شبکه اتریوم 37 درصد ارزش بازار بیت کوین هست. ولی این معیارها چیست و بر چه اساسی محاسبه میشه؟

معیارهایی که با اون ها شاخص فلیپنینگ محاسبه میشه عبارت هستن از:

  • تعداد تراکنش ها
  • ارزش بازار
  • میزان سرچ در گوگل
  • مجموع کارمزد تراکنش ها
  • آدرس های فعال
  • تعداد نودهای شبکه

در این شاخص طبق گزاش سایت Ethernodes تعداد نودها در شبکه اتریوم برابر با 11.259 عدد هست، در حالی که تعداد نودها در شبکه بیت کوین برابر با 11.36 عدد هست. این اعداد نشون میده که شبکه اتریوم از شبکه بیت کوین سبقت گرفته و این نشون دهنده عملکرد بهتر شبکه اتریوم نسبت به بلاک چین بیت کوین در این شاخص هست. به این ترتیب، اتریوم در سنجش تعداد نودها توسط شاخص فلیپنینگ عدد 101 درصد رو کسب می کنه. در این مثال، عدد 101 از تقسیم تعداد نودهای شبکه اتریوم بر تعداد نودهای شبکه بیت کوین به دست اومده.

احتمال فلیپنینگ برای چه ارزهایی وجود دارد؟

در شرایط فعلی بازار، این مفهوم بیشتر برای دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم بکار میره. ولی باید بدونین که احتمال فلیپنینگ فقط محدود به این دو ارز دیجیتال نیست. بلکه این پدیده ممکنه بین همه ارزهای دیجیتال رقیب برای تصاحب جایگاه یکم مارکت کپ ارزهای دیجیتال رخ بده. به عنوان مثال، مدتی پیش بین دو ارز دیجیتال شیبا و دوج کوین رقابت سختی پیش اومد. در طی این رقابت شیبا برای مدتی از دوج کوین پیشی گرفت. ولی این برتری خیلی دووم نداشت و سرانجام دوج کوین به جایگاه اصلی خودش برگشت.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فلیپنینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد فلیپنینگ یا Flippening به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربرد شاخص فلیپنینگ بپردازیم و نحوه محاسبه فلیپنینگ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، در زمینه فلیپنینگ نکته قابل توجهی وجود داره که نباید ازش غافل شد. هیچ تضمینی وجود نداره که فلیپنینگ باعث جابجایی ارزش اتریوم با بیت کوین بشه. برای اینکه احتمال وقوع فلیپنینگ بررسی بشه، باید به عوامل مختلفی توجه بشه. در واقع میشه اینجوری گفت که این اتفاق معیارهای مخصوص خودش رو داره که مهم ترین اون مارکت کپ یا ارزش بازار هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فلیپنینگ در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد فلیپنینگ در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+34 = ?