7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال"


  • 11:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 13 دقیقه

یکی از دغدغه های سرمایه گذاران ارز های دیجیتال تامین امنیت ارز هاست. در این مقاله میخوایم راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال رو براتون توضیح بدیم تا بتونیم ارزی رو که خریدیم به بهترین شکل ممکن نگهداری کنیم. امروزه با محبوبیت و افزایش استفاده از تکنولوژی های روز دنیا توسط مردم سرتاسر دنیا، افراد زیادی به دنبال هک و سو استفاده در این زمینه هستند.
ارز های دیجیتال نیز در معرض این حملات قرار دارند. این خطرات راه های جلوگیری نیز دارند؛ برای مثال در زمینه تلفن همراه و کامپیوتر با استفاده از انتی ویروس و باز نکردن لینک های مخرب می توان از هک جلوگیری کرد و حالا ما باید راه هایی که بتونه از ارز دیجیتالی که خریدیم محافظت کنه رو یاد بگیریم.
شاید یه سوال برامون پیش بیاد! اینکه در کتاب کریپتو ذکر شده که فناوری بلاکچین قابل هک نیست و غیر ممکنه که هک بشه پس وقتی غیر قابل هک هستش. یعنی امنه پس لزومی برای ایجاد امنیت نداره. بله درسته که بلاکچین قابل هک نیست ولی صرافی هایی که ما خرید و فروش میکنیم یا سیستم هایی که ما در ان ارز هامون رو نگه داری میکنیم که قابل هک هست! توصیه میکنیم حتما این مقاله از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج رو تا انتها بخونین و راه های حفظ امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو کامل یاد بگیرین.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

واژه ارز دیجیتال یا کریپتو کارنسی از دو کلمه کریپتو به معنی رمزنگاری و کارنسی به معنی ارز تشکیل شده است . بطور خلاصه میشه گفت که ارزهای دیجیتال یعنی واحد های پولی که با پروتکل های پیچیده رمزنگاری و بصورت دیجیتال بوجود اومدن و در یک بستر دیجیتالی بنام بلاکچین تراکنش های اون ها ثبت میشن.
استفاده از ارزهای دیجیتال به سال 2009 برمیگرده که در همه دنیا اسم بیت کوین حسابی سر و صدا به پا کرد، اما در اون زمان این ارزهای دیجیتال بصورت جهانی مورد استفاده قرار نگرفتن و افراد زیادی با این تکنولوژی آشنایی نداشتن. تا اینکه از سال 2014 عرصه ارز های دیجیتال رونق زیادی پیدا کرد و از آن زمان تا بحال دولت ها نیز مخالفت های زیادی در به وجود امدن ارز های دیجیتال و کریپتو کارنسی داشته اند که در مقاله راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال به این مورد هم میپردازیم. مقاله ارز دیجیتال چیست؟ شما رو کامل با این موضوع آشنا خواهد کرد.
تفاوتی که ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات دارن این هستش که اولا رمز ارزها بر خلاف ارزهای فیات بصورت غیر متمرکز هستن. یعنی هیچ نهاد مرکزی مثل بانک اون ها رو کنترل نمیکنن و کل شبکه اون ها توسط کاربران سرتاسر دنیا کنترل و بررسی میشه.
تراکنش هایی که در ارزهای دیجیتال انجام میشن، بصورت بدون واسطه از کاربری به کاربر دیگه و همتا به همتا بوده. این رو هم دوباره یاداوری می کنیم که اولین ارز دیجیتالی که در دنیا مورد استفاده قرار گرفت بیت کوین بود و پس از بیت کوین رمز ارز های دیگر مانند اتریوم و لایت کوین به وجود امدند.
اکثر رمز ارز ها بصورت متن باز (open source) هستن؛ یعنی کد ها رو متخصصین برنامه نویس میتونن مشاهده کنن تا در صورتی که مشکلی در شبکه وجود داشت که اصطلاحا باگ بهش گفته میشه رو حل کنن. یکی از مباحثی که امروزه زیاد بهش توجه میشه این هستش که آیا روزی میاد که این رمز ارزها جایگزین پول های فیات بشن یا نه؟ 
در جواب این سوال باید گفت جایگزینی کامل ارزهای دیجیتال فعلی با ارزهای فیات در حال حاضر کاری غیرممکن هستش و دلیل اون هم این هستش که هر کشوری باید بر ارزی که بطور رسمی در اون کشور در حال استفاده هستش کنترل کاملی داشته باشه. و چون ماهیت ارزهای دیجیتال فعلا غیرمتمرکز و بدون هیچ واسطه مرکزی هستش. بنابراین هیچ دولتی نمیاد ارزی رو بطور کامل بعنوان ارز رسمی کشورش انتخاب کنه که هیچ کنترلی روی اون نداشته باشه یا خودش اون رو بوجود نیاورده باشه. در این زمینه کشور السالوادور رو می تونیم مثال بزنیم که وقتی بیت کوین رو بعنوان ارز رسمی خودش قبول کرد، با مخالفت سازمان های بین المللی و کشورهای زیادی قرار گرفت.
بنابراین محتمل ترین گزینه جایگزینی ارزهای دیجیتال بجای ارزهای فیات این هستش که هر کشوری ارز دیجیتال خودش رو از طریق بانک مرکزی و بر پایه تکنولوژی بلاکچین بوجود بیاره.

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

در این بخش سعی داریم مواردی را بیان کنیم که در کنار خرید و فروش بتونیم امنیت های ارز هامون رو هم تامین کنیم. قبلا هم گفتیم که طراحی های بلاک چین به گونه ای بود که امکان هک را نداشت. اما افراد سعی بر این داشتند که با هک تلفن های همراه و... به دارایی های ارز های دیجیتال آن ها دسترسی داشته باشند.
در سال هایی که قیمت این ارز دیجیتال ارزشی نداشت هک شدن دارایی ها قابل توجه افراد نبود اما امروزه که قیمت این ارز دیجیتال رشد چشمگیری داشته، هک شدن این دارایی اثرات منفی در ارز های دیجیتال دارد. پس باید نکاتی رو رعایت کنیم که از هک شدن دارایی هامون جلوگیری کنه. در این بخش راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال و هر یک از مورد ها رو بصورت مفصل براتون توضیح میدیم. 
1.    عدم نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی ها
2.    تعویض رمز عبور اکانت صرافی هایی که در آنها ترید می کنیم
3.    استفاده از کیف پول های مطمئن ارز دیجیتال
4.    مراقب سایت های جعلی و لینک های مخرب باشید.
5.    استفاده از اینترنت شخصی و استفاده نکردن از وی پی ان های رایگان
6.    خرید و فروش در صرافی های غیرمتمرکز(dex)
7.    استفاده از استیبل کوین غیرمتمرکز

1.    عدم نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی ها

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

یکی از انواع روش های حفظ امنیت ارز های دیجیتال این هست که ارزهای دیجیتال خودمون رو در صرافی ها نگهداری نکنیم. امروزه نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی ها کاری نیست که افراد متخصص این حوزه اون رو به شما پیشنهاد بدن. از سال 2012 تا کنون صرافی های زیادی به وجود اومدن و تعدادی از اون ها موفق بودن و بعضی ها یا هک شدن یا از طرف خود دارنده صرافی بسته و حساب ها مسدود شدن. ما نباید بطور کامل به صرافی های ارزدیجیتال اعتماد داشته باشیم.
برای مثال در سال 2019 صرافی کریپتوپیا با دارایی 11 میلیون دلار بسته شد و پس از دو ماه این صرافی خبر از دوباره شروع به کار کردن این صرافی داد اما دیگه خبری نشد و تا به حال هیچ اطلاعیه یا شروع به کار و باز پس دادن دارایی ها اقدامی نشده؛ یا صرافی zaif که یک صرافی ژاپنی قدیمی بود که به مدت 3 روز مورد هک قرار گرفت و نتونستن این حمله رو شناسایی کنن. اما باید راه هایی رو استفاده کرد تا بتونیم بصورت امن در صرافی ها سرمایه گذاری کنیم، خب راهش چیه؟
بنابراین در اولین قدم سعی کنید که ارزهای دیجیتال خودتون رو در داخل یک کیف پول امن نگهداری کنین تا اینکه بخواید اون ها رو داخل صرافی نگهداری کنید.
در همین راستا شاید این سوال براتون پیش بیاد که کارمزد های انتقال ارزها از صرافی به کیف پول هم زیاد هست. برای حل این مشکل هم می تونین از شبکه های با کارمزد پایین مثل bep 2 و bep20 استفاده کنین. یا شبکه هایی مثل سولانا که می شه از طریق اون تراکنش های زیادی رو با کارمزد پایین انجام داد.

2.    فعال کردن گزینه های امنیتی اکانت های صرافی ها

یکی دیگه از انواع روش های حفظ امنیت ارز های دیجیتال، فعال کردن گزینه های امنیتی اکانت های صرافی هاست. در این زمینه شما می تونین چندین کار انجام بدین. یکی تعویض مداوم و دوره ای رمز عبور اکانت تون هست. وقتی در یک صرافی ثبت نام می کنیم، صرافی اطلاعاتی مانند ایمیل و رمز عبور از ما دریافت میکنه که ما باید این رمز عبور رو در بازه های زمانی مختلف تغییر بدیم تا هکر ها در صورت پیدا کردن رمز عبور نتونن به راحتی به اکانت مون دسترسی داشته باشن.
این روزها با استقبال کاربران سرتاسر دنیا از صرافی های ارز دیجیتال، باعث شده تا این صرافی ها برنامه مخصوص گوگل رو، که گوگل اتنتیکیتور هستش روی پلتفرم خودشون پیاده سازی کنن. این برنامه طوری طراحی شده که کد مخصوصی رو ایجاد میکنه و فرد هنگام ورود به حساب کاربری خود یا هنگام برداشت دارایی از صرافی باید کد شش رقمی داخل این برنامه رو هم وارد کنه. 
اگه از صرافی استفاده می کنین که این قابلیت رو داره، حتما اون رو فعال کنین. در کل باید در کنار اینکه رمز عبورمون رو وارد میکنیم، باید این کد مخصوص رو هم وارد کنیم. برنامه گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) در نسخه های اندروید وios و وب عرضه شده که بصورت رندوم هر 60 ثانیه یک بار یک عدد 6 رقمی تولید میکنه و چون این اعداد هر دقیقه تغییر میکنن میشه گفت غیر قابل هک هستش.

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

در حال حاضر هم فعال کردن کد دو مرحله ای در خیلی از صرافی ها اجباری هست و این می تونه نکته امنیتی خوبی برای اکانت شما باشه. نکات مهم دیگه ای که میشه بهشون اشاره کرد این هستش که از انتخاب اعداد و حروف آسان برای پسورد اکانت خودتون دوری کنین، مثل شماره ملی یا اعداد پشت سر هم و حتما همه نکاتی که یک صرافی برای امنیت اکانت قرار داده رو فعال کنین

3.    استفاده از کیف پول های مطمئن ارز دیجیتال

یکی دیگه از انواع روش های حفظ امنیت ارز های دیجیتال، استفاده از ولت های مطمئن دیجیتال هست. امروزه برای نگهداری رمز ارز ها استفاده از کیف پول ها الزامی شده و کاربر برای نگهداری دارایی خودش مجبوره که از کیف پول ها استفاده کنه. میزان استفاده از انواع کیف پول ارز دیجیتال سال به سال در حال گسترش هستش و افراد سعی بر این دارن که دارایی های خود شون رو از صرافی ها خارج کنن و در کیف پول ها اقدام به نگهداری سرمایه کنن.
این ولت ها بصورت غیرمتمرکز و بدون واسطه و دسترسی و بصورت متن باز در دسترس عموم قرار گرفته اند. از معروفترین این ولت ها میتونیم به ولت متامسک و تراست ولت اشاره کنیم که متامسک برای کاربران ایرانی تحریم هست و نباید از این کیف پول استفاده کنید.
ولت ها به دو صورت گرم و سرد هستند؛ اما ولت گرم و سرد چیه؟ ولت های گرم بصورت انلاین و ولت های سرد بصورت افلاین هستند. شاید اسم کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری رو زیاد شنیده باشین. کیف پول سخت افزاری همون کیف پول های سرد هستن و نرم افزاری کیف پول های گرم. کیف پول های سرد زیاد طرفدار ندارن چون تهیه این کیف پول ها مبلغ بالایی میخواد. برای همین در صورتی که مبلغ سرمایه گذاری شما بالا هست استفاده از کیف پول سرد و سخت افزاری توصیه میشه. اما اگه سرمایه گذای های شما کوتاه مدت و با مبالغ پایین هستن بهتره از کبف پول نرم افزاری مثل تراست ولت استفاده کنید. ما در دوره آموزش رایگان ورود به بازار صفر تا صد تراست ولت رو توضیح دادیم و می تونین ازش استفاده کنین.

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

این روزها اکثر کیف پول های ارز دیجیتال از اکثر شبکه های مختلف رمز ارزها پشتیبانی میکنن. هنگام ایجاد ولت 12 کلمه ای بصورت رندوم به کاربر میدن که این 12 کلمه تمام امنیت ولت رو در بر گرفته و ما نباید این کلمات رو در اختیار افراد قرار بدیم. بعضی افراد هستند که توانایی ایجاد ولت را ندارند و تلفن همراه خودشون رو در اختیار افرادی قرار میدن که این کار رو بلدند و این افراد سود جو 12 کلمه ولت فرد مورد نظر رو برداشته و در زمانی معین هک میکنن و یکی از بدی هایی که وجود داره اینه که نمیتونیم این اقدام فرد سود جو رو ثابت کنیم چون در شبکه بلاکچین فردی که دارایی هارا سرقت کرده کاملا ناشناخته باقی میمونه.
در کل همیشه سعی کنین دارایی های دیجیتال خودتون رو در یک کیف پولی که خودتون نصب کردین و کلمات بازیابی اون کیف پول فقط در دسترس خودتون هستش، نگهداری کنین.

4.    مراقب سایت های جعلی و لینک های مخرب باشید.

یکی دیگه از انواع روش های حفظ امنیت ارز های دیجیتال دقت در استفاده از سایت ها و باز نکردن لینک های مخرب هستش که با سهل انگاری دارنده ولت یا صرافی میتونه خطراتی رو ایجاد کنه. برای مثال افرادی هستند که با طراحی سایت هایی مشابه سایت تراست ولت اقدام به هک این ولت میکنن.
بعضی سایت ها با ترفند هایی مثل ایردراپ اقدام به کلاهبرداری میکنن. یعنی سایت رو ایجاد میکنن و یه قسمت اضافه میکنن به عنوان ایردارپ؛ شما ایردراپ رو دریافت می کنین و نحوه فروشش رو بلد نیستین و صاحب سایت از شما کلمات بازیابی کیف پول تون رو میخواد تا به شما در فروختن دارایی هاتون بهتون کمک کنه و در اصل این شگرد اون ها برای خالی کردن کیف پول تون هستش. 
حتی مورد هایی بوده هکر ها با تغییر یک کلمه از ادرس وب سایت صرافی اصلی یک صرافی جعلی ایجاد میکنند و فرد هنگام وارد کردن ایمیل و رمز عبور، این اطلاعات رو میدونن؛ و این اطلاعات رو در صرافی اصلی وارد می کنن و به حساب دسترسی پیدا میکنن.

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

گاهی نیز هکر ها با واریز یک ارز به ولت با وسوسه کاربر برای برداشت اون ارز دسترسی به ولت پیدا میکنن و ولت هک میشه. یکی از این ارز ها mneb یا minereum نام داره که این روز ها در تراست ولت افراد به مقدار 150 هزار واحد از این ارز واریز شده که کاملا جعلی هست و با هر اقدامی مثل فروش یا انتقال این ارز دسترسی رو برای هکر ها میدیم. اغلب در فضای مجازی شاهد این هستیم که افراد برایمان لینک های ناشناس میفرستن که طبق گفته خودشون برای سرمایه گذاری ما در سایتشونه ولی در اصل هک کردن کیف پولمونه پس باید با هشیاری و تحقیق کامل، اقدام به باز کردن لینک ها و فایل ها کنیم. یکی دیگه از سایت های کلاهبرداری استخراج ابری و سرمایه گذاری هست که به هیچ وجه نباید در این سایت ها سرمایه گذاری کرد.

5.    استفاده از اینترنت شخصی و استفاده نکردن از وی پی ان های رایگان

یکی دیگه از انواع روش های حفظ امنیت ارز های دیجیتال، استفاده از اینترنت شخصی هست. اینترنت نقش مهمی در راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال داره و ما سعی داریم در این مورد هم اطلاعاتی رو در اختیارتون قرار بدیم. برای خرید و فروش یا انتقال رمز ارز باید از اینترنت امن استفاده کنیم و از استفاده از اینترنت های عمومی دوری کنیم. مخصوصا هنگام نقل و انتقالات این مورد رو باید حتما رعایت کنیم. حتی در استفاده از اینترنت خانگی نیز تا حدالامکان از vpn یا vps استفاده کنیم. اینترنت های عمومی به دلیل دسترسی شخص دارنده اینترنت به دستگاه ها موجب ایجاد خطراتی می شود که نباید اون ها را فراموش کنیم. اما در انتخاب vpn نیز باید دقت لازمه رو داشته باشیم و برنامه ای که امتیاز بیشتری رو در برنامه ای از ان vpn رو دانلود می کنیم داشته باشه نشان از تایید توسط کابران این اپلیکیشن هست.

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

6.    خرید و فروش در صرافی های غیرمتمرکز(dex)

با توضیحاتی که در بخش کیف پول ها ارائه دادیم اصولا یه سوال به ذهنمان می رسه! وقتی ما می خواهیم در تراست ولت یا متامسک ارز های دیجیتال مون رو نگهداری کنیم باید از کجا خریداری کنیم؟ چون گفته بودیم که صرافی ها امن نیستن و حالا مشکلی در خریدمان پیش میاد. هیچ مشکلی وجود نداره و ما می تونیم خرید هامون رو در صرافی های غیرمتمرکز انجام بدیم. پیشنهاد میکنیم دوره معرفی صرافی های متمرکز ما رو تماشا کنین چون در اون همه صرافی های غیرمتمرکز رو توضیح دادیم.

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

امروزه حوزه کریپتو کارنسی به سمت غیرمتمرکز بودن یا decentralize گام برداشته و قصد بر اینه که صرافی های متمرکز هیچ دسترسی به دارایی ها افراد نداشته باشه و با جلسه های متعددی که توسط افراد سرشناس حوزه کریپتو صورت میگیره نشون میده که غیرمتمرکز شدن در اینده بازار مالی یکی از معیار های اصلی است.
اما صرافی غیر متمرکز چیه؟ صرافی های غیرمتمرکز با استفاده از مرورگر های مخصوص ولت ها باز میشن و به ولت وصل میشن و بعد از خرید مستقیم به ولت اون ارزی که خریداری شده رو واریز می کنن و به نوعی هر فرد بانک خودش میشه و هیچ ارتباطی با صرافی نداره و صرافی هیچ اطلاعات کاربری از کاربر دریافت نمی کنه پس خیلی بهتر از صرافی های متمرکز هست. یادتون باشه وقتی به صرافی غیرمتمرکز ورود می کنیم و اون رو به ولتمون وصل می کنیم باید بعد از خرید اتصال اون رو از ولت قطع کنیم صرافی رو از ولت خارج کنیم.
اما یکی از مشکلاتی که در صرافی های غیرمتمرکز وجود داره تحریم کردن کاربران ایرانی هست. برای مثال صرافی های پنکیک سواپ و یونی سواپ که خیلی پر طرفدار و کاربردی هستن برای کاربران ایرانی تحریم هستن به همین دلیل افراد زیادی از صرافی های متمرکز استفاده می کنن که در صرافی های متمرکز توصیه ما استفاده از صرافی داخلی ایران بایننس هست. 

7.    استفاده از استیبل کوین غیرمتمرکز

راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال

یکی از نکاتی که در راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال بهش شاید دقت نکردیم، استفاده از استیبل کوین غیرمتمرکز هست. اما خود استیبل کوین چیه؟ استیبل کوین یه ارز واحده که با اون ما می تونیم رمز ارزهای مختلفی رو خریداری کنیم و هنگام فروش رمز ارزی که می خواهیم بفروشیم به این ارز تبدیل کنیم و قیمت این ارز همیشه یک عدد ثابت(1 دلار) است. در بازار رمز ارز ها استیبل کوین تتر با نماد usdt بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.
 اما پیشنهاد ما استفاده از استیبل کوین dai هست زیرا این استیبل کوین کاملا غیرمتمرکز بوده و هیچ سازمان یا نهادی به آن دسترسی نداره. با این امکاناتی که این استیبل کوین داره میتونیم بگیم یکی از امن ترین ارزدیجیتال هستش. دلیل اینکه استیبل کوین تتر توصیه نمیشه اینه که احتمال داره تتر برای کاربران ایرانی تحریم بشه و تتر های شما بلوکه بشن به همین دلیل استفاده از استیبل کوین امن دای توصیه میشه.

مقاله پیشنهادی: قرارداد های هوشمند چیست؟

سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال

توجه داشته باشید که در حوزه رمز ارزها، معمولا مشکلات امنیتی مختلفی وجود دارند که از جمله از آنها می توان به امنیت کیف پول های ارز دیجیتال، حملات سایبری، حملات هکرها و کلاهبرداری ها اشاره کرد. در واقع به دلیل ماهیت ارزهای رمزنگاری شده و نوظهور بودن این حوزه، بسیاری از کاربران همچنان شناخت درستی نسبت به تهدیدات و خطراتی که می تواند باعث از دست دادن ارزهای دیجیتالشان شود، ندارند. از طرف دیگر، این مسئله حتی در بسیاری از پلتفرم ها و صرافی های ارز دیجیتال نیز دیده می شود.
در حوزه کریپتوکارنسی ها، روش ها و راهکارهای امنیتی وجود دارند که این راهکارها امنیت دارایی های دیجیتال شما را تامین می کنند. در واقع این سیستم امنیتی به نحوی عمل می کند که افراد می توانند با استفاده درست و اصولی از کلیت آن، نسبت به حفظ امنیت ارزهای دیجیتال خود اقدام کرده و هیچ نگرانی در مورد از دست رفتن ارزهای دیجیتال خود نداشته باشند.

اهمیت بالا بودن امنیت در حوزه کریپتو

از آنجایی که بازار کریپتو در فضای اینترنتی فعالیت کرده و مکان فیزیکی برای رد و بدل شدن رمز ارزها وجود ندارد، در نتیجه ریسک خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این بازار به دلیل وجود هکرها و وبسایت های کلاهبرداری زیادی که در این فضا وجود دارند، بسیار بالا است. از طرفی، نوپا بودن بازار کریپتو و عدم به رسمیت شناختن آن در کشورهای مختلف و همچنین نبود یک مرجع قانونی مناسب برای برخورد با تخلف های انجام شده در این بازار باعث شدت گرفتن این نگرانی ها می شود.
تمامی سرمایه گذاران و تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال سعی می کنند تا با استفاده از روش ها و راهکارهایی، امنیت دارایی ها و وجوه خودشان را بالا ببرند و بتوانند با خیال راحت معاملات خودشان را انجام دهند.

کلام پایانی

در مقاله راه های حفظ امنیت ارز های دیجیتال سعی کردیم بهترین راه ها رو براتون بگیم که باعث افزایش امنیت میشه و میتونید با خیال راحت سرمایه گذاری رو شروع یا ادامه بدین و با رعایت این نکات میتونیم به بهترین شکل ممکن از هک شدن دارایی هامون جلوگیری کنیم؛ اما باید خودمون هم حواسمون رو در نگهداری از دارایی هامون جمع کنیم و سهل انگاری نکنیم؛ افرادی هستند که بدون توجه به این نکات و استفاده نکردن از انها تمام دارایی خود را از دست دادند و نتونستن دارایی رو برگردونن.


نظرات کاربران در مورد 7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال

  1. مهسا (1401/06/16)

    اینکه بتونیم امنیت ارزهای دیجیتال خودمون رو تامین کنیم اهمیت زیادی رو داره. تو این مقاله تمامی مطالبی که لازم بود یه فرد مبتدی در این مورد بدونه رو توضیح داده بودین. واقعا ممنون از این مقاله کامل و خوبی که نوشتین.

  1. صبا (1401/08/29)

    اینقدر کلاهبرداری تو ارزهای دیجیتال زیاد شده ادم نمیدونه کدوم راسته کدوم غلط

  1. کسری (1401/09/02)

    مراقب پیامک هایی باشید که ارسال میشن و میگن فلان اکانت اینقدر هزار تتر دارید و غیره همشون کلاهبرداری اند

  1. شاهین (1402/03/04)

    استفاده از کیف پول های معتبر فک کنم خیلی موثر هست

در مورد 7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :2+72 = ?