آشنایی با مبانی تحلیل بنیادی

  • 20:06 1403-06-28
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

مبانی تحلیل بنیادی روشی است که برای تجزیه و تحلیل بازارهای مالی و ارزیابی وضعیت و ارزش گذاری شرکت ها، اوراق مشتقه، اوراق بهادار بدهی و ... استفاده می شود. به این ترتیب می توانید متوجه شوید که آیا سهام آن شرکت با قیمتی بالاتر از ارزش بازار معامله می شود یا خیر. اصولا کارشناسان بازار مالی با استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی سیگنال ارز دیجیتال قیمت ها را پیش بینی می کنند. این مقاله بر روی ابزارهای اصلی تحلیل بنیادی و آنچه که آنها را نشان می دهند، تمرکز می کند. حتی اگر قصد انجام یک تحلیل بنیادی دقیق را ندارید، درک اطلاعات اولیه به شما کمک می کند سهام را به درستی انتخاب کنید؛ بنابراین استفاده از این نوع تحلیل برای همه افراد اعم از حرفه ای و مبتدی قابل اجرا است.

تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل بنیادی را می توان راهی برای تعیین ارزش واقعی یک سهم یا سهام در نظر گرفت. این روش تجزیه و تحلیل تمام عوامل موثر بر ارزش سهام را در نظر می گیرد و با محاسبات مختلف مشخص می کند که آیا یک سیگنال‌های بنیادی ارز دیجیتال اساسا ارزش خرید دارد یا بهتر است زمان دیگری برای خرید در نظر گرفته شود. در تحلیل فاندامنتال از ابزارهایی مانند صورت سود و زیان، ترازنامه، گزارش های مالی مختلف و ... استفاده می شود. استفاده می شوند؛ علاوه بر این موارد، متغیرهای کلان اقتصادی، رقابت با سایر شرکت ها، شرایط تامین مواد اولیه، شرایط صنعت و ... نیز تحلیل شما را خواهد داشت.

اصول اساسی و مبانی تحلیل بنیادی

در ادامه به بررسی اصول و مبانی تحلیل بنیادی می پردازیم. 

مبانی حسابداری

از آنجا که اقدامات شرکت زیر شاخه علم حسابداری است، برای درک بهتر اطلاعات مالی، تحلیلگر باید با اصول حسابداری آشنا باشد. در واقع بدون حسابداری، حتی ساده ترین رویدادهای بازار و تجزیه و تحلیل رویدادهای معمول، مانند تجزیه و تحلیل جریان نقدی، نقاط ورود و خروج بازار و ... بسیار دشوار خواهد بود.

مبانی مدیریت مالی

از آنجا که سهام اساساً اوراق بهادار مالی هستند، شکی وجود ندارد که درک حداقلی از مدیریت مالی یکی از سوالاتی است که در بلندمدت به طور مکرر به آن نیاز خواهید داشت. اگر با مدیریت مالی آشنایی کامل دارید، ممکن است انواع روش های ارزش گذاری را بشناسید و تفاوت های بین ارزش اسمی، ارزش دفتری، ارزش انحلال، ارزش ذاتی و ارزش بازار را تشخیص دهید.

مبانی اقتصاد

اقتصاد و بورس دو روی یک سکه هستند و بسیاری از اتفاقات بورس متاثر از فضای عمومی اقتصاد است. به عنوان مثال، اگر اقتصاد کشوری دچار بحران شود، بازار سهام نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و ارزش سهام بسیاری از شرکت ها کاهش می یابد و سهام سایر شرکت ها افزایش می یابد.

روش تحلیل بنیادی سهام

در تحلیل فاندامنتال پیشرفته، می توانید دو نمای پایین یا بالا داشته باشید. یعنی باید از شرایط کلی و جزئی اقتصاد جهان، ایران، صنایع و شرکت ها مطلع باشید تا تحلیل کامل و درستی از ارزش سهام داشته باشید.

رویکرد تحلیل بنیادی از بالا به پایین

چگونه از تحلیل بنیادی در سرمایه گذاری های خود استفاده کنیم؟

تحلیلگر ابتدا به تحلیل شرایط کلان سیاسی و اقتصادی مانند; شرایط کسب و کار، سیاست های پولی و بانکی، رشد اقتصادی یا تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ ارز و نرخ بهره، تورم و قیمت کالاها و غیره را بررسی می کند، سپس صنایع و شرکت های مناسب را انتخاب می کند و بر اساس شرایط بررسی شده سهامی را انتخاب می کند. موقعیت مناسب تری دارد.

رویکرد تحلیل بنیادی از پایین به بالا

اساساً تحلیلگر بنیادی ابتدا سهامی را که از موقعیت بهتری نسبت به همتایان خود برخوردار است، شناسایی می کند، سپس صورت های مالی، نسبت های مالی، اعضای هیئت مدیره و سهامداران اصلی، میزان تولید و فروش، مقایسه رشد فروش با دوره های قبل و محصولات شرکت. پس از بررسی چشم انداز و مبانی کسب و کار، بر صنعت و عوامل جهانی موثر بر کسب و کار تمرکز می کند.

چه نوع افرادی برای تحلیل بنیادی مناسب هستند؟

تحلیل بنیادی یک شرکت زمان و انرژی زیادی می گیرد. زیرا در این روش تمامی گزارشات و اطلاعات این شرکت تایید می شود. بنابراین افرادی که افق سرمایه گذاری بلندمدت دارند معمولا از روش تحلیل بنیادی استفاده می کنند. اینها افرادی هستند که می خواهند سهام بخرند و آن را برای مدت طولانی مثلاً بیش از یک سال نگه دارند.

مهمترین مفاهیم در شکل گیری تحلیل بنیادی  

برای درک بهتر تحلیل بنیادی، باید با مفاهیم اولیه این روش آشنا شوید.

صورت های مالی

صورت ‌های مالی گزارش‌هایی هستند که حاوی اطلاعات مالی مهم و کاربردی شرکت‌ها هستند و برای مدت معینی بر اساس فعالیت، سود، زیان و غیره شرکت تنظیم می‌شوند. چندین صورت ‌های مالی توسط شرکت ‌ها ارائه می‌شود، اما مهم‌ترین آنها عبارتند از:
•    صورت سود و زیان: صورت سود و زیان یکی از مهم ترین صورت های مالی است که شامل سه پارامتر مهم درآمد، هزینه و سود یا زیان می باشد. 
•    ترازنامه (صورت وضعیت مالی): ترازنامه گزارشی است که دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام را در پایان هر سال مالی نشان می دهد.

همانطور که گفتیم تحلیل فاندامنتال برای سرمایه گذارانی که افق سرمایه گذاری بلندمدت دارند مناسب است. با استفاده از تحلیل فاندامنتال، سرمایه گذاران سهام شرکتی را شناسایی می کنند که بر اساس فاندامنتال مطلوب هستند و پتانسیل رشد بلندمدت بالایی دارند. سپس با محاسبه ارزش ذاتی آن سهام با ارزش فعلی، سهامی را خریداری کنید که ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد. همانطور که گفتیم، اگر ارزش ذاتی یک سهم بیشتر از ارزش فعلی باشد، آن سهام دارای ارزش بوده و برای سرمایه گذاری مناسب است.

کلام آخر:
در این مقاله با مبانی تحلیل بنیادی اشنا شدید. تحلیل بنیادی فرآیندی است که ارزش ذاتی سهام یک شرکت را محاسبه می کند و آن را با قیمت فعلی مقایسه می کند تا ارزش آن مشخص شود. اگر قیمت فعلی سهام کمتر از ارزش واقعی آن باشد، سهام ارزش خرید دارد. در واقع این روش به سرمایه گذاران کمک می کند تا با خرید سهام ارزشمند، سود بلندمدت بیشتری کسب کنند. 

منبع مقاله: investopedia

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با مبانی تحلیل بنیادی

در مورد آشنایی با مبانی تحلیل بنیادی نظر دهید
سوال امنیتی :5 + 38 = ?