آشنایی با مبانی تحلیل تکنیکال

  • 11:06 1403-06-29
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

هر بررسی بازار برای هدفی خاص را مبانی تحلیل تکنیکال می گویند. تجزیه و تحلیل بازار مالی سیگنال ارز دیجیتال برای سود انجام می شود. به عبارت دیگر، تحلیلگر بازار مالی باید با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، بازار هدف خود را بررسی کند و در نهایت بتواند به نتیجه مطلوب دست یابد. مبانی تحلیل تکنیکال بر روابط خرید و فروش در یک بازار متمرکز است و تحلیلگران می توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را با نمودار قیمت استخراج کنند. برای مثال در حوزه قیمت گذاری که یکی از شاخه های فنی است، می توان به رفتار سهامداران و قدرت خریدار و فروشنده پی برد.

تحلیل تکنیکال چیست؟

ارزیابی فنی یک دانش فنی برای پیش‌بینی نمودار سرنوشت است که از داده‌های فراتر از موجودی (نماد) یا صنعت استفاده می‌کند. در واقع ارزیابی فنی از طریق تمرکز بر اطلاعات و نمودارهای یک بازار سیگنال‌های تکنیکال ارز دیجیتال، سبک‌ ها و روند های قیمتی آن را شناسایی می‌کند تا به کمک این داده ‌ها به پیش‌بینی قابل اعتمادی از سرنوشت بازار دست یابد. این تکنیک یکی از حداکثر استراتژی ‌های تحلیلی غیرمعمول در بازارهای اقتصادی است که در بورس موجودی، بورس کالا و غیره استفاده می‌شود.

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی 

به طور خلاصه می توان گفت که تحلیل بنیادی به یافتن ارزش ذاتی یک اوراق بهادار و مقایسه آن با قیمت روزانه آن کمک می کند. از سوی دیگر، تحلیل تکنیکال بر اساس روند تاریخی قیمت اوراق، شاخص‌ها و هر چیزی که بر عرضه و تقاضا در قیمت آنها تأثیر می‌گذارد، امکان پیش‌بینی رفتار آنها در قیمت را فراهم می‌کند. معامله گران حرفه ای از تمام روش های تجزیه و تحلیل برای گرفتن بهترین تصمیم استفاده می کنند. برای بهبود دانش معاملاتی خود، باید مهارت های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی داشته باشید. البته این کار زمان زیادی می برد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک را انتخاب می کنند.

انواع تحلیل تکنیکال 

 در ادامه این مطلب با انواع تحلیل تکنیکال آشنا خواهید شد.

تکنیک کلاسیک

تحلیل تکنیکال کلاسیک توسط چارلز داو پایه گذاری شد. این روش تحلیلی از ابزارهای ساده ای استفاده می کند و حجم معاملات را مبنای انتخاب نقاط خرید و فروش مناسب قرار می دهد. ابزارهای تحلیل کلاسیک معمولاً خطوط حمایت و مقاومت، کانال ها، خطوط روند و الگوهای کلاسیک و غیره هستند.

تحلیل نوین

این روش تحلیل تکنیکال عموماً از اسیلاتورها و میانگین متحرک و ابزارهای این دسته استفاده می کند. این روش بیشتر بر روی حرکت قیمت تمرکز می کند و نسبت به تکنیک کلاسیک برای یافتن نقاط خرید و فروش صحیح ضعیف تر است.

مزایای تحلیل تکنیکال

در مقایسه با سایر روش های تحلیل مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال امتیاز خرید و فروش دقیق تری به ما می دهد و دقت بیشتری دارد. به علاوه سرعت آنالیز در این روش بسیار بالاتر است و با صرف زمان می توانید تصویر خوبی از شرایط روند حرکت و وضعیت قیمت بدست آورید. تحلیل تکنیکال با ابزارهایی که ارائه می دهد به شما این فرصت را می دهد که دید کامل تری از رفتار سهامداران داشته باشید. پیچیدگی تحلیل تکنیکال مزیت دیگری است که به شما امکان خرید و فروش در تمامی بازارهای مالی را با یادگیری یک علم می دهد.

اصطلاحات در تحلیل تکنیکال

در ادامه اصطلاحات موجود در مبانی تحلیل تکنیکال اشنا می شوید.
•    روندهای صعودی و نزولی: اگر حرکت قیمت، صرف نظر از کف و سقفی که ایجاد می کند، به منظور افزایش (کاهش) قیمت، یک روند صعودی (نزولی) گفته می شود.
•    حد سود: حد سود مقدار سودی است که تحلیلگر قصد کسب آن را دارد. برای تعیین حد سود می توانید مقاومت های معتبری را در مسیر قیمت پیدا کنید.
•    حد ضرر: Loss Limit مقدار ضرری است که می خواهید برای جلوگیری از ضررهای بیشتر متحمل شوید. 

ابزارهای تحلیل تکنیکال مفید کدامند؟

تحلیل تکنیکال از ابزارهایی استفاده می کند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

ایزی چارت

EasyChart ابزاری یکپارچه برای افزایش سرعت دسترسی مشتریان به تحلیل تکنیکال در حین معاملات در سیستم های معاملاتی EasyTrader است. این ابزار با مجموعه ای کامل از امکانات و بستری برای ترسیم انواع مدل ها ارائه می شود و به صورت رایگان قابل استفاده است.

بورس ویو

Stock View یا سیستم تجزیه و تحلیل کامل بازار سهام یکی دیگر از سیستم های مفیدی است که توسط هلدینگ مالی توسعه یافته است. این سیستم قابلیت نوشتن فیلترهای پایه و فنی را بدون نیاز به کدنویسی ارائه می کرد. علاوه بر این، با استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال بورس ویو می توانید رفتار آینده سهام یا سایر اوراق بهادار را بر اساس شاخص های مختلف و عناصر دیگر پیش بینی کنید.

انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال کدامند؟

نمودارها به صورت گرافیکی اطلاعات قیمت سهام را در طول زمان نمایش می دهند. بیایید به سه نوع نمودار که به طور گسترده در تحلیل تکنیکال استفاده می شود نگاه کنیم.

نمودار خطی

نمودار خطی ساده ترین نمودار در تحلیل تکنیکال است. به طور معمول، این نمودار قیمت بسته شدن نماد را در بازه زمانی مشخص شده در طول زمان نشان می دهد.

نمودار میله ای

نمودار میله ای برای نشان دادن حرکت قیمت سهام در یک دوره زمانی استفاده می شود. در نمودار میله ای، قیمت های آغازین، پایانی، بالا و پایین یک سهم یا سایر ابزارهای مالی در نمودار میله ای ادغام می شوند. 

نمودار کندل استیک

نموداری که قیمت های افتتاحیه، قیمت های بالا، قیمت های پایین و قیمت های بسته شدن یک اوراق بهادار را برای یک روز نشان می دهد. قسمت پهن هر شمع «بدنه» نامیده می شود. این بخش ها نشان می دهد که قیمت بسته شدن اوراق بهادار بالاتر (مشکی/قرمز) یا پایین تر (سفید/سبز) از قیمت افتتاحیه است.

کلام آخر:
در این مقاله با مبانی تحلیل تکنیکال آشنا شدیم. تحلیل تکنیکال در واقع هنری است که به تجزیه و تحلیل سهام با روش ها و تکنیک هایی کمک می کند که شامل انواع ابزارها، نمودارها، اندیکاتورها و ... باشد و مهمتر از آن در این نوع تحلیل، در این مرحله اگر با سهام یا سهامی اتفاق بیفتد. شاخصی که انتظارات بازار برای آن سهام یا شاخص خواهد بود.

منبع مقاله: oanda

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با مبانی تحلیل تکنیکال

در مورد آشنایی با مبانی تحلیل تکنیکال نظر دهید
سوال امنیتی :8 + 54 = ?