دیفای DeFi چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "دیفای DeFi چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز "


  • 09:02 1403-02-02
  • زمان مطالعه: 17 دقیقه

برای دونستن این که دیفای DeFi چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز رو باید بتونید درک کنید تا مفهوم دیفای رو به صورت عملی و کاربردی متوجه بشید. در واقع دیفای (DeFi) به سیستم های مالی غیر متمرکزی گفته میشه که با شکل گیری بلاکچین به وجود اومدن. برخلاف اموری مالی متمرکز، دیفای ها کاملا مستقل هستن و زیر نظر هیچ نهاد و سازمانی فعالیت نمیکنن. در واقع غیر متمرکز بودن اون ها به این معنی هست که هیچ دولتی نمیتونه به این امور معاملاتی و مالی مستقل تسلطی داشته باشه و اون ها رو زیر نظر بگیره. 

این امور مالی غیر متمرکز در بخش مالی و فایننس تحولات عظیمی رو به وجود آوردن، چون که دیگه مثل گذشته شما نیازی ندارید تا برای انجام هر تراکنش و معامله ای که انجام میدید؛ از واسطه هایی مثل بانک و سازمان هایی استفاده بکنید که زیر نظر دولت ها فعالیت دارن. به دلیل این خاصیت دیفای ها شرکت های بزرگ و افراد معروف زیادی از این سیستم به طور گسترده شروع به استفاده کردن تا کسب و کار خودشون رو گسترش بدن. 

اگه شما هم علاقه مند به این هستید که بدونید دیفای چیست و اطلاعات لازم رو در این زمینه از آموزش ارز دیجیتال کسب کنید، قطعا مطالعه این مقاله میتونه که تا حد زیادی براتون کمک کننده باشه. توی این مقاله راجعبه کاربرد های دیفای و روش هایی که از این سیستم مالی غیر متمرکز توی انواع معاملات انجام میگیره، صحبت خواهیم کرد و مباحثی مثل رابطه دیفای با فناوری بلاکچین، چشم انداز آینده دیفای و سوء استفاده هایی که بعضا از این سیستم مالی میشه رو براتون به طور کامل توضیح خواهیم داد. 
با کسب اطلاعات کامل و دونستن صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز، شما میتونید که علاوه بر کسب درامد از طریق ترید ارزهای دیجیتال، با روش های جدید تر و کم ریسک تری آشنا بشید؛ که میتونن منابع درآمد جانبی متعددی برای شما ایجاد بکنن. برای آشنایی با این روش ها و افزایش سواد مالی تون در مورد فناوری بلاکچین، پیشنهاد میکنیم که این مقاله رو از دست ندید و ما رو همراهی کنید. 

دیفای و فنآوری بلاکچین 

دیفای DeFi و فناوری بلاکچین 

دیفای به این خاطر که اولین سیستم معاملاتی هست که تونسته امکانی رو به وجود بیاره تا صفر تا صد امور مالی به صورت غیر متمرکز با امنیت بالایی انجام بشه، بدون فناوری بلاکچین به عنوان یک سیستم مالی غیر متمرکز معنی پیدا نمیکنه. شاید اگه قبل از ظهور شبکه بلاکچین، در مورد ایده یک سیستم غیر متمرکز مالی خیلی امن صحبت میکردید که امکانات نامحدودی رو برای انجام معاملات مختلف فراهم میکنه،

بدون این که هیچ دولتی روش نظارت داشته باشه؛ خیلی خنده دار به نظر میرسید. 
باظهور بلاکچین این امر محقق شد و الان توی بستر شبکه های بلاکچینی این معاملات دارن انجام میشن. حتی میتونیم بگیم خود خرید فروش ارزهای دیجیتال هم به دلیل این که به صورت غیر متمرکز داره انجام میشه نوعی از دیفای هست. واسه همین برای فهمیدن این که دیفای چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز باید تحلیلشون با توجه به شبکه های بلاکچینی مورد بررسی قرار بگیره. 

بیشتر این معاملات که در قالب قرداد های هوشمند غیر متمرکز مختلفی با فناوری بلاکچین در حال انجام شدنه، توی شبکه اتریوم صورت میگیره. هرچند که اتریوم مهم ترین و بزرگ ترین بستر برای انجام امور مالی غیر متمرکز هست، ولی بقیه شبکه های بلاکچینی هم قرارداد های دیفای رو پشتیبانی میکنن. اگه تصمیم گرفتید که توی این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت بکنید، استفاده کردن از شبکه اتریوم به خاطر ظرفیت های عظیمی که در اون برای دیفای به وجود اومده بیشتر از بقیه توصیه میشه. 

کاربردها و روش های استفاده از دیفای

حالا که با توضیحات بخش های قبلی کامل متوجه شدید دیفای DeFi چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز رو از طریق بررسی کاربردها و روش های استفاده شون قراره که اینجا براتون تحلیل کنیم. استفاده از سیستم های امور مالی غیر متمرکز توی دنیای بلاک چین به قدری داره بیشتر و بیشتر میشه که هر روز یک کاربرد جدید برای دیفای توی شبکه های بلاکچین ابداع میشه. چند مورد از این روش های استفاده و کاربردهای مهم رو که میتونه برای شما سودآور باشه و کمک بکنه که بتونید دارایی های دیجیتالتون رو مدیریت بکنید، در این بخش بیان خواهیم کرد. 

 دیفای

•    صرافی های غیر متمرکز 

مهم ترین کاربرد دیفای DeFi که این روزها بحث کردن در موردش حسابی داغ شده مربوط به صرافی های غیر متمرکزی هست که در بستر این سیستم شروع به فعالیت کردن. برخلاف صرافی های متمرکزی مثل بایننس و کوینکس، این صرافی های غیر متمرکز هیچ گونه تایید هویتی لازم ندارن و اطلاعات شخصی مربوط به کاربرهارو ازشون سوال نمیکنن. شما میتونید که با وصل کردن کیف پولتون به شبکه این صرافی ها، به طور مستقل و بدون هیچ واسطه ای شروع به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلفی بکنید و هر زمان که مایل بودید سود و درآمدتون رو به حساب اصلی خودتون منتقل بکنید. 

این کاربرد دیفای توی صرافی های غیر متمرکز میتونه برای ایرانی ها که به دلیل تحریم ها نمیتونیم از سیستم معاملات جهانی استفاده کنیم، این امکان رو به وجود بیاره تا بدون نظارت هیچ دولت و سازمان خاصی و بدون اعمال شدن هر نوع محدودیتی وارد بازار ارزهای دیجیتال بشیم و هر توکنی رو دلمون خواست بخریم یا بفروشیم. 

•    پس انداز دارایی 

در بستر دیفای پلتفرم هایی شکل گرفتن که به کاربرهاشون این امکان رو میدن تا بتونن به صورت غیر متمرکز برای خودشون حساب باز بکنن و داراییشون رو ذخیره کنن. کارکرد این پلتفرم های دیجیتالی دقیقا مثل بانک های واقعی هست که انواع خدمات مالی رو برای کاربرهای خودشون ارائه میکنن، با این تفاوت که هیچ شخص و سازمانی به دلیل ساختار این پلتفرم ها نمیتونه بر اون ها نظارت داشته باشه و کنترلشون بکنه. 
مزیت پس انداز دارایی از طریق دیفای این هستش که ارزش دارایی تون همواره ثابت خواهد موند و حتی میتونه که رشد هم بکنه؛ اما توی روش های پس انداز از طریق بانک، از ارزش پول شما با گذشت زمان کم میشه و این امکان که بتونید سرمایه تون رو رشد بدید توی روش پس انداز سنتی وجود نداره. 

با این که ریسک پس انداز دارایی از طریق دیفای نسبت به روش های معمولی کمی زیاد تر هست؛ با این حال بعضی از افراد به خاطر ظرفیت های جدیدی که توی این نوع از پس انداز وجود داره، ترجیح میدن که از این روش برای ذخیره بخشی از داراییشون استفاده بکنن حتی اگه با ریسک های بیشتری نسبت به روش های قدیمی همراه باشه. 

•    وام دادن 

یکی دیگه از کاربرد های جالب امور مالی غیر متمرکز این هست که شما میتونید از طریق این سیستم های مالی پول خودتون رو به اشخاص و یا حتی سازمان های مختلفی وام بدید و در مدت مشخص شده سود های ثابت و یا متغیری رو دریافت بکنید. در قالب قرداد های مالی غیر متمرکزی که در بستر شبکه بلاکچین نوشته میشه این فرایند تحقق پیدا میکنه و بهترین راه برای ایجاد یک منبع درآمد جانبی هست. 

•    پلتفرم های پیش بینی 

شما از طریق دیفای میتونید که یک قرارداد پیش بینی با میزان پول و درآمد مشخص شده انجام بدید و در صورتی که پیش بینی تون محقق شد درآمد کسب خواهید کرد. هرچند که این پیش بینی ها داره این روز ها به صورت گسترده ای تبلیغ میشه، ولی پیشنهاد ما به شما این هست که سعی کنید تا از این پلتفرم های پیش بینی استفاده نکنید؛ چون که احتمال ضرر کردن و از دست دادن سرمایه تون به مراتب بیشتر از احتمال سود کردنتون خواهد بود.

دیفای

•    ییلد فارمینگ 

ییلد فارمینگ (Yield Farming) یک روش سپرده گذاری نوین هست که به شما این امکان رو میده تا دارایی های خاصی رو به صورت ارز دیجیتال که اکثرا هم استیبل کوین ها هستن خرید بکنید، بعد از انجام خرید برای مدت زمان مشخصی پول شما قفل میشه و در عوض سود مشخص شده ای ماه به ماه به حساب شما واریز میشه. معمولا ییلد فارم ها توی شبکه اتریوم فعال هستند و سودی که پرداخت میکنن بیشتر از بانک ها و روش های عادی سپرده گذاری هست. 

با این حال اگه ندونسته و نا آگاهانه وارد این نوع از سپرده گذاری ها بشید، ممکنه که پولتون برای مدت طولانی در حالت فریز (قفل شده) باقی بمونه و نتونید اون رو از حسابتون خارج بکنید. برای همین لازمه که قبل از اقدام برای هرگونه ییلد فارمینگ اول اطلاعات دقیقی رو در مورد این روش بدست بیارید تا ضرر نکنید. 

ییلد فارمینگ ها رو میتونیم به عنوان زیر مجموعه ای از روش های وام دهی تقسیم بکنیم که در بستر سیستم های مالی غیر متمرکز انجام میشن. دلیل این که به این روش به صوت جدا پرداختیم و معرفیش کردیم اینه که با توجه به سود های خوبی که برای اکثر افراد به ارمغان آورده، یکی از پرکاربرد ترین روش هایی هست که در قالب دیفای توی شبکه های بلاکچین مختلفی مثل شبکه اتریوم انجام میشه. 

•    بیمه کردن دارایی ها 

یکی دیگه از کاربرد های جالب DeFi این هست که به فعالان توی حوزه امور مالی غیر متمرکز این امکان رو میده تا داریی رو که خرید میکنن بیمه کنن. این بیمه نامه در قالب یک قرارداد در بستر دیفای نوشته میشه و بعد از نوشتنش اگه موقع انجام معامله یا تراکنش های مختلف، اتفاقی افتاد که باعث شد پولتون از دست بره؛ این بیمه نامه های هوشمند خسارتتون رو جبران میکنن. 

این روش نسبت به کاربرد های دیگه ای که دیفای داره جدید تر هست، ولی در صورت عملی شدن باعث میشه که امنیت ارزهای دیجیتال و بلاکچین از اینی که هست هم بالاتر بره و یک فضای به شدت امن تر و سالم تر برای کاربرها فراهم میشه. با توجه به جدید بودن این روش، فعلا نمیشه قضاوت خاصی در مورد این بیمه نامه های غیر متمرکز کرد و باید منتظر موند و دید که در عمل چقدر کاربرد خواهند داشت و بازخوردشون به چه شکلی خواهد بود. 

 دیفای

چشم انداز آینده امور مالی غیر متمرکز 

با توجه به کاربردهای متعددی که برای دیفای گفته شد به نظر میرسه که آینده این سیستم مالی نوظهور بیشتر از این ها مورد تغییر و تحول قرار بگیره و اگه کاربرد هاش به این شکل افزایش پیدا بکنه؛ در آینده خیلی نزدیک انقلاب مالی بزرگی توی صنعت بلاکچین ایجاد میشه. کارشناسان متخصص امور مالی برای آینده دیفای دو چشم انداز اساسی متصور هستند، یک چشم انداز خوش بینانه و یک چشم انداز بد بینانه، که در این قسمت هرکدوم از اون ها رو براتون توضیح خواهیم داد. 

حالت خوش ببینانه ای که برای آینده این امور مالی غیر متمرکز وجود داره به این شکل هست که بعضی کارشناس ها انتظار دارن از طریق این سیستم نوآوری های جدید تری شکل بگیره، که باعث بشه سرعت و حجم و معاملات به میزان خیلی زیادی افزایش پیدا بکنه. از طریق دیفای همه مردم جهان قادر خواهد شد که به هر نقطه ای روی کره زمین بدون محدودیت و مانع خاصی پول ارسال بکنن. 

به گفته این کارشناسان دیفای به مرور جانشین سیستم های مالی متمرکز میشه و تجارت هایی که در آینده از این طریق شکل میگیرن شاید جایگزین امپراتوری های مالی بشن که در حال حاضر وجود داره. همچنین شاید بانک ها به سمتی برن که علاوه بر امور مالی متمرکز، امور غیر متمرکز رو هم پوشش بدن و در این مورد هم برای مشتری هاشون خدمات رسانی بکنن. 

گاهی این پیش بینی ها به قدری خوش بینانه هست که گفته میشه روزی خواهد رسید که از طریق دیفای افراد قادر هستند تا هر کالایی رو در هر نقطه ای از جهان که دوست دارن بدون حضور فیزیکی خریداری و دم در خونشون تحویلش بگیرن، بدون این که از هیچ نوع واسطه ای برای پرداخت پولشون استفاده بکنن. 

بعضی دیگه از کارشناس ها هم عقیده دارن که این پیش بینی های خوش بینانه چیزی جز خیال و آرزو نیست و سازمان های متمرکز و قدرتمندی مثل بانک های مرکزی و دولت ها هیچ وقت اجازه نمیدن که این اتفاق بیفته. اگه روز به زور سیستم های مالی غیر متمرکز مستقل تر بشن، این موضوع دولت ها رو به این سمت خواهد برد که راهکارهای جدیدتری برای مدیریت کردنشون پیدا بکنن؛ چون که این وضعیت ممکنه باعث بشه نتونن مثل گذشته به امور مالی نظارت داشته باشن و این به عنوان یک زنگ خطر جدی برای اون ها تلقی خواهد شد. 

همچنین ممکنه انواع کلاهبرداری ها و سوء استفاده ها از این طریق از مردم عادی انجام بشه و در آخر هم کسی پاسخگو نباشه. به اعتقاد این کارشناسان، جانشین شدن سیستم مالی مثل دیفای به جای امور مالی متمرکز نه تنها سودی رو نصیب کسی نخواهد کرد، بلکه با کم شدن نظارت دولت فقط باعث میشه که فساد و کلاهبرداری های مختلف افزایش پیدا بکنه. 
این که واقعا کدوم نظر درست تر هست و این که واقعا آینده امور مالی غیر متمرکز به چه سمتی خواهد رفت، چیزیه که فقط زمان مشخص میکنه و باید منتظر موند و دید چه اتفاقات شگفت انگیزی در این باره توی آینده قراره که اتفاق بیوفته. 

مزایای دیفای

مزایای دیفای 

بعد از واشکافی این سوال که دیفای چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز توی مزایا و معایبی میتونه خلاصه بشه که دیفای نسبت به سیستم های مالی دیگه از اون ها برخوردار هست. قطعا دیفای نسبت به سیستم های سنتی تر مزیت های خاصی داره که تونسته توجه مخاطب های زیادی رو توی مدت زمان کمی که از ظهورش میگذره به خودش جلب کنه، از جمله بهترین مزایایی که این سیستم مالی غیر متمرکز داره و میتونیم بهش اشاره بکنیم عبارت هستند از: 

•    مستقل بودن- عدم وابستگی 

به دلیل این که دیفای DeFi به هیچ نهادی وابسته نیست این امکان رو واسه افرادی که برای خرید و فروش، یا انجام معامله اقدام میکنن به وجود آورده تا بتونن بدون محدودیت های اعمال شده از طرف سازمان ها و شرکت های مختلف باهم تعامل کنن و پولشون رو جابه جا کنن؛ اگه به شیوه درستی از این ویژگی استفاده بشه یک مزیت خیلی بزرگ و مفیده، مخصوصا برای کسانی که داخل ایران هستند به دلیل محدودیت های بین المللی که براشون اعمال شده، این قابلیت دیفای میتونه که تا اندازه خیلی زیادی کاربردی باشه و مشکلات متعددی رو حل بکنه. 

•    شفافیت و ارائه اطلاعات کامل 

به دلیل این که دیفای از سیستم بلاکچین استفاده میکنه همه معاملاتی که با این شیوه انجام میشن توی شبکه های هر بلاک ثبت وضبط میشن و این باعث میشه که در عین غیر متمرکز بودن، همه اطلاعات به صورت شفاف و بدون هر گونه تغییری ثبت بشن. به دلیل شفاف بودن اطلاعات مالی امکان دستکاری معاملات پایین میاد و این سیستم میتونه به تنهایی بدون هیچ ناظری امنیتش رو به حدی بالا ببره که نفوذ در اون غیر ممکن هست. 

دیفای 

•    پایین بودن هزینه ها 

در طی بررسی های انجام گرفته معلوم شده که کارمزد ها و هزینه هایی که توی امور مالی غیر متمرکز دیفای جریان داره نسبت به سیستم های مالی متمرکزی مثل بانک ها خیلی پایین تره و این باعث شده که دیفای یک رقیب جدی برای بانک های مختلف تلقی بشه. به همین دلیله که اکثر بانک ها این سیستم رو به کلی قبول ندارن و با تبلیغات منفی به مردم علیه سیستم های مالی غیر متمرکز جدیدی که شکل گرفته هشدار میدن. 

•    عدم کنترل متمرکز 

مهم ترین مزیت دیفای این میتونه باشه که هیچ شخصی به جز خریدار و فروشنده ای که تراکنش بینشون انجام میشه نمیتونن هیچ نوع دخالت و کنترلی در امور مالی غیر متمرکز داشته باشن که باعث میشه برخلاف سیستم های دیگه توی این روش محدودیت های کنترلی به کلی برداشته بشه. در این صورت کسی وجود نخواهد داشت که بتونه داراییتون رو مسدود کنه، از حسابتون به هر بهونه ای پول کم کنه و بدون اراده شما حتی به اندازه سر سوزنی هیچ جابه جایی و دخالتی اتفاق نمیافته. 

•    متن باز بودن 

پروژه های دیفای که توی شبکه های بلاکچینی وجود دارن همگی به صورت متن باز هستند و همه میتونن روی اون ها نظارت بکنن. در این صورت هر شخصی که مایل بود میتونه با دریافت کد اون پروژها ، مجددا امنیتش رو بررسی بکنه و خیالش برای انجام امور مختلف راحت باشه. این ویژگی دیفای توی بستر بلاک چین باعث میشه که امنیت توی این معاملات متمرکز به قدری بالا بره که هیچ نگرانی در این باره وجود نداشته باشه. در واقع غیر ممکنه که یک کد دیفای متن باز رو بررسی بکنید و بتونید مشکلی توی اون پیدا کنید. 

دیفای

معایب دیفای 

امور مالی غیر متمرکز علاوه یا DeFi بر مزایاش دو تا عیب اساسی هم داره که ممکنه به چشم خیلی ها نیاد. اما اگه که بهش توجه نشه واقعا میتونه مشکل ساز بشه. توی این قسمت این دو عیب اساسی رو برای شما معرفی میکنیم تا با دونستن اون ها همیشه موقع انجام تراکنش و یا معامله خاصی این دو عیب رو هم در نظر داشته باشید، تا مشکلی براتون پیش نیاد و بتونید که یک معامله موفق انجام بدید. 

•    خطا های کاربری 

دیفای با از بین بردن تمام واسطه های مالی مسئولیت انجام هر معامله را به خود شخص واگذار میکنه، در نتیجه اگه اشتباهی رخ بده هیچ سازمان و نهادی برای پیگیری و پشتیبانی یا درخواست کمک وجود نخواهد داشت. ممکنه کمی بی دقتی کنید و رمز امنیتی خودتون رو فراموش بکنید و یا حتی ممکنه به دلیل نداشتن حوصله کافی یک کلیک اشتباه انجام بدید. هر خطایی که در این مورد صورت بگیره دیگه قابل جبران نخواهد بود و ممکنه که پولتون برای همیشه از دست بره؛ برای همین موقع انجام امور مالی با دیفای نباید که هیچگونه خطایی مرتکب بشید. 

واسه این که از اینگونه اشتباهات کاربری جلوگیری کنید، باید قبل از هر چیز اطلاعات کاملی رو در مورد پلتفرم و محیط کاربری که قصد دارید با اون کار کنید جمع آوری بکنید. همچنین سعی کنید اشتباهات کاربران دیگه رو که مرتکبش شدن هم بررسی بکنید و با آگاهی پیدا کردن از تجربه اون ها، شما این اشتباهات رو تکرار نکنید. برای این کار میتونید از انجمن های تخصصی استفاده بکنید که افراد اشتباهاتشون رو در این مورد با بقیه به اشتراک میگذارند. 
یکی دیگه از روش هایی که میتونید از اون استفاده کنید تا اشتباهات مشابهی که بقیه مرتکب میشن رو انجام ندید، استفاده از فیلم های آموزشی توی فضای مجازی هست. توی این فیلم ها کاربرها تجربه ها و اشتباهات خودشون رو به اشتراک میگذارند تا بقیه رو هم آگاه کنن. 

•    نبود محدودیت و قوانین مشخص 

داشتن آزادی نامحدود و بیش از حد گاهی به جای این که به عنوان یک مزیت شمرده بشه میتونه که یک مشکل اساسی محسوب بشه. همونطور که از قدیم گفتن آزادی بار سنگینی هست. این جمله در مورد انجام امور مالی از طریق دیفای هم کاملا صدق میکنه. شما کاملا آزاد هستید و هیچ محدودیتی براتون اعمال نمیشه، میتونید که پولتون رو برای انجام انواع پیش بینی ها بگذارید، میتونید که رو قرارداد های عجیب و غریبی که باهاشون مواجه میشید سرمایه گذاری کنید و ... 
در صورتی که از یک پلتفرم فیک (قلابی) استفاده کنید و اطلاعاتتون به سرقت بره کسی شما رو سرزنش نخواهد کرد، چون که هیچ محدودیتی در مورد انتخاب یک پلتفرم خوب و قوانینی که بتونن برای تشخیص اونها کمک کننده باشن وجود نداره و در کل هر کاری که انجام بدید عواقبش فقط به عهده خود شماست. 

امکانات بیش از حد و نامحدود توی امور مالی غیر متمرکز یکی از عواملی هست که باعث میشه ریسک انجام دادن معاملات از این طریق افزایش پیدا بکنه. به دلیل این که هیچ محدودیت معاملاتی توی دیفای وجود نداره، معنیش این نیست که شما هر کاری رو دلتون خواست میتونید به راحتی انجام بدید بدون این که با عواقبش رو به رو بشید. 

برای این که بتونید به این بی ثباتی ها غلبه داشته باشید، همیشه سعی کنید یک سری قوانین و ارزش برای خودتون مشخص کنید و برنامه های خودتون رو با اون ها جلو ببرید. در این صورت اگه زمانی اشتباهی هم مرتکب بشید یا پولتون از دست بره کم تر ناراحت خواهید شد، چون که بر اساس قوانین و ارزشهای وجودی خودتون اقدام کردید و شکست خوردید، نه الکی و از روی شانس. 

معایب دیفای

 سرمایه گذاری در امور مالی غیر متمرکز

سرمایه گذاری روی دیفای همونقدر که میتونه پر سود و با منفعت های زیادی همراه باشه، همونقدر هم میتونه که زیان ده و آسیب رسان باشه و باعث بشه که پولتون رو از دست بدید. اگه که تصمیم گرفتید به خاطر ظرفیت های بکر و دست نخورده ای که توی دیفای وجود داره در این زمینه سرمایه گذاری کنید، با توجه کردن به نکات زیر میتونید که یک سرمایه گذاری منطقی و مناسب برای خودتون انجام بدید که احتمال کسب سودتون رو افزایش میده. 
•    اگه که تصمیم دارید توی ییلد فارمینگ سرمایه گذاری کنید، حتما پلتفرمی رو انتخاب کنید که امتحانش رو پس داده و میتونه امنیت پول و سرمایه شما رو تضمین بکنه. در این صورت ممکنه که گرفتار پلتفرم های فیشینگ و کلاهبرداری بشید و پولتون از بین بره. 
•    درصورتی که خواستید با وام دادن پولتون با درصد مشخصی از طریق دیفای سرمایه گذاری کنید، همیشه درصدی که بهتون پیشنهاد میشه رو در نظر بگیرید و اگه دیدید سودی که بهتون پیشنهاد شده خیلی رویایی و دور از ذهنه، سعی کنید که از انجام این سرمایه گذاری صرف نظر کنید. 
•    همیشه بین 5 تا 20 درصد از پول خودتون رو برای انجام سرمایه گذاری برای دیفای اختصاص بدید، چون که ریسک سرمایه گذاری توی این سیستم مالی غیر متمرکز خیلی بالاست و با وارد کردن پول بیشتر در صورتی که سرمایه گذاری تون شکست بخوره ممکنه که ضرر های سنگینی رو به خودتون تحمیل کنید. 
•    با توجه به این که ریسک توی امور مالی غیر متمرکز نسبت به بازارهای دیگه زیاده، در صورت تازه کار بودن از یک متخصص مالی حرفه ای و کار بلد برای انجام سرمایه گذاری تون مشاوره بگیرید. 

 کلاهبرداری دیفای

کلاهبرداری های دیفای DeFi

همونطور که توی دنیای کریپتوکارنسی ها کلاهبرداری های متعددی انجام میشه، از طریق امور مالی غیر متمرکز هم برخی افراد سودجو از کسایی که تازه کار هستند و اطلاعات و تجربه کافی در مورد دیفای ندارند سو استفاده میکنن و داراییشون رو به سرقت میبرند. به همین دلیل بعد از بررسی کردن این که دیفای چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز و سود کردن در اون ها، به این بستگی داره که توی این سیستم مالی تا چه اندازه میتونید امنیت خودتون رو تضمین کنید و کلاهبردارها رو از خودتون دور کنید. 
با توجه به امنیتی که این سیستم غیر متمرکز برای کاربرهای خودش فراهم کرده، امکان سرقت دارایی اشخاص بدون این که خودشون اشتباهی بکنن و باعث بشن اطلاعاتشون لو بره غیر ممکن هست. برای همین کلاهبردار ها سعی میکنن با تکنیک های مختلف به افرادی که قصد دارن در این زمینه فعالیت بکنن نزدیک بشن و با به کار گرفتن شگردهای خاصی پولشون رو از دستشون در میارن. 

یکی از این تکنیک ها استفاده از پلتفرم های جعلی در زمینه خدمات دیفای هست، که در واقع هیچ ربطی به دیفای نداره و کلاهبردار ها از طریق این صفحات اقدام به دزدیدن اطلاعات کیف پول و مشخصات هویتی افراد میکنن. یکی از معروف ترین پروژه هایی که در این زمینه انجام شد مربوط به شرکتی به اسم دیفای گروپ بود، که اخیرا با حواشی متعددی همراه شد. 

دیفای گروپ به جز اسمش هیچ تشابه دیگه ای با اموری مالی غیر متمرکز نداشت و در واقع یک کلاهبرداری هرمی بود که فقط اسم دیفای رو یدک می کشید. این شرکت ادعا میکرد که با استفاده از معاملات غیر متمرکز یا دیفای یه امکان برای افراد مختلف به وجود آورده تا بتونن سرمایه گذاری های پر سودی انجام بدن. مثل بقیه کلاهبرداری های هرمی، این شرکت وقتی که نتونست پول افرادی رو که به عنوان سرمایه گذاری ازشون گرفته بود پس بده؛ کم کم صدای مال باخته ها در اومد و این پروژه کلاهبرداری لو رفت. 

با این که خود امنیت سیستم دیفای به حد کافی بالاست ولی باید باز هم حواستون رو جمع کنید تا از طریق شیوه های مشابهی که در بالا توضیح دادیم از افراد اسکمر و کلاهبردار بازی نخورید و با خوش بینی بیش از حد و بدون تحقیق کافی وارد اینگونه خرید و فروش ها نشید. 

 کلاهبرداری دیفای

 

دریافت وام در دیفای چگونه است؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چگونه می توان در دیفای وام بگیریم؟ بهتر است بدانید وام های دیفای(DeFi) یکی از قسمت های رو به رشد در این اکوسیستم است. در حال حاضر تقریبا 20.46 میلیارد دلار در پروتکل های امور مالی غیرمتمرکز قفل شده و این مسئله به خوبی استقبال کاربران از ویژگی اعطای وام آن را به نمایش می گذارند. به لطف وام های دیفای، سرمایه گذاران رمز ارزها امکان کسب سود بیشتر را به دست می آورند. شما به عنوان یک سرمایه گذار یا شخصی که در حوزه دیفای فعالیت دارند، می توانید قسمتی از دارایی ها و رمز ارزهای خودتان را به شکل وام در اختیار سایر افراد قرار دهید و سود به دست آورید. علاوه بر این، در صورتی که امکان کسب درآمد توسط تجزیه و تحلیل بازار و سرمایه گذاری روی رمز ارزهای خاص و مستعد رشد را دارید، می توانید با کمک وام سرمایه اولیه مورد نیاز خودتان را برای ورود به بازار کریپتو فراهم کنید.
توجه داشته باشید که وام گرفتن در حوزه دیفای مزیت های زیادی به همراه دارد که در این قسمت سعی می کنیم تا به بررسی مزایای دریافت وام در دیفای بپردازیم. دریافت وام در بانکداری سنتی با سرعت پایینی انجام می شود، ولی در دیفای می توانید با سرعت بالایی وام بگیرید و سرمایه اولیه مورد نیاز خودتان را تامین کنید. همچنین امکان تجزیه و تحلیل وام در دیفای وجود دارد و می توانید با تجزیه و تحلیل، بهترین تصمیم را برای دریافت وام بگیرید.

کلام آخر 

برای آشنایی با این که دیفای DeFi چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز رو توی این مقاله براتون توضیح دادیم. وجود دیفای در بستر بلاکچین باعث شده تا یکی دیگه از ظرفیت های کاربردی فناوری بلاکچین توی امور مالی آشکار بشه که میشه از این طریق معاملات امن تری انجام داد و درامد های متعددی کسب کرد. 
بعد از آشنایی با صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز که براتون توضیح دادیم، امیدواریم که بتونید این قابلیت شبکه بلاکچین رو توی انجام سرمایه گذاری و معاملاتتون به کار بگیرید و از این ظرفیت کاربردی برای کسب سود های بیشتر استفاده بکنید. 


نظرات کاربران در مورد دیفای DeFi چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز 

  1. رقیه نجف نژاد (1401/05/31)

    سلام

  1. مهسا (1401/06/08)

    به نظر میاد که دوره بانکداری سنتی و قدیمی داره تموم میشه و از این به بعد شرکتی های دیفای تمامی خدمات بانک ها رو به مردم ارائه میکنن. از نظر من دیفای یکی از بهترین حوزه های کریپتوکارنسی هاست.

  1. بهروز (1401/08/19)

    بنظرم هنوز زوده حوزه دیفای DeFi بخواد جای بانکداری سنتی رو بگیره

  1. شهرام (1401/08/29)

    مشکل دیفای اینه که کلاهبرداری توش زیاده

  1. تارا (1402/03/06)

    دیفای میتونه جای خالیه خیلی چیزا هایی که توی سازمان ها و بانک های دولتی هست و در ارزهای دیجیتال نیست پر کند.

  1. خزری (1402/03/17)

    میتونه آینده خوبی داشته باشه

در مورد دیفای DeFi چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز  نظر دهید
سوال امنیتی :5+86 = ?